Okoseszközök
Már van olyan magyar webshop, ahol a ChatGPT készíti a termékleírásokat
Itthon elsőként integrálták ChatGPT-t webáruház motorba
A magyar piacon elsőként integrálta a ChatGPT mögött álló OpenAI szoftverét a Shoprenter. A felhasználók kedd óta ingyenesen tudják tesztelni a mesterséges intelligencia technológiát termékleírások generálására, magyar nyelven. Mint elmondták, a funkció felhasználóinak száma egy nap alatt megháromszorozódott és 97%-uknak tetszik a funkció, így megjelentek az első olyan hazai webshopok, ahol már MI készíti a termékleírásokat.
Decemberben tarolta le a nemzetközi, januárban pedig a magyar közösségi oldalakat és sajtófelületet a ChatGPT, amely az Open AI cég első publikus „conversational AI” terméke, azaz egy olyan mesterséges intelligencia, amivel beszélgetni lehet. Írásban, magyarul, nem teljes kontextust adva, hanem visszautalva előző kérdésekre. A felületnek heteken belül 1 millió ingyenes tesztelője lett, és az ilyen AI szoftverek pont ezt szeretik, hiszen minden emberi beszélgetésből tanul, építi a saját adatbázisát. Február elsején ki is jött a fizetős verzió, $20 a havidíja, és annyi az ígérete hogy gyorsabban fog válaszolni és nem fog leállni.
Mire lehet használni az AI-t az e-kereskedelemben? Folyamatosan jönnek az új lehetőségek, de rengetegen kezdték el a termékszövegeket megírni vagy átírni, egy témakörről blogposztot írni, ehhez hirdetés szöveget generálni, hírlevelekhez címsor ötleteket íratni, és még sorolhatnánk. A ChatGPT felületén egy regisztrációt követően ezt bárki megteheti, ingyenesen.
A Shoprenter első lépésben, kedd óta a termékszöveg generálásra használja az AI-t. A ChatGPT mögötti cég, az OpenAI már régóta nyújt fizetős szolgáltatásként elérést a szoftveréhez. Ehhez kapcsolódva gyakorlatilag leállás mentesen tud folyamatosan generálni újabb és újabb tartalmat.
„A kereskedő megnyitja a webáruháza adminisztrációs felületét, belép a termék adatlapjára, és a hosszú leírás mezőnél megtalálja az „Ismertető generálása” gombot. Ezt megnyomva az Open AI generál a termék nevéből egy javasolt leírást. Logikusan felépítve, értékesítés ösztönző szöveget létrehozva, 4-5 mondatban kifejtve. A felugró ablakban ezt a generált szöveget lehet módosítani is, majd pedig elfogadni, és így a szöveg bekerül a termék leírásába. Ha nem tetszik a szöveg, akkor akár újat is generáltathatunk, vagy pedig elvetjük”
– ismertette az új funkciót Kulcsár Róbert István, a Shoprenter társalapítója és vezető tanácsadója.
A szakértő hozzátette: az MI alapú funkció felhasználóinak száma egy nap alatt megháromszorozódott a rendszerben és a felhasználói visszajelzések alapján 97%-nak tetszik a funkció. Így megjelentek az első olyan hazai webshopok, ahol már MI készíti a termékleírásokat.
A Shoprenter jelenleg több területen is teszteli az AI technológiákat, a fejlesztőik a saját kódjuk átnézésére használják, az évek óta végzett SEO szolgáltatásnál pedig több szolgáltató párhuzamos tesztelése zajlik (az OpenAI mellett a Jasper.AI-t is vizsgálják, ami szintén beszél magyarul). A felhasználási területek végtelen felsorolására pedig tesznek egy publikus próbálkozást egy specifikus, AI-ról szóló előadásban a február 23-ai Ecommerce Expon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro
A Deutsche Telekom október 14-én vezeti be Magyarországon legújabb AI-készülékét, a T Phone 3 Pro-t, amely fejlett mesterséges intelligencia funkciókat és díjmentes szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak.
A készülékhez 12 hónapos díjmentes Picsart Pro előfizetés jár, amely közvetlenül a kamerához kapcsolódva biztosít kreatív funkciókat – köztük AI-avatar készítést, AI háttérképszerkesztést és a képek kiválasztott részeinek egyszerű cseréjét mesterséges intelligencia használatával (AI-replace). A felhasználók hozzáférhetnek továbbá a Perplexity-hez, ráadásul egy 18 hónapos, díjmentes Perplexity Pro előfizetést is kapnak, amely AI-asszisztensként segít a mindennapokban: információt keres, ügyeket intéz, szöveget fordít, mesét olvas fel, vagy akár receptötleteket is ad. A szolgáltatás a Magenta gombbal, hangutasítással vagy közvetlenül a zárolási képernyőről is elérhető.
A T Phone 3 Pro nagy teljesítményű hardverrel, 6,8 hüvelykes, 120 Hz-es kijelzővel és hármas kamerarendszerrel rendelkezik, amelyet – a Picsartnak köszönhetően – AI-alapú képoptimalizálás támogat. Az új modell nemcsak a mindennapi felhasználók, hanem a nagy erőforrásigényű alkalmazások kedvelői számára is ideális választás. A készülék ráadásul fenntarthatósági szempontból is kiemelkedő: elnyerte a #GreenMagenta minősítést, és 88/100-as öko-besorolást ért el.
A Deutsche Telekom az AI-termékcsalád – köztük a T Phone 3, a T Tablet 2, és most az új Pro modell – révén egyre több ember számára teszi elérhetővé a generatív mesterséges intelligenciát. A Telekom alkalmazás Magenta AI funkciójának használatával azonban bizonyos AI-funkciókhoz azok a Telekom-előfizetők is hozzáférhetnek, akik más márka készülékeit használják a Telekom kínálatából.
A T Phone 3 Pro 2025. október 14-től érhető el Magyarországon a Telekom ügyfélszolgálatán, online áruházában, üzleteiben és partnereinél. A T Phone 3 Pro listaára 99 880 forint.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
Megérkezett a G-Shock márka legtökéletesebb MR-G karórája? „Az újdonság láttán elfogyhatnak a jelzők, a japán óramanufaktúra új szintre emelte az ellenálló és strapabíró karórákat. Az MRG-B2000-es az MR-G széria csúcsának tekinthető” – hangsúlyozta Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere.
A 54.7 × 49.8 × 16.9 mm-es tok teljes egészében titánból készül, ami egy rendkívül erős, mégis könnyű fém. Az újdonság is éppen ezért alig 138 grammot nyom, vagyis csak akkora súlya van, mint egy okostelefonnak. Ennek az anyagnak a felhasználása az orvostudománytól egészen az űriparig terjed. Kedvező tulajdonsága továbbá, hogy nem vált ki allergiás reakciót, így fémallergiások is viselhetik.
Az MRG-B2000-es csapdába ejti a természetes fényt és a saját ragyogásához használja fel azt. És ezt a vizualitást további speciális megoldásokkal éri el. A lünetta például újra kristályosított titánból készül, amely olyan fényjátékot kelt, mint amilyen a japán szamuráj kardokon látható. Megjelenését a tükröződésmentes bevonattal ellátott zafír kristályüveg teszi teljessé, amely mögött egy 3D-s számlap rajzolódik ki, amit a szamuráj páncélzat mintázata ihletett. Különleges sötét zöldes, fakó színe az oxidált vas mintázatával kombinálva szintén az ősi szamuráj páncélokon gyakran használt „Kurogane-Iro” tónusra emlékeztet.
A könnyű leolvashatóságot a nagy méretű óra- és percmutatók, valamint a hangsúlyos indexek biztosítják. A foszforeszkáló elemeknek köszönhetően éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között is egy pillantás alatt ellenőrizhető az aktuális idő.
„A karóra tokját, valamint a lünettát DLC, vagyis gyémántszerű szénbevonattal látták el. Ez egy rendkívül kemény, sima és kopásálló réteg, amit különféle anyagokra visznek fel a tartósság és a teljesítmény növelése érdekében”
– hangsúlyozta a Casio termékmenedzsere.
Az G-SHOCK óráknál alapvető extrém ütés- és rázkódásállóság pedig annak is köszönhető, hogy az újdonság Clad Guard szerkezettel rendelkezik, ami lényegében egy hibrid tokfelépítést tükröz. Fontos ismérve, hogy kompakt ütéselnyelő elemeket tartalmaz a tok különböző részein. Ennek köszönhetően a több irányból – elölről, oldalról, felülről – érkező behatásokat is képes elnyelni. Az MRG-B2000 emellett 20 bar nyomásig vízálló így úszni és fürdeni is lehet benne.
Emellett olyan fontos jellemzőket vonultat fel, mint például az okostelefonhoz való csatlakoztathatóság, a 27 időzóna, az otthoni (alapértelmezett zóna-) idő kijelzés, a stopper, a LED-es számlapvilágítás, valamint a napenergiával működő szerkezet.
A MRG-B2000RG-3A magyarországi megjelenése után várhatóan 1.449.990 forintért vásárolható majd meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
GDPR-Barát kamerarendszer – Biztonság bírságok nélkül
A modern irodaházak, kereskedelmi központok és ipari létesítmények biztonsága ma már nem csak technikai kérdés: az emberek jogainak a védelme érdekében az adatvédelem ugyanolyan fontos.
A SMARTme Building Technologies Kft. GDPR-Barát kamerarendszerei ezért egyszerre valósítják meg a biztonságot és az adatvédelmet.
GDPR: lassan évtizedes elvárások, jelentős büntetések
Az Európai Unió Adatvédelmi Rendeletét, a GDPR-t az Európai Parlament 2016 áprilisában fogadta el, majd 2018. május 25-től lépett hatályba az egész Európai Unióban. Európában 2025. március 1-ig csak a GDPR megsértése miatt a hatóságok mintegy 5,65 milliárd eurónyi bírságot szabtak ki 2.245 esetben. Az ellenőrzések és a bírságok szinte exponenciálisan növekvő számát az is alátámasztja, hogy csak 2024-ben az európai adatvédelmi hatóságok által kiszabott bírság mértéke meghaladta az 1,2 milliárd eurót a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda által közzétett adatok szerint. A legjelentősebb és a legnagyobb nyilvánosságot kapott bírságok természetesen az olyan tech-óriásokat sújtották, mint a Meta vagy a TikTok, de a nemzeti hatóságok az ezekhez képest sokkal kisebb esetekre is nagy hangsúlyt fektetnek.
Magyarország sem kivétel
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) beszámolója szerint 2024-ben 335 millió forint bírságot szabtak ki, ami az adatvédelem fontosságát mutatja. A jogsértések között volt például egy munkahelyi öltözőben működő videókamera, amelyet például az erről szóló magyar jogszabályi rend taxatív formában még tilt is. Ráadásul a munkáltató térfigyelő nem is tájékoztatta a munkavállalókat arról, hogy a videókamerákkal olyan területeket is érint, amire nem is számíthattak. Ez az egy eset például 15 millió forint bírságot eredményezett, mert a NAIH többek között megállapította, hogy a munkáltató megsértette a munkavállalók tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségét, továbbá megfelelő jogalappal sem rendelkezett arra, hogy ezt a tevékenységet ellássa. Mindezek azonban már csak a jogsértés súlyában jelentek meg, hiszen nyilvánvalónak kellett volna lennie, hogy nem lehet olyan helyen videókamerát alkalmazni, ahol az emberi méltóság sérülhet. Ebből következik, hogy szinte már csak futólag említette meg a hatóság azt, hogy a videókameráknak sem az elhelyezkedése, sem az azok alkalmazása nem is lehetett arányos az elérni kívánt céllal. Hasonlóképpen eredményezett számottevő bírságot egy olyan bankfiókban elhelyezett videórögzítő rendszer, ahol „mindössze” a megfigyelésről szóló hiányos tájékoztatás – a „szokásosan” hibás és hiányos ajtóra kitett tábla – miatt 60 millió, vagy egy szépségszalonban alkalmazott 32 kamerás, a jogszabályoknak nem megfelelően kiépített és alkalmazott megfigyelőrendszer miatt szabott ki 30 millió forint bírságot a hatóság.
A biztonságát csak úgy tudja megvédeni, ha megfelel az előírásoknak is
Az építészet és biztonságtechnika világában a technológia is folyamatosan fejlődik. Az új épületekben ma már ajtónyitók, videókamerák, távoli felügyeleti rendszerek szolgálják a kényelmet és a biztonságot, amelyek bár már szinte hétköznapinak tűnnek, mégsem szabad megfelejtkezni arról, hogy azoknak meg kell felelnie a GDPR előírásainak. Egy rosszul tervezett vagy beállított kamerarendszer nemcsak a privát szférát sértheti, hanem súlyos jogi következményekkel is járhat.
Az Európai Unióban tehát az ezen rendszerek által kezelt adatok, és különösen a videókamerával történő megfigyelés és a videófelvételek készítése során mindig személyes adatok keletkeznek. Ezért az a jogi személy, amely ezt megvalósítja – az ún. „adatkezelő” – köteles pontosan meghatározni a megfigyelés célját (pl. vagyonvédelem), nyilvántartást vezetni arról, hogy ki, mikor és milyen céllal fér hozzá a felvételekhez, és gondoskodni a hozzáférési jogosultságok megfelelő kezeléséről.
A GDPR szabályok szerint a felvételek tárolási idejének például mindig arányosnak kell lennie az elérni kívánt céllal. Az Európai Unióban az erről szóló releváns iránymutatás szerint például mindössze 24 óra az az időtartam, ami „külön indoklás” nélkül elfogadható, amely időtartam „esetleg” a hétvégi zárva tartással hosszabbodhat meg. Minden más időtartam esetén annak az „értelmét”, „szükségességét” és az „arányosságát” meg kell tudni indokolni, és ez már nem egy könnyed ujjgyakorlat. Minden olyan megőrzési idő tehát csak akkor lehet elvben is jogszerű, ha meg lehet indokolni, hogy miért van szükség a videófelvételek hosszabb időn keresztül történő megőrzésére. Ezen időtartam alatt pedig mindazok számára biztosítani kell az őket megillető adatvédelmi jogokat, akik a videófelvételem szerepelnek. Ők az „érintettek”, akik ezen időtartam alatt bármikor kérhetnek másolatot a felvételekről (pl. bizonyíték megőrzésére), vagy betekinthetnek a róluk készült felvételekbe, amely eseményeket ráadásul minden esetben jegyzőkönyvvel is el kell látni.
A magyar szabályozás az európai jogrenden túlmutatóan taxatív formában is kimondja, hogy egyáltalán nem alkalmazható elektronikus megfigyelőrendszer a korábban említett öltözőn kívül próbafülkében, mosdóban, illemhelyen, kórházi szobában és szociális intézmény lakóhelyiségében sem.
Ezen túlmutatóan a videókamerákkal mindig csak a saját tulajdonú terület figyelhető meg, vagyis a közterület megfigyelésére az extrém kivételektől eltekintve nincs lehetőség. Ezért a videókamerákkal nem lehet megfigyelni sem a közterületet (pl. járdát, utcát), vagyis, ha a videókamera nem helyezhető el úgy, hogy részben se lásson rá ilyen területekre, akkor a csak jogsértő formában megfigyelhető részeket ki kell maszkolni. Fontos arra is utalni, hogy a hatóságok töretlen gyakorlata szerint a hang rögzítését a gyakorlatban – szinte – semmi sem indokolhatja, és amely véleménynek általában 15-60 milliós bírságokkal szoktak nyomatékot adni még Magyarországon is.
„Egy szakszerűen telepített és szabályosan használt, GDPR-Barát kamerarendszer valódi biztonságot ad és a jogi megfelelést is garantálja. Az automatizált hozzáférési naplózás, a megfelelő tájékoztatás és rögzítési idő megválasztása szinte már elegendő is az alapvető elvárásoknak való megfeleléshez. A megfelelő tájékoztató táblák, a kamerák elhelyezése, azok esetleges maszkolása, az informatikai biztonság – például titkosított adatátvitel – alkalmazása teljes jogszabályi megfelelést biztosíthat”
– hangsúlyozta Móró Tibor, a SMARTme Building Technologies Kft. ügyvezető igazgatója.
Ezek mellett a bizalomépítés sem utolsó szempont, hiszen a GDPR-megfelelés nem adminisztratív teher, hanem egy erős üzenet az ügyfelek és üzleti partnerek felé, tehát a biztonság és az adatvédelem egy kézben tartása növeli a vállalat reputációját – tette hozzá a szakember. Megjegyezte továbbá, hogy minden látszat és ezzel ellentétes véleménnyel szemben a jogszabályi elvárásoknak megfelelő rendszerek kiépítése és alkalmazása az olcsóbban és gyorsabban megvalósítható megoldás, minthogy a gyakorlatban ezek az elvárások pont a hatékonyságot és az egyszerű üzemeltetést kényszerítik ki.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten
-
Mozgásban2 hét ago
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
-
Tippek2 hét ago
A tudatos AI-használat a túlélőképesség záloga
-
Szórakozás2 hét ago
HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért
-
Ipar2 hét ago
Magyar siker: Dunavecsén készül az adatközpontok szíveként emlegetett kapcsolóberendezés
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok
-
Gazdaság2 hét ago
Fontos változás az OTP Banknál: októbertől kombinálható lesz az Otthon Start és a falusi CSOK
-
Tippek2 hét ago
Így figyeljünk gyermekünk digitális egészségére a suliidő alatt is