Connect with us

Gazdaság

4+1 példa a mesterséges intelligenciára, ami a filmekből valósággá vált

Számos, a maga idejében sci-finek tűnő, filmekben megálmodott technológia ma már a mindennapi életünk része, köszönhetően a mesterséges intelligenciának.

A valósággá vált fikciókat a november 30-án, 18 órától online, ingyenesen megtekinthető Future Talks powered by MVM talk show apropóján tekintettük át. Az eseményen Neil de Grasse Tyson és a tudomány más sztárjai mondják el, hogyan változtatja meg életünket a technológia.

Robotkar

Az Én, a robot főszereplőjének, Del Spooner nyomozónak a keze egy autóbalesetben sérül meg olyan súlyosan, hogy művégtagot kap. Egy kibernetikus program keretében nem csak valósághű kezet, hanem bordákat és tüdőt is beültetnek neki. Del Spooner magabiztosan lő és verekszik a protézissel, a hatás kedvéért pedig fenyegető, kék villámokat szór a keze, amellyel a betont is behorpasztja. A valóságban ma már olyan művégtagok is léteznek, amelyek képesek egyszerűbb mozdulatokra, szorításra és elengedésre, a kézfej forgatására, kézfogásra és szorításra is. Mesterséges intelligencia segítségével, ismétléses tanulással lehet megtanítani őket arra, hogy az agy által küldött parancsokat a test izommozgásaiból észlelve teljesítsék. Sőt, az Elon Muskhoz köthető OpenAI – Dactyl robotkeze maga tanulja meg és alkalmazza az emberihez nagyon hasonló mozgásformákat, akár még a Rubik-kockát is képes kirakni.

Önvezető autók

A Knight Riderben Michael Knight először a rádiót kereste KITT műszerfalán, amikor a mesterséges intelligencia megszólította: „Mit szeretnél hallani?”. Michael pánikba esett, de későbbiekben tanúi lehettünk a hangvezérelt működésnek, önvezetésnek, és akár az autó teljes átváltozásának is. A leginkább szívhez szóló szál mégis Michael és KITT barátsága, és az autó fejlődése az emberi érzelmek monitorozása terén.
A Knight Rider után több, mint harminc évvel ma már sok autó felismeri a közlekedési táblákat, autópályán képesek követni a sávot és tartani az optimális távolságot az előző autótól. A Tesla már elkezdte a teljes önvezetés tesztelését is, és bár az ötös szintű önvezetés ma még távoli cél, egyre több hétköznapi autó kezd hasonlítani ebből a szempontból a Knight Industries Two Thousandre.

Robotpincérek

A Vissza a jövőbe 2. részében Marty McFly betér a kávézóba, hogy igyon egy Pepsit, amellyel egy robot szolgálja ki. A robotpincéreket ma már egyre több helyen alkalmazzák, ezen a téren Kína jár az élen. A robotok több feladatkört is ellátnak: egy részük üdvözlő személyzet, mások felszolgálnak vagy szórakoztatnak. A mesterséges intelligencia segítségével a robotok képesek az alapszintű kommunikációra, felveszik a rendelést, a számukra kialakított mágneses pályán vagy kerekeken tudnak haladni, és a fel is szolgálják az ételeket. Hollandiában már kifejezetten a társadalmi távolságtartásra használnak robotpincéreket a koronavírus miatt.

Okos otthon

Miután Joanna Eberhart elveszíti vezető pozícióját a tévécsatornájánál, családjával egy kisvárosba költözik. Stepfordban minden és mindenki tökéletes, így az új otthonuk is – intelligens házvezérléssel és robotkutyával. A stepfordi feleségek okosházai érintőképernyős biztonsági vezérlővel rendelkeznek, amely figyelmeztet, ha elfogyott a hűtőből a narancslé és még a lakók vizeletét is elemzi. Napjaink valóságának otthonait a mesterséges intelligencia sokrétűen támogathatja. Az egyik legfontosabb alkalmazási terület a biztonság: az arcfelismerő algoritmusok megbízhatóan azonosítják a házba érkezőket, jelzik az idegenek jelenlétét. Elemzik a felhasználó alvási szokásait, ami alapján képesek beállítani az optimális hőmérsékletet, vagy javaslatot tesznek a pihenés hatékonyságának javítására.

+1. Virtuális társ

A nő (Her) című film főszereplője, Theodore új operációs rendszert telepít a számítógépére, amely a cselekmény előrehaladtával virtuális asszisztensből szerelme tárgyává válik. A filmben a rendszert megalkotó cég azzal reklámozza a terméket, hogy az nem csupán mesterséges intelligencia, hanem egy személyiség: Samantha, aki folyamatosan tanulva fejlődik. Másodpercek alatt értelmez és csoportosít e-maileket vagy olvas el egy könyvet, miközben a férfi érzéseihez, vágyaihoz is kiválóan alkalmazkodik. Hasonló „hölgyek” ma már sokunk telefonjában és otthonában megtalálhatók: Siri, Alexa, Cortana vagy a Google Asszisztens hívásokat kezdeményeznek, üzeneteket küldenek, megmondják a pontos időt, a hőmérsékletet, a naplemente időpontját vagy egy étel kalóriaszámát.

Érdekel, hogy ezeken kívül mi valósulhat meg kedvenc filmjeidből a jövőben? Nézd élőben a Future Talks powered by MVM online interaktív talk show-t november 30-án 18 órától a www.mvmfuturetalks.hu oldalon, ahol a mesterséges intelligencia sztárszakértőit te is kérdezheted, hogy megtudd: miként befolyásolja életed a mesterséges intelligencia.

Gazdaság

Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás

Történelmi rekordot döntöttek júniusban a magyar háztartások hitelkártya- és folyószámlahitel-tartozásai. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a 166,8 milliárdos hitelkártya-állomány és a 170 milliárdot meghaladó folyószámlahitel-állomány mögött a nyári költségek áthidalása áll.

A szakember szerint július–augusztusban a fogyasztási hitelek kerülnek majd előtérbe – főleg az iskolakezdés költségeinek fedezése miatt.

Miközben júniusban fékeztek a nem folyószámla jellegű hiteltermékek – lakáshitelből közel 5 milliárd forinttal, személyi kölcsönből pedig 7 milliárd forinttal kevesebb került kihelyezésre, mint májusban – addig a folyószámla jellegű hiteltermékek kereslete számottevően felfutott. 

Történelmi és 6 éves csúcsok dőltek

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nyár első hónapjának végére történelmi csúcsra, 166,8 milliárd forintra futott fel a magyar háztartások hitelkártya tartozása. A növekmény egyetlen hónap alatt lényegében megegyezik azzal az összeggel, amennyivel kevesebb személyi kölcsönt vettek fel az ügyfelek a bankoktól, éves szinten pedig 5 százalékot meghaladó mértékű a kinnlevőség növekedése. 

Nem csak a hitelkártyáknál, hanem a folyószámla hitelkeretek kihasználtságában is feljebb léptek a magyar családok. Június végén a folyószámlahitel-tartozás meghaladta a 170 milliárd forintot, a növekedés 11 százalékos volt éves szinten, egyetlen hónap alatt pedig itt is 7 milliárd forintos bővülés történt az MNB adatai szerint. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy utoljára 170 milliárd forintot meghaladó összeggel 2019 októberében tartoztak a magyar háztartások a pénzintézeteknek a folyószámlahitelek után.

Jön az iskolakezdés 

Gergely Péter szerint a folyószámla jellegű hitelek nyár eleji felfutása egyértelműen azt jelzi, hogy a családok megpróbálták rulírozva kibekkelni a nyári hónapok emelkedő költségeit. Ám a szakember szerint a júliusi és az augusztusi adatok már egyértelműen a nem folyószámla jellegű hitelek felfutásáról fognak szólni, hiszen hagyományosan ez a két hónap az, amikor csúcsra járnak a fogyasztási hitelek. 

Ez persze nem meglepő, hiszen a nyaralás finanszírozása mellett ezekben a hónapokban többen végeznek felújítási munkálatokat, az ősz közeledtével pedig egyre inkább előtérbe kerül az iskolakezdés költségeinek fedezése. A szükséges eszközök beszerzésére az áruhitel is segítséget jelenthet, ám Gergely Péter szerint a többség a személyi kölcsönök felé fordul majd.

A BiztosDöntés.hu személyi kölcsön kalkulátor szerint jelenleg 1 millió forintos hitelt 3 éves futamidőre 300 000 forintos jövedelem igazolása mellett a

  • a CIB Banknál 32 806 Ft-os törlesztővel, 
  • az Ersténél 35 053 Ft-os törlesztővel, 
  • és az MBH Banknál 36 023 Ft-os törlesztővel lehet felvenni

Gergely Péter szerint sokan személyi kölcsönből oldják meg – azok akik egyetemista/főiskolás gyermeket indítanak útjukra – az albérlet árát (a foglalót) illetve a költözéshez szükséges bútorok, stb. beszerzését is. Itt természetesen nagyobb összegekre van szükség. 

A BiztosDöntés.hu kalkulációi szerint 3 millió forintos személyi kölcsönt 450 000 forintos jövedelem mellett 5 évre az UniCredit Banknál, az Ersténél és a CIB-nél is 63 000 – 64 000 Ft közötti törlesztővel lehet igényelni, a THM-ek ezeknél az ajánlatoknál 11,00% alatt vannak.

Gergely Péter szerint a bankok zöménél a személyi kölcsönöket már egyszerűsített online folyamattal is lehet igényelni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?

2025 júniusában is folytatódott a hazai használtautó-piac fokozatos átrendeződése – derül ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványából.

A júniusi jelentés az együttműködés keretében megvalósuló havi statisztikai sorozat második része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.

Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?

Az adatok szerint 2025 júniusában a meghirdetett autók átlagos kínálati ára 5,4 millió forint volt – ez körülbelül 200 ezer forintos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A hirdetések 40,2%-a 2,5 millió forint alatti kategóriába tartozott, 26,4% a 2,5–5 millió forintos sávban jelent meg, 20,5% pedig 5 és 10 millió forint közé esett. A 10 millió feletti autók aránya mindössze 12,9% volt – vagyis a kínálat döntő többsége továbbra is elérhető árszinten mozog.

Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 41,6%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5%, hibridből pedig 3,7% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 34,3%-kal nőtt a kínálatuk.

Érdekesség, hogy a hibridek kínálata az elmúlt egy évben nem nőtt, hanem épp ellenkezőleg: 3,8%-kal csökkent. A benzin- és dízelautók aránya ezzel szemben enyhén emelkedett – előbbiek kínálata 5,6, utóbbiaké 7,6%-kal bővült egy év alatt.

Mit árul el az életkor és a futásteljesítmény?

A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,3 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 157 ezer kilométer –  vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.

A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen, a BMW és az Opel állnak. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 júniusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Škodának (10,5 év), míg a legmagasabb a Suzukinak (15,1 év) volt júniusban. A 2024. júniusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.

Hogy alakul ki egy autó végső ára?

A statisztikai elemzésből kiderül, hogy milyen tényezők befolyásolják az autók kínálati árát. Az egyik legfontosabb az állapot: egy újszerű autó átlagosan 26,4, egy kitűnő állapotú pedig 24,7%-kal  drágább, mint egy normál állapotú. A sérült járművek ára ezzel szemben átlagosan 58,6%-kal alacsonyabb. Emellett minden 1000 megtett kilométer 0,2%-kal csökkenti az árat. Ugyanakkor a teljesítmény és a motor mérete emelheti az árat: 10 kW többlettel 3,8%, 100 cm³-rel pedig 3,3% árnövekedés figyelhető meg.

A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A júniusi adatok alapján a piac továbbra is stabil, az árak enyhén emelkednek, és egyre nagyobb arányban jelennek meg alternatív hajtású járművek – vagyis a hazai használtautó-piac egyértelműen követi a technológiai és környezettudatos trendeket.

A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. júniusi statisztikájában olvasható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új fejezet a MediaMarkt social kommunikációjában – A Deep Creative Collective lett a márka új ügynöksége

2025 nyarától a Deep Creative Collective ügynökséget bízta meg social kommunikációjának stratégiai és kreatív irányításával a MediaMarkt Magyarország.

A váltás új fejezetet nyit a márka közösségi jelenlétében: a cél, hogy a MediaMarkt social csatornái a jövőben még élőbb, relevánsabb és technológiailag is innovatívabb tartalmakkal szólítsák meg a közönséget.

A márka új stratégiájának központi eleme a „The Future is FUN!” koncepció, amely egyszerre reflektál a mai kor kihívásaira – mint a klímaválság, a mesterséges intelligencia vagy a gyorsan változó technológiai környezet – és kínál iránytűt egy pozitívabb jövőképhez. A stratégia célja, hogy segítse a követőket eligazodni a digitális világban, tudatos döntéseket hozni, okosan választani, és közben játszani, felfedezni és örülni a jövőnek.

Az új megközelítés egyik kulcsfontosságú eleme egy saját fejlesztésű AI karakter, aki nemcsak a legújabb technológiák bemutatásában segít, hanem egy játékos, inspiráló univerzumot is teremt. Ez az AI-karakter a végtelen lehetőségek szimbóluma, ugyanakkor a MediaMarkt és a Deep Creative Collective számára is fontos volt, hogy ezt a világot ne mesterséges elemekkel, hanem valódi emberekkel és történetekkel töltsék meg. Éppen ezért az AI-karakter alapját egy valódi, élő személy adja, akinek személyiségjegyeit, stílusát és jelenlétét egy speciális technológiai eljárással alakítják át digitális formává. Az így létrejött karakter egyszerre őrzi meg az eredeti ember hitelességét, miközben új, digitális identitásként működik tovább, külön karakterként, saját vizuális jegyekkel és történeti háttérrel.

„A technológia a MediaMarkt hitvallása szerint óriási lehetőség arra, hogy jobban éljünk, többet tudjunk, és jobban kapcsolódjunk egymáshoz. Szeretnénk ezt a gondolkodást átadni és például a közösségi média segítségével minél több embert inspirálni. Örülök, hogy ebben új partnerünk lett a Deep Creative Collective csapata, akikkel közösen új szintre tudunk lépni ezen a területen” – mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.

A közös munka célja, hogy a MediaMarkt social platformjai ne csupán informáljanak vagy szórakoztassanak, hanem valódi élményeket adjanak – olyan tartalmakat, amelyekre érdemes odafigyelni, amelyek segítenek eligazodni a technológia világában, és amelyekből követőként is lehet építkezni.

„A MediaMarkt szemlélete és víziója rendkívüli módon egyezik a miénkkel. Amikor a social stratégiát készítettük, úgy éreztük, az akár a saját víziónk is lehetne. Izgalmas jövőt látunk magunk előtt, amiben közösen tudjuk kimaxolni a lehetőségeket: mindig az élen járni a technológiai újdonságokban, ugyanakkor sosem felejteni el, hogy a valódi emberi kapcsolatokat semmi sem helyettesítheti” – mondta Szabó Milán, a Deep Creative Collective ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss