Gazdaság

A „szokásostól” eltérő fekete péntek jöhet

A legnagyobb webáruházak hónapok óta készülnek az év legnagyobb akciójára. A Black Friday idehaza elsősorban az online kereskedelem eseménye, idén azonban más tendenciák valósulhatnak meg, mint a megelőző években.

Az állítás az Egyesült Államokban működő Coresight Research tanácsadó cég kutatásán alapszik, a tendencia azonban Magyarországon is megvalósulhat. A kutatócég megállapítása szerint az idei vásárlási láz az USA-ban akár két vagy három héttel korábban kezdődhet, a logisztikai szektor terheltsége viszont a hazai piacon is borítékolható. A rutinos vásárlók idén korábban megrendelhetik a karácsonyi ajándékokat, így a Black Friday-t követő, de a karácsonyi főszezont megelőző csendesebb időszak eltűnhet, viszont hamarabb lecsenghet a vásárlási láz.

Sokan arra számítanak, hogy az idei év a korábbinál is nagyobb versengést hozhat a magyar piacon. Ennek a magyarázata abban rejlik, hogy a piacvezető szereplők igyekeznek minél inkább kihasználni a koronavírus-helyzet által teremtett helyzetet, illetve próbálnak minél nagyobb piaci részesedésre szert tenni. Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kisebb szereplők ritkán rendelkeznek olyan gyártói és beszállítói együttműködésekkel, ami lehetővé tenné számukra, hogy versenybe szálljanak a piacvezetők leárazásaival. Ha mégis úgy döntenek, hogy a nagyok árai alá mennek, azt rendszerint a profitrájájuk kockáztatásával tudják megtenni – fogalmaz a megkérdezett e-commerce menedzser.

A saját erőforrásból finanszírozott leárazáskampányok gyakran visszafelé sülnek el. Amennyiben a webáruház nem képes visszatérő vásárlókat generálni a finanszírozott akciókat követően, a profitráta komoly veszélybe kerülhet. Ha pedig ez megtörténik, a szolgáltatásfejlesztés vagy a dolgozói bérezés látja a kárát. Részben ezért tartják úgy a közepes méretekkel rendelkező szereplők, hogy a Black Friday lehetőség és veszélyforrás egyben.

Már most 2021-re készülnek

Az online piac szereplőit elsősorban az foglalkoztatja, milyen tendenciák várhatók a következő évben. Sokan úgy vélik, hogy a 2021-es terveket csak a 2019-es évhez lehet igazítani, hiszen az idei esztendő tendenciái teljesen különböznek mindattól, amit az e-kereskedelemben megszokhattunk; idén márciusban a webáruházak a karácsonyihoz hasonló forgalmat bonyolíthattak, a lendület pedig kitartott egészen a nyári hónapokig, de azt követően is tervek feletti bevételt könyvelhettek el.

Ugyanakkor ma már egyértelmű jelei vannak annak, hogy a gazdasági visszaesés, a növekvő munkanélküliség és a kiürülő családi kasszák hatása megjelenik a kiskereskedelemben.

Az azonban továbbra is kérdés, hogy milyen mértékű átterelődés várható a hagyományos offline kiskereskedelemből a webáruházak irányába; amennyiben a koronavírus-járvány újra karanténba kényszeríti a fél országot, abban az esetben az online kereskedők ismét előnybe kerülhetnek.

Egyes vélemények szerint jelentős átrendeződés várható a hazai online szereplők között.

Akik jól alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, akár meg is duplázhatják a tavalyi forgalmukat, mások akár piaci részesedést veszíthetnek. Az év első fele mintegy 35 százalékos bővülést hozott, ami messze magasabb az előzetes várakozásoknál. A kereskedők ebben a környezetben készülhetnek a 2021-es évre.

Friss