Connect with us

Mozgásban

ADAC 2019 téli gumiabroncs-teszt: Nem minden működik simán

Minden évben kétszer jelenik meg a híres német ADAC teszt, amely a téli és nyári abroncsok teljesítményéről és tulajdonságairól rántja le a leplet.

Az idei téli gumiabroncsok vizsgálatának eredménye 09.24-én jelent meg.

ADAC 2019 téli gumiabroncs-teszt

A BHPgumi zöld gumi webáruház minden alkalommal igyekszik elsőként magyarul beszámolni a neves teszt végeredményeiről.

Ezúttal a teszt a kisteher és személyautó szegmenst vizsgálta, ahol nem mindegyik gumiabroncs bizonyult meggyőzőnek. Az idei vizsgált méretek: 205/65 R16 C T és 185/65 R15 T.

Kisteher gumik tekintetében az ADAC 2019-es nyári teszteredményei felkavarók voltak. Sok járművezetőt a nedves úton nyújtott féktávolság ijesztett meg. Ezúttal, hogy mindenkit megnyugtassunk, előrevetíthetjük, hogy a vizsgált téli kisteher abroncsok tulajdonságai nedves útviszonyok között sokkal inkább megfelelőnek bizonyultak a nyári teszthez képest.

01

A profil és a téli keverék jó a nedves úton történő fékezéshez

A probléma, hogy a különösen masszív kisteher abroncsok a megerősített oldalfalaikkal és merev szerkezetükkel gazdasági okokból, az üzemanyag-megtakarítás és a futásteljesítmény érdekében, veszítenek fékezési tulajdonságaikból. Legalábbis a nyári teszt során erre az eredményre jutottak az ADAC szakemberei. Ugyanakkor a formatervezés, vagyis a profil kialakítása miatt a téli gumiabroncsoknak sokkal jobb fékezési tulajdonságokkal kellene rendelkezniük. Fékezés közben ugyanis a téli gumik jobban kiszorítják a vizet a futófelület kiképzésének köszönhetően nyári társaikhoz képest.

És igen, valóban! A téli gumik a tesztpályán 8m-rel korábban álltak meg a nyáriakhoz képest. Az egyik legfontosabb probléma a gumiabroncs-gyártás célkitűzéseiben rejlik. Az egyik tulajdonság pozitív irányba történő fejlesztése többnyire sajnos negatív irányba tol el egy másikat. Ebben az esetben annak, aki nedves úton kiváló tulajdonságokkal rendelkező kisteher gumiabroncsot szeretne, kompromisszumot kell kötnie a száraz útviszonyok között. Továbbá azoknak, akiknek a választott abroncs száraz és nedves útviszonyok között is megfelelően viselkedik, azoknak a hónál jelentkezik majd a probléma.

02

Szivacs egy száraz úton

Száraz utakon a kisteher gumiabroncsok többsége egész egyszerűen pontatlan! Késve reagálnak a kormányzási parancsokra és lassan stabilizálódnak. Egy laikus azt mondaná, hogy kicsit spontán dolgoznak. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesített jól.

Ugyanakkor az ázsiai Maxxis elbukik, ha hóval kell szembenéznie. A “fehér dicsőség”, a havas-jeges út kihívásai a Michelin és az Uniroyal kizárólagos dicsősége.

A megtett kilométerekkel kapcsolatban visszatértek a klasszikus célokhoz: több profil és lágyabb gumikeverék, azaz több kopás. Kopásállóság tekintetében a Falken aratta le a babérokat, csak sajnos ezt követően nedves úton történő fékezéskor ő is elbukott.

A futásteljesítmény döntési kritérium is egyben a három legjobban teljesítő gumiabroncs között, amelyek azonban ezen a téren csak kielégítő eredményt értek el. A Conti VanContactWinter a legjobb nedves és száraz utakon – azonban kopásállóság tekintetében gyengének bizonyult. A hosszabb élettartamú Michelin Agilis Alpin száraz úton gyengébb kicsit, de havas útviszonyok között igazán erős tulajdonságokat képvisel. A Pirelli Carrier Winter áll valahol a kettejük között: jó eredményeket mutatott száraz utakon és alacsony az üzemanyag-fogyasztása.

Magasabb szint a kis méretű gumiabroncsokban

Összességében elmondható, hogy a 185-ös méretben tesztelt gumiabroncsok jobb eredményekkel zárták a vizsgálatot mint kisteher társaik. 16 modellt teszteltek és értékeltek az ADAC szakemberei a 18 egyedi kritérium alapján. Az eredmény háromszor „jó”, tízszer „kielégítő”, egyszer „megfelelő” és kétszer „hiányos”.

A Dunlop és a Pirelli segítségével csak két prémium termék érheti el a „jó” ítéletet, a Kleberrel pedig egy újabb Michelin márkanév kerül közbe. A sikeres Continental WinterContact TS860 jeges úton mutat kisebb hiányosságokat. A Michelin és Goodyear termékei pedig  havas útviszonyok között érnek el jobb eredményeket.

A Toyo csalódást okozott a teszten a rossz kanyarodási tulajdonsága miatt, a Davanti pedig gyengeségeket mutat nedves úton, illetőleg az aquaplanning, azaz vízen való felúszási viselkedése is alacsony.

Íme itt vannak a 2019-es téli gumiabroncs-teszt jelenlegi eredményei:

  1. 2019. évi téli tesztek: 185/65 R15 T téli gumiabroncsok személyautókhoz.

Az elvárások nem mindig teljesülnek: Csak a Dunlop és a Pirelli valósítja meg a prémium termékek „jó” ítéletét, mivel a Kleber egy másik Michelin márkát közbeiktat.

03

A következtetés:

A leminősítés fő oka a hátrányosabb tulajdonságokból következik nedves vagy havas útviszonyok között. A Continental és a Hankook modelljei azonban jég miatt csúsztak le, a Sava-t pedig azért értékelték alul, mivel száraz utakon gyengébb teljesítményt nyújtott.

A győztesek: A Dunlop, Kleber és Pirelli jelenlegi téli gumiabroncsai az első helyet foglalják el – különböző hangsúlyokkal. A Dunlop előnyei elsősorban a nedvességből, a hóból és az üzemanyag-fogyasztásból származnak. A Kleber száraz útviszonyok mellett és kopásállóság tekintetében mutatott kiváló eredményt. A Pirelli erőssége pedig különösen nedves útviszonyok között mutatkozott meg.

A középmezőny: összesen 10 modell került be a középmezőnybe a teljesítménye miatt. Itt mindössze apróbb hiányosságok döntöttek. A Conti és a Hankook a jégen nyújtott teljesítményük miatt estek ki az élmezőnyből, A Michelin és a Goodyear pedig a hóban nyújtott miatt. A Falken gyengeségeket mutat száraz úton, havon és jégen is, a Vredestein pedig nedves és havas úton bizonyult gyengébbnek. Habár a Nokian a tőle megszokott módon havon és jégen kiválóan teljesít, száraz és nedves úton, valamint kopás szempontjából csak kielégítő szintet ért el.

A vesztesek: a kielégítő besorolással nem túl meggyőző eredményre jutott a Sava gumiabroncsa. A száraz utakon mért vezetési tulajdonságai kicsit sem meggyőzőek. Toyo csalódást okoz a hóban – különösen kanyarodáskor. A Davanti gumiabroncs- habár csak nem régen kapható a német piacon- ám a tesztek során nem bizonyult valami meggyőzőnek.

 2. 2019. téli teszt: 205/65 R16 C téli gumiabroncsok furgonok és kisteherautók számára

Csak a Continental, a Michelin és a Pirelli modellek kaptak megfelelő pontszámot, a tesztpálya többi része csupán kielégítő, vagy hiányos.

05

A következtetés: A VW T6 három prémium terméken jut keresztül, amelyek megítélése csak kielégítő. Összehasonlítva azonban a nyári kisteher gumi teszteredményekkel, a téliek nedves utakon végsősoron jól teljesítettek.

A győztes: a kielégítő általános minősítéssel rendelkező három modellben a Continental egyértelműen megmutatja előnyeit száraz és nedves utakon; hóban csak a fékezés eredménye lett valamivel alacsonyabb. Kissé nagyobb kopása miatt a Continental VanContactWinter különösen alkalmas alacsony vagy közepes futásteljesítményű járművekhez. A Michelin termék megmutatja előnyeit a télies utakon, és magasabb futásteljesítményt ér el. A Pirelli kiváló pontszámot mutat a száraz utakon, és enyhe előnyöket bizonyít az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, de  gyengébb kanyarodási tulajdonságokkal rendelkezik nedves és havas úton.

Az egyes vizsgálati kategóriák: Száraz utakon a legtöbb termék egyszerűen nem rendelkezik pontossággal: A gumiabroncsok késleltetve reagálnak a kormányzási parancsokra és a jármű helyzetének stabilizálása hosszabb időt vesz igénybe – köznyelven szólva, minden kissé szivacsos. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesít jól ebben a kritériumban.

Nedves utakon a tesztelt abroncsok egyharmada jó nedves tapadási tulajdonságokkal, rövid fékezési távolságokkal és jó kanyarodási stabilitással rendelkezik. Számos tesztjelölt azonban mindössze közepes tulajdonságokra van ítélve. Kizárólag a Continental éri el a jó megítélést nedves körülmények között. Havon azonban csak a Michelin és az Uniroyal győzte meg igazán a tesztelőket, ugyanis a legtöbb modell gyengeséget mutatott ezen a téren. Futásteljesítmény tekintetében a Falken eredménye nem rossz, de nem is nagyon jó. A Michelin középkategóriás gyártmánya a BFGoodrich sajnos egy gyenge képességgel emelkedik ki a mezőnyből, nedves úton igen erőtlen oldalelvezetést mutat. Sava, a Goodride és a Maxxis ugyanezen tulajdonságukban gyengék havas útviszonyok között, így mind a négy résztvevő megítélése rossz.

 

Mozgásban

A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon

A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.

A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet  fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.

A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.

A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel      együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.

A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.

Meghívó a nyitóeseményre

Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.

Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs

7634 Pécs, Makay István út 7.

További információk:


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA

A Maserati az idei nyáron a Goodwood Festival of Speed keretében mutatta be új modelljét a nemzetközi közönségnek – most pedig hazai környezetben, a 2025-ös Torinói Autószalonon (Salone Auto Torino) debütál az MCPURA, kupé és cabrio kivitelben egyaránt.

Az új szupersportautó olaszországi premierjének a rendezvény méltó helyszínt biztosít: a Maserati az MCPURA bemutatásával ismét a teljesítmény és az olasz formatervezés iránti elkötelezettségét hangsúlyozza – a modell büszkén viseli a 100%-ban Made in Italy jelzést.

A torinói Piazza Reale szívében a Maserati legújabb modelljének kétféle karaktere is bemutatkozik: az MCPURA exkluzív Ai Acqua Rainbow árnyalatban érkezik, matt felülettel a kupé, fényes kivitelben pedig a Cielo változat. Mindkét modell a Maserati Fuoriserie személyre szabási programjának keretében készült, egyedi konfigurációban.

A Torinói Autószalon idén második alkalommal kerül megrendezésre, és rövid idő alatt a nemzetközi autóipar egyik fontos találkozóhelyévé vált. A rendezvény Torinó – az olasz autógyártás fővárosaként számon tartott város – különleges atmoszférájában zajlik, nem csupán kiállításként, hanem egyfajta szabadtéri színpadként, ahol az autók iránti szenvedély valódi élménnyé válik.

Ebben az egyedi környezetben a Maserati ismét központi szerepet kap, miközben tovább erősíti a kapcsolatot Torino, a Motor Valley és Modena – a márka otthona – között. A márka ezzel is az olasz luxus hiteles értékeit helyezi előtérbe. A Torinói Autószalon nem pusztán egy hagyományos járműkiállítás, hanem élményalapú rendezvény, ahol a teljesítmény iránti szenvedély a motorok jellegzetes hangján keresztül is testet ölt.

A háromnapos esemény egyik leginkább várt pillanata a szombati felvonulás (szeptember 27-én), amely a Reggia di Venaria történelmi királyi rezidenciától indul. A program itt egy exkluzív látogatással és közös ebéddel veszi kezdetét, majd Superga érintésével Torinó belvárosában, a Piazza San Giovanni téren zárul.

A felvonulást a Maserati Forza Torino ügyfelei vezetik olyan ikonikus modellek volánja mögött, mint a GranTurismo és az MC20. Az eseményen különleges vendégként részt vesz Cristina Chiabotto modell és televíziós műsorvezető is, aki egy GranCabrio utasaként képviseli az olasz eleganciát.

|

Az új Maserati MCPURA

Az ikonikus MC20 természetes evolúciójaként megalkotott MCPURA a szupersportautók új dimenzióját képviseli: teljesítményben és egyediségben is magasabb szintre emeli elődjét.

A modell kupé és cabrio kivitelben is elérhető, és olyan technikai megoldásokkal tűnik ki, amelyek a Maserati mérnöki tudásának legjavát jelenítik meg. A karbon szálas monocoque vázszerkezet egyszerre garantál kivételes szilárdságot és alacsony tömeget, így a jármű összsúlya 1500 kilogramm alatt marad. A 630 lóerős Nettuno V6-os motor szabadalmaztatott előkamrás égéstechnológiával működik, és kategóriájában kiemelkedő, 2,33 kg/lóerő tömeg-teljesítmény arányt eredményez. A „Butterfly” típusú ajtók és – a Cielo változat esetében – a visszahúzható elektrokromatikus üvegtető a formanyelv és a funkcionalitás különleges egységét képviselik. Az MCPURA a Maserati hiteles márkaértékeinek legtisztább megnyilvánulása, és az olasz luxusipar nemzetközi szimbóluma.

A modell bemutatkozásához választott árnyalat, az Ai Acqua Rainbow, egy különleges azúrkék fényezés, amely napfényben szivárványszerű színhatással változik. A prizmából inspirálódva a fehér fényt színeire bontva jeleníti meg annak minden árnyalatát. A víz ihlette alapárnyalatra építve ez a különleges festés érzelmi és látványos hatást kelt – ritka, kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztett pigmentekkel készül.

A kiállított, különleges példány a Maserati Fuoriserie program keretében készült, amely az egyedi igényekhez igazodó konfigurációkat és exkluzív kiviteleket kínál. Az MCPURA gyártása, fényezése és személyre szabása teljes egészében Modenában, a történelmi Viale Ciro Menotti üzemben történik – ugyanitt készül a Nettuno motor, a GT2 Stradale, valamint 2025 végétől az új GranTurismo és GranCabrio modellek is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben

brit

A magyar versenyző visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, az idei utolsó előtti versenyhétvégére.

Ritka esemény történt Molnár Martinnal a brit Forma–4-ben: a magyar pilóta az előző fordulóban begyűjtött büntetései közül az egyiket utólag törölték, így Martin visszakapott egy elveszettnek hitt 2. helyet, ami új lendületet adhat neki a silverstone-i folytatásra.

Molnár Martin és a brit F4 mezőnye a hétvégén visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, hiszen Silverstone-ban rendezik az idei szezon utolsó előtti fordulóját. A Virtuosi Racing magyar pilótája az idén már harmadik alkalommal fog versenyezni a legendás helyszínen, hiszen a második fordulóban a Grand Prix-nyomvonalon csapott össze a riválisokkal, júliusban pedig részt vett a Forma–1-es Brit Nagydíj betétfutamain ugyanitt.

Az 5891 méter hosszú Grand Prix-pálya helyett azonban most a mindössze 2639 méteres, 18 helyett csupán 6 kanyarból álló National-nyomvonal ad otthont a küzdelemnek, amelyet Martin a tavalyi szezonból már szintén jól ismer, de azért jól jött neki, hogy szimulátorban is tudott készülni a hétvégére.

 

„A Silverstone-hoz közel eső futamok előtt általában ellátogatunk a pályától nem messze levő szimulátorba, így ez most sem volt másként. Ilyenkor van időnk felvenni az adott pálya ritmusát, belőni a referenciapontokat, helyre tenni az íveket, szóval vezetéstechnikai szempontból minden olyan beidegződést kialakítani, amivel aztán a szabadedzéseken már nem kell foglalkozni, mert automatikusan előhívható” 

– mutatott rá a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

„Ami ezt a rövidebb vonalvezetést illeti, az idén sikerült elég jól ráéreznem és megszeretnem a Grand Prix-pályát, így nem bántam volna, ha most is azon versenyzünk, de most a National nyomvonal következik, úgyhogy ezen kell jól szerepelni. Szárazon sok előzésre nem kell készülni, mert csak gyors és középgyors kanyar található a pályának ezen a konfigurációján, de az eső hozhat némi izgalmat”

– tekintett előre Martin, aki két nehezebb hétvége után az elmúlt időszakban teljesen „félretette” az autósportot és kerékpározással, illetve nyaralással töltődött a szezonhajrára.

Mindezek mellett pedig az is lendületet adhat a magyar versenyzőnek, hogy a legutóbbi, Donington Parkban rendezett forduló mégsem sikerült olyan rosszul a számára, mint azt egy ideig hitte. Martin ugyanis abban a tudatban jött el az előző hétvégéről, hogy elveszítette 2. helyét az összetettben és nőtt a hátránya a listavezető Fionn McLaughlinnal szemben.

A Virtuosi Racing azonban fellebbezett pilótája utolsó doningtoni futamon pályaszélesítésért kapott 10 másodperces büntetése ellen, a brit F4 felügyelői pedig igazat adtak a csapatnak.

„Visszanézték a teljes versenyt, és kiderült, hogy eggyel kevesebbszer hagytam el a pályát, így a tíz másodperces büntetést utólag visszavonták, aminek köszönhetően ugyanott végeztem, ahol átszeltem a célvonalat.”

Martint így a 9. helyett a 2. helyen rangsorolták az utolsó futamban, azaz két dobogós helyezéssel zárta a hétvégét, és ami ennél is fontosabb, 6 ponttal többet gyűjtött McLaughlinnál, azaz 6 futammal a vége előtt 34,5 pontos hátrányban a második helyen áll az összetettben. Ami természetesen nem kevés, de ahhoz elég, hogy ne legyen lefutott a küzdelem.

„Természetesen örülök, hogy így nem csúsztam hátrébb egy helyet és még faragtam is a hátrányomon, de továbbra sem számolgatom a pontokat, mert nincs értelme. Az utóbbi, felemásan sikerült hétvégék után arra fogok törekedni, hogy hibátlan teljesítményt nyújtsak az időmérőn és a futamokon, és vasárnap este úgy hagyhassuk el Silverstone-t, hogy nincs keserű szájízünk. Ha ez sikerül, azzal elégedett leszek.”

Az összetettben jelenleg Fionn McLaughlin vezet 274,5 ponttal, a második helyen Martin áll 240 egységgel, míg a harmadik pozíciót James Piszcyk foglalja el 229 ponttal.

A hétvége 2. és 3. futamát a brit F4 hivatalos YouTube-csatornáján lehet élőben követni.

A silverstone-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

Szombat
11:40 – 12:05: Időmérő edzés
15:55 – 16:15: 1. futam

Vasárnap
10:55 – 11:15: 2. futam
16:25 – 16:50: 3. futam


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss