Connect with us
Hirdetés

Egészség

CEOSZ: ne sétálj el a következmények mellett!

A diabétesz az egyik legveszélyesebb szövődményekkel járó népbetegség

Magyarországon rohamosan közelít az 1 millióhoz a cukorbetegséggel diagnosztizáltak száma, az anyagcsere-rendellenség szinte már minden hazai családot érint közvetve vagy közvetlenül.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni az egészséges életmód fontosságát a megelőzésben, sokszor azonban a diabétesszel élők sem tartják be az alapvető szabályokat. Rendszeres testmozgást mindössze négyből egy cukorbeteg végez, és csak alig több mint a felük méri legalább napi rendszerességgel a vércukorszintjét – a következmény pedig szívelégtelenség, vesekárosodás vagy látásvesztés is lehet. Drámai adat, hogy a betegek közel 10%-a semmit nem változtat az életmódján a diagnózist követően. A Cukorbeteg Egyesületek Országos Szövetsége (CEOSZ) most sokkoló kampánnyal szeretné felhívni a figyelmet az életveszélyes szövődményekre, melyeknek sajnos a koronavírus-járvány is szomorú aktualitást ad.

Hazánkban évente 1000 ember veszíti el a látását a cukorbetegség miatt. A diabétesszel élők 75 százaléka hal meg szív- és érrendszeri szövődmények következtében. A túlsúly megduplázza, az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának esélyét. Csak néhány meghökkentő adat, mely már leírva is világosan megmutatja, mekkora károkat képes okozni a betegek szervezetében a diabétesz, ha nem tartják kontroll alatt állapotukat. A Cukorbeteg Egyesületek Országos Szövetsége a november 14-ei Diabétesz Világnaphoz kapcsolódva most egy sokkoló plakátkampánnyal is szeretné látványossá tenni a cukorbetegség kockázatait és az esetleges szövődmények pusztítását az emberi szervezetben. A kültéri kreatívokat a főváros 22 forgalmas pontján lehet látni mától, többek között a Mamut II-nél, a Westendnél vagy a Margit hídnál.

A diabétesz már most is népbetegség – súlyos következményekkel

Magyarországon hozzávetőlegesen 800 000-en szenvednek cukorbetegségben, közel félmillió ember szervezete pedig úgy küzd a betegség következményeivel, hogy ő maga nem is tud érintettségéről.

„Ezt azért is fontos hangsúlyozni, mert sajnos a diabétesz sok esetben úgy okoz óriási károkat a szív- és érrendszerben, a vesében vagy éppen a látószervekben, hogy a beteg egy bizonyos pontig észre sem veszi. Minél hamarabb nyilvánvalóvá válik az anyagcsere-betegség, annál hatékonyabban lehet küzdeni a súlyosabb szövődmények megelőzéséért. A vércukorértékek mellett (6 mmol/l feletti éhomi érték) árulkodó jel lehet az indokolatlan szomjúságérzet, a fáradékonyság, a gyakori fertőzések vagy akár a hirtelen súlyvesztés”

– mondja Füzesi Brigitta, a CEOSZ elnöke.

A cukorbetegség rohamos terjedése sajnos tény: a 2000-es években Magyarországon 70 százalékkal nőtt a diabétesszel élők száma, tehát kijelenthetjük, hogy elsősorban civilizációs jelenségről beszélünk, amely ma már szinte minden hazai családot érint. Ez egyben azt is jelenti, hogy az életmódunkkal tehetünk a legtöbbet az inzulinrezisztencia és a nyomában kialakuló cukorbetegség megelőzése érdekében. A tudatos táplálkozás, a túlzott szénhidrátbevitel és a túlsúly elkerülése, a rendszeres testmozgás, a dohányzás és az alkohol száműzése mind-mind hozzájárulhatnak a kóros anyagcsere-állapot elkerüléséhez.

Amikor az életmódváltás nem döntés kérdése

A visszafordíthatatlan szövődmények megelőzése érdekében a cukorbetegeknek egészséges életmódot kell folytatniuk és rendszeresen mozogniuk. Folyamatos odafigyelést igényel a vércukorértékek kiegyensúlyozott szinten tartása, ezért tudatosan kell tervezni a bevitt táplálék összetételét, az étkezések és testmozgás mennyiségét és időpontját. Ajánlott a rendszeres vércukormérés, valamint a folyamatos kapcsolattartás a kezelőorvossal, aki szükség esetén azonnal módosítani tud a terápián. Mindebben ma már „okos” vércukormérő készülékek és telemedicinás rendszerek is segítenek a betegeknek – sajnos sokan ennek ellenére sem élnek a lehetőségekkel.

 „A korábbi, közel 2000 cukorbeteg bevonásával készült kutatásunk megdöbbentő eredményeket hozott: az orvos által javasolt diétát csak minden második diabéteszes tartja be, emellett csupán alig több mint a felük méri napi rendszerességgel a vércukorszintjét, 27%-uk pedig csak hetente végez ellenőrzést. Ezért döntöttünk úgy, hogy idén a folyamatos edukáció és a betegséggel kapcsolatos általános ismeretterjesztés mellett látványos plakátkampánnyal mutatjuk meg az érintetteknek a valóságot: nem lehet elsétálni a kontrollálatlan cukorbetegség által okozott szövődmények mellett, mert életeket követelnek. Ennek az üzenetnek most még nagyobb súlya van, hiszen a diabétesszel élők esetében jelentősebb a koronavírus-fertőzés kockázata is, és az immunválasz esetleges elégtelenségei miatt súlyosabb szövődményekkel járhat a cukorbeteg pácienseknél a megbetegedés”

– hangsúlyozza Füzesi Brigitta.

További információk a cukorbetegségről és a kampányról:

https://diabetes.hu/

https://www.facebook.com/diabetes.hu

Egészség

Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez

A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.

A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.

Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.

„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”

– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.

„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”

Hosszú távú kezdeményezés

A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.

„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”

– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.

„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”

A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.

Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép

A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).

 

A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.

Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.

 A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.

A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.

Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:

“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”

Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.

Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:

“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”

Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál

Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.

Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!

A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.

Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS).  Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”

– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.

„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”

– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.

Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.

Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss