Connect with us
Hirdetés

Mozgásban

Rácz Geri lett a legjobb újonc a MINI CHALLENGE ötödik fordulójának záró futamán

mini challenge

Az EXCELR8 Motorsport versenyzője Snettertonban háromból kétszer a legjobb tízben végzett.

Szezonbeli legjobb eredményének elérése után Rácz Geri Snettertonban folytatta idei szezonját. A MINI CHALLENGE JCW mezőnye Norfolkban, az idény leghosszabb pályáján csapott össze, a versenyzőknek pedig az előző fordulókban nem tapasztalt körülményekkel is meg kellett birkózniuk. A HUMDA Academy támogatásával versenyző pilóta folyamatosan javult, kétszer is a legjobb tízben végzett, az utolsó futamon elért hetedik helyezésével pedig a legjobb újoncként zárt.

A Knockhillben szerzett ötödik helyezésének köszönhetően bizakodva várta a MINI CHALLENGE idei ötödik fordulóját Rácz Geri, aki korábban tesztelt a snettertoni pályán, így nem a nulláról kellett nekivágnia a versenyhétvégének. Rögtön az első szabadedzésen autózott ötödik időeredménye mutatta, hogy a tempójával nem lesz gond, viszont már ekkor látni lehetett azt is, hogy neki és a mezőny többi tagjának is az idén eddig nem látott kihívással kell szembenéznie.

Kelet-Angliában kánikula volt a hétvégén, ami a nézők szempontjából örömteli, a versenyzők dolgát viszont nagyon megnehezítette a gumik, a fékek és a motor túlmelegedése miatt. Geri az időmérőn rögtön erős idővel nyitott, ezután viszont hiába autózott két, ennél jóval erősebb kört is, egyiket sem tudta befejezni, mert mindkét alkalommal feltartották.

Az eddigi legjobb kezdés

Az EXCELR8 Motorsport pilótája így végül a 12. helyről várhatta a szombaton rendezett első versenyt, amelynek rajtja után rögtön öldöklő csatába kezdett az előle indulókkal. Pozíciót is veszített, de rögtön ezután előzni tudott, így felkapaszkodott a 10. helyre. A biztonsági autós fázissal tarkított futamot kilencedikként fejezhette volna be, ám a hajrában a túlmelegedő gumik miatt megcsúszott alatta az autó. A 7-es rajtszámú MINI emiatt letért az útról, majd mire az utolsó kanyart belül átvágva visszament oda, egy pozíciót veszített, és tízedikként ért célba.

Geri ezzel együtt nem lehetett elégedetlen, hiszen még soha nem kezdett ilyen jól versenyhétvégét, ez a futam pedig emellett azért is hasznos volt, mert szembesült vele, hogy mi várhat rá vasárnap.

„Előzetesen kicsit tartottam tőle, hogy a motor túlmelegedése hátráltatni fog, és így is lett, nagyjából a negyedik kanyar után elkezdett villogni a figyelmeztető jelzés. Persze, bizonyos mértékig mindenki ezzel a problémával küszködött. Ami viszont csak az én dolgomat nehezítette, hogy rögtön a rajtnál becsukták a bal oldali tükrömet, majd a nagy rázkódástól a középső is elmozdult, egy használható tükörrel pedig különösen nehéz volt felmérnem a többiek helyzetét.”

Csak néhány pillanatig bosszankodott

A vasárnapi első, összességében második futamot Geri a 10. rajtkockából kezdte, és egy pozíciót rontva, a 11. helyen fejezte be. Bánkódni azonban nem volt sem oka, sem ideje, következett ugyanis a harmadik futam, amely eddigi legemlékezetesebb versenyét hozta a MINI CHALLENGE-ben. Az első közben ezúttal is parázs csatákba bonyolódott, majd egészen a hetedik helyig zárkózott fel. Ha még lett volna egy vagy két köre, a végén talán a hatodik pozíciót is elcsípi, ám így is remek eredményt ért el, hiszen most először ő lett a mezőny legjobb újonca.

„Nem is tudom leírni, hogy milyen érzések vannak most bennem, nagyon különleges, hogy az első szezonomban sikerült ezt véghez vinnem – nyilatkozta a leintés után. – A második futam nem úgy jött össze, ahogy terveztem, de állítottunk az autón, aminek köszönhetően stabilabb lett a harmadik versenyre. Ez az első körben és később is sokat segített. A motor ismét kezdett túlmelegedni, ami miatt az egyenesben pozíciót veszítettem, de ezt sikerült visszaszereznem, majd két vetélytársamat is megelőztem. Az végére nagyon közel kerültem az előttem haladóhoz, amikor láttam, hogy az utolsó kör következik. Ettől egy kicsit elszomorodtam, de aztán megtudtam, hogy én lettem a legjobb újonc, ami egyből jobb kedvre derített. Nem tudom szavakba önteni, hogy mennyire örülök ennek.”

Geri úgy érzi, mostanra érett be a csapattal közösen folytatott kemény munka, ami a hétvégi teljesítményén is látszott.

„Mindenkinek kell idő ahhoz, hogy hozzászokjon egy új csapathoz, új autóhoz és új sorozathoz. Nekem nagyjából az előző hétvégéig tartott ez az időszak, mostanra pedig már abszolút egy húron pendülünk a csapattal, aminek köszönhetően az autót is jobban be tudjuk állítani, és a vezetésemmel kapcsolatos változtatásokat is gördülékenyebben meg tudjuk beszélni. Remek csapathoz kerültem, ezúton is köszönöm nekik az egész hétvégét. Kathy Robinak a Fit4Race-től is nagyon köszönöm, hogy végig segített, és leginkább természetesen apukámnak tartozom hálával, hiszen nélküle nem lennék itt.”

A MINI CHALLENGE idei küzdelmeiben most bő egy hónap szünet következik, legközelebb szeptember 23-25-e között, Silverstone-ban lép pályára a mezőny. Geri az újonc értékelésben a 3. helyről várja a folytatást, szoros küzdelemben a 2. helyért.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Mozgásban

A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést.

A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.

A Magyar Közút adatai szerint évente átlagosan 1200–1300 motoros baleset történik Magyarországon. Az Allianz Hungáriához befutó kárbejelentésekből egyfajta baleseti szezonalitás is kirajzolódik, az elmúlt 10 év adatai alapján a nyár kiemelten veszélyes időszaknak számít, hiszen a június elejétől augusztus végéig terjedő időszakban történik a balesetek mintegy 40 százaléka, átlagosan kétszer annyi kárbejelentés érkezik ezekben a hónapokban, mint az év többi hónapjában. Noha erre hivatalos felmérések nincsenek, a tapasztalatok szerint az okok között a szabadságolások miatt intenzívebbé váló forgalom mellett a szűk vidéki utakon gyakrabban megjelenő, a forgalom tempójától elmaradó sebességgel közlekedő, sokszor „a semmiből” előbukkanó mezőgazdasági gépek is feltűnhetnek.

Kétkeréken kiugró a közlekedési kockázat

Az Allianz Technológiai Központ (AZT) egyik kutatása szerint a  közúti balesetek nagy százalékának vétlen áldozatai a motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral vagy biciklivel közlekedők, illetve a gyalogosok. Ők különösen a lakott területeken számítanak veszélyeztetett úthasználóknak, hiszen a településhatárokon belüli baleseteknél közülük kerül ki a halálos áldozatok több mint kétharmada. Az Európai Unió 2021-es adatai szerint a városi területeken az áldozatok legnagyobb része gyalogosan közlekedett (37%). Őket követték a motorkerékpárosok 18 százalékkal, majd a kerékpárosok 14 százalékkal. Ennek egyfelől az az oka, hogy a gyalog, motorral vagy kerékpárral közlekedőkre nem jellemzők a személy- és tehergépkocsikra, buszokra egyre inkább jellemző passzív biztonsági megoldások (amilyen a biztonsági öv, fejtámasz, ülésmagasító, gyermekeknek gyerekülés stb.), ráadásul a gyalogosok és kétkeréken közlekedők a karosszéria fizikai védelmére sem számíthatnak.

Az EU-ban a motorkerékpárt egyenesen a legveszélyesebb közúti közlekedési módnak könyvelik el, amelynél a halálozási kockázat akár hússzor magasabb lehet a személygépkocsiban utazásnál. Ezzel szemben Magyarországon, bár a közúti halálozási ráta kissé meghaladja az uniós átlagot, motorfronton jobb a helyzet, hiszen idehaza alacsonyabb a motoros halálesetek aránya az összes közúti halálesetben, mint az EU-ban, ahol 16 százalék. Emellett nálunk a motoros balesetek számának körülbelül 5 százaléka halálos kimenetelű.

Még a gyalogosok is több balesetben vétkesek, mint a motorosok

A felmérésekből azonban jól látszik, hogy a balesetek okozásában azonban egyáltalán nem tartoznak az élbolyba a motorkerékpárral közlekedők. Olyannyira nem, hogy a biciklisek jócskán megelőzik őket: a KSH 2024-es előzetes adatai szerint tavaly több mint kétszer annyi olyan személysérüléses balesetet regisztráltak Magyaroroszágon, amelyet kerékpáros okozott, mint olyat, amelyet motoros. Ha megnézzük az alábbi ábrát, látható, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem egy tartós trendről.

Az adatokból – a pandémia alatti lezárások okozta látványos törés mellett – az is kiolvasható, hogy az elmúlt 10 év átlagát nézve még a gyalogosok is veszélyesebb közlekedőknek számítanak az utakon, mint a motorosok, legalábbis az okozott személysérüléses balesetek számát tekintve. Szintén fontos adalék a statisztika értelmezéséhez, hogy a kétezres évek elejétől mostanáig két és félszeresére nőtt a magyarországi forgalomba helyezett motorok száma.

A motorosok által előidézett balesetek száma azonban egyáltalán nem követte le a motorok számának robbanásszerű emelkedését: a KSH tavalyi adatai szerint az összes közúti baleset mindössze 4,1 százaléka köthető ehhez a kategóriához.

Fontos a megfelelő védelem – minden szinten

A motorosok számára a legnagyobb baleseti kockázatot az jelenti, hogy a motorkerékpárok teljesítmény/tömeg aránya általában sokkal magasabb az autókénál, jellemzően nagyobb sebességre és gyorsulásra, lassulásra is képesek, miközben méretük és alakjuk miatt kevésbé észrevehetők, mint a négykerekűek. Ráadásul gyakran közlekednek a forgalom tempójánál gyorsabban, ami szintén megnehezíti az észlelésüket – nem véletlen, hogy a motorkerékpáros balesetek leggyakoribb oka a sebesség nem megfelelő megválasztása, az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak be nem tartása, és az előzés szabálytalan végrehajtása mellett. Emellett számszerűsíthető, hogy az európai utakon meghalt motorkerékpárosok mintegy 80 százaléka szenvedett fejsérülést, és ezeknek az eseteknek a felében ez okozta a halálukat is. Ezért is fontos a megfelelő fejvédelem, hiszen sokat javíthat a túlélési esélyeken, ha a motoros nyitott sisak helyett egy zárt, a fej és az arc lényegesen hatásosabb védelmét nyújtó bukósisakot visel.

„Közös felelősségünk, hogy minél kevesebb baleset történjen az utakon. Ehhez minden közlekedési mód esetén elengedhetetlen, hogy megfelelő műszaki állapotú, jól felszerelt járművel, biztonságos vezetéstechnikával és fokozott figyelemmel közlekedjünk, a motorosok esetében pedig a védőfelszerelésnek is kiemelt szerepe van”

– hívja fel a figyelmet Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette:

„A felkészülés természetesen azzal lehet teljes, ha motorkerékpárunk esetében is gondoskodunk a megfelelő biztosításról.

Érdemes olyan konstrukciót választani, amelyhez assistance szolgáltatást is nyújt a biztosító. Az Allianznál a kgfb mellé járó alap assistance szolgáltatás baleset vagy műszaki meghibásodás esetén segítséget nyújt a helyszíni javításban, vagy amennyiben ez nem megoldható, a szervizbe vontatásra és utasszállításra is kiterjed, például egy defekt esetén is.  Casco kötése esetén pedig a biztosító bővített assistance fedezetet nyújt – többek között olyan további hasznos szolgáltatásokkal, mint a csereautó vagy az elszállásolás.

Az Allianz motorkerékpárokra köthető kötelező és casco biztosításairól bővebben itt találhatók információk: Allianz – Gépjármű-biztosítások


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Indul a motoros-szezon, ezek jelenleg a legnépszerűbb modellek

A 2025. január-áprilisi adatokat nézve 1,39%-os növekedést láthatunk az előző évhez képest a használt motorok után érdeklődők számában.

Azonos időszakban a felületen meghirdetett modellek átlagára láthatóan csökkent, az átlagéletkor viszont nőtt. A piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértői vizsgálták a pontos változásokat és azt, hogy melyik motorok jelenleg a legnépszerűbbek az érdeklődők körében.

2024 azonos időszakához képest 1,39%-kal több megkeresés érkezett idén motorok kapcsán a Használtautó.hu-hoz. A mezőnyt változatlanul a BMW R 1200 GS, a Suzuki DL 650, és a BMW R 1250 GS vezetik, és ez a három modell teszi ki az összes érdeklődés 41%-át. A népszerűségi lista összetételében mindössze egy változás történt tavalyhoz képest, a Yamaha MT-09-et váltotta a gyártó egyik másik, MT-07-es modellje.

A kereslet növekedése mellett a legnépszerűbb 10 modell átlagára csökkent. Idén átlagosan 6,8%-kal olcsóbban választhatunk a listáról, mint a tavalyi év azonos időszakában. Érdekesség, hogy a használt piacon elsősorban az idősebb modellek a népszerűek, idén a vizsgált modellek átlagéletkora 10,7 év volt, ez 9,1%-os növekedés 2024-hez képest.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Világklasszis kerékpáros, Tadej Pogačar hosszú távú partnerséget kötött a Continental-lal

Hosszú távú együttműködést kötött a Continental és a világ egyik legsikeresebb országúti kerékpárosa, a 26 éves Tadej Pogačar.

A partnerség középpontjában közös értékek állnak: a teljesítmény, a biztonság és az egymás iránti tisztelet az utakon – legyen szó autósokról vagy kerékpárosokról.

A Continental évek óta meghatározó szereplője mind az autóipari, mind a kerékpáros világ technológiai fejlődésének. A mostani együttműködés egy újabb lépés a két terület összekapcsolásában, amely jól tükrözi a vállalat kettős elköteleződését a csúcstechnológia és a közlekedésbiztonság iránt.

Maximális biztonság és csúcsteljesítmény – akár bringán, akár autóban

A Continental autó- és kerékpárabroncsait világszerte milliók választják megbízhatóságuk, kiváló tapadásuk és teljesítményük miatt – a hétköznapokban és a versenypályán egyaránt.

„A csúcsteljesítmény nemcsak a tehetség eredménye, hanem a folyamatos fejlődés iránti elköteleződésé is. A Continental-lal közösen ugyanazt az ambíciót képviseljük: hogy minden helyzetből a legtöbbet hozzuk ki – legyen szó sportról vagy technológiai fejlődésről. Ezért számomra ez a partnerség magától értetődő volt”

– nyilatkozta Tadej Pogačar.

Akár a versenypályán, akár a közutakon, a biztonság mindig kulcskérdés. A többszörös Tour de France-győztes ugyanúgy a felszerelésére hagyatkozik, mint a hétköznapi közlekedők. „Hivatásos kerékpárosként pontosan tudom, milyen fontos, hogy az ember megbízhasson a gumiabroncsaiban. Megfelelő felszerelés nélkül ma nem tartanék ott, ahol vagyok” – tette hozzá.

„Tadej Pogačar és a Continental egyaránt a kivételes teljesítmény szimbólumai – de mindenekelőtt a biztonságos közlekedés elkötelezett képviselői. A versenyeket nem vakmerőséggel vagy önzéssel lehet megnyerni, hanem tudatos döntésekkel és a másokra is odafigyelő hozzáállással. Tadej amellett, hogy kivételes tehetség, képes átlátni az összképet is, ezért számunkra ő az ideális partner”

– emelte ki Egemen Atış, a Continental Tires EMEA stratégiai, elemzési és marketingvezetője.

A közös munka egyik fő célja, hogy elősegítse az autósok és kerékpárosok közötti párbeszédet és a kölcsönös megértést. Mind Pogačar, mind a Continental elkötelezett a közlekedésbiztonság javítása iránt.

„Az utak mindenkié. Ezzel a partnerséggel a kölcsönös tisztelet fontosságára szeretnénk felhívni a figyelmet – hiszen ez a biztonságos közlekedés alapja, akár két, akár négy keréken közlekedünk”

– tette hozzá Egemen Atış.

A Continental és a kerékpársport: hosszú távú elköteleződés

A Continental hosszú évek óta aktív szereplője a nemzetközi kerékpársportnak. A világ legismertebb versenyén, a Tour de France-on nemcsak a kísérőjárművek futnak Continental gumiabroncsokon, hanem számos élcsapat – köztük a 2024-es győztes is – Continental kerékpár-gumiabroncsokat használ.
A vállalat emellett a Giro d’Italia egyik fő támogatója is, ahol minden hivatalos jármű Continental abroncsokkal van felszerelve, a több mint 3000 kilométeres táv biztonságos teljesítése érdekében. A Continental a csúcskategóriás versenyzéstől a hétköznapi közlekedésig minden helyzetben a megbízható teljesítményt képviseli.

Tadej Pogačar: példakép a versenypályán és azon túl is

A mindössze 26 éves Tadej Pogačar 2019 óta az UAE Team Emirates-XRG versenyzője, és napjaink egyik legjobb országúti kerékpárosának számít. 2024-ben sporttörténelmet írt: megnyerte a Giro d’Italia-t, a Tour de France-t, az országúti világbajnokságot, és több klasszikus egynapos versenyt is – ezzel olyan teljesítményt ért el, amit eddig csak két másik kerékpáros tudott felmutatni a sportág történetében. Emellett a Strade Bianche-t és a Liège–Bastogne–Liège-t is megnyerte.

Hatása azonban messze túlmutat a versenyeken: alapítványán és a „Pogi Team” utánpótláscsapatán keresztül aktívan támogatja a fiatal tehetségeket Szlovéniában és nemzetközi szinten egyaránt.

A Continental és Tadej Pogačar partnersége nem csupán a sportról szól: közös céljuk, hogy előmozdítsanak egy biztonságosabb, tudatosabb és együttműködésen alapuló közlekedést.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss