Egyre több terméket és szolgáltatást fizetünk online.
A magyar online kiskereskedelmi piac évek óta dinamikusan növekszik, 2019-ben elérte a bruttó 625 milliárd forintos éves forgalmat, ami mintegy 16%-kal múlta felül a 2018-as szintet. A koronavírus-járvány hatására pedig még többen intézik vásárlásaikat az interneten keresztül.
A vásárlók biztosak akarnak lenni abban, hogy mindez megbízható módon zajlik. A Visa és a bankok azon dolgoznak, hogy biztonságban tartsák ügyfeleik tranzakcióit – többrétegű biztonság használatával, az adatok védelmével és azzal, hogy segítenek visszaszerezni az ügyfél pénzét, ha annak bankkártyáját engedély nélkül használták.
Van viszont néhány dolog, amit a vásárlók is megtehetnek saját biztonságuk érdekében:
- Használjon biztonságos, gyors és egyszerű módszert a személyazonosításra: Az új európai szabályozás szerint, a bankok több azonosítást kérnek online fizetéskor – annak érdekében, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az ügyfél indítja a fizetést és nem csalásról van szó. Ha van rá lehetőség, telefonján és banki alkalmazásaiban állítson be olyan ellenőrző adatokat, mint ujjlenyomat vagy arcfelismerés. Ez gyors, egyszerű és biztonságos módot kínál az online fizetéshez.
- Keresse az ‘s’ betűt: online fizetésnél ellenőrizze az URL-t, és bizonyosodjon meg róla, hogy az a „https: //” rövidítéssel kezdődik. A végén lévő „s” jelzi a biztonságos kapcsolatot.
- Kérjen értesítést: ha feliratkozik fizetési értesítésre, akkor látni fogja, amikor a számláját vásárláshoz használják. Ha szokatlan tranzakciót észlel, értesítse bankját – a Visa Zéró Felelősség irányelve segít Önnek visszaszerezni a pénzét, ha valaki más az Ön engedélye nélkül használta fel kártyáját.
- Ismerje meg a visszaterhelés szabályait: a visszaterhelés vagy vitarendezés egy módja annak, hogy a bank visszaigényelje pénzét a kereskedő bankjától, ha Ön nem kapta meg azt az árut, vagy szolgáltatást, amelyért Visa betét- vagy hitelkártyájával fizetett – abban az esetben is, ha az illető vállalkozás időközben megszűnt. Ilyen lehet például, ha törölték a járatot, amelyre Visa kártyájával vett jegyet, mivel a légi társaság csődeljárás alá került vagy a rendelt póló hárommal kisebb méretben érkezett meg, és a bolt nem veszi vissza a terméket. Ha nem volt szerencséje közvetlenül a kereskedőnél, és az utazásszervező vagy a biztosítás nem fedezi a jegyet, akkor felhívhatja bankját, hogy visszaterhelési igényt nyújtson be. A visszaterhelés ugyan nem törvénybe foglalt jog, de jó tudni a lehetőségről, a Visa pedig megköveteli a bankoktól, hogy méltányosan kezeljék a kérelmeket.
- Óvakodjon az adathalász csalásoktól: vigyázzon a kéretlen és gyanús e-mailekkel és telefonhívásokkal. Megpróbálhatják ellopni a személyes adatait, például a számlaszámát, a felhasználónevét vagy a jelszavát. Ha nem biztos a dolgában, ne kattintson linkekre, és ne töltsön le fájlokat.
- Használjon tokeneket és egykattintásos szolgáltatásokat a biztonságos és egyszerű fizetésért: amikor virtuális bankkártyát telepít telefonjára és kereskedő alkalmazásokhoz párosítja, a kártya adatait gyakran digitális „token” váltja fel – vagyis a kártya tényleges adatai nem kerülnek tárolásra, ilyen módon még biztonságosabbá téve azokat. Néhány webáruházban használhat egykattintásos fizetést, amely során csak azt kell igazolnia, hogy Ön a kártya tulajdonosa, így nem szükséges minden alkalommal megadnia kártyája adatait.
- Frissítse rendszerszoftverjeit és alkalmazásait: a számítógépen, táblagépen vagy telefonon történő vásárlás előtt telepítse a legújabb elérhető szoftvereket. A technológiai társaságok keményen dolgoznak azért, hogy megőrizzék az Ön biztonságát – a szoftverfrissítések kijavítják a sebezhetőségeket, így jobban védik az esetleges támadásoktól.
Végül pedig ne feledje, ha úgy gondolja, hogy csalás áldozata lett, lépjen kapcsolatba a bankjával és ismertesse a helyzetet – gyakori, hogy a bank segíteni tud a pénz visszaszerzésében.