Ha autólízingről van szó, a nagy cégekhez képest a kis- és közepes vállalkozásoknak méretükből és működésükből adódóan eltérő igényeik vannak a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban.
A változatos profilú, gyakran mindössze alig egy tucat alkalmazottat foglalkoztató kkv-k anyagi lehetőségei és erőforrásai sok esetben korlátozottak, az üzlet zavartalan működéséhez ugyanakkor elengedhetetlen számukra a cég mobilitását minden körülmények között biztosító vállalati flotta. Az ALD | LeasePlan csokorba szedte a kkv-knál jelentkező leggyakoribb kihívásokat, illetve elvárásokat az autólízinggel kapcsolatban, melyekre az operatív lízing – más néven tartós bérlet – egyszerű megoldást kínál.
1. Korlátozott költségkeret
A kkv-k rendszerint jóval kisebb költségvetéssel gazdálkodnak, mint a nagyvállalatok, ennélfogva likvid eszközeik is limitáltak. A szűkös anyagi források miatt kiemelten fontos, hogy ezek a kis cégek olyan költséghatékony, hosszú távú megoldást találjanak az autólízingre, amely támogatja az üzleti működésüket, ugyanakkor megszorítások nélkül kigazdálkodható.
Operatív lízing esetén a cégek induló költségek nélkül vagy csekély önerővel vehetik használatba a járműveket. Azzal pedig, hogy elkerülik az autók megvásárlásával járó nagyobb beruházást, anyagi forrásokat szabadíthatnak fel, amelyek kamatozhatnak, illetve beforgathatók az alaptevékenységbe. Ezenfelül az autó beszerzési árának és a kapcsolódó szolgáltatásoknak az ÁFA-ját is megtakaríthatják, a bérleti díj után járó forgalmi adót pedig az üzleti használat arányában – minimum 50 százalékban – visszaigényelhetik.
2. Nehézkesen tervezhető flottaköltségek
A gépjárműfenntartással járó tényleges költségek (TCO) becslése szintén nehézséget jelenthet. Sok esetben csak néhány autóról van szó, mégsem mindegy, hogy az induló befizetés, a havi díj, a szervizek, a biztosítások és az egyéb esetlegesen felmerülő kiadások együttesen mekkora összegre rúgnak.
Ezért is előnyös az operatív lízing, amely a ráfordításokat a teljes élettartamra vetítve mutatja meg. A tartós bérlet során csak a tényleges használatra eső finanszírozási és üzemeltetési költségeket kell megfizetni, annak lejárta után a vállalatnak nem kell a későbbi kiadásokkal és a használt autó eladásából származó kockázatokkal törődnie, hiszen a maradványérték is garantált. Mindent összevetve tehát hosszú távon is több maradhat a cég kasszájában.
Az operatív lízing ezenkívül a legtöbb esetben kiszámítható havi díjat is jelent a teljes futamidőre, amely minden fontos tételt, többek között az adókat, a karbantartási költségeket és a biztosítást is fedezi, míg az üzemeltetés és a karbantartás kockázatát a flottakezelő viseli. Így jól tervezhető minden kiadás a teljes futamidő alatt.
3. Limitált erőforrások
A kisebb cégeknél rendszerint egy alkalmazott több különböző olyan tevékenységért is felelős, amelyre a nagyvállalatoknál külön dedikált munkatársak vannak. A minél kisebb időráfordítás ezért kulcsfontosságú, ami érvényes a flottaautókkal kapcsolatos összes teendőre is. A kkv-k többnyire kevés szaktudással rendelkeznek például a flottamenedzsment terén vagy a lízinghez kapcsolódó tételek pénzügyi nyilvántartásában, így mindenképpen hasznos számukra, ha a flottakezelő minél több terhet levesz a vállukról.
Az operatív lízing során a bérbeadó gondoskodik mindenről az adók és illetékek befizetésétől kezdve a gumiabroncs-cserén és egyéb szervizügyintézésen át a biztosítások kezeléséig vagy éppen a kárügyintézést érintő csereautó biztosításáig. A vállalkozásnak tehát nem kell a felesleges feladatok intézésével foglalkoznia, hanem a fő tevékenységére koncentrálhat, ráadásul a több helyről érkező számlák helyett csak egy könyvelési tétel jelentkezik a lízingelőnél, ezáltal a kiadások is jól átláthatók és elemezhetők.
4. Gyorsan változó igények
Egy kkv-t már az enyhébb piaci változások, ingadozások is érzékenyen érinthetnek, melyekre gyorsan kell reagálni akár az üzleti tevékenység átalakításával, gondoljunk csak például a koronavírus-járvány okozta hirtelen keresletfelfutásokra vagy -visszaesésekre. Ezt a fajta agilis vagy épp a működés természetes részét képező szezonális működést gyakran a céges autóflottának is le kell követnie rugalmas skálázhatósággal.
Régebben a hosszú távú autóbérlés ugyanolyan elköteleződést jelentett, mint a vásárlás, ma már azonban számos új lehetőség áll rendelkezésre, és az általánosan jellemző három- vagy négyéves futamidő mellett már akár egyhónapos időtartamra szóló szerződéseket is lehet kötni. Ez alatt a cégek eldönthetik, hogy megfelel-e az adott jármű az igényeiknek, illetve hosszú távra gondolkodva kipróbálhatnak új technológiai megoldásokat is, például elektromos autókat. Az ALD | LeasePlan FlexiPlan és ALD Flex szolgáltatásaival olyan átmeneti helyzetek is hatékonyan áthidalhatók, mint például egy új kolléga azonnali munkába állása vagy külsős munkatárs érkezése határozott időre.
5. Előnytelen tárgyalási pozíció
A kis- és középvállalatok méretüknél fogva hátrányosabb helyzetben vannak a beszállítóknál vagy az autóipari szolgáltatópartnereknél, mint egy nagy cég, amelynek flottája több ezer autóból áll. Miközben rendszerint éppen a kvv-k költségvetése mozog szűk keretek között, így sok múlik számukra az árazáson, a fizetési feltételeken vagy a díjban foglalt szolgáltatások körén.
Az operatívlízing-szolgáltatók azon túl, hogy kiszámítható konstrukciókat és tervezhető havi díjat kínálnak, amely tartalmaz minden szükséges szolgáltatást, márkafüggetlen flottakezelőként rengeteg partnerrel állnak kapcsolatban, ami azt eredményezi, hogy a lízingelő egy rendkívül széles kínálatból bármely gyártó bármelyik modelljét igénybe veheti. Az ALD | LeasePlan piaci pozíciója és kiterjedt ügyfélköre lehetővé teszi, hogy pénzügyileg előnyös megállapodásokat kössön a kereskedőkkel, valamint a szervizekkel, és a kapott kedvezményeket beépítse ajánlataiba. Emellett a vállalat már az alapoktól segít az igényeknek mindenben megfelelő flotta kialakításában, illetve későbbi esetleges optimalizálásában.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!