A Concorde 2003-as utolsó repülése óta nincs szuperszonikus repülőgép a polgári légi közlekedésben. Ez persze nem jelenti azt, hogy a gyártók ne törnék a fejüket, miként lehetne visszahozni az életbe technológiát. Ezen dolgozik többek között a NASA is, amely évek óta fejlesztgeti az X-59-es repülőgépét.
Az X-59-esnek egyetlen célja van: a minél csendesebb hangrobbanás. Hangrobbanás olyankor keletkezik, amikor egy repülőgép átlépi a hangsebességet. Ez a zaj, illetve a lökéshullám jelentős akadálya annak, hogy a szuperszonikus, hangnál gyorsabb repülés a civil közlekedésben is elterjedhessen. Az Egyesült Államok legnagyobb részén például tiltott, hogy egy szuperszonikus repülőgép átlépje a hangsebességet. A NASA ezért is kezdett bele az X-59-es, teljes nevén az X-59 Quiet SuperSonic Technology fejlesztébe, most pedig azt is bejelentette, hogy végre elkezdődött a szerkezet összeszerelése.
A prototípusból a Lockheed Martin kaliforniai telepén készül egy kész gép, amely a tervek szerint 1062 km/h-nál fogja elérni a szuperszonikus sebességet anélkül, hogy a földön állók hangos hangrobbanást hallanának. A NASA a tesztrepülések során a helyi közösségekkel is együttműködik majd, hogy pontosabba képet kapjon arról, milyen reakciók érkeznek a repülőgép hangjával kapcsolatban, ezeket az adatokat pedig a döntéshozók elé viszi majd.
A NASA azt reméli, a jövőben feloldják majd a szuperszonikus repülőgépekre vonatkozó tilalmat az Egyesült Államokban, ezzel pedig a jelenlegihez képest megfeleződne az utazási idő.
A tervek szerint az első repülést még az idei évben megejtheti az X-59-es, 2022-ben pedig az első kész jármű is a NASA rendelkezésére állna.