Gazdaság

Változnak az e-kereskedők tervei

A magyar e-kereskedelem növekedése évek óta figyelemreméltó; hozzávetőlegesen az elmúlt két évben egyaránt 16 százalékos növekedést tudott felmutatni, ráadásul piaci szakértők az idei évre is hasonló bővülést prognosztizáltak. Utána jött a járványhelyzet…

Tulajdonképpen a hazai e-kereskedelem nagyon kényelmes helyzetben volt – mondja az egyik fővárosi marketingügynökség munkatársa. A 16 százalékos növekedési ütem kényelmes helyzetet teremtett a kereskedők és a köréjük csoportosuló szolgáltatók számára is. A kapacitásaikat olyan módon növelték, ahogyan azt a piac diktálta. Még a logisztikai szektor is képes volt megbirkózni a feladattal, noha a fekete pénteket és karácsonyi akciókat követően történtek csúszások…

Érdemes tudni, hogy a vezető webáruházak, illetve a raktáraik, valamint a logisztikai szolgáltatóik komoly erőforrásokat mozgósítanak annak érdekében, hogy a főszezont a lehető legsimábban teljesítsék. Hónapokat készülnek arra, hogy a novemberi-decemberi időszakban a vásárlók relatív gyorsan kézhez kaphassák a megrendelt termékeket. A koronavírus-járványra azonban nem volt módjuk felkészülni; március végétől extrém terhelés szakadt rájuk; 50 ezer új online vásárló jelent meg a piacon, a vásárlások száma pedig az eget verdeste.

Az Extreme Digital arról számolt be, hogy a tisztítószerek és a tisztítógépek mellett rendkívüli mértékben megnőtt a kereslet a laptopok, a táblagépek, a játékkonzolok és a háztartási kisgépek iránt. A kenyérsütő szinte slágertermékké lépett elő.

A hazai online kiskereskedelem gyakorlatilag a virágkorát élte, illetve éli ma is, de vajon mi várható a következő hónapokban? A pesszimistább szereplők természetesen nem tévesztik szem elől a gazdasági recesszió hatását, amely egészen biztosan begyűrűzik az online kiskereskedelembe. Az optimisták viszont arra számítanak, hogy a gazdasági visszaesést az offline-online átrendeződés ellensúlyozni tudja. Egyesek szerint év végére az online kiskereskedelem csaknem 10%-át képezheti a teljes kiskereskedelemnek.

Marketingszakértők szerint rengeteget változtak a hazai e-kereskedők céljai és tervei. A tavalyi évben a hazai e-kereskedők csaknem kétharmada dédelgetett álmokat nemzetközi terjeszkedésről. A régióban a magyaroktól csak a csehek voltak elhivatottabbak e-téren… Sok kereskedő úgy vélte, hogy megfelelő exportterv, erős logisztika és jó marketing birtokában csökkentheti a függőségét a hazai piacon tapasztalt árversennyel szemben, illetve nagyobb profitra tehet szert.

Noha nem állnak rendelkezésre reprezentatív adatok, marketingszakértők szerint a külföldi terjeszkedés egyre kevésbé van jelen az e-kereskedők tervei között. Ez elsősorban az áru- és személyforgalom körüli bizonytalansággal magyarázható, másodsorban a megnövekedett rendelésszám rengeteg webáruház szabad kapacitásait lefoglalja, így a közép- és hosszútávú tervek most háttérbe szorulnak.

Friss