Connect with us

Gazdaság

A Fujitsu felhívja a figyelmet a dezinformációs támadások megnövekedett kockázatára

A Fujitsu arra számít, hogy vállalkozásokat és magánszemélyeket is érnek majd támadások a társadalom széles rétegeit érintő kérdésekkel kapcsolatban – pl. kötelező védőoltás, oltási útlevél, karantén

A Fujitsu a mai napon felhívja a figyelmet a társadalomban jelen lévő pánikot és félelmet kihasználni – vagy azt gerjeszteni – igyekvő dezinformációs kampányok megnövekedett kockázatára.

Az internetes bűnözők már eddig is aktívan foglalkoztak a koronavírus-járvány miatt a személyi szabadság terén jelentkező vitás kérdésekkel, például a maszkviselés kötelezővé tételével és a szabad mozgás korlátozásával.

Ahogy ezt a bűnözők a Brexit és a választások aktuális kérdéseivel kapcsolatban a közelmúltban is tették, a Fujitsu számítása szerint hamarosan a koronavírus elleni védőoltások hatásosságának megkérdőjelezésével fogják gerjeszteni a félelmet, a bizonytalanságot és a kétségeket. Ez a „social engineering” jellegű támadások új technikája. A legfejlettebb támadások mindkét oldalt igyekszenek kijátszani a másik ellen – kihasználva az egyén alapvető meggyőződésében rejlő sérülékenységeket. Ennek nyomán széles körben meginoghat az információforrások hitelességébe vetett bizalom, ami a támadások kereszttüzébe kerülő üzleti márkákra nézve is negatív következményekkel járhat.

Tekintve, hogy mindenki szeretne már visszatérni a világjárvány után a normális élethez, a kötelező védőoltásokkal, oltási útlevelekkel, tömeges immunitás-teszteléssel és karanténnal kapcsolatos dezinformációs kampányok a Fujitsu szerint a vállalkozásokat és a magánszemélyeket is meg fogják célozni. A vállalat internetbiztonsági szakértői bűnözői csoportok és nemzetállamok által indított többvektoros támadásokra számítanak olyan országok ellen, amelyek már jelenleg is próbálnak védekezni a célzott dezinformációs kampányok ellen.

A dezinformációs támadások célja az adathalászat

Paul McEvatt, a Fujitsu internetbiztonsági innovációkért felelős vezetője elmondta:

„Az ilyen támadások célja az adathalászat. Meggyőződésük vagy körülményeik alapján célozzák meg a magánszemélyeket, és a ‘social enigineering’ módszerével veszik rá őket adataik megadására. Az emberek nagyobb valószínűséggel dőlnek be az ilyen csalásoknak, ha azok olyan témához kapcsolódnak, amelyben hisznek vagy amellyel azonosulnak. A koronavírus-járvány jelenleg globális probléma és erős érzelmek fűződnek hozzá, főleg azért, mert a személyes szabadságot és például a szabad mozgás kérdését is érinti. Valószínűleg ez minden idők legígéretesebb témája a dezinformációs támadók számára.”

2020-ban a Fujitsu többször is azonosított olyan kísérleteket, amelyek a problémát és a potenciális megoldásokat felhasználva igyekeztek felforgatni a társadalmi rendet. Áprilisban az Egyesült Királyság nemzeti internetbiztonsági központja1 2000 csalás elleni fellépésről számolt be, köztük 200 adathalász webhelyről és 471 olyan hamis online boltról, ahol koronavírushoz kapcsolódó szolgáltatások vásárlására próbálták rávenni az embereket. 2020 márciusában a Check Point biztonsági cég2 kiugró növekedést észlelt a Zoomhoz kapcsolódó tartománynevek regisztrálásában amiatt, hogy a konferenciaszolgáltatások iránti kereslet növekedésére számító internetes bűnözők felvásárolták a hasonló nevű tartományokat az adathalász támadások indításához.

Az otthoni munkavégzés sérülékenyebbé teszi a tudásmunkásokat

A Fujitsu megfigyelése szerint a hosszabb időszakon át otthonról végzett munka sérülékenyebbé teszi a tudásmunkásokat az adathalász támadásokkal szemben, ami ellen három alapvető ellenintézkedést javasol a szervezeteknek:

  1. Gondoskodjanak róla, hogy munkatársaik felkészültek legyek a dezinformációs támadások kezelésére. Ez nem merül ki abban, hogy azonosítani tudják őket. Érezniük kell, hogy fel vannak hatalmazva arra, hogy gyorsan és kritikai érzékkel értékeljenek bármilyen e-mailt és jelentést küldjenek róla anélkül, hogy emiatt hátrány érné őket.
  2. A fenyegetések ismerete. A fenyegetési intelligencia fontos szerepet játszik bármely szervezet védekezésében. Lehetővé teszi, hogy a biztonsági csapatok tisztában legyenek a potenciális fenyegetésekkel, és már azelőtt reagáljanak rájuk, hogy tényleges kockázatot jelentenének.
  3. Automatizálás. A fenyegetések nagyságrendjét és fejlődésük gyors ütemét figyelembe véve az idei év még munkásabbnak ígérkezik a fenyegetések volumenével féken tartására törekvő biztonsági csapatok számára. A biztonsági folyamatok automatizálása előnyt biztosít számukra, és lehetővé teszi, hogy a valós fenyegetéseket és a tágabb kontextust megvizsgálva kiderítsék, pontosan mivel is van dolguk.

Gazdaság

Új szintre lép a Syngenta fenntarthatósági programja Dióskálon

Az idei évtől a dióskáli INTERRA® Farm nemcsak a Syngenta fenntarthatósági kezdeményezéseit bemutató gazdaságként, hanem agronómiai, növényvédelmi és digitális megoldásainak kiemelt kísérleti terepeként is működik tovább.

Plótár István zalai gazdasága több mint egy évtizedes, követésre érdemes tapasztalatokkal szolgál más termelők számára is, amelyekkel fokozhatják versenyképességüket és fenntarthatóan növelhetik jövedelmezőségüket.

A Syngenta idén novemberben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Negyed évszázados sikertörténete során a termelők igényeit folyamatos innovációval, a helyi viszonyokra és személyre szabott megoldásokkal szolgálta ki. A több évtizedes közös tanulás, tapasztalatszerzés és együttműködés a termelőkkel hazánkban is azt eredményezte, hogy a gazdálkodók immár nemcsak termékeket, hanem komplex technológiai és szakmai megoldásokat kapnak a Syngentától. Olyan gyakorlati tudást, amely kézzel fogható eredményekben, bevétel növekedésben, költségcsökkenésben és fenntarthatóbb mezőgazdasági gyakorlatokban mutatkozik meg.

Világszerte – így Magyarországon is – a termelők embert próbáló kihívásokkal néznek szembe: a klímaváltozás hatásaival, a fogyasztói elvárások növekedésével, a folyamatosan változó szabályozási környezettel, mindezt úgy, hogy a jövedelmezőségük is biztosított legyen. A Syngenta az elmúlt 25 évben a termelés minden lépésében a gazdálkodók mellett állt, a vetőmagok kiválasztásától a precíziós technológiák bevezetésén át egészen a növényvédelmi, biológiai és digitális megoldások alkalmazásáig. A közös cél ma is az, hogy a termelők egészségesebb talajon, kevesebb ráfordítással és kisebb környezeti terheléssel tudjanak termelni, jövedelmezőségük fenntartása mellett.

Jól példázza mindezt a dióskáli Plótár gazdaság, amely 2013-ban csatlakozott a Syngenta fenntarthatósági törekvései keretében létrehozott INTERRA® Farm hálózatához. A Kis-Balaton vízgyűjtő területén található gazdaságban az elmúlt években a hagyományos szántásról fokozatosan átálltak a regeneratív mezőgazdasági gyakorlatokra. Előbb a szántás elhagyásával javult a talaj minősége, csökkent a gépek üzemanyag-fogyasztása és a munkaráfordítás, később a takarónövények alkalmazása révén pedig tovább javult a talaj szerkezete, szervesanyag-tartalma, vízmegtartó képessége és a növények tápanyagfelvétele. A precíziós eljárások – például a változó tőszámú vetés és az optimális tápanyag-kijuttatás – szintén költségmegtakarítást és hozamnövekedést is hoztak.

„A több mint 20 éves együttműködés során a Syngenta támogatásával mindig első kézből tapasztaltam meg az új dolgokat és olyan információkat szereztem, amelyeket a gazdaságomban hasznosítani tudtam. A regeneratív gyakorlatok alkalmazásával és a Syngentával közös kísérletek révén fejlődött a gazdaságom. Ma már lépéselőnyben vagyok; nagyon sokat tanultam már eddig is, és még fogok is”

– összegezte Plótár István, a dióskáli INTERRA® Farm vezetője.

2025-től a dióskáli INTERRA® Farm a Syngenta agronómiai, növényvédelmi és digitális megoldásainak kiemelt kísérleti terepeként működik tovább. Az idei kísérletek során 10 kukorica és 10 napraforgó hibrid esetében vizsgáljuk a növények vitalitását és termőképességét hagyományosan művelt, tarlóba vetett és forgatás nélküli talajon. A kísérletek keretében a Syngenta digitális megoldásait is használjuk, az Interra®Scan nagyfelbontású talajvizsgálati eszköz alkalmazásával például tápanyag-utánpótlási terv készíthető, míg a Cropwise Planting szolgáltatás táblára szóló optimális tőszám ajánlással segíti a hibridek előnyös tulajdonságainak érvényesülését, a gazdaság fenntarthatóságát.

A kísérletek másik iránya a Syngenta kalászos kultúrákban alkalmazott összehangolt termesztési technológiája, a „Minden szem számít” program fejlesztése. Ha kedvezőek a körülmények, és minden kalászon csak egyetlen szemmel több terem, az akár 300-400 kg/hektár hozamnövekedést is jelenthet egy-egy gazdaságban. A program keretében a Syngenta minden támogatást megad a kalászos növények lehető legjobb fejlődéséhez: a vetőmag fejlesztéssel kezdve a legjobb genetikával, optimális növényvédelemmel, innovatív biológiai és digitális megoldásokkal járul hozzá a növények fenntartható termesztéséhez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok

Érezhető mértékben javult a júniust megelőző egy évben a lakossági hitelportfólió minősége, és az idei év derekán már csak a teljes tartozás 1,1 százaléka volt 90 napnál nagyobb csúszásban.

Elsőre furcsának tűnhet, de ebben részben pont a megugró új kihelyezéseknek van komoly szerepe – ad magyarázatot a javuló számokra Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. 

Látványosan csökkent az idei év derekáig számolt tizenkét hónapban a 90 napnál nagyobb késedelemben lévő lakossági hitelek aránya: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint június végén mindössze 1,1 százalékot tett ki, ami látványos javulás az egy évvel korábbi 1,5 százalékhoz képest.

Az új hitelfelvevők mindig javítanak a képen

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a portfólió tisztulásához két tényező is hozzájárult. Egyrészt a júniust megelőző egy évben 11,6 százalékkal nőtt a lakossági hitelek állománya – és már csak hajszállal maradt el a 12 ezer milliárd forinttól –, másrészt a 90 napnál régebben lejárt tartozások mennyisége látványosan, csaknem 18 százalékkal csökkent – így már nem egészen 132 milliárd forintot tett csak ki. 

Mindezek alapján a jóval nagyobbra duzzadó hitelportfólión belül zsugorodott a jelentős csúszásban lévő állomány, ami magyarázza a nagymértékű javulást.

A hitelállomány emelkedése viszont nem csak azért fontos, mert így nagyobb a bázis, amiből ki lehet indulni, hanem azért is, mert az újonnan kihelyezett hiteleket rendszerint jóval pontosabban fizetik az adósok, mint a több éve felvett kölcsönöket. 

Ennek pedig nem a kezdeti lelkesedés lelohadása az oka a szakértő szerint, hanem az, hogy az idő előrehaladtával egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy az adós olyan élethelyzetbe kerül, ami megnehezíti, netán végképp lehetetlenné teszi a törlesztést.

Hihetetlen, mennyi hitel ömlött a piacra

Az újonnan kihelyezett hitelekből pedig az év első felében egyáltalán nem mutatkozott hiány, sőt, több meghatározó terméknél is új csúcsokat regisztráltak a szerződések összegénél. Így történt ez például a lakáshiteleknél, amelyeknél a 2024, első felére kimutatottnál közel 26 százalékkal többet, 809,4 milliárd forintnyit helyeztek ki a bankok.

A szintén húzóterméknek számító személyi hiteleknél még ennél is gyorsabban, bő 40 százalékkal emelkedett az új kihelyezések összege. Gergely Péter szerint ezekben a tendenciákban pedig nem is várható változás, leginkább ami a lakáshiteleket illeti: szeptemberben ugyanis elindult az Otthon Start Program, amely révén a piaci kölcsönökénél jóval alacsonyabb, évi legfeljebb három százalékos kamat mellett juthatnak finanszírozáshoz az arra jogosultak.

A lakáshitelesek a legfegyelmezettebbek

A jegybank adatai szerint egyébként a lakáshiteleknél mutat a legszebben a portfólió: itt június végén már fél százalék alatt járt a 90 napon túli késedelemben lévő állomány súlya, ami egyébként még az igen kiváló, 2024 júniusi 0,67 százaléknál is 0,2 százalékponttal jobb arány.

Ennél is szebb képet mutat a január óta elérhető munkáshitel: itt a június végi, 104,6 milliárdos állományból mindössze 87 millió forintnyi volt három hónapot meghaladó késedelemben, ami az akkor hat hónapos múltra visszatekintő konstrukcióra való tekintettel nem is csoda. Ezzel együtt a kamatmentes, támogatott hitelnél aggasztó jel, hogy a 31 és 90 nap közötti csúszásban lévő állomány már júniusra elérte a 2,7 milliárd forintot, ami a BiztosDöntés.hu szakértője szerint nem feltétlenül biztató a folytatásra nézve.

A személyi kölcsönöknél viszont még mindig viszonylag magas, 3 százalékos a három hónapon túl késő hitelek részesedése, igaz, itt is több mint egy százalékpontot sikerült javítani az arányon egy év alatt. A babaváró hitelnél viszont minimálisan ugyan, de nőtt az arány tavaly júniushoz képest: igaz, így is mindössze 0,5 százalékot tett ki.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Mostantól a boltban is fizethetünk Barionnal

A Barion eddig főként az online vásárlásoknál volt jelen, most azonban új fejezet kezdődik a vállalat életében: a magyar fizetési szolgáltató belép az offline világba is.

Az Okoskassza (PSC CEE Kft.) és a Barion együttesen több mint húszezer kereskedőt szolgálnak ki a közép-kelet-európai régióban, számukra válik hamarosan elérhetővé az integrált online és offline terminálos fizetési megoldás egy szolgáltatón keresztül, egyszerűbb, átlátható folyamatokkal.

A tranzakció zárását követően a Barion a PSC CEE Kft. 100%-os tulajdonosa lesz, így az Okoskassza márka és a hozzá kapcsolódó megoldások is a Barion csoporthoz kerülnek. Az Okoskassza a kiskereskedők és vendéglátósok körében már jól ismert elektronikus pénztárgépeivel és kártyaterminál megoldásaival. A két vállalat a Barion cégcsoportban működik tovább, így egy olyan átfogó fizetéselfogadói rendszert hoznak létre, amely egyszerre kezeli az online és a bolti fizetéseket is. A több hónapon át előkészített akvizíciót a Magyar Nemzeti Bank már jóváhagyta.

Modern élmény a vásárlóknak és egyszerűbb működés a kereskedőknek

A vásárlók olyan modern, gyors és megbízható bolti fizetési megoldással találkozhatnak majd, amely színvonalában a megszokott Barion fizetési élményt nyújtja. A kereskedők számára pedig egy kézben, egységes rendszerben lesznek kezelhetőek az online és az offline fizetések, ami átláthatóbb folyamatokat, hatékonyabb működést és hosszú távon alacsonyabb adminisztrációs terheket jelent.

Két vezető és két világ összekapcsolása

A tranzakció nemcsak üzleti szempontból jelent mérföldkövet, hanem a szakmai tudás összekapcsolása miatt is figyelemre méltó. Molnár Tamás, a PSC CEE Kft. ügyvezetője az offline fizetések piacán vált elismert szereplővé, jelentős régiós tapasztalattal. Kiss Sándor, a Barion vezérigazgatója az elmúlt évtizedben az online fizetések területén töltött be meghatározó szakértői pozíciót. A két terület szakértelmével a Barion olyan tudásra építhet, amely hosszú távon is versenyelőnyt jelent a régióban.

„Ez a tranzakció fontos mérföldkő a Barion számára. Stratégiai szinten is meghatározó lépés, hogy az Okoskassza megoldásával együtt a bolti fizetések világában is hangsúlyosan jelen tudjunk lenni. A célunk, hogy minden fizetési csatornán egységes, átlátható és kényelmes fizetési élményt nyújtsunk a vásárlóknak, miközben a kereskedőknek egyszerűbb és hatékonyabb folyamatokat biztosítunk. Külön öröm számunkra, hogy Tamás személyében egy jelentős nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember kapcsolódik management csapatunkhoz.”

– mondta Kiss Sándor, a Barion vezérigazgatója.

„Az együttműködésünk lehetőséget ad arra, hogy termékeink és szolgáltatásaink gyorsabban növekedjenek a régióban. A Barionnal közös víziónk van, és a közös munka során szakmailag és emberileg is megtaláltuk az összhangot. A két márka nem versenyezni fog egymással, hanem természetes módon egészíti ki egymást, ezzel erősítve a csoport teljes értékajánlatát. Ügyfeleinknek fontos, hogy tudják, továbbra is bankfüggetlen szolgáltatóként fogunk működni, a megszokott szolgáltatásaik változatlanul biztonságban vannak, és a jövőben még több lehetőség áll majd rendelkezésükre”

– tette hozzá Molnár Tamás, a PSC CEE Kft. vezérigazgatója.

A két vállalat dinamikusan növekvő kártyás fizetési forgalma 2025-ben meghaladja az 1 milliárd EUR-t, együttes árbevételük pedig a 10 millió EUR-t.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss