Mozgásban

Autó ajtónyitás

Az autós közlekedés során több olyan vészhelyzet lehet, amikor külső segítségre szorulunk. Ilyen az, amikor autó zárnyitásra van szükségünk. Mit tegyünk ilyenkor?

Először mindenképpen maradjunk higgadtak, és így mérjük fel a helyzetet. Néhány tanács segít abban, hogy mit érdemes lépni ebben a helyzetben, és mik azok a lépések, amelyek káros következményekkel járhatnak!

Mit tegyünk és mit ne tegyünk, ha beragad a kulcs az autó zárjába?

A legtöbben ilyenkor bepánikolnak. Majd a házi megoldásokhoz fordulnak. Előjönnek a régi berögződések, a talpraesett, mindenhez értő férfiak barkácstippjei. Azonban nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy napjaink autózárjai már nagyon modern és összetett egységek, és persze az elektronika is beleszól a dologba. Ezért nem érdemes azokkal az eszközökkel próbálkozni, melyek a beragadt szobakulcs, vagy épp a fészerajtó esetében működtek. Az autók zárjai jóval komolyabb, finomabb és összetettebb rendszerek, mint azt elsőre gondolnánk. Ennek logikus okai is vannak, hiszen a modern technika ebben az esetben arra fókuszálva fejlődött, hogy megóvják járművünket az autótolvajoktól, az illetéktelenek hozzáférésétől.

Mit ne tegyünk? Házi megoldások!

A kulcs rángatása

Nem szabad erősen rángatnunk a beragadt kulcsot, hiszen nem tudhatjuk, hogy mi történt, és mi történik ott bent a zárban. Ha nem látjuk át a helyzetet, akkor nagy kárt tehetünk minden hirtelen mozdulattal. Az pedig biztos, hogy ilyen helyzetben nem láthatjuk át, mi történt bent a zárban.

WD40

Sokan megszokták, hogy a WD40 mindenre megoldás. A WD40 legfontosabb funkciója, hogy a rozsda ellen védi mindennapi tárgyaink apróbb fém alkatrészeit, valamint kenést biztosít számukra. Megelőzésre és kezelésre is alkalmas lehet. De nem minden esetben működő, és nem korlátlan csodaszer. Nem tudhatjuk, hogy a kulcs mitől szorult be a zárba, ezért nem is kezelhetjük, hiszen könnyen az ellenkező hatást érhetjük el vele.

Az ablak betörése

Az ablak betörése azért felesleges, mert sokkal költséghatékonyabb és biztonságosabb, balesetmentes eljárás a megfelelő professzionális segítség hívása. Egyrészt nagyon veszélyes lépés, a szilánkok komoly károkat okozhatnak, ráadásul semmi nem garantálja, hogy belülről már ki tudjuk nyitni az ajtót, mondjuk egy beszorult vagy betört kulcs esetében.

Házi szerszámok

A hajtű, drót, és társai, mind-mind veszélyesek ilyenkor. Könnyen teszünk nagyobb kárt az eredetileg kialakultnál, ha ezekkel próbálkozunk. Arról nem is beszélve, hogy nem csak a zárnak ártunk vele, hanem össze is karcolhatjuk az autó zárját, annak környékét, az ajtót. Ne rángassuk, ne erőltessük a kulcsot egyik irányba se. A mágnest is gyakran szokták alkalmazni a beszorult kulcs, beragadt zár esetében. Mindenképpen mellőzzük ezt az eszközt is.

Akkor mit tegyünk?

Fokozott óvatossággal próbálkozzunk

A legjobb, amit tehetünk, hogy finoman próbáljuk meg elmozdítani a kulcsot. Felfelé és lefelé, majd megpróbálhatunk tekerni is rajta. Apró, finom, megfontolt mozdulatsorral tegyük mindezt. Semmi nem garantálja, hogy ez eredményhez vezet, de minden más próbálkozás csak fokozhatja a problémát.

Hívjunk autó ajtó kinyitásával foglalkozó szakembert

Az autó kinyitására, az autózár nyitásra szakosodott cégek szakemberei komolyabb, hatékonyabb és gyorsabb segítséget tudnak nyújtani, mint bármilyen hasznosnak vélt praktika vagy barkácseszköz. Az autózár-nyitás kulcs nélküli kivitelezésével foglalkozó szakemberek alaposan felkészültek ezekre a helyzetekre. Nem csak szaktudás, hanem rengeteg erre a célra használható eszköz áll rendelkezésükre. Hiszen sok kisebb-nagyobb szerszám segít abban, hogy az apró alkatrészekből álló, összetett rendszerként működő precíz zárak működésére hassanak. Ezek az autózárak meglehetősen aprólékos, bonyolult szerkezetek. Ráadásul autómárkánként és évjáratként is lehet különbség a kivitelezésükben. Ráadásul a modernebb autók zárjai még összetettebbek. Ezek a szakemberek úgy oldják meg a felmerült problémát, hogy közben a lehető legkisebb kárt tegyék az ajtó zárjában, ráadásul olyan részletekre is odafigyelnek, mint az ajtózár körüli karcolások, melyeknek eltávolítása plusz költségeket és bosszúságot igényelne. Emellett szerencsére a bezárt ajtó nyitására szakosodott cégek általában készenlétben vannak, így gyorsan ki tud érni hozzánk a megfelelő segítség.

A legjobb tehát, amit a bajban tehetünk, az a higgadt viselkedés, óvatos próbálkozás, majd a megfelelő segítség gyors és hatékony felkutatása. Ha ilyen, autózár nyitással foglalkozó szolgáltatást hívunk, fontos, hogy minél gyorsabban és minél hatékonyabban tájékoztassuk őket, már a telefonban. Az autó típusát, évjáratát, és a probléma minél pontosabb leírását kell megosztanunk velük ahhoz, hogy a lehető legfelkészültebben érjenek ki a helyszínre.

Kattints ide a további  részletekért.

Mozgásban

Dupla újoncdobogó Molnár Martin második F4-es hétvégéjén

A magyar versenyző mindhárom futamon a top tízben, csapata legjobbjaként végzett Brands Hatch-ben.

Három top 10-es eredménnyel és az újoncok értékelésében két dobogós helyezéssel fejezte be élete második versenyhétvégéjét Molnár Martin a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar pilótája emellett ismét csapata legjobbjának bizonyult.

A Donington Parkban rendezett szezonnyitó után Brands Hatch-ben folytatódott a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonja, a mezőnyben egyedüli magyarként Molnár Martinnal. A 15 esztendős versenyző ezúttal az összes versenyt befejezte – az időjárás most nem szólt közbe, így mindhárom futamot meg tudták tartani –, sőt, kétszer az újoncok értékelésének dobogójára is felállhatott, és mindháromszor a top 10-ben végzett. Ezzel az időmérőn és az összes versenyen ő bizonyult a Virtuosi Racing legjobbjának.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az időmérő edzésen a 13. időt autózta, és ha egy kicsit szerencsésebb, és 12 ezredmásodperccel jobb kört ér el, a 12. idővel megszerezte volna a fordított rajtrácsos második futam pole pozícióját.

Az első versenyt a 11. helyről kezdte, mivel itt az időmérőn elért második leggyorsabb körök alapján alakul ki a rajtrács, és végül a 9., azaz pontszerző pozícióban, a harmadik legjobb újoncként fejezte be.

Ezután vasárnap még két verseny várt az ezen a hétvégén a ZalaZone Automotive Proving Ground/Hungary támogatását is élvező sportolóra. Az elsőn ismét sikerült javítania, és újabb top 10-es eredményt ért el, majd a másodikon újfent előre lépett, és végül másodszor is felállhatott az újoncok dobogójának harmadik fokára.

„A vasárnapi első futamon jobban rajtoltam, mint a szombatin, de egy versenyző ismét lefulladt előttem. Ezután a második kanyarban kicsit nekem koccantak, a mögöttem levőnek pedig fékeznie kellett, így őt eltalálták hátulról, ami miatt beküldték a biztonsági autót. Akárcsak az első versenyen, most is elég sok időt töltöttünk mögötte, de az újraindítás ezúttal jobban sikerült.”

„A folytatásban végig nagyon közel haladtam az előttem levőhöz, de mint kiderült, ezen a pályán nagyon nehéz előzni, és a turbulens levegő is nagyban ront a hátul haladó tapadásán, így az egyetlen, amit tehettem, hogy hiba nélkül végigmegyek, és behozom az autót a 10. helyen”

– értékelt Martin.

A hétvége zárófutamán a magyar versenyző minden addiginál jobb rajtot vett, végül pedig újfent a 10. helyen ért be, ismét a harmadik legjobb újoncként.

„Már Doningtonban is benne volt az újoncdobogó, és érződött, hogy ott a helyünk, most pedig kétszer is összejött. Az egész hétvégén a harmadik futamon rajtoltam a legjobban, nem pörögtek ki a kerekeim, nagyon jól kaptam el az indulást. Később sajnos eléggé elfékeztem az egyik gumit, ezután pedig több alkalommal is blokkolt az a kerekem, így többnyire a védekezésre figyeltem. Az eredmények szempontjából jó hétvégét zártunk.”

„Pozitívum, hogy mind a rajtokban, mind a gumimelegítésben, mind a versenyszituációk kezelésében fejlődtünk. Elsőre sem volt baj velük, de a tapasztalattal minden egyre zökkenőmentesebbé válik, a következő futamokon pedig még jobb lesz.”

Martin a hétvégi eredményeinek köszönhetően az összetett 13. helyére kapaszkodott fel, az újoncok értékelésében pedig az ötödik helyen áll. A brit Forma–4 mezőnye legközelebb május 25-én és 26-án, Snettertonban versenyez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Termeléslogisztika automatizálása SOTO robotokkal

soto robotok

Az anyagellátás automatizálása az MAN nürnbergi motorgyárában

A Jungheinrichhez tartozó müncheni székhelyű Magazino robotikai vállalat az MAN nürnbergi telephelyén SOTO robotok egész flottáját üzemelteti. A SOTO mobil robot automatizálja az anyagellátást a raktár és a szerelősor között, és teljesen önállóan szállítja a kisméretű rakományhordozókat (KLT). Az egyéves kísérleti projektet követően ősszel tizenkét SOTO-robottal automatizálják a motor összeszerelésének és a jövőbeli akkumulátorgyártásnak a teljes KLT ellátási folyamatát.

A Magazino és az MAN 2019 óta szorosan együttműködik a lehetséges alkalmazásokról a logisztikai automatizálás területén, és a két vállalat már a SOTO robotok fejlesztési szakaszában egyesítették speciális szakértelmüket. A robotok működését egyéves kísérleti fázis során éles üzemben széleskörűen tesztelték és optimalizálták. A pozitív tapasztalatok és a tesztelés alapján az MAN nürnbergi telephelye úgy döntött, hogy a kisalkatrész-logisztika teljes automatizálása érdekében egy tizenkét SOTO-robotból álló flottát telepít.

Simon Becker, az MAN projektvezetője szerint: „A SOTO bevezetése újabb lépést jelent a jövő logisztikája felé a nürnbergi üzemünk legújabb fejlesztésében. A SOTO-nak köszönhetően mostantól a kis alkatrészládák ellátási folyamata is teljesen automatizált. Ezek a robotok példaértékűek az üzemünk logisztikájának folyamatos digitalizálása és automatizálása szempontjából, és így hozzájárulnak átfogó stratégiánkhoz. Lenyűgöző látni, hogy az emberek és a robotok milyen hatékonyan és harmonikusan tudnak együtt dolgozni. A SOTO robotok bevezetéséről szóló döntés a Magazino céggel való sokéves, bizalomteljes együttműködés eredménye, amely tükrözi a technológiai kiválóság és a folyamatos fejlesztés iránti elkötelezettségünket.”

Markus Ruder, a Magazino és az MAN közös projektjének vezetője a következőképpen írja le a célfolyamatot: „A SOTO robotok önállóan veszik fel a tárolóládákat az automatizált kisalkatrész-raktárban (AKL). Minden robot egyszerre legfeljebb 18 konténert visz az egyes szerelősorokhoz. Ugyanabban a környezetben dolgoznak, mint az emberek és más mobil robotok. A szerelősoron a SOTO robotok közvetlenül a polcokra helyezik a jelenleg 12 kilogramm tömegű konténereket. A dolgozók ezután kényelmesen hozzáférhetnek az egyes alkatrészekhez, hogy a polcok túloldalán összeszereljék azokat. A SOTO robotok képesek az üres ládákat önállóan is felvenni és a központi gyűjtőhelyre szállítani. „

A nürnbergi üzem a VDA-szabványnak megfelelő standard tárolóládákat használ. A robot adaptív megfogója automatikusan alkalmazkodik a megfelelő mérethez, és az emberekhez hasonlóan rugalmasan közelíti meg az átrakó állványok különböző magasságait is. A polcokon található, géppel olvasható kódokat és a tárolóládákon elhelyezett címkéket a robot az azonosításhoz használja, a szállítási megbízásokat pedig közvetlenül a raktárkezelő rendszerből kapja.

Míg a gyártóiparban a szerelősorok ma már nagymértékben automatizáltak, a raktárak túlnyomó többségében az utánpótlás, a sorok kiszolgálása még mindig kézzel történik. A korábbi megoldások, mint például a vontató szerelvények vagy az egyszerű önvezető járművek (AGV-k) nem automatizálják teljesen a folyamatot, mivel a be- és kirakodáshoz kézi munkaerőre van szükség. Az MAN nürnbergi telephelyén a kisméretű rakományhordozókat a kiszállítás után már automatikusan depalettázzák és az automata darabáru raktárban tárolják. A SOTO segítségével az MAN most a tárolóláda-ellátási folyamat „utolsó mérföldjét” automatizálja azzal a céllal, hogy a folyamat első emberi beavatkozást igénylő művelete az az átrakodás legyen, amikor a szerelőmunkások az üres tárolóládákat telire cserélik, ahonnan a robot ismét összegyűjti azokat.

A SOTO robot ezeket az elemi logisztikai folyamatlépéseket egyetlen, teljesen autonóm megoldásban egyesíti: különböző méretű KLT-k felvétele a raktárból, több KLT autonóm szállítása a forrástól a lehelyezési pontig és a sorhoz közeli, különböző magasságú, átfolyó rendszerű görgős állványokon történő szállítás. A göngyöleg összegyűjtése és a ládák forgatása is a képességek közé tartozik. A meglévő környezetben a robot biztonságosan dolgozik az emberekkel azonos területen. Ezek a képességek egyértelműen megkülönböztetik a SOTO robotot a piaci környezettől, és először teszik lehetővé a kis rakományhordozókkal történő anyagellátás valódi végponttól végpontig tartó automatizálását.

https://www.jungheinrich.hu/logisztikai-rendszerek/mobil-robotok/soto-1549388


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

siemens

Ultraerős, nyilvános gyorstöltő várja az e-kamionokat Ausztriában

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

A nehéz tehergépjárművek igényeire szabott, folyadékhűtéses töltőkábelekkel felszerelt, 400 kW teljesítményt biztosító ultraerős készüléket a töltést egyszerűsítő AutoCharge funkcióval szerelték fel: a töltőkábel csatlakoztatásakor azonnal elindul a töltési folyamat, a beállított tarifa szerint. Azaz nincs szükség az alkalmazáson vagy töltőkártyán keresztüli hitelesítésre, hanem a járműveket egyedi azonosítójuk (MAC-címük) alapján ismeri fel a rendszer. A töltés végeztével a sofőrnek csak le kell választania a töltőkábelt, és már folytathatja a vezetést, mivel a fizetés is automatikusan történik.

Az új töltőállomásokat négy DC (egyenáramú) töltőkarral látták el, ennek köszönhetően a töltőkhöz egyidejűleg több jármű, és nem csak e-kamionok, hanem személygépkocsik is csatlakozhatóak. A rendelkezésre álló teljesítményt az eszközt kezelő szoftver dinamikusan osztja meg a járművek között, azok optimális töltési idejét, akkumulátortechnológiáját, valamint aktuális töltöttségi állapotát figyelembe véve.

A hazánkban is elérhető SICHARGE portfolió új tagja akár 40 Celsius fokos hőségben is stabil teljesítmény leadására képes.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss