Mozgásban

Magyar csapat is indul a FIM Endurance Világbajnokságon a HUMDA támogatásával

Szeptember 14. és 15. között rendezik meg a FIM Endurance Világbajnokság (EWC) idei negyedik futamát a franciaországi Paul Ricard pályán Le Castelletben.

A 24 órás viadalon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (MAMI) közreműködésével és támogatásával elindul a nemrég alakult Hungarian Endurance Racing Team by Moto-Jungle Racing négy versenyzője. Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté a Superstock kategóriában versenyeznek majd.

A FIM Endurance Világbajnokság (EWC) egy 1980-ban indult hosszútávú versenysorozat, amely a nemzetközi szövetség, a Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) alá tartozik. Az EWC 2024-es szezonja két 24 és két 8 órás időtartamú versenyből áll. A sorozat áprilisban kezdődött a franciaországi Le Mans-ban megrendezett 24 órás futammal, majd ezt követte a belgiumi Spa-i 8 órás verseny júniusban és a japánban lebonyolított Suzuka 8 órás futam júliusban. A szezonzárót, a legpatinásabbnak számító Bol d’Or 24 órás versenyt a franciaországi Paul Ricard pályán rendezik szeptemberben 14. és 15. között. Az Endurance világbajnokságon Formula EWC és Superstock kategóriában indulnak a csapatok, a HERT az utóbbiban.

Az EWC versenyek különlegessége a látványos állórajt, amikor a versenyzők a pálya egyik oldalán sorakoznak fel, majd futva közelítik meg a másik oldalon felsorakoztatott motorokat, majd nyeregbe pattannak és elindulnak az első kanyar felé. A motoroknál fontos előírás, hogy általános megjelenése nem térhet el a széria modelltől. A Superstock motorok legalább 175 kilogramm súlyúak.

Az endurance azaz hosszútávú versenyek nem kizárólag a tempóról szólnak, hanem a kitartásról, így különösen nagy kihívást jelentenek, mivel a résztvevőknek nemcsak gyorsnak, hanem tartósan megbízhatónak is kell lenniük a 8-24 órán át tartó futamokon.

– Büszkék vagyunk arra, hogy a HUMDA és a MAMI együttműködésével egy magyar csapat is lehetőséget kap, hogy megmutassa tehetségét a nemzetközi porondon. Ez a verseny nem csak a versenyzők számára jelent hatalmas lehetőséget, de az egész magyar motorsport számára is, hiszen a világ legjobb csapatai között mérhetjük meg magunkat – mondta Rizmayer Gábor, a Hungarian Endurance Racing Team vezetője.

A HUMDA és a MAMI közös munkája tette lehetővé, hogy a magyar csapat a legmodernebb technológiával és a legkorszerűbb felszerelésekkel vegyen részt a versenyen. A versenymotor alapja a BMW M1000RR motorkerékpár, melyet a szabályoknak megfelelően készítettek fel a viadalhoz. A felkészülés során a csapat négy különböző versenypályán a csehországi Brno-ban, a szomszédos Szlovákiaringen, a hazai Pannóniaringen, valamint a verseny helyszínéül szolgáló Paul Richardon tesztelt, hogy a lehető legjobb formában állhassanak rajthoz. A felkészülés végére sikerült megtalálni azokat a beállításokat, amivel a versenyzők megközelítették a tavalyi top időeredményeket.

A jelenlegi csapat versenyzői olyan fiatal tehetségek, akik tagjai vagy tagjai voltak a HUMDA Zrt. Hungarian Motorsport Academy (HMA) utánpótlásnevelési programjának, pályafutásukat a társaság évek óta támogatja. Mindannyian fiatal koruk óta versenyeznek.

Sebestyén Péter 30 éves, hazánk egyik legtapasztaltabb versenyzője. Versenyzett a Red Bull Rookies Cup-ban, a Spanyol bajnokságban 125ccm-es kategóriában, Moto GP 125-ös kategóriában, IDM 125 European Junior Cup-ban, World SBK-ban, World SSP-ben is. A Supersport-világbajnokságon a HUMDA együttműködésével indult.

Kovács Bálint 23 éves, a legtapasztaltabb hazai Endurance-versenyzőnek számít, harmadik éve indul a világbajnokság futamain, eddig 7 viadalon vett részt. Jelenleg az IDM-ben (Nyílt Német Gyorsasági Bajnokság) szerepel a gyári BMW csapatban.

Görbe Soma 19 éves, Northen Talent Cup bajnok, az Alpok-Adria STK 600-ban összesített 2. helyezést ért el. Idén megnyerte az IDM Pro Stock 1000 bajnokságot. Korábban a HUMDA pilótájaként indult a FIM Moto3 Junior világbajnokságon és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében.

Számadó Máté 19 éves, a Super Sport 300 (SSP 300) kategóriában világbajnokságon szerzett pontot, az IDM 300 bajnokságban háromszor állt a dobogón. Jelenleg az Alpok-Adria SST 1000 kategóriájában versenyez.

A világbajnoki sorozaton belül a Superstock kategória talán még erősebb, mint a Formula EWC, mivel itt a szabályrendszernek köszönhetően még kisebbek a motorok közötti eltérések. Ráadásul a Superstock-specialista csapatok mellett minden gyári EWC csapatnak van ebben a kategóriában fiókcsapata, ami tovább növeli a versenyt.

A hosszútávú versenyeknél 24 óra alatt rendkívül sok technikai és egyéb probléma adódhat, azonban a felkészülési időszak alatt futott tesztek eredményei óvatos optimizmusra adnak okot. A csapat elsődleges célkitűzése a célba érés tehát, hogy értékelhető helyen be tudják fejezni a futamot.

– Ez az esemény mérföldkő a magyar motorsport történetében. A verseny nemcsak a kitartásról és gyorsaságról szól, hanem a csapatmunkáról és a stratégiáról is. Biztosak vagyunk benne, hogy a magyar csapat megállja a helyét a legjobbak között – emelte ki Lévay Károly technikai vezető, a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola részéről.

A HUMDA és a MAMI továbbra is elkötelezettek amellett, hogy támogassák a hazai tehetségeket és hozzájáruljanak Magyarország motorsport sikereihez a nemzetközi porondon. A várakozások szerint HERT lehet a jövőben a gyorsasági motorkerékpársport utánpótlásnevelés, valamint szakemberképzés platformja. Ugyanis sikeres motorsport program elképzelhetetlen megfelelő szakemberek – versenymérnök, versenytechnikus – nélkül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Hogyan befolyásolják a magas kamatlábak a használt autóhitelek piacát?

magas kamatlábak autóhitelek

A magas kamatlábak világszerte komoly hatást gyakorolnak a pénzügyi piacokra, ez alól a használt autóhitelek piaca sem képez kivételt. Az autóvásárlás az emberek többségének komoly befektetést jelent, pontosan ezért a legtöbben kénytelenek hitelt felvenni a beruházás finanszírozására. Az emelkedő kamatlábak azonban nemcsak a hitelhez jutás költségeit növelik, hanem számos egyéd módon is hatnak a használt kocsik piacára.

Miként hatnak a magas kamatlábak a hitelekre?

A kamatlábak növekedése több módon is érinti a használt autóhiteleket. Ezek közül a legfontosabbak a hitel költségeinek növekedése, a hitelek iránti kereslet csökkenése, valamint az autók árára gyakorolt nyomás. Vagyis még mielőtt a https://www.carvertical.com/hu/alvazszam-lekerdezes oldalon kiderülne a vágyott modellről, hogy megfelelő-e, azért célszerű körbejárni a hitelhez jutással kapcsolatos dilemmákat.

Az egyik legnyilvánvalóbb következmény, hogy a magas kamatlábak növelik a hitel felvételével járó költségeket. Ez azt jelenti, hogy azok, akik használt autót szeretnének vásárolni, magasabb törlesztőrészletekkel szembesülhetnek, ami megterhelheti a családi költségvetést. Ez hangsúlyosan igaz azokban az esetekben, amikor a hitel futamideje hosszabb, mivel a magas kamatlábak hosszú távon jelentős többletköltséget generálhatnak. A magasabb hitelköltségek miatt csökkenhet a hitelek iránti kereslet. Sok potenciális vásárló inkább elhalasztja az autóvásárlást, vagy olcsóbb, alacsonyabb költségű típusok felé fordul. Ez a tendencia határozottan szembetűnő a használt autók piacán, ahol a vásárlók általában árérzékenyebbek. A kereslet csökkenése pedig további hatásokkal jár az autók árára és a piaci kínálatra nézve.

A kereslet csökkenésének „hála” a használt autók ára is nyomás alá kerül. Amikor kevesebb vásárló van a piacon, a kereskedők kénytelenek árcsökkentést alkalmazni, hogy eladják készleteiket. Ez főleg a drágább, luxuskategóriás használt autók esetében kiemelkedő, ahol a hitel költségei érzékenyen érintik a vásárlókat. Ugyanakkor a kereslet csökkenése miatt előfordulhat, hogy a kereskedők nehezebben tudják forgalomba hozni a készleten lévő autókat, ami hosszabb távon a kínálat redukálódásához is vezethet.

Milyen egyéb kockázati tényezőket ildomos mérlegelni?

Az emelkedő kamatlábak mellett további kockázatok is felmerülnek, amelyekre érdemes figyelni. Ilyen például az autó előélete, amelyet a vásárló nem ismerhet teljes mértékben. A VIN-dekódoló bevetése ebben a helyzetben is életmentő, amely segíthet elkerülni a jövőbeni problémákat.

A VIN-szám segítségével részletes információkhoz juthatunk a járműről, mint például baleseti előzmények, tulajdonosváltások száma, lopás jelentések, karbantartási előzmények, és futásteljesítmény adatok. Ezek az információk rendkívül lényegesek használt autó vásárlásakor, pláne akkor, amikor a magas kamatlábak miatt a vásárlás jelentős anyagi terhet jelent. Persze csüggedésre semmi ok, mert a gazdasági tendenciák pont azért tendenciák, mert változnak, alakulnak, és a hullámvölgyeket mindig hullámhegyek követik. Magyarul megéri tervezni, utánanézni, információkat gyűjteni, majd a legjobb időben tudatosan, megfontoltan cselekedni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján

Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett.

Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.

Otthoni és munkahelyi töltés okosan

A villanyautós közösség az ABB-t elsősorban a nagy teljesítményű nyilvános töltőállomások gyártójaként ismerheti, pedig a vállalat otthoni és munkahelyi felhasználásra is kínál töltési megoldásokat. Ráadásul ezek a töltők ma már sokkal többre is képesek, mint amit az autóhoz adott egyszerű berendezések: lehetővé teszik a töltés teljesítményének szabályozását a ház fogyasztása, illetve az otthoni napelemes rendszer pillanatnyi teljesítménye, illetve kumulált termelése alapján.

Ennek köszönhetően az esetek többségében az elektromos jármű töltése teljesítménybővítés nélkül, zökkenőmentesen beilleszthető a háztartás elektromos rendszerébe. A töltő a rendelkezésre álló teljesítményből mindig csak annyit biztosít az autónak, amennyi a ház fogyasztásán felül rendelkezésre áll. Így a házban egy újabb fogyasztó bekapcsolása nem kell, hogy együtt járjon kismegszakító lekapcsolódásával, hiszen a ház fogyasztásának növekedésére a töltő pillanatok alatt reagál, megelőzve a hálózati csatlakozás túlterhelését. Ezzel nem csak a kényelmes használat biztosítható, de megtakarítható a bővítés esetenként sok százezer forintos költsége is.

De a töltők ugyanígy figyelembe tudják venni a napelemek által megtermelt energia mennyiségét is, így akár az is elérhető, hogy az autó akkumulátorába mindig tisztán, helyben megtermelt energia kerüljön. Bár az ipari méretű naperőműveknek hála a magyarországi elektromos hálózatban elérhető áram is egyre zöldebb, de a 100%-osan zöld termelés csak a helyben megtermelt energiával biztosítható.

Mindezeken felül a töltők képesek akár a havi szaldó követésére is, így a megújuló termelést és a ház fogyasztását figyelembe véve tudja biztosítani, hogy havi szinten csak annyi energiát használjon fel a felhasználó, mint amennyit oda visszatáplált. Ez minden olyan napelem tulajdonos számára fontos lehet, aki már a szaldó elszámolás kivezetése után telepítette a háztartási méretű kiserőművét, amely egyszerűen konfigurálható és a dedikált okostelefon-alkalmazásoknak köszönhetően könnyen felügyelhető.

KEF tender

A KEF által idén kiírt tenderen az AC töltők mindkét kategóriájában (11 kW-os fali töltő, illetve 2×22 kW-os töltőoszlop) az ABB rendszerintegrátor partnerei adták a legjobb ajánlatot. A konstrukció különlegessége, hogy az árak nem csak a készülék bekerülési költségét fedezik, de a telepítés díját és az ötéves üzemeltetési díjat is tartalmazza. A tendert kiíró hivatal a töltők felhasználási módját nem határozta meg, de ha a megrendelő intézmény úgy dönt, hogy a hivatal elektromos autóinak éjszakai töltése mellett lehetőséget biztosít a dolgozók saját autóinak nappali töltésére is, akkor ennek technikailag nincs akadálya, hiszen a töltők az integrált MID hiteles mérőknek és az RFID-s azonosításnak köszönhetően alkalmasak a hiteles elszámolásra is. Néhány éven belül a munkahelyi töltés lehetőségének biztosítása legalább annyira fontos lesz a munkavállalók szemében a munkahelyválasztásnál, mint a ma már elterjedt cafeteria opciók.

Pályázat töltőtelepítésre az alsóbbrendű úthálózat mentén

Egyelőre tervezet formájában létező RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt futó program olyan régiókban és járásokban biztosít forrásokat a töltőüzemeltető cégek számára, amelyekben a kisebb autóforgalom miatt üzleti alapon még nem térülne meg a nagy teljesítményű elektromosautó-töltők telepítése. A program megvalósulása esetén jelentős mértékben javulhatna az ország lefedettsége, és azokban a régiókban is egyszerűsödne az elektromos autók használata, amelyekben a korábbi töltőtelepítési programok nem biztosítottak támogatást. A finanszírozás hitel és vissza nem térítendő támogatás kombinációjában érhető el. A tervezet szerint a program nem csak az egyedi oszlopok, hanem a több oszlopot tartalmazó töltőállomások, sőt a tehergépjárművek töltésére is alkalmas berendezések telepítését is ösztönzi. A pályázat országos szinten 90 járást jelöl meg, ahol támogatják a telepítéseket. Ez a program nem csak a töltőtelepítők számára lehet segítség, de lehetőséget biztosíthat vidéki szállodák, éttermek, parkolók és privát kézben lévő benzinkutak üzemeltetői számára, hogy egy töltőállomás kiépítésével vonzóvá tegyék a helyszínüket a villanyautósok számára. Az ABB nem csak a berendezések, de a háttérrendszerek biztosításával és az érintett partnerek összekapcsolásával is segíteni tudja az ilyen projektek sikeres megvalósítását. Az ABB teljes EV-töltési megoldást kínál, olyan infrastruktúra telepítésével, amely megfelel az e-mobilitás következő generációs igényeinek. Az ABB Ability™ töltők gyors globális szervizelést és proaktív karbantartást tesznek lehetővé. Az ABB jelentős tapasztalattal rendelkezik a töltőinfrastruktúra létrehozása, telepítése és karbantartása terén, beleértve több országos töltőhálózatot is.

Bankkártyaolvasó terminál

2024. április 13. óta a frissen telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőkön a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a bankkártyás fizetés lehetőségét. Ezt a legtöbb esetben Paypass terminál elhelyezésével biztosítják, de szolgáltatónként eltérő vélemények vannak azzal kapcsolatosan, hogy milyen technikai megoldásokkal lehet megfelelni ennek az előírásnak. Az ABB Paypass olvasóval és anélkül is tudja szállítani a töltőket, így a töltőüzemeltető többféle módon is teljesítheti az előírásokat.

Töltő, mint kiegészítő

Az ABB E-Mobility és a Toyota Central Europe közt létrejött megállapodás értelmében az ABB berendezései egyedi Toyota és Lexus dizájnnal is elérhetők a Toyota és Lexus márkakereskedésekben. Az autóval együtt megvásárolt töltő költsége ráadásul beépíthető a finanszírozásába is, így a berendezés ára a többi extrához hasonlóan a havi lízingdíjban vagy törlesztési díjban is kifizethető.

22% kedvezmény

Az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából az ABB szeptember 30-ig a Terra AC töltőkre a listaárból 22% kedvezményt biztosít, függetlenül attól, hogy a vevő a 7, a 11 vagy a 22 kW teljesítményű modellt választja-e. Az akcióval kapcsolatosan további tájékoztatás az alábbi címen kapható:

hu-emobilitas@abb.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Íme a legkeresettebb egyterű autók

egyterű

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője az iskolakezdés apropóján megnézte, hogy mely egyterű, vagyis családi célra is tökéletesen alkalmas kivitelű autók a legnépszerűbbek, és azt is, milyen átlagárakon.

A Használtautó.hu portálon a legfrissebb adatlekérés, azaz a telefonos megkeresések száma alapján az Opel Zafira, a Volkswagen Turan és a Renault Scenic vezeti az egyterűek (MPV, multi-purpose vehicle) népszerűségi toplistáját.

Legalacsonyabb, 622 ezer forintos átlagáron egy átlagosan 18,5 éves Citroën Xsarát lehet megvenni (a toplista legidősebbjeként), míg legmagasabb, 3 667 000 forintos átlagáron egy átlagosan 10,9 éves Ford S-Maxhoz juthatunk (a toplista legfiatalabbjaként).

Mivel az újautó-piacról eltűnni látszanak az egyterűek, egyre többen keresgélnek a használtak között. Ezekért a valóban praktikus autókért pedig a vásárlók is hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, így a toplistán szereplő modellek 13,8 éves átlagéletkora is fiatalabb a teljes magyar autópark átlagánál

mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss