Connect with us
Hirdetés

Okoseszközök

Az LG bemutatta XBOOM BY WILL.I.AM audiotermékeit

Az LG Electronics (LG) a 2025-ös CES kiállításon bemutatta új Bluetooth hangszóró- és fülhallgató-sorozatát, amelyet a vállalat a többszörös platinalemezes zenész és technológiai vállalkozó, will.i.am közreműködésével alkotott meg.

Ezzel a december eleji partnerségi bejelentést követően az xboom by will.i.am termékvonal hivatalosan is debütált.

Az LG azzal a céllal nevezte ki will.i.am-et az xboom márka „élménytervezőjének”, hogy új magasságokba emelje a termékcsalád által nyújtott zenei élményt. Minden új „xboom by will.i.am” audiotermék jellegzetes hangzásának megalkotásáért will.i.am felelt, a termékek ezáltal kiegyensúlyozottabb hangprofilt és melegebb hangszíneket kaptak. Az eszközök játékos, kompakt formában érkeznek, tükrözve a zenész kreatív látásmódját és popkultúrában szerzett évtizedes tapasztalatát. Az xboom termékfejlesztését, dizájnját és marketingjét ugyancsak will.i.am egyedi megközelítése hatotta át, amely egyaránt merített zenei karrierjéből és technológiai innovációiból.

Az „xboom by will.i.am” sorozat okos Bluetooth hangszórókból – xboom Bounce, Grab és Stage 301 – áll, amelyek mesterséges intelligenciával biztosítanak új szintű zenei élményt. A hangszórók automatikusan elemzik a lejátszott tartalmat, és az AI Sound technológia révén optimalizálják a hangzást, kiemelve a dallamokat, a ritmust vagy a beszédhangokat. Az AI Lighting funkcióval a fények színesen pulzálnak a zene ritmusára, míg az AI Calibration lehetővé teszi, hogy a hangszórók azonnal alkalmazkodjanak környezetükhöz, akár beltéri, akár kültéri használatról legyen szó. Újdonságként az xboom hangszórókon egy dedikált gomb is megjelent, amellyel a felhasználók azonnal csatlakozhatnak will.i.am RAiDiO.FYI platformjához, ahol mesterséges intelligencia által személyre szabott tartalmakat érhetnek el.

Az LE Audio Auracast funkcióval a felhasználók több xboom hangszórót is összekapcsolhatnak a szinkronhangzás érdekében. Azok számára, akiknek az okostelefonja nem támogatja az Auracastot, az egyik hangszóró ún. mester egységként működve biztosítja a több hangszóró közötti szinkronizációt. Az xboom termékek hangzását a dán Peerless prémium hangszórók teszik még különlegesebbé, amelyek gyártása közel 100 éves múltra tekint vissza.

A 2025-ös termékvonal zászlóshajója az xboom Bounce, amely ötvözi a kifinomult hangminőséget és a stílusos megjelenést. Az eszköz beépített, felfelé irányított passzív membránokkal, kettős dóm magas sugárzókkal és speciális mélynyomóval rendelkezik. Ez a kompakt hangszóró szélesebb hangteret és tisztább hangzást biztosít, amely körülöleli a hallgatót. A „Bounce” név a mozgó passzív membránokra utal, amelyek a zene ritmusára világítanak és mozognak. Az eszköz egy szíjat is kapott, amelynek segítségével biztonságosan fogható a kézben, vagy akár fel is akasztható. A termék az IP67 víz- és porállóság mellett akár 30 óra működésre is képes egy feltöltéssel.

Az xboom Grab erőteljes hangzást kínál utazásbarát kialakítás mellett. Viszonylag vékony mérete ellenére a Grab a hangszóró két oldalán elhelyezett kettős passzív sugárzóval gondoskodik a dinamikus basszusról és az élénk hangzásról. A hangszóró többféle módon – állítva, oldalára fektetve, autós pohártartóba vagy a bicikli palacktartójába helyezve – is használható. Ezt a terméket az LG szintén ellátta egy biztonsági hevederrel a könnyű hordozhatóság érdekében. Az eszköz IP67-es víz- és porállósági besorolással és Military Standard 810G minősítéssel rendelkezik, és akár 20 órás akkumulátor-üzemidőre is képes.

Az xboom Stage 301 azok számára készült, akik szeretnek bármilyen teret színpaddá alakítani. Az utcazenélésre, karaokézásra, kül- és beltéri eseményekre optimalizált hangszóró erőteljes hangzásával könnyedén betölti a nagy tereket. A robusztus kialakítású termék 6,5 hüvelykes mélysugárzójával és kettős, 2,5 hüvelykes középsugárzójával gazdag, telt hangzást biztosít. A Stage 301 megkülönböztető jellegzetessége a beépített fogantyú, valamint az okos, ékhez hasonló kialakítás, amelynek köszönhetően az eszköz talajon vagy állványon is rugalmasan elhelyezhető.

A könnyű, grafén meghajtással ellátott xboom Buds tiszta, kiegyensúlyozott hangzást és gazdag basszust nyújt. A papírnál is vékonyabb, mégis az acélhoz hasonló jellemzőkkel bíró grafén adja az LG Buds aktív zajszűrő technológiájának is az alapját, így az nemcsak tartós, de rendkívül magával ragadó zenei élményt nyújt. Az LE Audio Auracast lehetővé teszi a nyilvános audióstreamek hallgatását és több eszköz csatlakoztatását, így több felhasználó egyszerre élvezheti ugyanazt a hanganyagot. A Buds ergonomikus fülvégei különböző fülformákhoz igazodnak, míg az egyedi kampós kialakítás biztosítja a kényelmes és stabil illeszkedést testmozgás közben is. Az eszköz akár 30 órás üzemidőre is képes a töltőtok használatával, továbbá IPX4 vízállósági minősítéssel rendelkezik, így védelmet nyújt a fröccsenő víz ellen.

„Az LG-vel való együttműködés új lehetőségeket teremt arra, hogy innovatív és dinamikus élményeket nyújtsunk a zene szerelmeseinek” – mondta will.i.am. „Az LG xboom termékvonallal egy olyan ikonikus kultúrát szeretnénk teremteni, amely új szintre emeli a zene iránti szenvedélyt, és lehetőséget ad arra, hogy az emberek megosszák ezt az élményt másokkal.”

„Az „xboom by will.i.am” termékcsalád egy izgalmas és kreatív együttműködés eredménye, ami új szintre emeli az xboom márkát” – mondta Lee Jeong-seok, az LG Média és szórakoztatóelektronika üzletágának audiotermékekért felelős vezetője. „Izgatottak vagyunk, hogy a termékvonal fejlesztése révén a jövőben minden tekintetben továbbfejlesszük a hangzásélményt.”

Az új xboom termékek január 7-10. között megtekinthetők az LG standján (#15004, Las Vegas Convention Center) a 2025-ös CES kiállításon. Az LG a termékvonalat világszerte elérhetővé teszi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Okoseszközök

Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget

A mesterséges intelligencia eddig főként digitális környezetben működött: chatfelületeken, hangasszisztensekben vagy ügyfélszolgálati rendszerekben.

Az E.ON az INTREN digitális ügynökséggel közösen kiléptette az AI-t a virtuális térből a fizikai világba és megszületett Anna, az E.ON digitális márkanagykövete. A projekt egy teljesen új korszak kezdetét is jelenti: a „digital human” ugyanis képes személyesen megszólítani a közönséget, reagálni a kérdésekre, és valós idejű interakciót biztosítani.

Ez a megoldás nem csupán technológiai innováció, hanem kulturális áttörés is.  Bemutatja, miként válhat az AI egy márka arcává, és hogyan képes a fizikai térben is márkaélményt teremteni”

– hívja fel a figyelmet Váczi Dániel, az INTREN cégcsoport AI szakértője.

A technikai kihívások – hogyan születik meg egy „digital human”

Egy digitális ember létrehozása összetett feladat, amelyben több technológiai terület találkozik.

  • Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) integrálása: Anna mögött egy fejlett AI nyelvi modell áll, amely képes természetes nyelven kommunikálni, és a márka specifikus tudásával kiegészítve releváns válaszokat adni.
  • Vizualizáció és 3D megjelenítés: Anna nem csupán egy kétdimenziós avatár, hanem egy 3D-s hatást keltő megjelenés, amely valóságosabbá teszi az interakciót.
  • Lip sync technológia: a beszéd és a szájmozgás összehangolása kritikus, hiszen a legkisebb eltérés is rontja az élményt.
  • Latency optimalizálás: az AI válaszidejének minimalizálása kulcsfontosságú, hogy a beszélgetés természetesnek hasson.
  • Hardver integráció: kamera, mikrofon, depth-szenzor és GPU-alapú számítógép biztosította, hogy Anna képes legyen érzékelni a környezetét, fókuszálni a beszélőre, és valós idejű interakciót nyújtani.

„A legnagyobb kihívást a LipSync és a Latency optimalizálás jelentette. Az emberek azonnal észreveszik, ha a szájmozgás nincs szinkronban a hanggal, vagy ha az AI késlekedik a válaszban. Ezért millisekundumokban mértük a reakcióidőt, és folyamatosan finomhangoltuk a rendszert. Büszke vagyok rá, hogy olyan megoldást hoztunk létre, amely valóban természetes élményt nyújt, és közelebb hozza az AI-t az emberekhez”

– hangsúlyozza Váczi Dániel.

Az AI kilépése a fizikai térbe – mérföldkő Magyarországon

Anna konferenciáról konferenciára fejlődve bizonyította: az AI nem csupán egy képernyőn megjelenő chatbot, hanem egy valódi, interaktív élményt nyújtó személyiség, amely képes kapcsolatot teremteni az emberekkel. Először egy nagyszabású belsős konferencián Anna egyszerűbb kérdésekre válaszolt, miközben a közönség megismerkedett a technológia alapjaival. Ezt követően a második rendezvényen Anna már képes volt szakmai kérdésekre is reagálni, és analitikát biztosítani a közönség aktivitásáról. Végül pedig már mozdulatokkal is megszólította a közönséget, intett, hívta az embereket, és fejlettebb szenzorokkal érzékelte a környezetét. Így vált tehát Anna már nem csupán egy AI-alapú válaszadóvá, hanem egy valódi márkanagykövetté, aki képes volt személyes kontaktust teremteni a közönséggel.

A jövő: minden márkának lesz AI digitális nagykövete

Az E.ON projektje nem csupán egy technológiai bemutató volt, hanem előrejelzés is a jövőre nézve.

„A közeljövőben minden márkának lesz egy digitális személyisége, amely AI formában jelenik meg”

– véli a szakértő. Kiemeli: az AI brand ambassador képes lesz a márka értékeit közvetíteni, és személyes kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Emellett a digitális ember a fizikai térben – például üzletekben, bankfiókokban vagy bevásárlóközpontokban – képes lesz termékeket bemutatni, kérdésekre válaszolni, és vásárlásra ösztönözni. Mindezt úgy, hogy feltérképezi beszélgetőtársát (pl. nem, kor stb.) és specifikus kérdésekkel szinte azonnal „leveszi a lábáról”. A digitális nagykövet továbbá képes lesz egyszerű ügyintézési feladatokat ellátni, sorszámot adni, vagy akár QR-kódon keresztül átirányítani a beszélgetést egy valódi kollégához.

https://www.youtube.com/watch?v=4AzBaevEVSk 

Anna nem csupán egy technológiai kísérlet volt, hanem egy Hungary First pillanat.

Magyarországon az elsők között mutattuk meg, hogy az AI képes kilépni a fizikai térbe, és valódi interakciót teremteni. Ez a  marketing szakma és az érdeklődők számára is jelzi, hogy a mesterséges intelligencia mára a mindennapi életünk részévé válik, izgalmas újdonság, hasznos eszköz és örülünk, hogy ebben az E.ON márka élen járhat.”

– összegez Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Márka és Marketing vezetője.

https://www.youtube.com/shorts/6cjuzuFC8hc 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Digitalizálják a Pergamon-oltárt

Virtuális világba helyezik a monumentális művet, és AI ad majd róla háttérinfókat.

A hellenisztikus művészet egyik legjelentősebb alkotásának számító, és a Kr. e. 2. századból, a mai Törökország területéről származó Pergamon-oltár 1930 óta a berlini, róla elnevezett múzeum egyik központi eleme. A monumentális mű hamarosan egy interaktív 3D alkalmazásban is élvezhető lesz.

A Zeusznak szentelt Pergamon-oltár több ikonikus részletét is digitalizálják a Porosz Kulturális Örökség Alapítvány, illetve a Siemens együttműködésének keretében. Több százezer részletes kép készül az istenek és óriások mitikus csatáját ábrázoló, több mint 110 méter hosszú, gazdagon kidolgozott Gigantomakhia-frízről, valamint a Pergamon városának és uralkodó dinasztiájának mítoszát elmesélő Telephos-frízről. Ezeket egy háromdimenziós térbe helyezik, ahol körüljárható lesz az oltár, valamint mesterséges intelligenciát használó alkalmazás segítségével az érdeklődők személyre szabott háttérinformációkat kaphatnak majd a műről.

A digitális installáció nem csupán a mű eddig nem látható részleteit teszi elérhetővé, de csökkenti a hozzáférési korlátokat, és új lehetőségeket nyit a kutatás, az oktatás és a kulturális közvetítés számára.

A Pergamon Múzeum jelenleg átfogó felújításon megy keresztül, és 2027-ben nyitja meg újra kapuit, de az oltár már az újranyitás előtt elérhetővé válik a látogatók számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Szabályozta az ELTE a mesterséges intelligencia használatát az oktatásban

mesterséges

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem október végén megjelent 4/2025-ös rektori utasítása a tudományetikai alapelveket és a szigorú akadémiai szabályokat szem előtt tartva a teljes hallgatói életpályán át támogatja a felelős és tudatos mesterséges intelligencia használatot.

A mesterséges intelligencia (MI) tudatos és körültekintő alkalmazása segítheti a hallgatók szakmai fejlődését, új tanulási módszereket nyithat meg és növelheti munkájuk hatékonyságát, ezzel versenyelőnybe hozva őket a munkaerőpiacon. Felelőtlen és kritikátlan használata azonban komoly veszélyeket is hordoz, mivel túlzottan leegyszerűsítheti a tanulási folyamatot, rombolhatja az analitikus gondolkodásra való képességet és gátat vethet a tananyag elmélyült, valódi megértése előtt.

Az október végén egyetemi szintű szabályozásként érvénybe lépett Hallgatói MI Kódex ennek megfelelően minden egyetemista számára megengedi az MI eszközök használatát, azonban rögzíti azt is, hogy ezek csak kiegészítő, támogató szerepet tölthetnek be a tanulásban és a hallgatói munkában, nem helyettesíthetik az emberi kreativitást, döntéshozatalt és kritikus gondolkodást. A hallgatókat nem érheti hátrány azért, mert jogszerűen és a kódex szerint támogatott módon használják az MI-t, ugyanakkor szigorú következmények terhelik azokat, akik az etikai és szabályozási kereteket megsértik.

A szabályozás bevezetését az ELTE kari és a hallgatói érdekképviseleti (EHÖK) delegáltjaiból álló eseti kodifikációs bizottság készítette elő, a munkát az ELTE mesterséges intelligencia zászlóshajó program megvalósításáért felelős rektori biztos koordinálta. A kódex ennek megfelelően a karokon már kikristályosodott legjobb gyakorlatokat szintetizálta és integrálta a régió vezető egyetemein fellelhető nemzetközi megközelítéseket is. Az MI oktatásban való használatának rendezésével az ELTE a nemzetközi kiválóságot és a tudományegyetemi igényességet is szem előtt tartó komplex szabályozást alkotott, amely segíti kiváló hallgatói egyetemi tanulmányait és munkaerőpiaci felkészülését.

Támogatott MI-felhasználás

Az utasítás az első órára való felkészüléstől a projektfeladatok elkészítésén át a szakdolgozat beadásáig, vagyis a teljes hallgatói életpálya során támogatja az MI-eszközök felelős használatát. Segíthet például a szakirodalom-feldolgozásban, a témakeresés és projektindítás során, valamint támogathatja az írói blokk leküzdését, a nyelvi szerkesztést, és ötleteket adhat a vizualizációhoz is.

Etikai alapelvek és kötelezettségek

A kódex három sarokponton álló etikai keretrendszert állapít meg. Az átláthatóság és akadémiai tisztaság jegyében a hallgatók – az adott kar által meghatározott formában – minden esetben kötelesek dokumentálni azt, hogy munkájukhoz MI-eszközöket használtak.

Az emberi felügyelet és felelősség elve alapján a hallgatók kötelessége, hogy az MI-t használva a teljes alkotófolyamat során végig megőrizzék az emberi kontrollt és – tanulmányaik során megszerzett tudásuk birtokában – gyakorolják a kritikai ítélőképességet. A hallgató felel azért is, hogy az egyetemen megszerzett tudására alapozva felismerje az MI által generált tartalmak esetleges torzításait, hibáit, a „hallucinációkat”, és kritikusan értékelje azokat.

Az adatvédelem és adatbiztonság szempontjait figyelembe véve, a külön engedélyhez kötött, speciális esetek kivételével kifejezetten tilos a még nem publikált kutatási eredmények, bizalmas információk, személyes adatok, titoktartási szerződésben nevesített kutatási adatok és üzleti információk inputként való felhasználása az MI-eszközök tanítása során.

Tiltott felhasználások

A hallgatókat az MI-eszközök támogatott felhasználása során dokumentációs kötelezettség terheli. Oktatási és kutatási kötelességszegésnek, tudományetikai vétségnek minősül, és a plágiummal azonos megítélés alá esik az MI-eszközök által generált eredmények vagy tartalom (szöveg, kép, hang, kód) forrásmegjelölés nélküli átvétele, azaz saját munkaként, szellemi alkotó tevékenység eredményeként való bemutatása. Az MI nem helyettesítheti az önálló szellemi munkát, és nem tüntethető fel szerzőként. A vizsgák és zárthelyi dolgozatok során az MI-eszközök használata tilos.

A szabályozás bevezetése

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem kilenc kara december közepéig dolgozza ki az egyes tudományterületek sajátosságait figyelembe vevő, kari szintű speciális szabályokat. Ezeket a karok legkésőbb 2026. január 31-ig közzéteszik, a szabályok ettől az időponttól kezdve kötelezőek a hallgatókra nézve.

A 2026/2027-es tanév első félévétől az ELTE kötelező képzést indít minden hallgató számára. Az MI működésének, képességeinek és korlátainak megismertetésén, a szabályos és tudatos alkalmazáson, valamint az egyetemi szabályok átadásán alapul majd.

A végrehajtást az egyetem mesterséges intelligenciáért felelős rektori biztosa felügyeli, aki évente felülvizsgálja a szabályozást annak érdekében, hogy a Hallgatói MI Kódex valóban támogassa az egyetemistákat és lépést tudjon tartani a technológia gyors fejlődésével.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss