Mozgásban
Molnár Martin helytállt a darálóban a közel keleti F4-es bajnokság második állomásán
Két top 10-es eredményt ért el Abu-Dzabiban, köztük eddigi legjobbját, és háromból kétszer csapata legeredményesebbje volt.
Eddigi legjobb eredményét érte el a három futamból kétszer ismét csapata legjobbjának bizonyuló Molnár Martin az F4 Middle East Championship második fordulójában, miközben már most kijelenthető, hogy remek felkészülésként szolgál számára ez a sorozat a brit F4-es bajnokságra.
Maradt Abu-Dzabiban az F4 Middle East Championship mezőnye a szezonnyitó után, hiszen mindössze egy nap szünettel következett a bajnokság második fordulója. A 29 fiatal versenyző némileg más vonalvezetésen csapott össze, mint a nyitóhétvégén, és ezúttal nem az 5281 méter hosszú Grand Prix-nyomvonalon, hanem a 4572 méteres, 18 helyett 16 kanyarból álló Corkscrew aszfaltcsíkon mérette meg magát. Ez a vonalvezetés nagyrészt megegyezik az F1-esek által is használttal, de a leghosszabb egyenesre fordító 5-ös kanyar nincs benne, helyette egy, a híres Laguna Seca-i dugóhúzóra hasonlító kombináción mennek át a versenyzők a hármas kanyar után, innen is ered a nyomvonal neve.
Martin és csapata, az Evans GP a múlt heti utolsó versenyre előrelépett a beállításokkal, így jobb alapokkal várhatta a második fordulót, a Hungarian Motorsport Academy (HMA) pilótájának az időmérőn azonban nem jött ki a lépés: az első kvalifikáción a 12., a másodikon – amely a harmadik futam rajtsorrendjéről dönt – pedig a 14. időt autózta. Az első versenye azonban már úgy sikerült, ahogy remélte, és a 12. helyről egészen a 7. pozícióig kapaszkodott fel, ami az eddigi legjobb eredménye ebben a bajnokságban.
„Jól sikerült a rajtom, rögtön nyertem két pozíciót, majd a kör végén éppen előzni készültem, amikor beküldték a biztonsági autót. Az újraindításnál tapadtam az előttem levőre és sikerült megelőznöm, majd a folytatásban is jókat csatáztam. Előre és hátra is figyelnem kellett, az előttem levő egyik riválisomnak ráadásul megsérült az első szárnya, ami miatt lassabb volt. A mögöttem érkezővel egy alkalommal oda-vissza előztük egymást, 4-5 kanyaron át csatáztunk, belülről igazán élvezetes volt. Örülök a hetedik helynek” – értékelte az első futamot a 16 esztendős sportoló.
Ez a hetedik hely azt jelentette, hogy a második, fordított rajtrácsos versenyen Martin a 4. helyről rajtolhatott. Előzetesen az volt a célja, hogy a dobogóért csatázzon, ésa rajt utáni métereken meg is tartotta a 4. helyet, az első kanyar felé száguldva tapadt az előtte levőre. Ám ezúttal ő húzta a rövidebbet a gyors balosban, ott ugyanis beragadt a riválisa mögé, aminek következtében ketten is körbeautózták, a kör végére pedig további három pozíciót veszített és a 9. helyre csúszott vissza. A folytatásban nem szakadt le az előtte haladóktól és végül ebben a pozícióban ért célba, azaz újabb top 10-es eredményt ért el, és összességében zsinórban ötödször bizonyult az Evans GP legjobbjának, hiszen az első hétvégén mindegyik futamon ő végzett a csapatban a legelőrébb.
A második forduló záróversenyén folytathatta volna ezt a sormintát, miután a 14. helyről remek rajttal három pozíciót javítva 11.-ként zárta az első kört, ám a rajtbaleset miatti piros zászlós megszakítás után már nem volt rendben az autója, és végül a 11. helyről egy koccanást követően feladni kényszerült a futamot. „A második futamra új gumit tettünk fel, és mint kiderült, a kopott gumihoz megfelelő guminyomás itt túl alacsony volt. A rajt utáni első kanyarban ezen a pályán muszáj kívülre kerülni, ezt a korábbi futamokon én is így csináltam, de most nem tudtam, ezért beragadtam az előttem haladó mögé. Későn jött meg a gumi tapadása, ezért a folytatásban is folyton védekeznem kellett, többen is megelőztek, majd pont addigra javult fel a tempóm, mire beküldték a biztonsági autót” – összegezte a második futamot Martin.
„A harmadik futamon jól rajtoltam, majd érkezett újra a biztonsági autó, ami kisebb káoszt idézett elő, mert a mérnököm szólt a fülemre, hogy Safety Car, de a pálya melletti paneleken még kanyarokon át nem érkezett meg a jelzés. Végül piros zászlóval félbeszakították a futamot, majd a biztonsági autó mögött indították újra. Már ekkor, lassú tempónál is éreztem, hogy nem stimmel valami az autóval, ami meglepett, mivel semmilyen kontakt nem történt korábban. Nem volt egyenes a kormány a kezemben, talán a kormányoszlop és a kormányösszekötő találkozásánál törhetett el valami. Végül egy kisebb koccanás után beakadt a kormány és nem tudtam egyik irányba sem fordítani, amivel vége is volt a versenyemnek. Kár érte, addig a pontig jól alakult.”
Martin tehát egy 7. és egy 9. helyezéssel zárta az F4 Middle East Championship második fordulóját, ami pedig Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője, egyben Martin coach-a és mentora számára a legfontosabb, hogy a leginkább fejlődést igénylő területen látványosat javult a tavalyi év végéhez képest.
„Tisztán látszanak az erőviszonyok, és hogy melyik csapat mire képes, ami egyrészt a tapasztalaton múlik. Nekünk azonban nem erre kell koncentrálni, hanem arra, hogy Martin abból tanulja a legtöbbet, ahol van, a mezőny sűrűjében, a darálóban. Furcsán hangzik, de ez hasznosabb, mintha utcahosszal nyerné a futamokat. A tavalyi évet úgy fejeztük be, hogy a test-test elleni csatákban és a versenyszituációk kezelésében, felismerésében, a minél rövidebb idő alatti minél jobb döntéshozatalban kell a legtöbbet fejlődnie. Annak örülök, hogy stabilan a legjobb tízben autózik, de sokkal fontosabb az, amit látok a pályán.”
„Az angol közvetítés kommentátora is megjegyezte, hogy Martinon látszik, mekkorát tudott fejlődni tavaly óta a versenyzés terén. Visszahúzódó stílusból mostanra eljutott oda, hogy az F4 Middle East Championship eddigi 6 futamán az egyik leglátványosabban versenyző pilóta volt, aki oda-vissza előzéseket mutat be, kerék a kerék ellen csatázik, és még sportszerűen, de keményen küzd. Elértük tehát a célunkat, amiért ebbe a bajnokságba jöttünk, és ha ez így marad a folytatásra is, akkor teljesen elégedett leszek, mert ennek meglesz a hozadéka az angol bajnokságra, nekünk pedig arra kell koncentrálnunk. Ez egy felkészítő bajnokság, és jó látni, hogy sokszor mutatja őt a kamera a közvetítésben, mert a rendező is érzi, hogy Martintól lehet számítani látványos megmozdulásokra.”
Az F4 Middle East Championship Dubajban, a harmadik fordulóval folytatódik február 8-án és 9-én.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon
A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.
A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.
A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.
A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.
A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.
Meghívó a nyitóeseményre
Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.
Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs
7634 Pécs, Makay István út 7.
További információk:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
A Maserati az idei nyáron a Goodwood Festival of Speed keretében mutatta be új modelljét a nemzetközi közönségnek – most pedig hazai környezetben, a 2025-ös Torinói Autószalonon (Salone Auto Torino) debütál az MCPURA, kupé és cabrio kivitelben egyaránt.
Az új szupersportautó olaszországi premierjének a rendezvény méltó helyszínt biztosít: a Maserati az MCPURA bemutatásával ismét a teljesítmény és az olasz formatervezés iránti elkötelezettségét hangsúlyozza – a modell büszkén viseli a 100%-ban Made in Italy jelzést.
A torinói Piazza Reale szívében a Maserati legújabb modelljének kétféle karaktere is bemutatkozik: az MCPURA exkluzív Ai Acqua Rainbow árnyalatban érkezik, matt felülettel a kupé, fényes kivitelben pedig a Cielo változat. Mindkét modell a Maserati Fuoriserie személyre szabási programjának keretében készült, egyedi konfigurációban.
A Torinói Autószalon idén második alkalommal kerül megrendezésre, és rövid idő alatt a nemzetközi autóipar egyik fontos találkozóhelyévé vált. A rendezvény Torinó – az olasz autógyártás fővárosaként számon tartott város – különleges atmoszférájában zajlik, nem csupán kiállításként, hanem egyfajta szabadtéri színpadként, ahol az autók iránti szenvedély valódi élménnyé válik.
Ebben az egyedi környezetben a Maserati ismét központi szerepet kap, miközben tovább erősíti a kapcsolatot Torino, a Motor Valley és Modena – a márka otthona – között. A márka ezzel is az olasz luxus hiteles értékeit helyezi előtérbe. A Torinói Autószalon nem pusztán egy hagyományos járműkiállítás, hanem élményalapú rendezvény, ahol a teljesítmény iránti szenvedély a motorok jellegzetes hangján keresztül is testet ölt.
A háromnapos esemény egyik leginkább várt pillanata a szombati felvonulás (szeptember 27-én), amely a Reggia di Venaria történelmi királyi rezidenciától indul. A program itt egy exkluzív látogatással és közös ebéddel veszi kezdetét, majd Superga érintésével Torinó belvárosában, a Piazza San Giovanni téren zárul.
A felvonulást a Maserati Forza Torino ügyfelei vezetik olyan ikonikus modellek volánja mögött, mint a GranTurismo és az MC20. Az eseményen különleges vendégként részt vesz Cristina Chiabotto modell és televíziós műsorvezető is, aki egy GranCabrio utasaként képviseli az olasz eleganciát.
|
Az új Maserati MCPURA
Az ikonikus MC20 természetes evolúciójaként megalkotott MCPURA a szupersportautók új dimenzióját képviseli: teljesítményben és egyediségben is magasabb szintre emeli elődjét.
A modell kupé és cabrio kivitelben is elérhető, és olyan technikai megoldásokkal tűnik ki, amelyek a Maserati mérnöki tudásának legjavát jelenítik meg. A karbon szálas monocoque vázszerkezet egyszerre garantál kivételes szilárdságot és alacsony tömeget, így a jármű összsúlya 1500 kilogramm alatt marad. A 630 lóerős Nettuno V6-os motor szabadalmaztatott előkamrás égéstechnológiával működik, és kategóriájában kiemelkedő, 2,33 kg/lóerő tömeg-teljesítmény arányt eredményez. A „Butterfly” típusú ajtók és – a Cielo változat esetében – a visszahúzható elektrokromatikus üvegtető a formanyelv és a funkcionalitás különleges egységét képviselik. Az MCPURA a Maserati hiteles márkaértékeinek legtisztább megnyilvánulása, és az olasz luxusipar nemzetközi szimbóluma.
A modell bemutatkozásához választott árnyalat, az Ai Acqua Rainbow, egy különleges azúrkék fényezés, amely napfényben szivárványszerű színhatással változik. A prizmából inspirálódva a fehér fényt színeire bontva jeleníti meg annak minden árnyalatát. A víz ihlette alapárnyalatra építve ez a különleges festés érzelmi és látványos hatást kelt – ritka, kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztett pigmentekkel készül.
A kiállított, különleges példány a Maserati Fuoriserie program keretében készült, amely az egyedi igényekhez igazodó konfigurációkat és exkluzív kiviteleket kínál. Az MCPURA gyártása, fényezése és személyre szabása teljes egészében Modenában, a történelmi Viale Ciro Menotti üzemben történik – ugyanitt készül a Nettuno motor, a GT2 Stradale, valamint 2025 végétől az új GranTurismo és GranCabrio modellek is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
A magyar versenyző visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, az idei utolsó előtti versenyhétvégére.
Ritka esemény történt Molnár Martinnal a brit Forma–4-ben: a magyar pilóta az előző fordulóban begyűjtött büntetései közül az egyiket utólag törölték, így Martin visszakapott egy elveszettnek hitt 2. helyet, ami új lendületet adhat neki a silverstone-i folytatásra.
Molnár Martin és a brit F4 mezőnye a hétvégén visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, hiszen Silverstone-ban rendezik az idei szezon utolsó előtti fordulóját. A Virtuosi Racing magyar pilótája az idén már harmadik alkalommal fog versenyezni a legendás helyszínen, hiszen a második fordulóban a Grand Prix-nyomvonalon csapott össze a riválisokkal, júliusban pedig részt vett a Forma–1-es Brit Nagydíj betétfutamain ugyanitt.
Az 5891 méter hosszú Grand Prix-pálya helyett azonban most a mindössze 2639 méteres, 18 helyett csupán 6 kanyarból álló National-nyomvonal ad otthont a küzdelemnek, amelyet Martin a tavalyi szezonból már szintén jól ismer, de azért jól jött neki, hogy szimulátorban is tudott készülni a hétvégére.
„A Silverstone-hoz közel eső futamok előtt általában ellátogatunk a pályától nem messze levő szimulátorba, így ez most sem volt másként. Ilyenkor van időnk felvenni az adott pálya ritmusát, belőni a referenciapontokat, helyre tenni az íveket, szóval vezetéstechnikai szempontból minden olyan beidegződést kialakítani, amivel aztán a szabadedzéseken már nem kell foglalkozni, mert automatikusan előhívható”
– mutatott rá a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.
„Ami ezt a rövidebb vonalvezetést illeti, az idén sikerült elég jól ráéreznem és megszeretnem a Grand Prix-pályát, így nem bántam volna, ha most is azon versenyzünk, de most a National nyomvonal következik, úgyhogy ezen kell jól szerepelni. Szárazon sok előzésre nem kell készülni, mert csak gyors és középgyors kanyar található a pályának ezen a konfigurációján, de az eső hozhat némi izgalmat”
– tekintett előre Martin, aki két nehezebb hétvége után az elmúlt időszakban teljesen „félretette” az autósportot és kerékpározással, illetve nyaralással töltődött a szezonhajrára.
Mindezek mellett pedig az is lendületet adhat a magyar versenyzőnek, hogy a legutóbbi, Donington Parkban rendezett forduló mégsem sikerült olyan rosszul a számára, mint azt egy ideig hitte. Martin ugyanis abban a tudatban jött el az előző hétvégéről, hogy elveszítette 2. helyét az összetettben és nőtt a hátránya a listavezető Fionn McLaughlinnal szemben.
A Virtuosi Racing azonban fellebbezett pilótája utolsó doningtoni futamon pályaszélesítésért kapott 10 másodperces büntetése ellen, a brit F4 felügyelői pedig igazat adtak a csapatnak.
„Visszanézték a teljes versenyt, és kiderült, hogy eggyel kevesebbszer hagytam el a pályát, így a tíz másodperces büntetést utólag visszavonták, aminek köszönhetően ugyanott végeztem, ahol átszeltem a célvonalat.”
Martint így a 9. helyett a 2. helyen rangsorolták az utolsó futamban, azaz két dobogós helyezéssel zárta a hétvégét, és ami ennél is fontosabb, 6 ponttal többet gyűjtött McLaughlinnál, azaz 6 futammal a vége előtt 34,5 pontos hátrányban a második helyen áll az összetettben. Ami természetesen nem kevés, de ahhoz elég, hogy ne legyen lefutott a küzdelem.
„Természetesen örülök, hogy így nem csúsztam hátrébb egy helyet és még faragtam is a hátrányomon, de továbbra sem számolgatom a pontokat, mert nincs értelme. Az utóbbi, felemásan sikerült hétvégék után arra fogok törekedni, hogy hibátlan teljesítményt nyújtsak az időmérőn és a futamokon, és vasárnap este úgy hagyhassuk el Silverstone-t, hogy nincs keserű szájízünk. Ha ez sikerül, azzal elégedett leszek.”
Az összetettben jelenleg Fionn McLaughlin vezet 274,5 ponttal, a második helyen Martin áll 240 egységgel, míg a harmadik pozíciót James Piszcyk foglalja el 229 ponttal.
A hétvége 2. és 3. futamát a brit F4 hivatalos YouTube-csatornáján lehet élőben követni.
A silverstone-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
11:40 – 12:05: Időmérő edzés
15:55 – 16:15: 1. futam
Vasárnap
10:55 – 11:15: 2. futam
16:25 – 16:50: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkezett a Nothing Ear (3) fülhallgató
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei-újdonságok Párizsból: számos új okoseszköz debütált a vállalat termékbemutatóján, köztük a WATCH GT 6 sorozat
-
Gazdaság2 hét ago
Jön a teljes bértranszparencia az Unióban: itt vannak a legfontosabb tudnivalók
-
Gazdaság2 hét ago
Az egészségpénztáraknak is nagyon jól jöhet az Otthon Start hitel
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Ipar2 hét ago
Még egyszerűbb lesz a fejlett MI-infrastruktúrák telepítése
-
Ipar2 hét ago
Magyar víztisztító projekt Egyiptomban
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?