Ipar
XVII. Gépészeti Szakterületek Nemzetközi Hallgatói Konferenciája
Az ország minden műszaki egyeteméről, sőt határon túlról is várják a jelentkezőket a XVII. Gépészeti Szakterületek Nemzetközi Hallgatói Konferenciájára, a győri Széchenyi István Egyetemre.
A közel két évtizedes múltra visszatekintő rendezvény találkozási lehetőség, verseny és az ipari kapcsolatépítés színtere is egyben. Regisztrálni március 2-ig lehet.
A Széchenyi István Egyetem hallgatóiban 2006-ban merült fel a gondolat, hogy létrehozzanak egy olyan programot, amelyen az országban működő műszaki egyetemek fiataljai cserélhetnek tapasztalatot és mutathatják be tudásukat. A rendezvény azonban mindig jóval több puszta versenynél: összeköti a nyugat-dunántúli régió cégeit az ifjú szakemberekkel, betekintést enged tényleges projektekbe, és mindeközben valódi közösséget kovácsol. A konferencia mára nemzetközivé vált, amelyen a magyar egyetemek mellett évről évre növekvő számban vesznek részt külhoni felsőoktatási intézmények is. A program különlegessége, hogy azt teljes egészében egyetemisták szervezik a hallgatói önkormányzat irányításával.
A Gépészeti Szakterületek Nemzetközi Hallgatói Konferenciája fókuszában a gyakorlati problémák megoldása áll, amelynek során a résztvevők valós ipari kihívásokra kereshetnek válaszokat, és ismertethetik saját kutatási eredményeiket vagy projektmunkáikat. Az esemény célja nemcsak a szakmai fejlődés elősegítése, hanem az ipar és az oktatás közötti együttműködés megerősítése és olyan kapcsolatok kialakítása is, amely hozzájárul a hallgatók jövőbeni karrierjének építéséhez.
A vállalkozások részéről óriási az igény arra, hogy bevonják aktuális projektjeikbe a hallgatókat. A verseny során a résztvevőknek véletlenszerűen összeállított csapatokban kell megoldaniuk a cégek által felvetett komplex műszaki problémát, mindössze néhány nap alatt. A rendezvény eredeti, még 2006-ban lefektetett koncepciója nem csupán kiállta az idők próbáját, hanem egyre fontosabbá is válik a 21. században: mérnöki hallgatói verseny keretein belül nyújt lényegében gyakorlatorientált képzést úgy, hogy a feladatokat adó vállalkozások hasznos megoldásokkal, és ami még fontosabb, tehetséges hallgatókkal gyarapodhatnak.
Az idei program a hagyományoknak megfelelően az autóstalálkozóval veszi kezdetét a győri campuson április 13-án, majd másnap a csapatfeladatokkal folytatódik, a zárást pedig az április 16-i prezentáció és eredményhirdetés jelenti. A konferenciára – amelyet több szórakoztató esemény, ismerkedési est és bográcsozás is színesít – március 2-ig várják a jelentkezéseket. Bővebb információ és a regisztrációs űrlap itt érhető el, a tavalyi rendezvény beszámolója pedig itt olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Mintegy 1,4 milliárd forintból modernizálta három áruházát a SPAR Magyarország
Márciusban három megújult SPAR-szupermarketet is birtokba vehettek a vásárlók: a vállalat összesen mintegy 1,4 milliárd forintot fordított egy-egy budapesti, csornai és tatabányai üzletének átalakítására és energetikai modernizálására.
„A SPAR Magyarország minden évben jelentős forrásokat biztosít a meglévő áruházai fejlesztésére: ennek megfelelően az idei évben is tovább folytatjuk a beruházási programunkat. Nagy örömmel számolhatok be róla, hogy márciusban egy-egy forgalmas budapesti, csornai és tatabányai SPAR-szupermarket modernizálása fejeződött be: mindezekre összesen 1,4 milliárd forintot fordítottunk. A beruházásokban közös, hogy az üzletek korábbi eladótere vonzóbbá és korszerűbbé vált, emellett – összhangban a vállalatunk fenntarthatósági céljaival – mindegyik áruházunk a korábbiakhoz képest energiatakarékosabb is lett”
– ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A főváros XXI. kerületében, Csepelen, a Csikó sétány 2. szám alatti szupermarket felújítására 771 millió forintot fordított a SPAR. A beruházás során a SPAR frissítette az épület homlokzati megjelenését. Emellett az eladótér hűtőbútorait, zöldséges állványait, pékség bútorait, valamint állványrendszereit és a kasszákat is újakra cserélték. Az üzlet eladóterében először a friss árukínálat fogadja a vásárlókat, akik a friss zöldségek-gyümölcsök, kényelmi termékek, tejtermékek, csemegefélék, húsáruk és helyben sütött pékáruk széles választékából válogathatnak. A kiszolgálópult és a pékség megjelenését a legújabb SPAR koncepció szerint valósították meg. Az üzlet újdonsága a grill kiszolgálópult, ahol helyben sütött finomságokat, készételeket kínálnak a vásárlóknak. A gyors és kényelmes fizetést az újranyitást követően önkiszolgáló kasszák is segítik. Az áruházban 22 alkalmazottnak biztosít megélhetést a vállalat. A szupermarket energetikai rendszerét környezettudatos megoldásokra cserélték: az eladóteret takarékos LED lámpák világítják meg. A hűtéstechnikát új, környezetkímélő, szén-dioxid-alapú rendszerre cserélte a SPAR, és az új hűtőbútorok is ajtózva érkeztek.
Összesen 290 millió forintos fejlesztést hajtott végre Csornán a SPAR. Az Erzsébet királyné utca 5. szám alatti, 19 kereskedelmi szakembernek munkát biztosító üzlet költséghatékony átalakítása során a korábbinál nagyobb zöldség-gyümölcs osztály kapott helyet, a csemege-hús részleg és a tejhűtők új helyre kerültek az eladótérben, ahol az újranyitást követően önkiszolgáló melegentartóval felszerelt, friss ételeket kínáló grillegység is várja a vásárlókat. A modernizálás során az üzletbe új eladótéri hűtőbútorokat telepített a SPAR, és egy kényelmi termékeket kínáló convenience hűtősziget is helyet kapott. A megújult áruház – összhangban a SPAR törekvéseivel – a korábbihoz képest jóval energiatakarékosabb lett: a technológiai hűtéstechnika új, környezetkímélő, szén-dioxid alapú rendszer és az új hűtőbútorok ajtózva érkeztek.
Tatabánya kertvárosi lakótelepén, a Szent György utca 48. szám alatti, 18 munkatársat foglalkoztató SPAR-szupermarket is megújult. A 290 millió forint összköltségű fejlesztés során az eladótér átalakításának legfontosabb szempontja az lett, hogy a forgalmas üzlet vásárlói jól áttekintetően találkozhassanak az üzletlánc széles termékkínálatával. Az áruházban új funkcióként helyben készült ételeket kínáló grillegységet alakítottak ki önkiszolgáló melegentartóval, és az eladótérbe kényelmi termékeket – egyebek mellett szendvicseket, salátákat – kínáló convenience hűtősziget is bekerült. A modernizálás során az áruházba új kiszolgálópult-hűtőket és a legújabb koncepció szerinti pékáru kínáló bútorokat építettek be, valamint az eladótéri hűtőbútorokat is újakra cserélték, mindezek mellett az áruház eladóterének világítását pedig LED technológiájúra cserélte a SPAR.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A cargo-partner az AutoStore rendszerrel növeli logisztikai hatékonyságát
A nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szolgáltató, az első olyan osztrák szállítmányozó cég, amely az innovatív AutoStore rendszert implementálta “iLogistics” központjába, a Bécsi Nemzetközi Repülőtér közelében.
A fejlesztéssel a cargo-partner új szintre emeli a hatékonyságot és a logisztikai szolgáltatások minőségét.
A NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partner, az AutoStore rendszer bevezetésével automatizálja raktárlogisztikai folyamatait a bécsi „iLogistics” központjában. Az átfogó beruházás előkészítését a Fraunhofer Intézettel együttműködve végezték, amely Európa egyik vezető alkalmazott kutatási szervezete. A projekt célja a logisztikai folyamatok optimalizálása és a hatékony raktári megoldások iránti növekvő kereslet kiszolgálása. Az AutoStore rendszer 2025 nyarán kezdi meg működését, azonban az előkészületek már 2024 őszén megkezdődtek, többek között szerkezeti módosításokkal, hogy előkészítsék a rendszer telepítését.
Az automatizált tárolás előnyei kis alkatrészek esetében
A HÖRMANN által fejlesztett AutoStore® rendszer számos előnyt kínál, a rugalmasságtól és skálázhatóságtól kezdve a jelentősen megnövelt hatékonyságig.
Krisztián Haslinger, a cargo-partner szerződéses logisztikai projektmenedzsere elmondta:
„Az új AutoStore rendszerrel tovább egyszerűsíthetjük működésünket, és még hatékonyabban szolgálhatjuk ki ügyfeleink növekvő igényeit. Ez a projekt támogatja célkitűzésünket, hogy szerződéses logisztikai megoldásainkat fenntarthatóbbá és felhasználóbarátabbá tegyük.”
A rendszer kompakt kialakítása növeli a raktárkapacitást. Az AutoStore a tárolóládákat rések nélkül egymásra helyezi, ezáltal jelentősen csökkenti a szükséges alapterületet. Emellett lehetővé teszi, hogy egy ládában többféle terméket is tároljanak, ezáltal optimalizálva a cargo-partner galériaszintjének kihasználását.
A termékkezelési folyamat jelentősen felgyorsul, mivel a hagyományos „man-to-goods” (ember a termékhez) elv helyett az „goods-to-man” (termék az emberhez) koncepcióra áll át. A robotok közvetlenül a munkatársakhoz szállítják az árukat, felgyorsítva a folyamatokat és csökkentve a manuális mozgások szükségességét. Fontos kiemelni, hogy az új rendszer nem a munkaerő kiváltására szolgál, hanem annak támogatására és kiegészítésére. Ezenfelül az ergonomikus munkaállomások mérséklik a fizikai terhelést, ezáltal növelve a teljes csapat kapacitását.
Az AutoStore® rendszer részletei
Az AutoStore® rendszert a meglévő raktárcsarnok galériaszintjén helyezik el. A 500 m²-es alumínium rácsszerkezet 15,4 m × 22,6 m × 6,5 m méretű, és 14 680 konténer tárolására alkalmas – amely később akár 21 030 konténerre bővíthető 16 szinten. A rendszer hét robotból, töltőállomásokból és öt munkaállomásmodulból áll (három „Carousel” és két „Swingport” egység), valamint egy „BinLift” emelőből, amely összeköti a földszinttel. A későbbi bővítés lehetőségét már előre biztosították. Az áruk áramlását a HÖRMANN HiLIS raktárirányítási rendszer kezeli, amelyet a cargo-partner egyedi igényeire szabtak.
A projekt előrehaladása és kilátások
A teljes rendszer bevezetése 2025 közepére várható, de az első mérföldköveket már elérték: 2024 januárjának végén az AutoStore rendszert sikeresen aktiválták, és lezajlottak az első szuperfelhasználói képzések. Egy egynapos tréning során a kiválasztott cargo-partner munkatársak megismerkedhettek az AutoStore rendszer működésével, és megtanulhatták, hogyan alakítja át mindennapi munkájukat. Ők később továbbadják tudásukat kollégáiknak, így az egész csapat fokozatosan felkészül az új működési rendszerre.
Barbara Marais, a logisztikai csapat vezetője a képzés után így nyilatkozott:
„Az új AutoStore rendszer hatékonyabbá és átláthatóbbá teszi munkánkat. A robotok átveszik az ismétlődő feladatokat, így több időt fordíthatunk összetettebb logisztikai tevékenységekre.”
A következő lépés a tárolókonténerek feltöltése, amelynek befejezése után azokat integrálják a rendszerbe, majd teljesítményteszteket és további felhasználói képzéseket tartanak.
A díjnyertes bécsi “iLogistics” központ nemcsak a logisztika, hanem az építészet terén is mércét állít: 2018-as megnyitása óta a fenntartható faépítési technológia révén 8 400 tonna CO₂-kibocsátást takarított meg. Az AutoStore bevezetésével a cargo-partner továbbviszi ezt az innovatív szemléletet, hogy még hatékonyabb és fenntarthatóbb raktármegoldást biztosítson ügyfelei számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Százból huszonkét magyar tart a humanoid robotoktól
Ha valakinek van felesleges 12–14 millió forintja, januártól már Magyarországon is vásárolhat humanoid robotot.
Mit gondolnak azonban erről a technológiáról és a mesterséges intelligenciáról (MI) a magyarok? El tudják-e képzelni, hogy a jövőben az Olimpián valamelyik sportágban egy robot hozza el az aranyat? Vagy akár az MI nyerje el a Nobel-díjat? Konzultálnának-e MI-orvossal vagy MI-ügyvéddel? Mutatjuk a legfrissebb nemzetközi reprezentatív kutatás eredményeit.
Jóllehet a magyarok háromnegyede ismeri a humanoid robottechnológiát, azonban úgy gondolják, hogy 10 éven belül mégsem ez fogja meghatározni az életünket. A magyar lakosságot a mesterséges intelligenciához hasonlóan a robotokkal kapcsolatban is kétségek gyötrik. 16 százalékuk mondta azt ugyanis, hogy a humanoid és a szolgáltató robotok pozitív hatással lesznek az életünkre, ugyanakkor százból huszonkettő magyar mégis tart ezektől. Nincs ez így a mesterséges intelligenciával, amellyel kapcsolatban viszont a magyarok több mint fele véli úgy, hogy az MI-vel való együttműködés a következő évtizedben a mindennapjainkra a legnagyobb hatással lesz. Ez a kutatás is megerősítette: minden második magyar tart attól, hogy a jövőben a mesterséges intelligencia veszélyeztetheti vagy elveszi a munkáját.
Érdekes adat, hogy szinte minden második magyar úgy gondolja, hogy az MI által vezérelt humanoid robotok a legtöbb olimpiai sportágban világrekordot dönthetnek a jövőben. Világszinten ez az arány magasabb, 55 százalék. Sőt nem csupán az Olimpián remekelhet az MI, hanem a nemzetközi eredményhez hasonlóan (45%) a magyar lakosság 43 százaléka szerint akár a Nobel-díjat is elnyerheti a jövőben.
Bár világviszonylatbana magyarok alapvetően szkeptikusabbak a technológiákkal és az adatvezérelt világ legújabb fejlesztéseivel kapcsolatban, 39 százalékuk mégis azt mondja, hogy ha eléggé fejlett lenne a mesterséges intelligencia, akkor MI-asszisztenst használna a mindennapokban, a határidőnaplója kezelésére vagy épp a házimunkában. A magyarok MI-orvossal (39%) vagy MI-ügyvéddel (27%) is szívesen konzultálnának, de akár MI-tanárt (37%) is bevetnének a tudásuk fejlesztésére. Százból tizenhat magyar nem riadna attól vissza, hogy MI-barátja legyen, saját maguk MI-klónját azonban csak a magyarok 13 százaléka tudja elképzelni, még kevesebben (8%) létesítenének kapcsolatot egy MI-szerelmi partnerrel.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Fenntarthatóság magyar innovációval
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei: Az 5.5G és mesterséges intelligencia találkozásával új korszak kezdődik
-
Egyéb kategória2 hét ago
Világbajnokságra készülnek a női e-sportolók
-
Egészség2 hét ago
Hajhullás okai nőknél és visszér ellen
-
Ipar2 hét ago
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
-
Okoseszközök2 hét ago
Kiderült, melyik Magyarország leggyorsabb mobilhálózata
-
Tippek2 hét ago
Így védekeznek az elektromos tüzek ellen a hazai vállalkozások
-
Mozgásban2 hét ago
DACHSER: szárazföldi szállítás Írországból Európába