Mozgásban

Kiválóan vizsgázott a Continental

A Continental PremiumContact 6 két „jó” összesített értékelést zsebelt be az ADAC tesztjén

A Continental PremiumContact 6 két előkelő értékelést is szerzett az ADAC német autóklub, valamint az osztrák ÖAMTC és a svájci TCS által lebonyolított, legfrissebb összehasonlító nyári gumiabroncs teszten (www.adac.de, www.oeamtc.at, www.tcs.ch).

Az ADAC és az ÖAMTC is a meggyőző 2.2-es osztályzatot adta az abroncsnak. A tesztben 15 különböző 205/55 R 16 V méretű nyári gumiabroncs mérte össze tudását, mely alapján végül az ADAC csapata az alábbi kijelentést tette:

„A Continental PremiumContact 6 a legjobb gumiabroncsok között teljesített a száraz felületen történő fékezés tekintetében. A tesztautót pontosan hagyta kormányozni és kiváló teljesítménytartalékot kínált. A Continental abroncsa vizes körülmények között a vizsgált gumiabroncsok legjobb eredményét érte el. Amellett, hogy betonon rendkívül rövid féktávolságot demonstrált, aszfalton is kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Vizes felületen egyik versenytárs sem tudta legyőzni. A rendkívüli tapadás és a kivételes irányíthatóság révén a kezelhetőség terén is a legjobb értékelést kapta.”

Az ADAC a 17 225/50 R17 Y méretű gumiabroncs részvételével zajló teszt után sem győzte dicsérni az abroncsot:

„A Continental PremiumContact 6 minden tekintetben átlagon felüli teljesítményével tűnik ki a mezőnyből. Rendkívüli biztonságot kínál vizes és száraz felületen egyaránt, valamint pontos kezelhetősége kimondottan figyelemre méltó.”

A 16 colos gumiabroncsokat egy Golf VII segítségével tesztelték, a 17 colos teszthez pedig a szakértők egy Audi A4 Avant mellett döntöttek.

A Continental továbbá jó híreket kapott a cégcsoport többi márkájának  teszteredményeit illetően is. Például a 205/55 R16 V méretű Semperit Speed-Life 3 a „jó” minősítést kapta az összesített értékelés során, és a tesztelők az alábbi véleménnyel voltak róla: „A Semperit Speed-Life 3 vizsgálata során kiváló egyensúlyról tett tanúbizonyságot. Száraz felületeken igazán meggyőző, magas fokú pontosságot és rövid féktávolságot nyújtott. És még a gumiabroncsok magas hőmérséklete mellett is a teljesítménye csak kis mértékben esett vissza.” A tesztben részt vett az Uniroyal RainSport 5 is, amelyik a „megfelelő” összesített értékelést érdemelte ki.

Az egyes tesztelemek súlyozásának bizonyos különbségei azt eredményezték, hogy bár az ÖAMTC és a TCS egyetértett az ADAC-kal a gumiabroncsok értékelésében, az általuk megítélt végső minősítésekben előfordulnak eltérések. Például a 205/55 R16 V Continental PremiumContact 6 és a Semperit Speed-Life 3 a „nagyon ajánlott” összesített értékelést kapta az ÖAMTC-től és a TCS-től, amíg az Uniroyal RainSport 5-nek az „ajánlott” minősítést ítélték oda.

Mozgásban

Így turbózd fel a robogódat!

robogó kipufogó tuning
Kép forrása: Freepik

A robogók tuningolása nem csupán a teljesítmény növeléséről szól, hanem arról is, hogy személyre szabjuk és élvezetesebbé tegyük a közlekedést. Az egyik legelterjedtebb és egyszerűbb módja a tuningolásnak a kipufogórendszer cseréje. A megfelelő kipufogóval nemcsak az erő növekedhet, hanem a robogó kinézete és hangja is egyedivé válhat. Nézzük, hogy mire érdemes figyelni a robogó kipufogó tuning során, és hogyan válasszunk megfelelő alkatrészt!

Miért érdemes kipufogót cserélni?

A gyári kipufogók elsősorban a szabályozásoknak és költséghatékonyságnak felelnek meg, de a teljesítmény tekintetében gyakran akadályozzák a motor potenciáljának maximális kihasználását. Egy sportosabb, nagyobb áteresztőképességű robogó kipufogó segítségével javíthatunk a robogó gyorsulásán, végsebességén, és a teljesítményelosztásán is. Fontos azonban, hogy a választott kipufogó kompatibilis legyen a motor típusával és méretével.

Kipufogó tuning: a kezdő lépések

A kipufogó kiválasztása során nemcsak az anyagokra, hanem a szerkezeti kialakításra is érdemes figyelni. A rozsdamentes acél és a titán kipufogók kiváló hőtűréssel bírnak, amely tartósságot biztosít. Az alumínium könnyű, ám kevésbé strapabíró, míg a karbon egy prémium választás azok számára, akik kiemelkedő megjelenést és alacsony súlyt szeretnének.

Mit érdemes figyelembe venni a beszerelés során?

A robogó kipufogó tuning sokszor egyszerű feladat, de fontos, hogy a beszerelés előtt győződjünk meg arról, hogy a csövek és csatlakozások illeszkednek egymáshoz. Egy nem megfelelően rögzített kipufogó instabillá válhat, és csökkentheti a motor teljesítményét, holott pont az volna a célunk, hogy javítsa azt. A beszerelésnél mindenképpen ellenőrizzük a tömítések állapotát, mert ezek nélkülözhetetlenek a stabil működéshez.

A tuning hatása a teljesítményre

A tuningolás hatásai rögtön érezhetők lesznek, különösen a gyorsulás és a hangzás terén. Egy jól kiválasztott kipufogó képes arra, hogy a robogó teljesítménygörbéjét kedvezően változtassa meg, így a gyorsítás simább és erőteljesebb lehet. Fontos tudni azonban, hogy a teljesítménynövelés mértéke függ a motor típusától és attól is, hogy milyen egyéb változtatásokat hajtunk végre a motoron.

Alkatrészválasztási tippek

A kipufogó tuning esetében nem minden márka és típus felel meg az adott robogóhoz. Az eredeti gyári alkatrészek sok esetben garantálják a legjobb illeszkedést, de ha tuning kipufogóra vágyunk, ajánlott olyan gyártók termékeit választani, amelyek kifejezetten robogókhoz készítenek sportkipufogókat. Az ilyen speciális alkatrészek megbízhatósága és teljesítménynövelő hatása jobban kihasználható, mint az univerzális kipufogóké.

Érdemes profikra bízni?

Bár a kipufogó csere sokak számára házilag is megoldható, ha komolyabb teljesítménynövelést vagy egyedi megoldásokat tervezünk, érdemes szakemberhez fordulni. A profik megfelelő eszközökkel és tapasztalattal rendelkeznek, hogy a beszerelés precízen és biztonságosan történjen, elkerülve az esetleges hibákat és sérüléseket.

A megfelelő robogó kipufogó tuning sok örömet nyújthat a tulajdonosnak, de fontos, hogy a választott alkatrészek és a beszerelés minősége megfelelő legyen, hogy hosszú távon is élvezhessük az új robogózási élményt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Káosz uralkodik a rollerbiztosításoknál, pedig 3 hónapja kötelező

Több mint 100 ezer elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett lehet a kötelező felelősségbiztosításban, mégis egyelőre alig van rá érdeklődés.

A Grantis szakértői felhívták rá a figyelmet, hogy akár már évi 10 ezer forintból is meg lehet úszni a biztosítást, ami lényegesen alacsonyabb a kiszabható 65 ezer forintos helyszíni bírságnál.

Már több mint három hónapja, egész pontosan július 16. óta kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) a mikromobilitási eszközökre, köztük az elektromos rollerekre is.

Az elektromos rollerekre akkor kell biztosítást kötni:

  • ha 25 kg alattiak, de 25 km/h-nál gyorsabban
  • 25 kg-nál nehezebbek, és 14 km/h-t meghaladó tervezési sebességgel rendelkeznek.

Aki nem felel meg az új szabályoknak, az akár 65 ezer forintos bírsággal is számolhat, mivel a biztosítás kötelező. Így annak elmulasztása a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

Ugyanakkor a Grantis értesülései szerint nem kapkodnak két kézzel az üzembentartók a kötelező rollerbiztosítások után. A több mint 100 ezer forgalomban lévő eszközhöz képest (amelyek 90 százaléka magántulajdonú) elenyésző a megkötött biztosítások száma még olyan biztosítóknál is, amelyek jellemzően erősebbek a kötelező biztosítások terén.

A Grantis információi szerint több biztosítónál sem volt érdeklődés a mikromobilitási eszközök biztosítására, de az továbbra is jellemző, hogy egyes biztosítók kifejezetten magas, akár több százezer forintos éves díjat határoznak meg. Ezzel jelezve, hogy nem akarnak minden áron jelen lenni ebben az alapvetően nehezen megtérülő, és ehhez képest kárrendezés szempontjából sok erőforrást követelő szegmensben.

Külön érdekesség, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság Grantishoz eljuttatott válaszában arról ír, hogy jelenleg nem vezetnek statisztikát arról, hogy hány alkalommal kellett büntetést kiszabni azokra a rollerezőkre, akiknek nem volt biztosításuk.

A Grantis példakalkulációjában kiszámolta egy 24 kg-os, 26 km/h sebességű roller éves biztosítási díját.

A biztosítók közül a K&H Biztosító korábban közölte, hogy összesen 6,5 ezer mikromobilitási eszközre kötöttek biztosítást, a biztosítások éves átlagdíja pedig valamivel több mint 6200 forint volt. A Groupamánál átlagosan 8-9 ezer forint körül alakult az éves díj, az átlagos szerződő pedig 50 év körüli volt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Három új helyszínen telepítettek motorosbarát szalagkorlátokat

A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5%-a, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű.

A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért még 2021 év végén együttműködési megállapodást kötött a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel, hogy a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében a szükséges helyeken a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítsék ki. Idén Somogyban a Köröshegyi-völgyhíd lábánál, a Mátrában a 24-es főúton és végül Komárom-Esztergom vármegyében a Bajna és Héreg közötti szakaszon kerültek ki ezek az új elemek.

A motorosbarát vezetőkorlát olyan eszköz, amely a motoros balesetek súlyosságot csökkentheti és akár életeket is menthet. Ezeket az alácsúszásgátló speciális elemeket általában a meglévő korlátokhoz tudják rögzíteni a szakemberek, így megakadályozva azt, hogy egy pályaelhagyásos balesetnél a motoros beszoruljon vagy az ütközés végtagok leszakadását okozza. Ezeket a motorosbarát korlátot általában be nem látható ívekben helyezik ki, ahol a motorosnak változtatnia kell a döntési szögén a kanyarodásuk tiszta íves fázisában, de szűkülő vagy átmeneti ív nélküli kanyarulatokban is érdemes telepíteni. Korábban kísérleti projektként több helyszínen, Pest, Zala és Komárom-Esztergom vármegyében is kikerültek ezek a fejlesztések országos közutakra.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködési megállapodásának részeként az elmúlt két évben számos helyszínre kerülhettek ki ezek az elemek, így érdemben növelhették az így védett szakaszok számát. 2022-ben Baranyában a 66-os főúton Pécsnél, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Tirzs és Aggtelek közötti mellékúton, míg az elmúlt szezonban Somogyban a Kőröshegyi-völgyhíd lábánál a bálványosi bekötőúton is ilyen eszközöket telepítettek a közutas mérnökségek.

A fejlesztések azóta sem álltak meg mivel 2024-ben a bálványosi bekötőúton további 800 méternyi szakaszra, a Mátrában a 24-es főúton 320 méteres, míg a Bajna és Héreg közötti úton 360 méternyi részen telepítették az alácsúszásgátló elemeket a szakemberek.

„Mind a három helyszínről elmondható, hogy azok vonalvezetése és a táj szépsége miatt is nagyon népszerűek a motorosok körében. Ugyanakkor több motoros a szabályokat be nem tartva, a megengedettnél nagyobb tempóval közlekedik, ami számos esetben balesethez és tragédiához vezetett. Ezekben közös, hogy általában a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak voltak, akik az életüket vesztették ezekben a szituációkban.”

– nyilatkozta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője.

„A motorosbarát szalagkorlátok telepítése a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelten fontos lépés. Ezek a fejlesztések nemcsak a motorosok védelmét szolgálják, hanem hosszú távon hozzájárulnak a balesetek súlyosságának csökkentéséhez. A HUMDA számára alapvető cél, hogy minden közlekedő, így a motorosok is biztonságosabb körülmények között használhassák az utakat. Az új szalagkorlátok innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján már bizonyítottak. Örömmel működünk együtt ezen a területen a Magyar Közúttal, hiszen ezzel is hozzájárulunk a hazai közlekedés fejlesztéséhez. A hazai MotoGP- és Superbike-futamokat szervező HUMDA számára a motoros társadalom biztonsága kiemelten fontos. Tudatosítani akarjuk, hogy a közút nem versenypálya és a hétköznapokban a közlekedés minden résztvevőjének be kell tartania minden szabályt, hiszen a legelső mindannyiunk biztonsága. A motorosbarát szalagkorlátok is a biztonságot szolgálják, a száguldás terepe a zárt versenypálya, ahogy a profi versenyzők is a Balaton Park Circuit-on csapnak össze jövő nyáron.”

– emelte ki Lázár László, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA kommunikációs vezetője.

Néhány évvel ezelőtt fontos kísérleti projektet indított a Magyar Közút a Komárom-Esztergom vármegyei Bajna és Héreg közötti úton is. Ott az egyik ívnél speciális útburkolati jelek és neon sárga hátterű figyelmeztető jelzőtáblák kerültek ki az útra. A szakaszon ezen kívül zöld vonallal kijelölték az optimális ívet motorosok segítségével és az ellenkező irányú forgalmi sávok közötti távolság tartása érdekében fehér színű új útburkolati jeleket festettek fel a szakemberek. Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, mivel a halálos balesetek száma a fejlesztéseknek köszönhetően megszűnt ezen a szakaszon, a további súlyos kimenetelű esetek csökkentésében pedig meghatározó lehet az új alácsúszásgátló elemek kihelyezése.

A 2023-as év adatait a 2013–2019 közötti időszakhoz hasonlítva csökkenés tapasztalható, a motorkerékpáros balesetek sérültjeinek száma 13%-kal esett vissza, a segédmotoros kerékpáros sérülteké pedig 24%-kal. Még kedvezőbb a csökkenés az elhunytak számában a motorkerékpárok vezetői között 26%-os, a segédmotoros kerékpárok vezetői között pedig 33%-os csökkenést tapasztalható.

A kedvező tapasztalatok alapján a Magyar Közút és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA szeretnék a jövőben is folytatni együttműködésüket, ugyanakkor mindkét szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy az új védelmi eszközök mellett is fokozott óvatossággal, a KRESZ és az adott helyszínen érvényben lévő korlátozások, szabályozások alapján vezessenek motorosok és autósok egyaránt, hogy érdemben csökkenhessen a motoros balesetek száma a jövőben is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss