Egy használt autó vásárlása általában egy bonyolult folyamat. Sok autótulajdonos a legjobb kompromisszumot keresi. Az ideális autó legyen mind megfizethető és minél fiatalabb is. Az autó általános állapotát gyakran a futásteljesítmény határozza meg. De ezt gyakran elfelejtik, vagy csak figyelmen kívül hagyják. Ez azt eredményezheti, hogy amennyiben a futásteljesítményt meghamisítják, a vásárlók sokkal többet fizetnek, mint amennyit az autó valójában ér.
Miért fontos vásárlás előtt ellenőrizni az autó futásteljesítményét?
Minden jármű rendelkezik egy kilométerórával, amely megmutatja, hogy az adott autó hány kilométert futott az élete során. A kilométer-számlálóról leolvasott futásteljesítmény értéke jelzi egy autó általános elhasználódását. Azonban a kilométerórát gyakran visszatekerik, és ez előre nem látható üzemeltetési költségeket eredményezhet. Az autó egy jó vételből pillanatok alatt pénzügyi katasztrófává változhat. Például egy 100 000 kilométerrel visszatekert autó kiszámíthatatlan és nagyon magas karbantartási költségeket is jelenthet. Az autó esetleges jövőbeni újra eladása sem lesz egyszerű.
Kutatási módszertan
A carVertical, az autó előéletét az alvázszám alapján ellenőrző cég, kutatásokat végzett annak kiderítésére, hogy melyek azok az autók, amelyeknek leggyakrabban visszatekerik a kilométeróráját. Az adatokat a carVertical saját kiterjedt adatbázisából gyűjtötték. A lista a visszatekert kilométerórás autók arányát mutatja modellenként – az összes elemzett autómodellre vonatkozóan.
Az elmúlt 12 hónapban (2019 októbere és 2020 októbere között) több mint félmillió jelentés került elemzésre. A carVertical az adatgyűjtést az egész világ különböző piacain végezte, beleértve: Lengyelországot, Romániát, Magyarországot, Franciaországot, Szlovéniát, Szlovákiát, Csehországot, Lettországot, Bulgáriát, Ukrajnát, Szerbiát, Németországot, Horvátországot, Oroszországot és az Amerikai Egyesült Államokat.
TOP 15 legtöbbet visszatekert kilométerórás modell
Itt található a leggyakrabban visszatekert kilométerórás modellek listája. A használt autó vásárlóknak online ellenőrizniük kell a futásteljesítményt, mielőtt a vásárlásra elköteleznék magukat.
Az eredmények azt mutatják, hogy a német autók a leggyakrabban visszatekert autók közé tartoznak. Egy másik érdekes megfigyelés az autók szegmentálása. A prémium kategóriás autókat sokkal gyakrabban tekerik vissza, mint az olcsóbb autókat. A luxus BMW 7-es és X5-ös autókat a legvalószínűbb, hogy visszatekerik a gátlástalan kereskedők. A luxusautók vásárlói nagy pénzügyi problémákkal szembesülhetnek, ha az általuk vásárolt autó futásteljesítményével csaltak.
A leginkább visszatekert kilométerórás autók a gyártási év szerint
Az autó futásteljesítményének egyik kulcsfontosságú tényezője az életkor. Az idősebb autókat általában gyakrabban tekerik vissza. A kutatásból kiderült, hogy a legtöbb visszatekert prémium autó idősebb, mint az olcsóbb kategóriák autói.
Amint az adatok mutatják, a régebbi prémium autókat érinti leginkább a futásteljesítmény-csalás. A legnépszerűbb BMW-ket 10 és 15 éves koruk között tekerik vissza. A Mercedes-Benz E osztály modelljei közül általában a 2002-2004 gyártásúakat tekerik vissza. Ez régi trükk a csaló autókereskedőknél.
A visszatekert olcsóbb kategóriájú autók valamivel fiatalabbak. A Volkswagen Passat, Skoda Superb és Skoda Octavia modellek adatai azt mutatják, hogy ezeket az autókat leggyakrabban tíz éves kor előtt tekerik vissza.
A leginkább visszatekert kilométerórás autók az üzemanyag típusa szerint
A dízelmotoros járműveket sokkal nagyobb futásteljesítményekre tervezik, és ez magasabb visszatekerési arányhoz is vezet. Nagyon gyakran látni nyugat-európai országokból behozott 300 000 kilométernél többet futott autókat. A kilométeróra visszatekerésével ezeknek az autóknak az ára jelentősen növelhető.
A visszatekert kilométerórás autókat üzemanyagtípusonként bemutató adatok a közép-kelet-európai autók sajátos választékát tükrözik. A nyugati országok autótulajdonosai magas futásteljesítménynél és magas karbantartási költségeknél adják el autóikat. Ezek a meghamisított kilométer-órás autók általában Európa keleti országaiban landolnak.
Néhány autó, például az Audi A6, a Volkswagen Touareg és a Mercedes-Benz E-osztály szinte mind dízel. Csak néhány százalék a visszatekert benzinmotoros változat. A benzines autók között csak néhány százalék a visszatekert kilométerórások aránya. A különféle üzemanyag-típusok közötti hatalmas különbség azt jelenti, hogy kisebb az esélye annak, hogy egy visszatekert benzinmotoros autót vásároljon.
A visszatekert kilométerórás autók esetszámának összehasonlítása országonként
A leggyakoribb futásteljesítmény-csalások Közép-Kelet Európában észlelhetők. A nyugati országok kevésbé szenvednek a kilométeróra visszatekerés problémájától.
A legnagyobb kilométeróra visszatekerés problémák azokon a piacokon tapasztalhatók, ahová a Nyugat-Európából származó használt autókat importálják. Romániában és Lettországban valószínűleg minden tizedik autó kilométeróráját visszatekerték.
Következtetés
A futásteljesítmény-csalás jelen van az autópiacon és évente több százezer autó túlárazását okozza. Ez azt jelenti, hogy a használt autó vásárlókat átverik a magasabb árakkal, és ez a többlet készpénz általában a feketepiacra kerül.
GreenGo: Még közelebb a repülőtérhez – új zóna nyílt a terminál mellett
A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek.
Ez mostantól a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljának bejáratától mindössze 4-5 perc sétára található Holiday Parkolóban is lehetséges, így az utazóknak mindkét irányban gyors és kiszámítható megoldás áll rendelkezésére.
A GreenGo évek óta kínál megoldást a repülőtérre való kijutásra: a vecsési Airport Hotel parkolójában kialakított zónából ingyenes transzferbuszokkal érhető el a terminál bejárata. Az ezt kiegészítő, újonnan nyíló, 15 GreenGo-t befogadni képes dedikált parkoló rész – a GreenGo applikációjában Reptéri Terminál Zónaként jelölt terület – pedig jelzi, hogy a carsharing szolgáltató folytatja elköteleződését a fenntartható városi mobilitás iránt, melynek része a repülőtérre való kényelmes, kiszámítható kijutás is. A repülőtéri transzfermegoldások globálisan is egyre inkább a kényelemre, a fenntarthatóságra és a multimodális közlekedésre összpontosítanak, amiknek mára komoly része az autómegosztás.
Növekvő igény, biztos elérés
A GreenGo eddigi repülőtéri szolgáltatását használók éves szintű 25-30%-os bővülése folyamatosan erősödő igényt jelez az autómegosztás által kínált költséghatékony és rugalmas alternatívára. Azoknak az utazóknak, akik garantált GreenGo elérhetőséget szeretnének mind Budapesten, mind a repülőtéren, a Comfort szolgáltatás kínál megoldást: az előre rendelés biztosítja, hogy mindig rendelkezésre álljon egy autó – akár induláskor, akár érkezéskor.
Árak és elérhetőségek
A Holiday Parkolóban található GreenGo Reptéri Terminál Zónában a bérlés indításának és zárásának folyamata a megszokott, a díjcsomagokhoz tartozó díjakon felül az alábbi felárral számolhatnak az utasok:
Repülőtérre induláskor: Green Premium díjcsomagban 2 490 Ft, a többi díjcsomagban 3 190 Ft
Repülőtérről induláskor: Green Premium díjcsomagban 990 Ft, a többi díjcsomagban 1 680 Ft
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!