Mozgásban
Így készüljön fel az utazásokra az ünnepek alatt
Téli autós tippek a LeasePlantől
- Akkumulátor
Az alapfunkciók ellenőrzésekor gyakran nem is gondolunk az autó akkumulátorára, amíg meg nem történik a baj. Ha hosszabb útra készülünk és arra gyanakszunk, hogy gyengélkedik az akkumulátor, esetleg volt is már vele problémánk korábban, ne habozzunk kicserélni. A gyenge akksik az első hidegben megadják magukat, így bosszantó helyzetbe kerülhetünk, ha ez éppen egy elhagyatott területen történik meg. Ha elektromos autóval tervezünk utazni, készüljünk fel rá, hogy egy fagyos éjszaka után reggelre akár 40-50 kilométerrel is csökkenhet a hatótáv, ezért érdemes még közvetlenül az indulás előtt feltölteni az akkumulátort.
- Gumiabroncsok
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mindig az évszaknak megfelelő autógumival közlekedjünk. Még inkább figyeljünk erre, ha külföldre indulunk, hiszen a kötelező téli gumi használatának elmulasztása súlyos bírságokat vonhat maga után. Ezenfelül időről-időre, de főként utazások előtt ellenőrizzük az abroncsok nyomását. Az alacsony keréknyomás akár balesethez is vezethet, ráadásul ronthatja a futásteljesítményt és növelheti az üzemanyag-fogyasztást. Ha havazáskor utazunk vagy olyan helyre megyünk, ahol szükség lehet rá, jó, ha van nálunk vontatókötél és hólánc is. Tartsuk észben azonban, hogy a téli gumi hiánya nem orvosolható hólánccal, mivel ez utóbbi jeges úton nem nyújt biztonságot.
- Biztosítások és nemzetközi zöld kártya
A kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében utazások előtt ne felejtsünk el utas- vagy indokolt esetben kiterjesztett biztosítást kötni. Ha például nagy értékű sífelszereléssel indulunk útnak, mindenképpen gondoskodjunk poggyászbiztosításról. Előtte azonban vizsgáljuk meg, hogy az autónkhoz kapcsolódó meglévő szerződéseinkben vannak-e kiegészítő biztosítások, például üzemanyagkártya esetében trélerbiztosítás vagy CASCO-biztosításnál poggyászra is kiterjedő védelem, mivel ezekkel jelentős összegeket spórolhatunk. Külföldi utazás előtt azt is ellenőrizzük, hogy autónk rendelkezik-e a határátlépéshez szükséges érvényes nemzetközi zöld kártyával.
- Útvonaltervezés
Ha már „tetőtől-talpig” átvizsgáltuk az autót műszaki szempontból és a megfelelő biztosításokkal is rendelkezünk, készüljünk fel az utunkat befolyásoló többi tényezőre is. Tervezzük meg előzetesen az útvonalat, és nézzük meg az esetleges alternatív útvonalakat is arra az esetre, ha az időjárás vagy a forgalom miatt módosítani kellene az irányon. Emellett célszerű a töltőállomásoknak is utánanézni, hiszen bármikor szükségünk lehet üzemanyagra vagy bármi egyébre az utazáshoz.
- Felkészülés a zord időjárásra
Noha az időjárás egyik pillanatról a másikra változhat, érdemes rápillantani a meteorológiai hírekre a látogatás előtti este, így megfelelően felkészülhetünk a vezetést nehezítő olyan körülményekre, mint például a havazás vagy a jeges utak. Erős hóesés vagy jégeső esetén azonban inkább maradjunk otthon és halasszuk el az utazást. Ha hosszú útra készülünk, mindig tele tankkal induljunk el. Ritkán használt autónál fontos, hogy a hideg beköszöntével újra megtankoljuk, mivel az üzemanyagok szezonálisan eltérő adalékolással rendelkeznek, így az adott évszak időjárási viszonyainak leginkább megfelelően védik az autó mechanikáját.
- Biztonsági tartozékok
Indulás előtt mindig ellenőrizzük, hogy a telefonunk fel van-e töltve, és ne felejtsük otthon a pokrócot, zseblámpát, hóásásra alkalmas eszközt, valamint ételt, italt és a mobiltöltőt sem. Ügyeljünk rá, hogy egy esetleges defekt vagy baleset esetén nálunk legyenek a kötelező biztonsági tartozékok: az érvényes szavatossági idejű, B típusú elsősegélydoboz és az elakadásjelző, fényvisszaverő háromszög. Ezenfelül gondoskodjunk róla, hogy vészhelyzet esetére legyen a csomagtartónkban pótkerék, láthatósági mellény, tartalék izzó, emelő, kulcskészlet, indítókábel és motorolaj is. Jól jöhet a jégoldó spray is, amely segít úgy kinyitni az autó befagyott ajtaját, hogy a karosszéria ne sérüljön.
- Megfelelő ruházat
Hosszabb, téli utazásoknál az öltözködésünket is alaposan át kell gondolni. Vastag téli ruhákban, kabátban balesetveszélyes lehet a vezetés, hiszen hamar melegünk lehet, ami befolyásolja a koncentrálóképességet. Ráadásul a többrétegű, szoros ruházat növeli a reakcióidőt és csökkenti a mozdulatok kifinomultságát. Ugyanakkor alulöltözve sem ajánlott elindulni. Mindenképp legyen nálunk plusz pulóver, kabát a csomagtartóban, hiszen egy esetleges lerobbanásnál szükségünk lehet rá, ameddig megérkezik a segítség.
- Ablakmosó folyadék
A téli időszakban többféle csapadékra is kell számítani, ezért az ablaktörlőknek ilyenkor meghatározó szerepük van a megfelelő látási viszonyok biztosításában. Használjunk az évszaknak megfelelő, fagyálló ablakmosó folyadékot, és rendszeresen töltsük fel vele a tartályt, hiszen, ha benne felejtjük a nyári folyadékot, az az első mínuszokban belefagyhat a tartályba. Hideg időben inkább kíméljük az ablaktörlőt, a szélvédőre fagyott jeget pedig jégoldóval és kaparóval távolítsuk el.
- Vadveszély
Számos helyen, főleg erdőközeli utakon találkozhatunk vadveszélyre figyelmeztető táblákkal, azonban sokan figyelmen kívül hagyják ezeket és a felhívás ellenére nem lassítanak. Ám ha egy vad elénk ugrik, az nem csupán az autónkban, hanem bennünk és az állatban is végzetes sérüléseket okozhat. Ne becsüljük alá tehát ezt a veszélyt, főleg télen, amikor a csúszós utakon megnő a féktáv.
- Parkolás
Téli időszakban különösen figyeljünk a parkolóhely megválasztásánál, mivel ilyenkor megszaporodnak a háztetőkről és erkélyekről lezúduló hó és jég okozta káresemények. Ezért parkolás előtt ne csak oldalirányba nézzünk szét, hanem felfelé is, és ha jelentős mennyiségű havat vagy jégcsapokat látunk magunk felett a tetőkön, inkább válasszunk másik parkolóhelyet.
Mozgásban
A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.
Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között
A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.
A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.
Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás
Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.
A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.
Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs
A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.
| Téli gumiabroncsteszt | |||
| Média | Gumiabroncs | Méret | Teszteredmény |
| Auto Bild Allrad | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Példás |
| Auto Motor und Sport | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Nagyon jó |
| Auto Bild | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| ADAC | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| Auto Bild Sportscars | Hankook Winter i*cept evo 3 X | 235/50 R19 | Jó |
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit
-
Mozgásban2 hét ago
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
-
Gazdaság2 hét ago
Áremelkedés mellett is erősödik az érdeklődés a hibridek és elektromosok iránt
-
Mozgásban2 hét ago
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
-
Ipar2 hét ago
Hatékonyabb vízgazdálkodás digitális megoldásokkal
-
Ipar2 hét ago
Új utakon a műanyaggyártás – a fenntarthatóság diktálja a tempót
-
Egészség2 hét ago
Idén ősszel kihagyná a náthaszezont?




