Mozgásban
Okoszebrát adtak át az ország egyik legveszélyesebb gyalogátkelőhelyénél
Idén tavasszal hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során a voksolók egy ózdi és egy váci zebrát szavaztak meg az ország legveszélyesebb gyalogátkelőjének a 102 zebrát tartalmazó összesített listáról. A verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogátkelőhelye okoszebrává válik, az ózdi Munkás úton a mai napon került átadásra az új, 2,5 millió forint értékű SafeCross® okoszebra®.
Okoszebrával a közlekedésbiztonságért
A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és gyalogosok védelme. Ennek érdekében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az Alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta több, mint 40 okoszebrát adott át országszerte, mintegy 65 millió forint értékben. Idén a mostanival együtt eddig 8 zebra készült el és az év végéig még további 7 zebrát adnak át, ezek között szerepel az ország másik legveszélyesebb, váci gyalogátkelőhelye is.
Ózd és Vác legveszélyesebb zebrája is okossá válik
A közlekedésbiztonság elősegítése érdekében idén tavasszal a Generali és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenyt indított, melyben a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A több, mint 200 ezer szavazatból a két legtöbb szavazatot az ózdi Munkás úti zebra (64 ezer szavazat), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51 ezer szavazat) kapta, így mindkét átkelőhely okossá válik.
Ózd számára nem ismeretlen az okoszebra, korábbi pályázatának keretében ugyanis a város már rendelkezik egy SafeCross® okoszebrával®, ami kapcsán mind a lakosoknak, mind pedig a városvezetésnek pozitív tapasztalatai vannak.
A verseny egyik nyertese, vagyis az ország egyik legveszélyesebb gyalogosátkelőjével rendelkező Ózd így immár a második okoszebráját avatta, ugyanis a mai napon ünnepélyes keretek között, Gallóné Korompai Ágnes, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselőjének, valamint Janiczak Dávid, Ózd polgármesterének részvételével átadásra került a zebra.
„A Bolyki főútról már ismerjük az okoszebrát és tapasztalhatjuk, hogy tényleg hatásos, rengeteget segít az autósok figyelmét felhívni az átkelésre, és ezáltal nagyobb biztonságban tudhatja magát a gyalogos, aki éppen átsétál. Éjjel és nappal is látható megoldást biztosít. Itt most nagyobb felületen, 4 sávon át húzódóan kerül megvalósításra az okoszebra, és bízom benne, hogy a megvalósítástól kezdve megszűnnek majd a balesetek. Figyelmet minden közlekedőnek!”
– mondta el Janiczak Dávid, Ózd polgármestere az átadáson.
„A Generali számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság növelése, hiszen évente közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön, és támogatásunkkal még idén elkészül az 50. okoszebra is. Örülök, hogy ennyi embert megmozgatott szűkebb környezetének biztonsága, és ilyen sokan szavaztak az ózdi gyalogátkelőre. Bízom benne, hogy ezzel sok ember életét sikerül nagyobb biztonságban tudni”
– mondta Gallóné Korompai Ágnes a Generali alapítványának képviseletében.
Az ország másik legveszélyesebb zebrája, a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő is még az idén elkészül és átadásra kerül.
Mit tud az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra® egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.
Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – mérések szerint 55%-ról 76%-ra – növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek.
További információk az okoszebráról:
Generali a Biztonságért Alapítvány – Okos zebra a gyalogosokért
Mozgásban
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.
A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.
A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.
„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”
– tekintett előre Martin.
A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.
„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”
Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.
„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”
A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam
Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
A 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíj közeledtével a LEGO Csoport és a Formula 1 egyedülálló installációval készül az Allee Bevásárlóközpontban, július 25. és augusztus 5. között.
A látogatók most testközelből csodálhatják meg azt az életnagyságú LEGO® F1 autót, amely nemcsak méretében és részletgazdagságában lenyűgöző, hanem valódi versenypályás múltja miatt is figyelemre méltó.
A LEGO® Mercedes-AMG F1® W15 autó közel 400 000 LEGO kockából épült, több mint 1500 kg-ot nyom, és akár 20 km/h-s sebességgel is képes haladni. A LEGO Csoport csehországi Kladnóban található gyárában készült építményen 26 LEGO tervező, mérnök és építő dolgozott. A modell szinte teljesen megegyezik egy valódi 2024 Mercedes-AMG Petronas Forma–1-es autó méretével, és olyan részleteket is tartalmaz, mint a szponzorlogók vagy az eredeti Pirelli gumik. Az autó működő motorral rendelkezik, George Russell és Andrea Kimi Antonelli vezették a 2025-ös Formula 1 Miami Nagydíj hivatalos pilótaparádéján. A különleges verseny után a LEGO Mercedes-AMG Petronas F1 autót megőrizték az eredeti, verseny utáni állapotában, és most először látható Magyarországon.
A Miami Nagydíj pilótaparádéja több szempontból is mérföldkő volt a LEGO Csoport számára: először fordult elő, hogy egyszerre több megépített és vezethető, életnagyságú LEGO autó vonult fel a versenypályán, amelyek mindegyike egy-egy F1-es istállót képvisel, és a csapatok pilótái vezették.
„A LEGO Csoportnál mindig keressük az új lehetőségeket arra, hogy hogyan tudjuk izgalmas módokon ötvözni a kreativitást és a mérnöki gondolkodást”
– mondta Oláh Péter, a LEGO Hungária marketingigazgatója.
„Ezzel a budapesti installációval valami különlegeset szerettünk volna nyújtani a hazai LEGO és Forma–1 rajongóknak – egy egyedi élményt, amely fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt.”
A 2025-ös Formula 1 Magyar Nagydíjat megelőzően július 25-27. között, illetve a versenyhétvégén augusztus 1-3. között különleges, ingyenes programokkal várják a látogatókat az Alleeban. Az érdeklődők megépíthetik saját versenyautójukat LEGO elemekből, majd az elkészült járgányokat egy rámpás versenypályán próbálhatják ki. A vezetés szerelmesei egy ügyességi pályán irányíthatják a kis méretű LEGO F1 versenyautókat, ahol pontosságra és finom mozdulatokra lesz szükség. A gyorsaságé lesz a főszerep a reflexjátéknál, ahol bárki próbára teheti a reakcióidejét – akárcsak egy igazi F1-es pilóta. Emellett egy mini kiállításon is megcsodálhatók lesznek a LEGO F1 készletek, ahol a LEGO® Speed Champions, LEGO® City, valamint a legkisebbeknek készült LEGO DUPLO sorozat darabjai is helyet kapnak.
A program ingyenes és mindenki számára elérhető július 25. és augusztus 5. között az Allee Bevásárlóközpont földszintjén. A rendezvény célja, hogy a 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíjhoz kapcsolódóan interaktív élményt nyújtson a LEGO rajongóknak és az autósport szerelmeseinek egyaránt.
A LEGO Csoport és a Forma–1 2025-ben indított partnersége egyedülálló módon ötvözi a kreatív építés élményét a Forma-1 iránti rajongással, valamint a családokhoz is közelebb hozza a sport izgalmas világát. Az együttműködés nemcsak az innovációt, a technológiát és a mérnöki gondolkodást népszerűsíti, hanem egyúttal inspirálja a fiatalabb generációt, és szórakoztató élményt nyújt minden korosztály számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Forró aszfalt és aquaplaning: fontos tanácsok a Hankooktól
Nincs is jobb érzés egy napsütéses nyári napon, mint amikor beülünk az autóba, feltekerjük a hangerőt és átadjuk magunkat az utazás örömének.
Ugyanakkor a nagy szabadságban sem feledkezhetünk meg arról, hogy az autózás nyáron is hatalmas felelőséggel jár, hiszen a nyári forróság számos váratlan veszélyt tartogathat a felkészületlen autósok számára. A tikkasztó hőség, a hirtelen lecsapó záporok és zivatarok, valamint a városokban és autópályákon megnövekedett forgalom mind hozzájárulnak a fokozott baleseti kockázathoz. A Hankook szakértői idén is összegyűjtötték a legfontosabb tanácsokat, tippeket, amelyek segítségével felkészülhetünk a napsütéses évszak sajátos kihívásaira.
Az idei nyáron Európa-szerte számítani kell a szélsőséges időjárási jelenségek, így a rendkívüli hőhullámok és az azokat hirtelen megszakító, heves zivatarok gyakori váltakozására. Ezek a körülmények jelentősen növelik a közúti közlekedés kockázatait, és fokozott körültekintést követelnek a gépjárművezetőktől. A biztonságos célba érés érdekében – különösen a hosszabb, külföldi utazások során, ismeretlen útvonalakon – elengedhetetlen a járművek megfelelő műszaki állapota és a sofőrök mentális felkészültsége.
Az emberi tényező: koncentráció a kánikulában
A nyári vezetés a szokásosnál is nagyobb koncentrációt igényel. Az extrém hőség bizonyítottan lassíthatja a reakcióidőt, miközben az olyan kihívások, mint a vakító napsütés, a megnövekedett forgalom vagy a gyakori útfelújítások miatt kialakult torlódások folyamatosan próbára teszik a figyelmet. Külföldi utazás során ehhez adódnak az ismeretlen szabályok és a hazaitól eltérő helyi vezetési stílusok. Éppen ezért a túlzott magabiztosság helyett a higgadt, körültekintő közlekedés, valamint a megfelelő követési távolság tartása létfontosságú.
Műszaki kockázatok: A jármű felkészítése
A hőség nemcsak a sofőrt, hanem a járművet is megviseli, ahol a legkritikusabb pontot az abroncsok jelentik. A forró aszfalton az abroncsok túlmelegedhetnek, ami deformációhoz és a menettulajdonságok veszélyes romlásához vezethet. A balesetek megelőzése érdekében ezért elengedhetetlen a kifogástalan állapotú és megfelelően karbantartott nyári abroncsok használata.
Felkészülés a váratlanra
A hirtelen érkező nyári záporok azonnali és tudatos reakciót követelnek a sofőröktől. A csúszóssá váló utakon, a jelentősen romló látási viszonyok mellett a vízen felúszás (aquaplaning) jelenti a legnagyobb veszélyt. Ennek elkerülése érdekében elengedhetetlen a sebesség csökkentése, a követési távolság növelése és a fényszórók megfelelő használata. A nedves útfelületen történő hirtelen fékezés önmagában is kockázatos, de a nem megfelelő gumiabroncs drámaian ronthat a helyzeten.
A helyes abroncsválasztás fontosságára Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője is felhívja a figyelmet:
„Fontos megérteni, hogy a téli gumik, melyek hidegben nyújtanak kiváló tapadást, a nyári melegben jelentősen megnövelik a féktávot, ami komoly veszélyforrást jelenthet. Ezért létfontosságú a nyári gumiabroncs használata, amelyeket kifejezetten a meleg aszfaltra terveztek. A nyári gumik jobb tapadást és rövidebb féktávot biztosítanak, ami egy vészfékezésnél döntő tényező lehet a biztonságos megálláshoz.”
A nyári hónapok a kiszámíthatatlan időjárás és a megnövekedett forgalom miatt fokozott fegyelmet és tudatos felkészülést igényelnek a járművezetőktől. A biztonságos és gondtalan utazás alapfeltétele a körültekintő vezetés és a kifogástalan műszaki háttér. A Hankook prémium nyári abroncsait kifejezetten úgy tervezték, hogy forró aszfalton és hirtelen érkező záporok idején egyaránt megbízható teljesítményt nyújtsanak, így ideális és megbízható felszereltséget biztosítanak a nyári utazások során.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot
-
Gazdaság2 hét ago
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
-
Ipar2 hét ago
Forma–1: a Hungaroring stratégiai partnereként a Magyar Nagydíjon mutatja be technológiai tevékenységeit a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Karrierváltás: a bruttó hazai átlagkeresetet is meghaladhatja a junior informatikusok kezdő fizetése
-
Zöld1 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Zöld1 hét ago
A klímaváltozás egyik építészeti válasza a tetőn születik
-
Gazdaság2 hét ago
7 kritikus pont ingatlanjogász szemmel az Otthon Start hitellel kapcsolatban
-
Ipar1 nap ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon