Bár a Tesla jelenleg az élen áll, a többi OEM, különösen a Volkswagen egyre keményebb versenyt támaszt.
A személygépkocsik villamosításáért folytatott verseny egyre gyorsul. Az elektromosautók piacán 2024 vízválasztó évnek ígérkezik, mert várhatóan az akkumulátorok ára átlépi a kulcsfontosságú fogyasztói küszöböt.
Az akkumulátoros elektromos járművek (EV-k) 2050-re a közúti közlekedés domináns formájává válnak, és abban az évben az összes járműeladás 56 százalékát teszik majd ki. Kutatásaink szerint 2050-ben 875 millió elektromos személygépkocsi, 70 millió elektromos haszongépjármű és 5 millió üzemanyagcellás jármű közlekedik majd az utakon. Ezzel az évszázad közepére 950 millióra emelkedik a nulla kibocsátású járművek száma – írta Prachi Mehta, a Wood Mackenzie vezető elemzője.
Emellett 2050-re Kínában, Európában és az Egyesült Államokban minden öt járműből több mint három elektromos lesz, illetve majdnem minden második haszongépjármű elektromos lesz ezekben a régiókban.
A belső égésű motoros járművek értékesítése, beleértve a mikro- és enyhe hibrideket is, 2050-re a globális eladások 20 százaléka alá fog esni. A fennmaradó robbanómotoros-állomány majdnem fele Afrikában, a Közel-Keleten, Latin-Amerikában, Oroszországban és a Kaszpi-tengeri régióban lesz, annak ellenére, hogy ezeken a piacokon a globális járműállománynak csak 18 százaléka van abban az évben.
A nettó nulla energiafelhasználás politikája átalakítja a globális környezetet. A globális autóeladások több mint 50 százalékát adó országok és a globális eladások 80 százalékát képviselő autógyártók kifejezték szándékukat, hogy szén-dioxid-semlegesek legyenek, és sokan konkrét terveket is kidolgoztak ennek megvalósítására.
A Wood Mackenzie által előre jelzett öt vezető EV-autógyártó – Tesla, Volkswagen, General Motors, Nissan-Renault és Hyundai – együttesen 8,9 millió akkumulátoros EV éves értékesítését vállalta 2030-ra, ami a piacelemző cég által prognosztizált globális akkumulátoros EV-eladások közel felét jelenti. A vállalatok a kitűzött cél 39 százalékát fogják elérni erre az időpontra, a Tesla 2030-ig 20 millió éves értékesítésre vonatkozó ambíciója erősen elferdíti a sikerességi arányt. A Tesla nélkül a másik négy autógyártó a 2030-ra kitűzött célértékesítés 79 százalékát érné el – számolt be a PV Magazine.
Bár a Tesla jelenleg az élen áll, hiszen 2020-ig valamivel több mint félmillió elektromos járművet adtak el, a többi OEM, különösen a Volkswagen egyre keményebb versenyt támaszt. A Wood Mackenzie elemzése szerint a Volkswagen a 2020-as évek közepére megelőzi a Teslát, és 2030-ra közel 3 millió elektromos járművet ad el évente. A Tesla közel 1,5 millió járművel lesz lemaradva. A Nissan-Renault és a Hyundai szintén megelőzi a Teslát az éves eladásokban az évtized végére. A General Motors távolmaradása Európától jelentős lesz a következő évtizedben, és a vállalat a globális eladások tekintetében az ötödik helyre szorul.
Az elektromos járművek széles körű elterjedésének akadályaként a töltőinfrastruktúra hiányát és a magas árakat említik. Mindkét fronton előrelépés tapasztalható: az elektromos autókban használt akkumulátorok várható ára folyamatosan csökken. Várakozásaink szerint a 100 UDS/kWh-os küszöbértéket 2024-re, azaz egy évvel korábban érik el, mint amit korábbi előrejelzések alapján várni lehetett.
Az előrejelzések szerint 2030-ra a lakossági és a nyilvános töltőpontok száma 58 millióra, illetve 6 millióra nő. Az ágazat kumulatív beruházási értéke 2020 és 2030 között várhatóan 57 milliárd, illetve 111 milliárd dollár lesz.
A fogyasztók is figyelemmel kísérik a gazdaságosságot. És bár a legtöbbjüket nem kis részben az éghajlati aggályok vezérlik, a zéró emissziós, plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos autókra való átállás pénzügyi előnyei is szerepet játszanak. A luxusszedánok szegmensében az eladási árparitás a belső égésű járművekkel már megvalósult, és az eredeti előrejelzéseket megelőzve túl fog terjedni ezen a szegmensen. Ez a változás az elektromos járművek elterjedésének felgyorsulását fogja eredményezni.
A gyorsan változó közlekedési környezet új stratégiákat követel. Ahogy a hagyományos autógyártók beszállnak az EV-versenybe, az egyszerű autógyártó szerepük helyett a cellák és akkumulátorok gyártásába, a bányákba és a töltőinfrastruktúrába történő beruházásokkal bővítik szerepüket. A vertikális integráció kulcsfontosságú lesz a költségek alacsonyan tartásához és a növekedés támogatásához szükséges anyagellátás biztosításához.
Forrás: Computerworld