Egészség
A kereskedők egyáltalán nem számítottak a maszkok miatt kialakult pánikra
A média, a személyes tapasztalatok és a hiánytól való félelem egyaránt befolyásolják a vásárlókat.
Tavaly tavaszig csak kórházi körülmények között, posztapokaliptikus filmekben vagy egy-két ázsiai országban találkozhattunk maszkot viselő emberekkel, azóta azonban időszakosan a mindennapjaink részévé váltak. Jól mutatják ezt az elmúlt másfél év keresési és vásárlási szokásai is. A maszkok iránti érdeklődést és keresletet nagyban befolyásolja az aktuális szabályozás mellett a média, a személyes tapasztalatok, illetve a félelem attól, hogy esetlegesen hiánytermék lesz – hívta fel a figyelmet Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
A vásárlók szó szerint megrohamozták a kereskedőket a maszkokért
2020 márciusát senkinek sem kell bemutatni, valószínűleg mindenki emlékszik rá, ahogyan egyik napról a másikra hiánycikké váltak az orvosi maszkok, illetve a kézfertőtlenítő. Ha lehetett is kapni, akkor olyan összegekért, amely még abban a tavalyi kaotikus évben is felfoghatatlannak tűnt.
„Pontosan emiatt nem is próbáltunk belőle nagyobb tételben beszerezni – csak a kollégáink részére –, mert nem akartunk több tízezer forintért értékesíteni egy-egy maszkot”
– mesélte Jánvári András.
„A tavaszi rohamot követően nyáron már kezdett normalizálódni a maszkok ára, ekkor már mi is elkezdtük árulni őket, illetve tudtunk szerezni 500 ml-es kézfertőtlenítőket. Amikor ezekről a termékekről a vásárlóinkat is értesítettük, szó szerint megrohamoztak minket” tette hozzá a szakértő.
Érdekes tény azonban, hogy a tavalyi nyár kezdetét követően már egyszer sem ugrott meg különösebben az érdeklődés a kézfertőtlenítők iránt. Ez leginkább annak tudható be, hogy az intézmények és üzletek maguktól is kiraktak adagolókat, illetve később szabály kötelezte erre őket. Emellett a pánikvásárlás is megszűnt, a vásárlók ugyanis már biztosak lehetettek benne, hogy bármikor meg tudják vásárolni.
Kötelezővé vált, mégsem kerestük
Tavaly márciusban még csak az egyszerű orvosi maszkok iránti kereslet ugrott meg hihetetlen mértékben egyik napról a másikra, a hiánynak köszönhetően. Ekkor még szóba sem kerülhetett a kötelező maszkviselés, ugyanis egyszerűen nem jutott volna belőle mindenkinek. 2020 szeptemberében a lakosság egy részét ismét pánik kezdte kerülgetni: voltak, akik a vírustól féltek, és voltak, akik attól, hogy a tavaszi helyzethez hasonlóan a maszk ismét hiánycikk lesz, ami miatt könnyen elszállhatnak az árak. Az ettől a lehetőségtől való félelem a kereskedőknél is érezhető volt.
„Velünk is többször előfordult, hogy nem kaptuk meg a korábban leegyeztetett szállítmányt. A helyzet sokszor bizonytalan volt, am végül mindig tudtunk venni más cégektől”
– emelte ki a Multi-vitamin.hu ügyvezetője.
Októberre nagyon visszaesett az érdeklődés, azonban november első hetében újra emelkedni kezdett, de már csak minimálisan. Novembert követően a 3 rétegű maszkok már sosem érték el a korábbi keresési tendenciát. 2021 január közepén sokat cikkeztek a sajtóban, hogy más országokban az FFP2 maszk kötelező lett a vírus elleni védekezésben.
„Pontosan emiatt úgy gondolom, hogy a keresések száma ekkor nem a vírustól való félelem miatt ugrott meg, hanem a hiánytól, illetve az elszálló áraktól való félelem miatt”
– tette hozzá Jánvári András.
Senki sem számított arra, ami idén márciusban történt
2021 márciusában Szlovákiában bejelentették az FFP2-es maszkok kötelező használatát, és hazai hírportálok is megírták, hogy kiszivárgott, hogy hazánkban is erre a lépésre készülnek. Erre rárakódott még a félelem is, ugyanis a vírus terjedése nagymértékű emelkedést mutatott. Ez az egy hír egy óra leforgása alatt a kereskedők között olyan hiányt és áremelkedést generált, amit még ma is nehéz elhinni.
„Reggel 9 órakor még bruttó 80 forintért lehetett kapni, majd 2 órával később már bruttó 300Ft volt a maszk a legjobb darabáron, nagy tételben”
– emlékszik vissza Jánvári András. Ezt követően kiderült, hogy nem lesz kötelező, így bár nem egyből, de normalizálódott a helyzet.
Október 28-án ismét bejelentették a kötelező maszkhasználatot a tömegközlekedési eszközökön, a mozitermekben, illetve a színházakban, továbbá november 20-án kötelezővé tették a viselését a zárt terekben egy-két kivételtől eltekintve.
„Lesz elég élesztő, amint az emberek elhiszik, hogy lesz elég”
Az elmúlt másfél év tanulsága leginkább az, hogy egy-egy impulzus egy másodperc alatt képes befolyásolni az emberek gondolkodását, így a keresletet is egy adott termék iránt. Ha a média felkap egy hírt egy esetleges szabályozással kapcsolatban, esetleg elkezd terjedni annak a híre, hogy egy termék hamarosan hiánycikk lesz, az akár egy óra alatt hihetetlen következményekhez vezethet.
„Egy élesztőgyártó cégtől olvastam, hogy ’lesz elég élesztő, amint az emberek elhiszik, hogy lesz elég’. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos tanulság, hiszen minden termékkel kapcsolatban, a koronavírustól függetlenül is érdemes mindig tudatos döntéseket hozni ahelyett, hogy egy-egy impulzus miatt pánikvásárlásba kezdenénk”
– emelte ki a szakértő.
Egészség
Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez
A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.
A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.
Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.
„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”
– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.
„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”
Hosszú távú kezdeményezés
A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.
„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”
– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.
„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”
A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.
Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép
A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).
A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.
Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.
Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.
A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.
Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:
“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”
Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.
Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:
“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”
Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.
Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!
A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.
Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS). Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.
„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”
– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.
„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”
– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.
Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.
Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban
-
Gazdaság2 hét ago
Budapest az újrahasználható csomagolás éllovasa lehetne
-
Okoseszközök2 hét ago
Szabályozta az ELTE a mesterséges intelligencia használatát az oktatásban
-
Mozgásban2 hét ago
A fáradtság és a figyelemzavar kockázata: maradj éber a téli utakon
-
Gazdaság1 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás2 hét ago
A Varázslatos Magyarország átadta Az év természetfotósa díjat
-
Szórakozás1 hét ago
A Mattel pályára állítja az UNO Elite-et: megérkezett a Formula–1 hivatalos kiadása






