Gazdaság

Rohamtempóban digitalizálnának a magyar cégek: gyógyír lehet a válságra a mesterséges intelligencia

Ingyenesen elérhető Home Office chatbottal segíti a hazai cégeket a ChatBoss Team

A koronavírus járvány rendkívül nehéz helyzetbe hozta a hazai cégek többségét, egy csapásra az eddig elodázott digitális megoldások váltak a túlélés kulcsává.

Habár az elsődleges kihívást az üzleti tevékenységek akadálytalan fenntartása jelenti, ehhez elengedhetetlen a kollégák távmunkájának megszervezése és támogatása, valamint a feléjük és a külvilág felé irányuló aktív és átlátható kommunikáció. Nagy teher és felelősség ez a vállalkozások számára, nem csoda, hogy egyre többen fordulnak a mesterséges intelligencia felé. Az MI-alapú chatbotokat fejlesztő magyar ChatBoss Team most számukra nyújt segítséget: kifejezetten ilyen helyzetekre fejlesztett Home Office chatbotjukat most ingyenesen használhatják a cégek.

Már nem csak egy távoli jövőben megoldandó problémának tűnik a digitális átállás, a világjárvány és a nyomában járó gazdasági nehézségek talán egyetlen pozitív hatása az, hogy a hazai cégvilág is ráébredt, a digitalizáció adta lehetőségek kiaknázásával nem várhatnak tovább. Sajnos van honnan felzárkózni, az EU 2019-es Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe szerint a tagállamok rangsorában hazánk a sereghajtók között szerepel mindössze a 23. helyezést elérve. Különösen nagy kihívás ez az időszak a vállalati HR- és belső kommunikációs szakembereknek, hiszen akadályokba ütközik a toborzás, a bizonytalan munkavállalókat pedig az otthonaikban kell egyszerre elérni, motiválni és kielégítően tájékoztatni.

Segítsen neked a Chatelka!

Egyre több cég értékeli át az eddigi digitális stratégiáját, és hívja segítségül a mesterséges intelligencia kínálta kényelmes és gyors megoldásokat a járványhelyzetben. Ezzel ráadásul értékes munkaidő szabadul fel a vállalaton belül, amit tervezésre és a kevésbé automatizálható folyamatokra fordíthatnak a szakemberek. Az Audi Hungária Zrt. 2019 augusztusában keltette életre a mesterséges intelligenciát használó személyügyi chatbotját, Chatelkát, ami azóta 13 000 munkavállaló kérdéseire válaszol éjjel-nappal. A ChatBoss Team által fejlesztett eszköz hatékonyan és villámtempóban segíti a folyamatos belső kommunikációt. Az alkalmazás segítségével az Audi munkavállalói azonnal választ és tájékoztatást kaphatnak különböző személy- és munkaügyi, juttatásokkal és szabályzatokkal kapcsolatos kérdéseikre, valamint a különböző céges formanyomtatványokat is pillanatok alatt elérhetik a chatfelületen.

„Nagyon jól vizsgáznak a fejlesztéseink ebben a rendkívüli helyzetben, és sok ügyfelünk jelzi, hogy további funkciókkal szeretné bővíteni a chatbotját. Sokan viszont csak most vágnak bele, látva az eddigi jó tapasztalatokat, mert szükségük van támogatásra a toborzás vagy a kollégák akadálymentes tájékoztatása terén. Az egyik legizgalmasabb projektünk most az Attrecto számára készülő chatbotunk, amely kifejezetten a home office munkavégzést támogató megoldás. Az eszközt a belső hálózaton keresztül érik majd el a munkavállalók, és a mostani bizonytalan helyzetben felmerülő legfontosabb kérdésekre ad választ 0-24-ben: munkajogi tájékoztató, távmunka szabályzat és praktikus tanácsok is elérhetők az otthon töltött napokra. Megoldásunk továbbá arra is alkalmas lesz, hogy a munkavállalók hangulatát is folyamatosan monitorozza, ami szintén nagyon fontos a tartós távmunka, vagy kényszerleállás idején.”

– mondja Baltay Kristóf, a ChatBoss Team ügyvezetője.

Home Office chatbot – most ingyen juthatnak hozzá a cégek

Nagy reményt fűz az innovatív belső kommunikációs megoldáshoz az Attrecto Zrt. is, hiszen a nemzetközi és a hazai IT-piacon is olyan megrendelőkkel dolgoznak, mint az Aegon, az Audi vagy az E-ON, így a járványhelyzetben is folyamatos kapcsolattartás szükséges a fejlesztőkkel, projektvezetőkkel. Kiss Gergely az Attrecto vezérigazgatója szerint:

azt se felejtsük el, hogy home office-ban hajlamosak az emberek bizonytalannak és magányosnak érezni magukat a csapatuk nélkül, megszűnik a csoportba tartozás megnyugtató érzése. Úgy gondolom, egy folyamatosan elérhető virtuális kolléga ezt is segíthet enyhíteni”.

A ChatBoss Team által fejlesztett Home Office chatbotot a cég a koronavírus miatt kialakult helyzetben, segítségként ingyenesen elérhetővé teszi más hazai vállalatok számára is.

„A távmunkára, home office-ra való hirtelen átállás minket is, mint valószínűleg rengeteg magyar céget kihívás elé állított. A ChatBoss Team mesterséges intelligencia megoldásával a munkavállalóink számára kívánunk segítséget nyújtani, hogy könnyebben tudják kezelni a kialakult új helyzetet. A chatbot választ ad többek között a munkajogi, szabályzatokkal kapcsolatos kérdésekre, illetve praktikus tanácsokat ad a távmunkával kapcsolatban.”

fűzte hozzá Csepi Mónika, az Attrecto HR igazgatója.

Amikor nem kopogtathatsz a főnök ajtaján: hatékony tudásmenedzsment chatbottal!

A tartós távmunka által okozott kihívások miatt a vállalaton belüli tudásátadásra is drasztikus hatással van a járványhelyzet, hiszen ennek is szinte minden elemét virtuálisan kell lebonyolítani. Óriási előny ilyenkor a jó chatbot: a kollégák operatív munkavégzéssel kapcsolatos gyakori kérdéseire egy megfelelően programozott bot pillanatok alatt választ adhat. Ilyen rendszert fejlesztett a ChatBoss Team a PwC Magyarországnak is, mely most óriási segítséget jelent, de hasonlóan a tudásmenedzsmentet célozza a magyar cég, New York város választási bizottságának készített mesterséges intelligencia megoldása is.

A ChatBoss Team ingyenes Home Office chatbotja a következő linken érhető el: https://www.chatbossteam.com/higeniusz/

Gazdaság

Nem ígérkezik könnyűnek a jövő a vetőmagszektor számára

Exportpiaci zavarok és áremelkedések nehezítik a hazai vetőmagszektor helyzetét, hosszabb távon pedig a klímaváltozás hatásait kellene tompítani a stratégiai jelentőségű ágazatban, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A rendezvényen a Vetőmag Szövetség-díjat az idei évben Pavelka Árpád vette át a több évtizedes kiemelkedő munkásságának elismeréseként.

„Ma két összetett kihívás áll a mezőgazdaság előtt: az egyik a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás, a másik pedig a globalizáció miatt felértékelődő élelmiszer-szuverenitás kérdése, azaz az élelmiszerellátást minél nagyobb arányban hazai forrásokból kellene előállítani. A magyar mezőgazdaságban óriási potenciál rejlik, különösen a baromfi-, a sertés- és szarvasmarha-ágazatokban, a gabonafélék feldolgozásában, valamint a kertészetben. Mindezeknek az alfája és omegája a vetőmag, a biológiai alapok megteremtése, amely nélkül ezek az ágazatok nem lehetnek sikeresek. Ezért is mondhatjuk, hogy a hazai vetőmagszektor nemzetgazdasági jelentőséget tölt be a gazdaságunkban és minden eszközzel segíteni kell a fejlődését”

– hangsúlyozta Prof. Dr. Gyuricza Csaba rektor, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora köszöntőjében kifejtette: az egész agrárgazdaság jövőjét jelenti az oktatás és a kutatás, ebben nagy lépést jelent az agrár-felsőoktatás integrációja a MATE létrehozásával. Az intézmény egyesíti az oktatást, a gyakorlati agrárkutatást és a gazdálkodást. Az agrártudományi központ Közép-Európában az egyik legnagyobb agrárfókuszú felsőoktatási intézménnyé vált, amely lendületet adhat az élelmiszergazdaságnak a jövőben.

A küldöttgyűlésen Takács Géza, a Vetőmag Szövetség elnöke kifejtette: nem csillapodnak a időjárási anomáliák, így az az ágazat kitettsége nem csökken a környezetben lezajló folyamatos változások miatt. A klímaváltozás annyira felgyorsult az utóbbi években, amelyre nagyon nehéz felkészülni. Különösen nagy kihívás egy olyan ágazatnak, amelynek legalább 10-15 évre előre kellene prognosztizálni, hogy a majdan köztermesztésbe kerülő fajtáknak milyen körülményeknek kell megfelelniük.

„Az időjárás rendkívül kiszámíthatatlanná vált. Ez akkora nyomást helyez a termelésre, amelyet korábban elképzelni sem tudtunk. A globális hőmérséklet-emelkedés nálunk is tapasztalható, a 2023-as év a legmelegebb évünk volt 1850 óta. A Kárpát-medencében a prognózisok szerint az átlaghőmérséklet 2050-re 1,5-2 fokkal, 2100-ra akár 3,5-4 fokkal is emelkedhet. A térség vízszegénnyé válhat a jövőben. Utóbbi jelei az Alföldön már láthatóak, itt gyakorlatilag az elmúlt években többször is rendkívüli aszály sújtotta a térséget. Az idei tavaszi vetés is pont csapadékszegény időszakra esett. A legfontosabb cél a helyzet kezelésre az öntözés fejlesztése. A szakmai elkötelezett és tudatosan készülve a kihívásokra, óriási energiát fordít minden területen arra, hogy új, stresszhelyzeteknek ellenállóbb fajtákat nemesítsen”

– ismertette Takács Géza.

A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezetnek és Terméktanácsnak 1205 tagja van. A vetőmag-előállítás hazánkban mintegy 110 ezer hektáron zajlik, az előállított vetőmagok értéke meghaladja a 180 milliárd forintot. Ebből a hazai gazdaságok igényeinek kiszolgálása mellett jelentős exporttevékenységet folytatnak az ágazat szereplői. A legjelentősebb célországok közé az Európai Unió és a Független Államok Közösségének államai tartoznak.

Az exportorientált ágazat számára nagy problémát jelent az orosz-ukrán háború, amelynek következményeként a keleti piacokra irányuló vetőmagexport visszaesett. A konfliktushelyzet és az Oroszországban bevezetett adminisztrációs szabályok miatt négy év alatt az Oroszországba irányuló kukorica vetőmagexport a negyedére csökkent. Ezt a kiesést jelenleg a többi piacon nem lehet pótolni. Ezen felül az inputanyagok árának folyamatos emelkedése is nehéz helyzetbe hozta a szektort.

Takács Géza a szövetség munkájával kapcsolatban elmondta: rendkívül fontos a szerteágazó vetőmagágazati információk folyamatos összegyűjtése és a tagság, valamint a kormányzat felé való közvetítése. A szakember kiemelten fontosnak és példaértékűnek nevezte a Gabonatermesztők Országos Szövetségével és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával minden évben megvalósított kukorica, őszi búza és őszi káposztarepce posztregisztrációs fajtakísérleteket, amelyek objektív eredményeket adnak a vizsgált fajták teljesítményéről és nagy érdeklődésre tartanak számot a gazdálkodók körében.

A küldöttgyűlésen a szövetség vezetői átadták az idei Vetőmag Szövetség-díjat. Varga Dóra üvegművész alkotását 2024-ben Pavelka Árpád kapta, aki négy évtizede dolgozik a zöldségvetőmagok területén. Emellett a szakember tevékeny szerepet vállalt a Vetőmag Szövetség elnökségében, éveken át vezette a zöldségvetőmag szekció munkáját, képviselte hazánkat a Nemzetközi Vetőmag Szövetség elnökségében, valamint aktívan segítette a szervezet nemzetközi kapcsolatainak erősítését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss