Ipar
Gőzkorszakból az elektromos korba lép a Michelin hazai gyára
Nemzetközi példát követve elektromos vulkanizáló présgépekkel korszerűsítik a termelést.
Jelentős fejlesztés indult a Michelin nyíregyházi gyárában. A sportautó-abroncsokat készítő üzemben modernizálják a vulkanizáló berendezéseket: az eddigi gőzpréseket elektromos meghajtásúra cserélik, amellyel az üzem csökkenti az energiafogyasztását.
A vulkanizálás a gumiabroncsok gyártási folyamatának utolsó szakasza, amelyben az abroncsok elnyerik végső geometriai formájukat. Ennek során, hő hatására, a gumiabroncsok öntőformáit tartalmazó vulkanizáló présgépekben egy olyan vegyi reakció megy végbe, ami keresztkötéseket hoz létre a gumikeverék polimerláncai között.
A Michelin az első elektromos vulkanizáló présgépét a 2010-es évek elején fejlesztette ki Németországban. Technológiája különlegesnek tekinthető, mivel azt más szállító jellemzően nem alkalmazza a személyautókhoz készülő gumiabroncsok gyártásában. Németországban már ezt az első elektromos vulkanizáló présgép vezérlését is Siemens-technológiával látták el, a Michelin pedig ezt a vezérléstechnikát vállalati szabványként írja elő minden gyárában az új présgépek telepítéséhez.
Pilotprojekt előzte meg a hazai fejlesztést
A nyíregyházi gyárban 2021-ben telepítették az első prototípust, a rá következő évben pedig az első, meglévő gőzprés átalakítása mellett beüzemeltek 6 darab új elektromos présgépet is. A kedvező tapasztalatok alapján aztán 2023-ban hozzáláttak az üzemben működő összes, 40 darab présgép lecseréléséhez, és az ütemezés szerint 2024 végére mindegyik vulkanizáló présgépük elektromos lesz.
A gőzpréseket kiváltó elektromos gyártási technológiával a nyíregyházi gyár várhatóan hétszeresére fogja növelni az energiahatékonyságát, valamint környezeti lábnyomának és CO2-kibocsátásának csökkentésével közelebb jut a 2050-re megcélzott karbonsemlegesség eléréséhez.
A Michelin abroncsgyárai közül egyébként a nyíregyházi üzem az első, ahol az elektromos vulkanizáló présgépek irányítása mellett az ezeket kiszolgáló robot vezérlését is Siemens PLC végzi. Emellett a gépekhez szükséges tartalékalkatrészeket, valamint a Michelin helyi mérnökeinek képzését is a Siemens Zrt. biztosítja. Az együttműködés nem újkeletű, a hazai abroncsgyárban a termelést már jó ideje a Siemens hajtástechnikai megoldásai, frekvenciaváltói és villanymotorjai segítik.
Szupersportautókhoz készítenek gumiabroncsokat
A nyíregyházi üzem 1962-ben kezdte meg működését, és a Michelin Csoport 1996-ban vásárolta fel az akkori Taurus vállalatot. A napjainkban több mint ezer főt foglalkoztató üzem nagy teljesítményű gumiabroncsokat gyárt sport és szupersport osztályú járművekhez. Ügyfelei közé tartozik a Porsche, a Land Rover, az AMG Csoport és a Ferrari is. Az abroncsgyár Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye legnagyobb vállalata, az elmúlt öt évben több mint 1700 helyi beszállítóval dolgozott együtt.
A Michelin világszerte több mint 10 ezer aktív szabadalmat felölelő portfóliójával vezető szerepet tölt be a kutatás-fejlesztés területén. Célja, hogy gumiabroncsai 2050-re 100 százalékban megfeleljenek a fenntarthatóság követelményeinek, azaz teljes egészében megújuló, újrahasznosított, biotermelésből származó vagy más forrásból beszerzett, fenntartható anyagokból készüljenek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Többéves fejlesztés indul a német vasúthálózatnál
Modernizálják az energetikai hálózatüzemeltetést.
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
A fejlesztés központi elemét a meglévő Siemens-hálózatirányítási rendszer korszerűbb verzióra cserélése képezi. A Siemens Spectrum Power 7 szoftverrendszer bevezetésén túl számos új alkalmazást és optimalizálási funkciót is tartalmaz a modernizálási projekt. Ezek közé tartozik például egy teljesen integrált adattárház a hosszú távú archiváláshoz, hardver-, szerver- és hálózati komponensek, dedikált képzési rendszerek, valamint a Siemens Gridscale X szoftverportfólióhoz tartozó PSS®SINCAL tervezőszoftver is. A rendszer emellett folyamatos frissítéseket fog kapni, hogy mindig megfeleljen a legújabb biztonsági követelményeknek.
A DB Energie és a Siemens hosszú távú partnerségén alapuló beruházás segít majd a növekvő hálózati komplexitás, valamint az esetleges rendellenességek és biztonsági fenyegetések hatékony kezelésében. Eközben egyszerű használatot biztosít az üzemeltetőknek, és támogatja a vasúti vállalat klímasemlegessé válását azáltal, hogy megkönnyíti a zöldáram-használatot és a dízel üzemanyagok kivezetését.
A DB Energie-nél nemrégiben zárult egy másik, modernizációs projekt: 2025 januárjában a költséghatékony energiaellátás, valamint a hálózati generátor optimális használatát biztosító Siemens hálózati vezérlőegységet állítottak üzembe.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
ESG Elismerés: cargo-partner elnyerte az EcoVadis Ezüst Minősítését
A NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partner, az EcoVadis Ezüst Minősítésében részesült, miután összpontszámát 58-ról 72 pontra növelte.
Ezzel a vállalat az EcoVadis által értékelt összes vállalat 8%-ába, valamint az „Egyéb szállítmányozási támogató tevékenységek” szektor legjobb 3%-ába került.
„Az ESG szerves része a stratégiánknak, és az EcoVadis elismerése megerősíti elkötelezettségünket a felelős üzleti gyakorlatok iránt”
– nyilatkozta Luca Ferrara, a cargo-partner vezérigazgatója.
„Folyamatosan dolgozunk azon, hogy minimalizáljuk környezeti hatásunkat, javítsuk hatékonyságunkat és támogassuk ügyfeleink fenntarthatósági céljait. Az Ezüst Minősítés további ösztönzést jelent számunkra, hogy még nagyobb erőfeszítéseket tegyünk egy fenntarthatóbb jövőért.”
Az EcoVadis a világ vezető vállalati fenntarthatósági értékelési rendszere, amely több mint 125.000 vállalatot vizsgál különböző iparágakban. Az értékelés négy fő területre összpontosít: környezetvédelem, munkaügyi és emberi jogok, etika, valamint fenntartható beszerzés. A vállalatokat 0 és 100 pont között értékelik, és teljesítményük alapján különböző szintű minősítéseket kapnak.
Egy év alatt bronzról ezüstre
Alig egy évvel ezelőtt a cargo-partner Bronz Minősítést szerzett, miután pontszámát 44-ről 58-ra növelte. A most elért Ezüst Minősítés jól tükrözi a vállalat folyamatos elkötelezettségét a fenntarthatóság, a felelős üzleti gyakorlatok és az ESG terén történő állandó fejlődés iránt.
Fenntarthatósági kezdeményezések a cargo-partnernél
A cargo-partner aktívan csökkenti károsanyag-kibocsátását számos fenntarthatósági kezdeményezéssel, többek között a vasúti szállítás, elektromos teherautók és alternatív üzemanyagok – például Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF), Fenntartható Tengeri Üzemanyag (SMF) és Hidrogénezett Növényi Olaj (HVO) – alkalmazásával. A vállalat több telephelyén fotovoltaikus rendszereket telepített, és további bővítéseket tervez európai raktáraiban. Emellett a cargo-partner „iLogistics” Központja, amely 2018-ban nyílt meg a Bécsi Nemzetközi Repülőtér közelében, teljes egészében fából épült, ezzel 8 400 tonnával csökkentve a CO₂-kibocsátást.
A fenntarthatóság iránti elkötelezettségét bizonyítja, hogy a cargo-partner telephelyeinek 52%-a rendelkezik ISO 14001 környezetirányítási tanúsítvánnyal, amely garantálja a nemzetközileg elismert környezetvédelmi szabványoknak való megfelelést. Emellett a vállalat a UN Global Compact tagjaként biztosítja, hogy működését az emberi jogi, munkaügyi és környezetvédelmi alapelvekhez igazítsa.
A cargo-partner célja, hogy tovább erősítse fenntarthatósági törekvéseit, beleértve a 2030-ra kitűzött ambiciózus kibocsátáscsökkentési célokat, a megújuló energiaforrások szélesebb körű alkalmazását és a zöld logisztikai megoldások folyamatos fejlesztését. Az EcoVadis Ezüst Minősítés jelentős mérföldkő ebben a folyamatban, és tovább erősíti a cargo-partner szerepét, mint felelős és innovatív logisztikai szolgáltató.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Volvo FH Aero nyerte a Green Truck 2025 díjat
A Volvo eddigi legüzemanyag-hatékonyabb modellje – a Volvo FH Aero – nyerte a 2025-ös Green Truck (Zöld Teherautó) díjat.
A független teszt eredménye szerint a Volvo FH Aero aerodinamikus formatervezésének és hatékony hajtásláncának köszönhetően bizonyul rendkívül üzemanyag-hatékony és környezetbarát tehergépjárműnek.
A Green Truck (Zöld Teherautó) egy átfogó és független sajtóteszt, amelynek során minden évben két német szaklap, a Trucker és a Verkehrs-Rundschau díjazza a leginkább üzemanyag-hatékony távolsági tehergépjármű modellt.
“Büszke vagyok arra, hogy független tesztek is bizonyítják, hogy a Volvo FH Aero egy igazán üzemanyag-hatékony modell, amellyel minden nap költséget lehet megtakarítani a CO2-kibocsátás csökkentése mellett”
– mondja Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks Termékmenedzsment osztályának vezetője.
“Továbbra is törekszünk az üzemanyag-hatékonyság növelésére, hiszen ez nem csak a klímavédelem miatt fontos, de ügyfeleink számára is jelentős termelékenységi előnyökhöz vezet. Az üzemanyag-fogyasztás teszi ki az áruszállítási vállalatok működési költségeinek egyik legnagyobb részét, ezért a mi törekvéseink valóban kifizetődőek.”
A független újságírói teszt 2025-ös nyertese a 13 literes, 420 lóerős motorral, és az I-Save gazdaságossági csomaggal felszerelt Volvo FH Aero, amelyet tükrök helyett kamerás monitorrendszerrel láttak el. Ez utóbbi az aerodinamikus kialakítása révén járul hozzá az üzemanyag-hatékonysághoz. A tesztelt jármű a szervező által kijelölt útvonalat 21,20 l/100 km átlagfogyasztással teljesítette.
Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke így nyilatkozott:
“A Green Truck díj elnyerésével a Volvo Trucks igazi mesterhármasra tett szert. Először is, a Volvo Trucks volt az egyetlen márka, amely a maximális, ötcsillagos értékelést érte el az Euro NCAP első teherautó-biztonsági tesztjén. Ezt követően elsők lettünk 2024-ben az európai tehergépjárművek piacán, és most pedig a Volvo FH Aero nyerte a független teszten a legüzemanyag-hatékonyabb modell díját! Nagyon büszke vagyok ezekre az eredményekre!”
A Volvo FH Aero modellt 2024. év elején mutatták be, és aerodinamikus fülke-kialakításának köszönhetően az egyenes homlokfalú FH modellhez képest akár 5% üzemanyag-megtakarítás is elérhető vele. Az újságírói teszten részt vevő modellt a Volvo megbízható és hatékony, 13 literes dízelmotorja hajtja, és I-Save gazdaságossági csomaggal szerelték fel, ami egy üzemanyag-hatékony hajtásláncot és szoftverezést takar.
Az új Volvo FH Aero modell négy változatban érhető el: FH Aero, elektromos FH Aero, gázüzemű FH Aero és FH16 Aero. A Volvo FH és FH Aero termékének dízel- és gázüzemű verziója akár megújuló energiaforrásokkal is üzemeltethető, úgy mint a biogáz, a biodízel és a HVO, ezzel jelentős CO2-kibocsátás-csökkenést érve el.
A Green Truck tesztről
- A tesztben részt vevő járművek specifikációja: 32 tonna szerelvényössztömeg, magas fülke, 390 +/- 50 lóerős dízelmotor, új gumiabroncsok, 3-tengelyes, 24 tonnás félpótkocsi.
- A tesztet egy 343 kilométeres, főutakból és autópályás szakaszokból álló tesztpályán bonyolították le Dél-Németországban.
- A tesztben részt vevő Volvo tehergépjármű átlagsebessége 80,14 km/h volt.
Forrás: Volvo Trucks Hungary
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Sony bemutatja az új WF-C710N fülhallgatót
-
Ipar1 hét ago
Kik Európa innovátorai?
-
Mozgásban2 hét ago
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja a legújabb Odyssey gaming monitorokat
-
Gazdaság2 hét ago
Húsvéti felkészülés: csaknem 500 prémium termékét akciózta le a SPAR az ünnepi időszak előtt
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung bemutatja az új hűtőszekrény-kínálatát
-
Ipar2 hét ago
3D nyomtatott sablonok és befogókészülékek az alapok
-
Tippek2 hét ago
Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!