Egészség
Életbe lépett az EPR rendszer, sok gyártó és forgalmazó mégsem tudja, hogy mit kellene tennie
Július 1-jén lépett életbe az EPR rendszer, a legtöbb gyártó és forgalmazó azonban továbbra is csak találgat, hogy mit is kell tennie, milyen hatással lesz mindez az üzletre, ráadásul, ha érdeklődnek, mindenhonnan más információt kapnak.
Emellett az is nehezíti a vitaminok és étrend-kiegészítők piacán a kereskedők helyzetét, hogy a reálbérek jelentős csökkenése mellett a vásárlók elsőként az egészségmegőrzésről és a prevencióról mondanak le, így a megelőzés jelenleg egyre több családban abszolút a háttérbe szorul. Míg egyes forgalmazók már Budapesten és Pest megye környékén is kisebb visszaeséseket tapasztalnak, addig az ország szegényebb régióiban már a forgalom jelentősebb fogyatkozásáról számolnak be.
Kié is lesz a felelősség?
Az EPR, vagyis az extended producers responsibility lényegében a kiterjesztett gyártói felelősség, egészen pontosan az Európai Unió hulladékpolitikájának alapvetése, amely szerint az egyes termékek életciklusa végén szükséges hulladékkezelési költségeket a gyártóknak, termelőknek kell megfizetni. Ezzel az alapvetéssel a hulladéktermelés visszafogása és a környezetterhelés csökkentése lenne a cél, és bár hazánkban július 1-től vezették be a rendszert, a legtöbb gyártó és forgalmazó még mindig nincsen tisztában a részletekkel.
„A legtöbben hiába próbálnak érdeklődni, mindenhonnan ellentétes információt kapnak. Sajnálatos módon a szabályozás bevezetése előtt 2 nappal is hiába kerestem rá a »gyakran ismételt kérdések EPR-rel kapcsolatosan« témában különbözőképpen beírva, a mai napig nincsen ilyen elérhető oldal, vagy ha igen, akkor nagyon nehéz lehet megtalálni. Egyelőre kérdéses, hogy mi történik azokkal a csomagolóanyagokkal, amiket a forgalmazók korábban szereztek be, és azokkal, amiket július 1-je után. Lesznek olyan csomagolóanyag-gyártók és forgalmazók, akik a számláikon feltüntetik majd a díjat, ezzel növelve a termékek árát, és lesznek, akik áthárítják a lejelentését a vevőre. Az egészen biztos, hogy mindez tovább fogja bonyolítani a cégek adminisztrációját. És akkor még nem említettük a szabályok ismeretén túl a háttérrendszereket, amiknek támogatniuk kellene az adminisztrációt és a számlázást, mert ezek is olyan dolgok, amiket nem lehet egy nap alatt megvalósítani. Ha nem tudjuk, hogy mire van szükség, akkor a fejlesztők se tudják, hogy mit is fejlesszenek nekünk” – részletezte Jánvári András, e-kereskedelmi szakértő, a multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója. „Egy ezzel a témával foglalkozó oldalon találtam a következő mondatot: »kivéve a fogyasztó részére az értékesítés helyén csomagolókat«. Ez tipikusan egy olyan mondat, amit lesz, aki így értelmez, és lesz, aki úgy! Ami biztos, hogy holnaptól hatalmas káosszal fog indulni a rendszer, és csak remélni lehet, hogy majd a döntéshozók is megértők lesznek azokkal a cégekkel, akik önhibájukon kívül rosszul tudták a szabályozást!”
– mutatott rá Jánvári András.
Lemondunk az egészségünkről – Egyre kevesebb pénz jut a prevencióra
Míg egyes forgalmazók Budapesten és Pest megye környékén kisebb visszaeséseket tapasztalnak, addig a szegényebb régiókban a forgalom jelentősebb fogyatkozásáról számolnak be. „Ezt sajnos az indokolja, hogy az emberek pénztárcája sajnos egyre inkább megérzi az inflációt, a reálbérek jelentősen csökkennek. Így nem meglepő, hogy a fontossági sorrendben az egészségmegőrzés sokaknál elkezdett háttérbe szorulni” – hangsúlyozta Jánvári András. „A visszaesés továbbá annak is köszönhető, hogy a Covid sokak számára már a múlté, így étrend-kiegészítők forgalma elkezdett a 2019-es szint felé közeledni. Azonban éppen a Covid miatt, a 2020-as és 2021-es évben sokan jelentős összegeket költöttek a gyártókapacitások fejlesztésére, hogy ne függjenek a külföldi behozataltól, emellett a konkurencia is növekedett, így a csökkenő forgalom sokakat csődbe vihet” – tette hozzá a szakértő. Emellett sajnos sok kicsi bolt egyre kevésbé bírja a jelenlegi árversenyt, ami leginkább a webáruházak esetében indult el. A nagyon változó és árérzékeny vásárlói szokások is megnehezítik a helyzetet, sokan az árak csökkentésével próbálják elcsábítani a vásárlókat, de ha az árrés romlik és a bevételek nem nőnek, akkor ugyanúgy nem tudják kitermelni a megélhetési költségeket, amik természetesen a kisboltosoknak is ugyanúgy nőttek.
Egyelőre megjósolhatatlan, hogy mi fog történni ősszel
„A vitaminok és étrend-kiegészítők piacán sosem számított a nyári egy erős szezonnak, hiszen a szabadságolás, nyaralás alkalmával inkább elengedni szokták magukat az emberek. A vitaminok és étrend-kiegészítők eladása ilyenkor jelentősen csökken, és bár a fogyást segítő termékek piaca élénkül május-június folyamán, de ez se kompenzálja a nyári kiesést! A piac így mindig ősszel szokott új lendületet kapni, azonban jelenleg nehéz megjósolni, hogy ez idén is érzékelhető lesz-e szeptembertől”
– mutatott rá a Jánvári András. Általánosságban elmondható, hogy a többség már most a szokásos alatti forgalomban teljesít, esetleg egy kicsivel felette vannak az infláció miatt, azonban a költségeik így is jobban emelkedtek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.
Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.
A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.
Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:
“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”
Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.
Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:
“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”
Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.
Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!
A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.
Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS). Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.
„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”
– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.
„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”
– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.
Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.
Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Közel 100 ember egészségügyi szűrését végezték el egy nap alatt a Prologis parkjában
A Prologis Park Budapest-Gyál parkba egy nap erejéig egészségügyi szűrőbusz költözött – a logisztikai ingatlanfejlesztő vállalat ugyanis ingyenes szűrővizsgálatot szervezett a parkban található ügyfelek alkalmazottai számára.
A dolgozók háromféle szűrésre jelentkezhettek: dermatoszkópos anyajegyszűrésre, InBody készülékkel végzett fittségi állapotfelmérésre, illetve szívstressz meghatározásra. A MediTeam orvosai által végzett vizsgálatokra majdnem 100-an regisztráltak, betöltve az összes szabad helyet a napra.
Több kutatás is igazolja, hogy Magyarországon rendkívül kevesen járnak egészségügyi szűrővizsgálatokra, pedig minél korábban ismernek fel egy betegséget, annál nagyobb a valószínűsége a hatékony kezelésnek. Két évtized alatt például megduplázódott a magyarországi bőrrákos esetek száma, és a betegek negyede még mindig későn fordul orvoshoz. A betegség kockázata az életkorral együtt nő, de 30 évnél fiatalabbaknál is előfordul, sőt ma már ez a fiatal nők és férfiak egyik leggyakoribb daganatos betegsége. Hazánkban a szív- és érrendszeri halálozás képezi a leggyakoribb halálokot, az erre irányuló rizikószűréseken azonban alacsony a lakossági részvétel, ezért az ilyen szűrésekben rejlő lehetőségek nincsenek kellően kiaknázva.
„A parkjainkban dolgozó munkatársak egészsége kiemelten fontos számunkra”
– mondta Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási és ügyfélélmény igazgatója.
„Tudjuk, hogy egy-egy szűrővizsgálatra mennyire nehezen találnak időt az emberek, ezért házhoz hoztuk a lehetőséget ügyfeleink munkatársai számára. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet az egészség megőrzésének fontosságára: szeretnénk, ha a mindennapi gondolkodásba is beépülne ezeknek a vizsgálatoknak az elvégzése. Nagyszerű volt látni, hogy ilyen sokan vettek részt a szűréseken, és szeretnénk köszönetet mondani az orvosi csapatnak az áldozatos munkájukért.”
Ez a különleges nap az egészségen és a közösségen kívül a segítségnyújtásról is szólt: az ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatok mellett a Prologis gyűjtést is szervezett, minden résztvevő magával hozhatott egy új vagy jó állapotú plüssjátékot, amelyet a Máltai Szeretetszolgálat juttat el a rászoruló gyermekekhez.
„Nagyon szép kezdeményezésnek tartom ezt is”
– mondta Szegedi Réka, a CooperVision toborzási specialistája.
„A kollégák sok plüssállattal készültek, örülünk, hogy olyan gyerekekhez kerülnek, akik szívesen játszanak majd velük.”
A parkokban dolgozók vizsgálata zökkenőmentes volt, csupán egy gyors és egyszerű szünetet igényelt a munkanapjukban.
„Szeretném megköszönni a Prologisnak, hogy egészségmegőrző programokat szervez a parkunkban”
– mondta Szegedi.
„A mai napon én is részt vettem két vizsgálaton: a fittségi állapotfelmérésen és a melanómaszűrésen. Fontosnak tartom, hogy a dolgozóink könnyen részt tudjanak venni az ilyen jellegű egészségügyi szűrővizsgálatokon a munkaidő keretein belül is. A munkavállalóink nagyon hálásak az ilyen jellegű szűrésekért, sőt, külön jelezni is szokták, milyen vizsgálatokra kerüljön sor a jövőben.”
Az egészség és a jólét biztosítása is része a Prologis azon széles körű törekvésének, amellyel a parkok a munkavégzés kellemes terévé válhatnak.
„A PARKlife kezdeményezésünk lényege, hogy többet nyújtsunk, mint egy egyszerű munkahely, mint csak egy logisztikai park. Közösségeket szeretnénk építeni. Teret, időt és lehetőséget adunk a közösségeknek, hogy együtt tölthessenek időt a parkjainkban, akár szabadtéri rendezvényeken, akár sporteseményeken, vagy efféle egészségmegőrző programok keretein belül. Ezzel szeretnénk hozzájárulni partnereink és dolgozóik fizikai jólétéhez, és arra ösztönözni a parkokban dolgozókat, hogy sokat mozogjanak, és aktív közösségi életet éljenek”
– mondta Gárdonyi Lóránd.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Kingston bemutatja kétcsatlakozós külső SSD tárhelymegoldását
-
Ipar2 hét ago
Bajnoki elismerés a Schneider Electric AirSeT berendezésének
-
Gazdaság2 hét ago
Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
-
Egészség2 hét ago
Közel 100 ember egészségügyi szűrését végezték el egy nap alatt a Prologis parkjában
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Mozgásban2 hét ago
Automatizált logisztika a globális ellátáshoz
-
Szórakozás2 hét ago
Miért keressük egyre inkább az interaktív kikapcsolódást?
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban





