Megdőlni látszik az a mítosz, miszerint magánszemélyként kockázatos vállalkozás bérbe adni az autónkat: a Cristo autós appot működtető Smartsurance Technologies Kft. egy olyan autómegosztó szolgáltatással állt elő, ami biztonságosabb alapokra helyezi a bérbeadás folyamatát. Az autótulajdonosokat, és a bérlőket összekötő applikáció a gépjárművek telemetriai adatainak közlésével készteti szabálykövetésre a felhasználókat.
Hazánkat is utolérte a carsharing-láz, ám a szolgáltatók jelentős többsége csak a bérlőket szolgálja ki. Mindössze egy szereplő vállalkozott arra a feladatra, hogy segít az autótulajdonosoknak bérbe adni a kocsijukat. Nem véletlenül alakult így a helyzet: nagyon sok magyar autós vonakodik attól, hogy egy vadidegenre bízza az autóját, mert hiányolják a folyamatból a megfelelő jogi és biztosítási hátteret. Legalábbis erre mutatott rá a Cristo autós appot üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. kutatása, amely a magyar autósok bérbeadási kedvét vizsgálta. Még a látottak sem tántorították el a Cristo csapatát attól, hogy belépjenek a carsharing piacra: csavartak egyet a klasszikus autómegosztó platformok koncepcióján, és előrukkoltak egy olyan peer-to peer carsharing modellel, ami a bérbeadóknak, és a bérbevevőknek is biztonságosabb feltételeket kínál.
Így született meg a Cristo Share, ami egy applikáción keresztül köti össze az autótulajdonosokat, és a potenciális bérlőket egymással. A cég carsharing modelljének középpontjában a Cristo autós app felhasználói által már jól ismert Beat áll. Egy olyan telemetriai eszközről van szó, amely az OBD-porthoz csatlakoztatva információkat gyűjt az autó lokációjáról, és a megtett útról. Ez a pendrive-ra emlékeztető aprócska kütyü arra hivatott, hogy szabálykövető magatartásra ösztönözze a bérlőket. Mindennek úgy tesz eleget, hogy a bérlés legvégén jelentést küld a bérbeadónak a gépjármű biztonsága szempontjából releváns történésekről – elárulja, ha a bérlő elmulasztott parkolójegyet vagy autópálya matricát venni, és egy általános képet nyújt arról, mennyire közlekedett óvatosan a bérbevevő. Mindezt úgy kell elképzelni a gyakorlatban, hogy a Beat rögzíti, ha erős fékezés, hirtelen gyorsulás vagy éles kanyarvétel történik, és a látottak alapján pontszámmal jellemzi a sofőr vezetési stílusát, amit aztán a bérbeadó rendelkezésére bocsát.
“A közösségi autómegosztó platformmal kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy a bérlők sok esetben nem vigyáznak kellőképpen a bérleményekre. Ebből fakad az autótulajdonosok bérlőkkel szembeni bizalmatlansága. Fontos látni, hogy a Cristo-féle carsharing applikációk merőben más filozófia szerint működnek. Nálunk mindkét fél érdekelt abban, hogy ne legyen gond a bérlés ideje alatt, hisz az autó kulcsainak átadásakor szemtől-szemben is találkoznak a bérlők, és a bérbeadók, vagyis senki sem menekülhet el a felelősségvállalás elől. Hogy növeljük a felek egymásba vetett bizalmát, okmányalapú azonosításhoz kötöttük a regisztrációt, és lehetőséget biztosítottunk arra, hogy mind a bérlők, mind a bérbeadók értékelhessék egymást az applikációban – mondta Szota Szabolcs, a Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője.” Hozzátette: “Nálunk 100 százalékban a bérbeadók diktálják a feltételeket – az értékelések, és az autóbérlésben szerzett tapasztalat alapján is megszűrhetik a potenciális érdeklődőket, sőt külön kikötéseket fogalmazhatnak meg a bérbeadással kapcsolatban.”
A szolgáltatás különlegességét adó Beat nemcsak a bérbeadók érdekeit szolgálja. A bérlők leginkább egy segítőkész útitársat látnak majd benne, hisz tájékoztatja őket, ha fizetős autópályaszakaszon közlekedtek vagy fizetős parkolási zónában álltak meg. Így a bérbevevők nem pusztán egy autót kapnak, hanem egy sor extra szolgáltatást is, melyek gördülékenyebbé teszik az utazásukat. De ez még nem minden. A Beat által kinyert adatok ugyancsak nagy jelentőséggel bírnak a bérlés során nem kötelező, de erősen ajánlott Cristo Casco elszámolásakor. Azok a bérbeadók, akik Cristo Cascot kötnek, rendkívül kedvező feltételek mellett gondoskodhatnak az autójuk biztonságáról: csak a kilométer-díj kerül pótdíjazásra, nem pedig a teljes évre vonatkozó díjat szorozzák fel, mint ahogyan az a hagyományos casco biztosításoknál szokás.
Aki szeretné megtapasztalni, milyen érzés pénzt keresni az autója bérbeadásával, most megteheti: a Cristo Share immáron a Google Play, az App Store, és a Huawei AppGallery alkalmazásboltokban is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!