Ipar
Összefog a Siemens az AWS-szel és a SONY-val
A generatív mesterséges intelligencia és az ipari metaverzum kerül a fókuszba.
Közös fejlesztések mellett döntött a mesterséges intelligencia, valamint a metaverzum és a virtuális valóság (VR) technológiák ipari felhasználásának területén a Siemens, az Amazon Web Services-zel és a SONY-val együttműködve. A két kezdeményezést a CES-en, a Las Vegas-ban tartott legnagyobb konzumertechnológiai kiállításon és konferencián jelentették be.
Termelékenységnövelés generatív AI használatával
A Siemens és az Amazon Web Services (AWS) együttműködése nyomán a szakemberek a generatív mesterséges intelligencia segítségével hozhatnak létre alkalmazásokat, és bővíthetik meglévő szoftvereiket, a mérnöki tervezéstől, illetve a gyártástól kezdve, a logisztikán át, olyan területekig, mint a biztosítás és a pénzügyi szolgáltatások.
Ehhez a Siemens a Mendix low-code fejlesztői platformjával integrálja az Amazon Bedrock szolgáltatását, amely a vezető AI cégek nagy teljesítményű alapmodelljeihez ad hozzáférést egyetlen API-n keresztül, a felelősségteljes használathoz szükséges biztonsági, adatvédelmi és más képességekkel együtt. A generatív AI modellek integrálásához a fejlesztőknek eddig hozzáférési jogosultságokat kellett kérniük, és külön funkciókódot írniuk. A Mendix és az Amazon Bedrock új integrációjával mindezt pár kattintással elvégezhetik, így az adott használati esethez illeszkedő modellt gyorsan és biztonságosan beilleszthetik alkalmazásaikba, anélkül, hogy saját AI-infrastruktúrát kellene kiépíteniük.
Így a Siemens Xcelerator portfóliójában elérhető Mendix platform több mint 50 millió felhasználója az integrációnak köszönhetően világszerte hatékonyabban dolgozhat több mint 200 ezer alkalmazással. A generatív AI segítségével a gyári munkások például gyorsabban megtalálják a gépek dokumentációját, és generálnak releváns vizualizációkat, anélkül, hogy az adatbázisokban és kézikönyvekben manuálisan kellene keresniük. A termelési mérnökök pedig a generatív mesterséges intelligenciával javaslatokat adhatnak, illetve kaphatnak a karbantartást, a pótalkatrész-ellátást és a termelékenységet javító gépbeállításokhoz.
A mesterséges intelligencia ipari felhasználása kapcsán legutóbb a Microsofttal kötött partnerséget a Siemens. Az AI alapú ipari chatbot segítségével többek között az összetett kódok hibamentesítése válik könnyebbé, a szimulációk átfutása pedig hetekről percekre rövidül.
A SONY-val valósul meg az ipari metaverzum következő lépcsőfoka
Szintén a Siemens szoftvereit ötvözik a SONY egyik legújabb térbeli tartalomkészítő rendszerével, amely – a VR/AR headsetekhez némileg hasonlóan – sisakszerű alkalmazást és vezérlőket tartalmaz.
Ezzel a sisakkal és a hozzá kapcsolódó szoftverekkel a tervezők és mérnökök intuitív módon, könnyedén hozhatnak létre 3D-s leképeződéseket, amelyeket aztán az ipari metaverzum virtuális környezetben a még precízebb és költséghatékonyabb tervezésre lehet felhasználni. A jövő ipari metaverzuma így valós időben segítheti a vállalatoknak a kihívások megválaszolását, felgyorsítva ezzel az innovációkat, és növelve a fenntartható működést.
A sisak és a tervezőszoftverek használatáról itt érhető el egy rövid bemutató videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Élen jár a Schneider Electric hazai csapata a nők egyenjogúságának biztosításában
Nagyszabású, a nők értékesítési területen történő érvényesülésére fókuszáló workshopot rendezett a közelmúltban a Schneider Electric „Sustainability Business” üzletágának budapesti központja.
A vállalat Magyarországon már a múlt évben elérte a globális tervekben 2025 végéig megfogalmazott célkitűzéseket a nők arányára vonatkozóan az újonnan felvettek és a vezetők körében.
A háromnapos, budapesti „Women in sales” rendezvénysorozat célja az volt, hogy megvizsgálják, milyen akadályok nehezítik a nők elhelyezkedését az értékesítési területen, illetve milyen módszerekkel lehetne támogatni az érvényesülésüket ezekben a pozíciókban. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az értékesítők között alacsonyabb a nők aránya, mint a férfiaké, és ez különösen igaz a mérnöki tudást igénylő ágazatokra. A Schneider Electricnél az elmúlt években az értékesítési pozíciókban számottevő javulás volt, mára ezen a területen elérte a 24 százalékot a nők aránya, a vezetői posztokon pedig a 17 százalékot.
„Úgy gondoljuk, hogy a nők ugyanúgy tudnának érvényesülni az értékesítői szerepkörben is, mint a férfiak, hiszen rendelkeznek a szükséges képességekkel, ráadásul új értékeket is be tudnának hozni erre a területre. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a meglévő sztereotípiák, a családban betöltött szerepük miatt, illetve a megfelelő mentori támogatás és magabiztosság hiányában sokan eleve lemondanak arról, hogy erre a pályára lépjenek. A budapesti „Women in sales” rendezvényünk volt az első ilyen jellegű, nagyobb program a cégen belül, amelyen a világ számos országából mintegy 60 kollégánk vett részt. Nagyon fontosnak tartom, hogy a hasonló, a közösségépítést is jelentős mértékben támogató eseményeken keresztül ne csupán felhívjuk a figyelmet erre a kihívásra, hanem a tapasztalatok és a tudás megosztásával megoldási javaslatokat is megfogalmazzunk”
– mondta el Gábor Csilla, a Schneider Electric „Sustainability Business” üzletág budapesti központjának HR vezetője.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat 2025 végéig megfogalmazott ESG célkitűzései között szerepel a nők arányának növelése az újonnan felvettek és a vezetők között is. A tervek szerint az idei év végére az újonnan felvettek körében a nők arányát 50 százalékra, az első vonalbeli vezetők között 40, míg a felsővezetők esetében 30 százalékra kell növelni. A társaság legfrissebb, a tavalyi utolsó negyedévre vonatkozó jelentése alapján, globális szinten az újonnan felvettek 42 százaléka volt nő, az első vonalbeli vezetők körében 30, míg a felső vezetőknél 31 százalék volt az arányuk. A vállalat törekvéseinek és elért eredményeinek elismeréseként zsinórban hatszor szerepelt a Bloomberg Nemek Közötti Egyenlőségi Indexében.
Magyarországon a 2025 végéig szóló célkitűzéseket már 2024-ben sikerült elérni – sőt, itthon a felső vezetők körében is már 40 százalék a nők aránya a cégnél –, ezzel a teljesítménnyel a társaság hazai érdekeltségei élen járnak a régióban. A nemek közötti egyenlőség kapcsán a másik fontos célkitűzés a bérek egy szintre hozása az azonos feladatkört ellátó nők és férfiak között, ezen a területen legfeljebb egy százalékos különbség elérése a terv a társaságnál. Magyarországon a múlt évben 1,2 százalék volt ez az érték, vagyis lényegében sikerült ezt a célt is teljesíteni.
„Nagyon fontos, hogy legyenek olyan egyedi kezdeményezések, mint a „Women in sales” program, hiszen a mi esetünkben kihívást jelent, hogy sok olyan értékesítői pozíció van, ahol magas szintű mérnöki ismeretek is szükségesek ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen, és a mérnöki pályán eleve kisebbségben vannak a nők. Az ilyen események pedig segítik a hosszú távú, fenntartható eredmények elérését. Emellett gondot fordítunk arra, hogy a mindennapokban is beépüljön az alaptevékenységünkbe, hogy egyenlő esélyeket kínálunk mindenkinek arra, hogy valóra váltsa karrierálmait. Különösen büszke vagyok arra, hogy tavaly úgy sikerült az újonnan felvettek között tartani a nemek közötti egyenlőséget, hogy többszáz fővel bővült a dunavecsei Duna Smart Power Systems üzemünk csapata, és főleg közvetlenül a gyártásban dolgozókat vettünk fel oda. A Schneider Electricnél nagyfokú rugalmasság jellemzi a munkavállalókhoz való viszonyulást, így például egyre több lehetőséget kínálunk a részmunkaidős foglalkoztatásra, valamint a „Family Leave” programunk keretében rendkívüli családi események alkalmával plusz fizetett szabadság jár a dolgozóinknak. Úgy gondolom, ezek a lehetőségek is hozzájárultak ahhoz, hogy sikerült már tavaly elérnünk a nők arányára vonatkozó célkitűzéseket”
– mutatott rá Ivanov Katalin, a Schneider Electric országos HR vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Folyamatosan erősödik az elektromos és a hibrid, stagnálnak a hagyományos hajtásláncok
A Használtautó.hu adatai alapján 2025 februárjában az előző év azonos időszakához viszonyítva ismét emelkedtek az átlagárak a használt autók piacán – kivéve az elektromos autók esetében.
A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, elmúlt év második hónapjához viszonyítva hogyan alakultak a 2025. februári autópiaci adatok.
A Használtautó.hu-n februári adatok alapján a hajtásláncok rangsorát magabiztosan a hagyományos hajtásláncú – benzines és dízeles – autók vezetik, azonban ha nem az összesített számokat, hanem a változás mértékét nézzük, sokkal árnyaltabb képet kapunk. Tavaly februárhoz képest idén 34,9%-kal nőtt elektromosok, és 7,3%-kal a hibridek után érdeklődők száma. Ezzel szemben a benzines autók iránti kereslet 5,4%-kal csökkent, a dízelek népszerűsége viszont csupán 1,3%-ot esett.
Átlagárakat vizsgálva egyedül elektromos autót vehetünk olcsóbban, mint tavaly ilyenkor, a hibrid, benzin- és dízelhajtású autók átlagára 2% – 3,5% között emelkedett.
„Tavaly februárhoz képest nagyot ugrott az alternatív hajtásláncok, tehát a hibrid (+7,3%) és elektromos autók (+34,9%) iránti érdeklődés mértéke. Ettől függetlenül a hagyományos hajtásláncokat sem kell félteni, ugyanis nagyon minimális visszaesés történt csupán. Az átlagárak tekintetében az elektromos autóké csak 7,5%-ot csökkent, míg a hibrideké növekedett 3%-kal”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
A Használtautó.hu-n meghirdetett autók átlagéletkora minimálisan növekedett, ez számokban kifejezve a benzines autók esetében 13,6, dízeleknél 12,3, elektromos autóknál 3,5 és hibrideknél pedig 4,3 évet jelent.
Kivitel szerinti bontásban a legnépszerűbbek továbbra is a ferdehátú autók, azonban idén a SUV-ok már megelőzték a kombikat, ugyanis a városi terepjárók iránt 10,2%-kal nőtt az érdeklődés, míg kombit 4,6%-kal kevesebben kerestek tavaly februárhoz képest.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Columbia Sportswear és az Intuitive Machines bővítette tudományos partnerségét az újabb Hold-misszióval
Az Intuitive Machines a Columbia két szabadalmaztatott technológiáját fogja alkalmazni, hogy megvédje a holdra szálló egységét az űrbeli szélsőséges hőmérsékletektől.
A Columbia Sportswear tovább teszteli innovatív technológiai határait az Intuitive Machines űrkutató vállalattal folytatott partnerségének bővítésével, a második történelmi holdra szállás előtt. A Columbia Omni-Heat™ Infinity és Omni-Shade™ Sun Deflector technológiái segítenek megvédeni a leszállóegységet az űrben és a Holdon uralkodó szélsőségesen hideg és forró hőmérséklettől. A Hold déli pólusát érintő küldetés célja, hogy megfúrják a felszínt annak érdekében, hogy a Holdon jeget találjanak, ami egy olyan tudományos mérföldkő, amelyet ebben a zord környezetben még soha nem kíséreltek meg.
A tavalyi sikeres IM-1 küldetést követően, amely a Columbia Omni-Heat Infinity szigetelési technológiáját alkalmazta, a Columbia és az Intuitive Machines szorosan együttműködtek olyan hőkezelő anyagok tervezésében és tesztelésében, amelyek teljes mértékben integrálják a Columbia Omni-Heat Infinity technológiáját, valamint egy további technológiát, az Omni-Shade Sun Deflector-t az IM-2 leszállóegységbe, az Athenába. Az Omni-Heat Infinity hővisszaverő szigetelés segít megvédeni a leszállóegység egyes részeit a fagyos hőmérséklettől, míg az Omni-Shade Sun Deflector technológia megvédi az Athena egyéb részeit a nap extrém hőjétől az űrben és a hold felszínén.
„Az IM-1 küldetés során bemutattuk az Omni-Heat Infinity technológiánk szigetelő erejét és tartósságát a leszállóegység védelme érdekében – ugyanazt a szigetelést, amelyet téli kabátjainkban és felszereléseinkben használunk. Miközben ünnepeltük ezt a történelmi pillanatot, tudtuk, hogy ez csak az első lépés a Columbia szabadalmaztatott innovációinak valódi potenciáljának felszabadításában,”
– mondta Dr. Haskell Beckham, a Columbia Sportswear innovációs alelnöke.
„Ezen tudományos partnerség révén képesek voltunk az anyag- és terméktesztelés határait a legvégsőkig kiterjeszteni amellett, hogy a világ néhány leginnovatívabb szabadtéri megoldásait nyújthassuk.”
Az Athena extrém hőségnek lesz kitéve a Nap miatt, miközben kísérleteket végez a holdfelszínen. A Columbia Omni-Shade Sun Deflector technológiája, egy szabadalmaztatott anyag, amelyet az emberek védelme érdekében fejlesztettek ki a nap intenzív hőjével szemben, beépítésre fog kerülni egy többrétegű szigetelő (MLI) takaróba, amely a leszállóegység felső fedélzetét borítja. A Columbia technológiája segít hűvösebben tartani a leszállóegységet a túlmelegedés megakadályozása érdekében, elterelve a napsugarakat az Athena létfontosságú akkumulátoraitól és avionikájától. A Földön az Omni-Shade Sun Deflector anyag számos meleg időjárásra szánt Columbia termékben megtalálható és titán-dioxidból készült visszaverő pontokat használ a nap forró sugarainak eltérítésére a testtől, ami mérsékli a hőfelhalmozódást, ezáltal hűvösebb érzetet biztosítva az embereknek a szabadban.
Ahogy az IM-1 küldetésnél is, a Columbia díjnyertes Omni-Heat Infinity technológiáját ismét használni fogják, ezúttal az Athena héliumtartályának szigetelésére, segítve annak védelmét a körülbelül +250° és -250° Fahrenheit (-121°C és -157°C) közötti hőmérsékletektől, miközben az Athena az űrön keresztül utazik, valamint a leszállóegység működési fázisa alatt a holdfelszínen.
„Büszkén csatlakozunk az Intuitive Machines-hez ezen a második történelmi Hold-misszión, támogatva az Egyesült Államok célját, hogy embereket juttassunk vissza a Holdra, és a mi mérnöki anyagainkat adjuk aküldetéshez”
– mondta Joe Boyle, a Columbia Sportswear márka elnöke.
„Az oregoni Portlandben lévő központunktól egészen a Hold felszínéig, magabiztosan állíthatjuk, hogy termékeink a legalaposabb tesztelésen mennek keresztül annak biztosítására, hogy megfeleljenek a legmagasabb szintű elvárásoknak is. Ez a partnerség lehetővé tette számunkra, hogy félelem nélkül kísérletezzünk és alkalmazzuk technológiáinkat a legextrémebb környezetekben, erősítve közös elkötelezettségünket az emberi felfedezés mellett a Földön és azon túl.”
A NASA kereskedelmi holdrakományok szolgáltatási (CLPS) kezdeményezésének részeként, amely a NASA Artemis holdfelfedezési erőfeszítéseinek kulcsfontosságú része, az Intuitive Machines IM-2 küldetése a holdi mobilitást, erőforrás-felderítést és a felszín alatti anyagokból származó illékony anyagok elemzését hivatott bemutatni. Ez kritikus lépés a Földön túli vízforrások felfedezése felé – amely kulcsfontosságú összetevője a fenntartható infrastruktúra kialakításának mind a Hold felszínén, mind az űrben.
Az IM-2 holdmisszió fellövése a NASA Kennedy Űrközpontjából történt és a küldetést élőben közvetítették a NASA TV-n és a https://www.intuitivemachines.com/im-2 oldalon.
„Az űr és a Föld egy innovációs ökoszisztéma részei, ahol az egyik területen elért haladás előrelendíti a másikat,”
– mondta Steve Altemus, az Intuitive Machines elnök-vezérigazgatója.
„A Columbia Sportswearrel kialakított partnerségünk folytatásával bizonyítjuk, hogy a kereskedelmi innováció áttörheti a mérnöki korlátokat, támogatva az új iparágakat a Holdon, miközben olyan technológiai előrelépéseket hajt végre, amelyek újraformálják a piacokat a Földön.”
A partnerségre vonatkozó nagyfelbontású képekért, videókért és további információkért a Columbia és az Intuitive Machines között, kérjük látogasson el ide.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Világszerte megnőtt az érdeklődés a biológiai megoldások iránt a mezőgazdaságba
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia PV5 PBV újradefiniálja a tér és a mobilitás fogalmát
-
Mozgásban2 hét ago
Érdemes időben gondolni az abroncsok szezonális cseréjére – figyelmeztet a Hankook szakértője
-
Gazdaság2 hét ago
100 millió forintos támogatással segíti a Richter Gedeon Nyrt. Centenáriumi Alapítvány a közoktatási intézmények természettudományos fejlesztését
-
Zöld2 hét ago
Rangos díjakkal ismerték el a SPAR kevesebb műanyagot igénylő, innovatív csomagolási megoldását
-
Egyéb kategória2 hét ago
Új nevet kapott a Veszprémi Kézilabdacsarnok
-
Tippek1 hét ago
Ezek a legkecsegtetőbb pályák a mai fiataloknak
-
Tippek2 hét ago
Az európaiak 71%-a aggódik amiatt, hogy gyereke megrongálja telefonját