Egyéb kategória

Van Magyarországon halloween?

Évek óta lázban ég az internet október végén, az online közösség egy része a halloween jelmezét tervezi és tököt farag, vannak, akik viszont úgy gondolják, nálunk mindenszentek vannak és nincs helye a kultúránkban az amerikai ünnepnek. A SentiOne online kutatása szerint azonban a magyarok szeretik a halloweent, és az elmúlt évek októbereiben átlagosan 40 ezer alkalommal beszéltek róla.

A halloween-es beszélgetések nem meglepően főleg október utolsó hetében zajlanak. Az elmúlt 3 év adatai alapján, töretlen népszerűségnek örvend hazánkban a jelmezes, beöltözős hétvége. Az online beszélgetésekben háromszor annyi pozitív említés található, mint negatív, és 60%-ban nők osztanak meg tartalmakat a témában.

Nem mindent vettünk át azonban az amerikai szokásokból. 2019-ben a magyarok 30 százaléka a halloween-i bulik kapcsán osztott meg tartalmakat az interneten, majdnem ennyien beszéltek tökfaragásról, 26 százalék a beöltözésről, jelmezekről diskurált, azonban csak 10 százalék említette az édesség gyűjtést és 5 százalék az ünnephez eredetileg tartozó játékos rémisztgetést. A pandémia miatt csak a tökfaragás maradt nekünk 2020-ban, a halloween-es összejövetelre készülők százaléka 23-ra csökkent, 33 százalék viszont kitartott a faragás mellett, a legnépszerűbb tartalom pedig egy influencer Instagram posztja volt, melyben megkérdezte, hogy ki minek öltözne, ha lehetne halloween bulit tartani. Az idei évben is hasonló sorrendet kaptak a halloweeni témák: tök, beöltözés és buli követik egymást a népszerűségi listán.

A beszélgetések 1-3%-ban említik meg a halloween-t és a mindenszenteket/halottak napját egyszerre, évről évre egyre kevesebb alkalommal, ez azt jelentheti, hogy a magyar nyelvű beszélgetésekben nem keverik a két ünnepet, nem hasonlítják őket egymáshoz. Ennek alapján úgy tűnik, elférnek egymás mellett a magyar és amerikai hagyományok.

Az elemzés alapját a magyar internetezők portálokon, blogokon, fórumokon, közösségi média felületeken található tartalmai adták. A SentiOne azokat a publikusan közzétett online tartalmakat elemezte, melyben a vizsgálathoz kötődő kulcsszavak megjelennek, az idei évre és visszamenőleg 3 évre vonatkozóan.

Friss