A műszaki cikkek piaca az egyik leggyorsabban változó terület az értékesítésben, évről-évre jelennek meg új trendek és áldoznak le korábbi slágertermékeknek, nem volt ez másként a tavalyi évben sem.
Az Euronics Műszaki Áruházlánc, mint a hazai piac meghatározó szereplője, és a legnagyobb bolthálózattal rendelkező műszaki kiskereskedő, az elmúlt év adatait a korábbiakhoz hasonlítva mutatja be, milyen volt 2019, és milyen lehet 2020.
Az Euronics 2019-es forgalma meghaladta az 59,254 milliárd forintot, ezzel a magyar bolthálózat rekord évet zárt. Egy átlagos vásárlás során a vásárlók 27 294 forintot költöttek, a 69 hazai áruház valamelyikében, melyekben összesen 9,18 millió érdeklődő fordult meg tavaly. Az euronics.hu oldalon vásárlók átlagosan több mint kétszer ennyit, 63 208 forintot költöttek tavaly, az Euronics várakozásai szerint 2020 számai még nagyobbak lehetnek.
2019 nagy nyertesei
2019 takarítás szempontjából az akkumulátoros állóporszívókról és a robotporszívókról szólt. Utóbbiból majdnem kétszer annyi fogyott, mint egy évvel korábban (191%), míg az állóporszívók a hagyományos, gégecsöves társaikat szorították meg az eladási listákon. A szélsőséges időjárás miatt a hűtő-, fűtőkészülékek piacán is jelentős keresletnövekedést regisztrált az Euronics, ezekből másfélszer annyi fogyott, mint 2018-ban.
A tavalyi évben nagyon sokan döntöttek az egészségesebb életmód, illetve az aktivitásuk nyomonkövetése mellett, ezt igazolja az aktivitásmérők és okosórák kiemelkedő kereslete, két és félszer (244%) több fogyott belőlük tavaly a korábbi évhez képest. Az okosotthon kiegészítői még ennél is jobban teljesítettek, az árbevételi változás 281 százalékos volt.
A tavalyi évben a Vöröskő Kft., azaz a hazai Euronics megszerezte a Dyras márkanéven forgalomba hozott termékek kizárólagos forgalmazási jogát és termékfejlesztésbe kezdett. Ez a termékportfólió bővítése mellett jobb minőséget, de a megszokott, alacsony árakat hozta, aminek meg is lett az eredménye: csak decemberben több mint 800 Dyras kenyérpirító, 860 Dyras kézimixer és több mint 1500 Dyras digitális konyhai mérleg talált gazdára.
2019 nagy vesztesei
Ahogy a mobilinternet egyre inkább megfizethető, az okostelefonok egyre több memóriával rendelkeznek és egyre jobb képeket készítenek, úgy szorítanak ki más termékeket a piacról, és ennek leginkább az önálló navigációs eszközök itták meg a levét: 2019-ben már csak a ’18-as forgalom 66 százalékát hozták ezek az eszközök, de a kompakt fényképezők iránti kereslet is 19 százalékkal csökkent.
Tavaly az új televíziók iránt is kisebb érdeklődés mutatkozott, főleg a 25” alatti készülékek kerültek ki a vásárlói fókuszból, forgalom tekintetében ezek a megelőző évhez képest csak 70 százalékot értek el, de az ennél nem sokkal nagyobb, 25”-32”-es képátlójú tévékből is kevesebb fogyott. Ezzel szemben a nagyobb televíziók iránt nőtt a kereslet. A tévéeladásokat a nagy sportesemények, illetve a technológiai áttörések növelik meg jelentősen, 2019 ebből a szempontból érthetően csökkenést hozott, míg az idei évben jelentős növekedésre számít az Euronics. Az általános trend szerint egyre nagyobbak az otthonokban található kijelzők, a korábban slágernek számító 25-32”-es kategória mára már csak a második, harmadik számú készülék szerepét tölti be egyre több háztartásban.
Mit várhatunk 2020-tól?
Az idei évben rengeteg fontos sporteseményt rendeznek meg, ilyen a napokban véget ért vízilabda-Európa-bajnokság, a jelenleg is zajló férfi kézilabda-EB, vagy a májusi úszó-EB, a labdarúgó-EB, vagy a XXXII. nyári olimpiai játékok. „Az ilyen években, mint a mostani, mindig erősödnek a tévéeladások, ezt az Euronics hálózatában már jelenleg is érezni. Emellett az összekapcsolt, hálózatra köthető műszaki cikkek iránti kereslet is tovább nő majd idén, így az okosotthon kiegészítői és a viselhető eszközök eladásai is tovább javulnak majd” – mondta Fazekas Bálint, az Euronics nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója. „Idén is folytatjuk a tavaly megkezdett munkát a Dyras márkanév elismertségének növelése érdekében, így bizonyos termékcsoportok megújulnak és továbbiakkal bővül is a kínálatunk.” – tette hozzá.
„Bár a tabletpiac nem hozza a várt számokat globálisan, emiatt sok gyártó hátat fordított a kategóriának, Magyarországon, vagy legalábbis az Euronics üzleteiben továbbra is van igény ezekre az okostelefonoknál nagyobb, de laptopoknál jóval hordozhatóbb eszközökre az elmúlt évek tapasztalata alapján. A klímaváltozás ellen tenni akarók tábora egyre gyarapodik, ennek megfelelően a gyártók is egyre jobb hatékonysággal üzemelő gépeket alkotnak. 2020 legnagyobb változása nem is feltétlenül a termékek összetételében, sokkal inkább abban lesz tapasztalható, hogy az emberek olyan gépeket keresnek majd, melyek a lehető legkisebb mértékben járulnak hozzá az ökológiai lábnyomuk növeléséhez”
– mesélt várakozásairól Hunyady László, az Euronics marketing- és értékesítési igazgatója.
Az Euronics Műszaki Áruház – Vöröskő Kft-ről: A veszprémi székhelyű Vöröskő Kft.-t 1989-ben alapították, tulajdonosai magyar magánszemélyek. A cég 2001 áprilisában csatlakozott az Euronics International Ltd. nemzetközi beszerzési társuláshoz, amelyhez 36 országban több mint 8 800 üzlet tartozik. Az Euronics már Magyarország minden megyéjében jelen van. A Vöröskő Kft. árbevétele 2018-ban meghaladta a bruttó 74 milliárd forintot. A cégcsoport összesen 1260 dolgozót foglalkoztat, országszerte 68 áruházzal rendelkezik.
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire.
Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
💭 Készítsünk biztonsági mentést a felhőbe – A karácsonyi vagy évzáró bulik sajnos remek lehetőséget szolgáltatnak arra, hogy megsérüljön telefonunk. Nagyon fontos, hogy készítsünk biztonsági mentést adatainkról, így, ha valami történik is eszközünkkel, nem veszik minden kárba.
💧 Használjunk vízálló tokot – A karácsonyfa-vadászat, az ajándékok begyűjtése és az egyéb szaladgálások balesetveszélyesek, pláne, ha esik vagy havazik. A HONOR legtöbb készüléke ugyan rendelkezik vízállósággal, azonban nem árt, ha szerzünk készülékeinkhez vízálló tokot, hogy legalább belülről ne sérüljenek.
📍 Használjunk helymeghatározást – A nagy sürgés-forgás közepette könnyedén ottfelejthetjük valahol telefonunkat, akár táskánkkal együtt. Az elérhető helymeghatározó alkalmazások segítenek abban, hogy egy másik eszköz segítségével megtaláljuk készülékünket, mielőtt még más csap le rá.
🔒 Ügyeljünk az online biztonságra is – Csábító lehet gyorsan még az utolsó pillanatban beszerezni pár dolgot online, de figyeljünk arra, hogy ne essünk adathalászat áldozatául. Ellenőrizzük a weboldalakat, ahonnan rendelünk, és ne adjuk meg személyes információinkat, jelszavainkat illetékteleneknek. Ügyeljünk arra is, hogy ne nyilvános Wi-Fi-n bonyolítsunk le tranzakciókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A karácsonyi ajándékozási szezon nem csak minket, vásárlókat, hanem a játékpiacot is kihívások elé állítja. A hazai piacvezető REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese, Gyaraki Dávid elmondta, hogyan készülnek fel az év végi csúcsidőszakra, amikor éves forgalmuk felét realizálják.
A karácsony egy egészen más bolygó, és a diafilm is új értelmet nyer
A REGIO JÁTÉK működése teljesen átalakul a november-decemberi időszakban, amely „turbófokozatot” igényel a logisztikai háttértől is. A vásárlási szokásokban a Black Friday jelentette a legnagyobb változást az elmúlt években: ez a kampány előrébb hozta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét, bár a korábbi „letaposós” rohamok konszolidálódtak. A slágertermékek között továbbra is a LEGO és a társasjátékok vezetnek, azonban meglepő módon a diafilmvetítő is mindig toplistás.
A diavetítőt egyébként éppen Gyaraki Dávid édesapja, a vállalat vezetője támasztotta fel, miután húsz évvel ezelőtt hiány volt a régi, lemezgyári kiadásából a piacon. Az új verzió LED-es, nem forrósodik, és kompatibilis a régi filmekkel. Így a klasszikus meséken túl, mint az „Öreg néne őzikéje”, új tartalmak is készülnek, például a „Bogyó és Babóca” vagy a „Kufli” sorozatok.
Társasjáték, nem csak hardcore gamereknek
A boltokat járva szinte egyértelmű, hogy a társasjáték-piac aranykorát éli. A klasszikus, versengő játékok mellett egyre népszerűbbek a kooperatív és asszociációs játékok, így már tényleg mindenki megtalálhatja a számára izgalmas formát. A kooperatív típusúak a közös célokra, például egy szigetről való megmenekülésre vagy az univerzum közös megmentésére fókuszálnak, az asszociációs és absztrakt játékok pedig a kreativitásra építenek.
A modern játékok demokratizálták is a piacot: ma már nemcsak „hardcore gamerek”, hanem átlagos családok is tartalmas, közös élményt találhatnak a társasozásban. Ugyanakkor vannak olyan különlegességek is, mint például a Sikoly társasjáték, amelyben a technológia is szerepet kap: applikáció használatával ugyanis a játék egy pontján a résztvevők egy hívást kaphatnak, és az itt elhangzottak döntik el a további lépéseket.
Érdekesség, hogy míg a játékokat általában többnyire az anyukák veszik, az apukák inkább a társasjáték-felelősök és a távirányítós autók beszerzésében is szívesen is kiveszik a részüket, hiszen tudjuk, hogy „minden játék a bennünk lévő kisgyerek öröme” – fogalmaz a REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese.
A játékok nem az Északi-sarkról, hanem Kínából érkeznek a fa alá
A játékok döntő többsége Távol-Keletről, elsősorban Kínából érkezik, ahol a jól kiépített ipar lehetővé teszi a tömeggyártást. A hazai gyártás ezzel nem tudja felvenni a versenyt, a magasabb alapanyagköltségek és a korlátozott exportcsatornák miatt, így szinte olcsóbb az ottani késztermék, mint az európai nyersanyag.
A játékpiac továbbá jelentősen előfinanszírozott, így elvileg akár már szeptemberben beszerezhetnénk az összes karácsonyi ajándékot. A REGIO JÁTÉK-nál a rendeléseket minimum fél évvel előre leadják, hogy a játékok időben, augusztus végére megérkezzenek. A nagykereskedőik pedig jellemzően szeptember elején töltik fel készleteiket a viszonteladók és vásárlók számára.
Automatizált raktárból, gyorsan, pontosan
Mindennek hátterében óriási logisztikai rendszer áll. A REGIO JÁTÉK 10 ezer négyzetméteres, 2017 óta működő törökbálinti raktára a szezonális időszakban hatalmas terhelést kap. A Kínából, hajóval érkező árukat, az uniós vámellenőrzés után, kamionnal szállítják az országba, majd a központba. Itt szortírozás és betárolás következik, vagy továbbítják az árut a 44 üzlet és a webáruház számára. Mivel karácsony előtt az átlagoshoz képest akár négy-ötszörösére is felpörög a forgalom, ilyenkor akár naponta kétszer is kiszállítanak az üzletekbe.
A raktárt 2020-ban automatizálták, hogy még inkább felgyorsítsák a munkafolyamatokat, minimalizálják a hibákat, és csökkentsék az emberi erőforrásokra való túlzott támaszkodást, mivel a jó munkaerő megtalálása a raktári környezetben is komoly kihívás. A Siemens-technológiával vezérelt és automatizált rendszer most 10 másodpercenként helyez fel egy dobozt a 800 méter hosszú szalagra, kezelve a legkisebb diafilmtől a kétméteres plüssmackókig minden terméket. A fejlesztés a hatékonyság mellett a készletpontosságot is javította: a gép a vonalkódok alapján válogatja a beérkező árut, így például látja, adott darabból mennyit kell betárolni, és mennyi kerüljön a boltokba.
Zöldül a játékpiac is
Ma már a piac és a vásárlók is elvárják, hogy egyre fenntarthatóbb módon állítsák elő a játékokat, miközben azok esztétikusak maradnak. Ez kezdetben ellentmondott a kínai beszállítói logikának, hiszen ez plusz erőforrásokat igényel a gyártás során.
A szülők elsősorban a gyerekek egészsége miatt keresik ezeket a megoldásokat, de persze a pénztárca érzékenysége még mindig meghatározza a döntéseket Gyaraki Dávid szerint. A szakember az Ipar Hangjai podcast friss epizódjában emellett elmondta, hogy nem csak a késztermékek esetében szentelnek figyelmet a környezettudatos megoldásoknak, hanem a törökbálinti raktár működtetését is napkollektorok, illetve energiatároló rendszer segíti, sőt, évtizedek óta bejáratott módszereik vannak a játékok és a kartoncsomagolások újrahasznosítására is.
Cégek csatlakozását várják a Nemzeti Faültetés Napjához
„Az ország 8 régiójában több helyszínen ültetünk el legkevesebb 100 ezer fát 2025. március 1-jén, de jóval többet szeretnénk, ezért várjuk további környezettudatos cégek jelentkezését” – mondta el a 10 millió Fa főkoordinátora, Hervai Franciska. A partnereink ESG törekvéseik elérése mellett komoly megjelenési felületet kapnak a helyszíneken és kampányaink során, melyeket a Content’ n more (CNM) reklámügynökség koordinál.
Máris több mint 30 közéleti személyiség, köztük Geszti Péter, Döbrösi Laura, Litkai Gergely, és Csányi Vilmos etológus csatlakozott a 10 millió Fa közösség által kezdeményezett Nemzeti Faültetés Napjához. A művészek mellett több cég is beállt a soha nem látott méretű faültetés mellé, mint a Gránit Bank, Anima Travel, Gigawood. „Továbbra is keressük céges partnereinket, akik a „kötelező zöldkonferenciákon túl, 2025 tavaszán cselekednének is, hogy túlszárnyalhassuk eredeti elképzeléseinket, és minél többen örülhessenek az erdősítés, Miyawaki-faültetés, csemeteültetés, városi ültetés eredményeinek – mondta el Hervai Franciska. A 10 millió Fa főkoordinátora hozzátette, hogy a vállalkozások számára a faültetés élménye, és ESG céljaik elérése mellett komoly brandépítési lehetőséget is biztosítanak.
Komoly értéket kapnak a Nemzeti Faültetés Napja partnercégei
A Nemzeti Faültetés Napja során több száz helyszínen, erdőszélen, városi környezetben ültetünk – mely helyszíneken megjelenést biztosítunk partnercégeinknek. Ezenfelül közösségi médiás és sajtómegjelenéseket is szervezünk a Content’ n more (CNM) reklámügynökség támogatásával, melyen partnereink a Nemzeti Faültetés Napja és a 10 millió Fa brand mellet jelenhetnek meg – mondta el Hervai Franciska.
„Nem csak fákat, gondolatokat is ültetünk!”
„Sokak számára túl nagy falatnak tűnik a klímaválsággal felvenni a küzdelmet, mondván, a kormányok, gazdasági szereplők nélkül mindez lehetetlen. Ugyanakkor programtervekkel, konferenciákkal, tanulmányokkal teli a polc, látjuk hová jutottunk, itt a cselekvés ideje! Ahogyan Csányi Vilmos ökológus fogalmazott sajtótájékoztatónkon, ’Magyarországon mintegy 6 milliárd fa található, ezt kellene duplázni, triplázni. A 10 millió fa elültetése az első lépés”. Mi a 10 millió Fánál tapasztaljuk, hogy a faültetésekkel egyben gondolatokat is ültetünk, melyek hosszútávon egy olyan tudatos társadalom kialakulásához vezethetnek, amely képessé válhat szembenézni a globális felmelegedés helyi kihívásaival” – hívta fel a figyelmet Bojár Iván András, a Nemzeti Faültetés Napjának ötletgazdája, a 10 millió Fa alapítója.
Várják csapatok, közösségek, iskolák, dalárdák, focicsapatok és egyházak csatlakozását is a Nemzeti Faültetés Napjához!
„A fa törzse kör alakú, nincs se jobb, se bal oldala. És ugyanígy, nincs bal- és jobboldali klímaválság, hőguta, aszály, árvíz és elsivatagosodás sem” – vallja Bojár Iván András.
A Nemzeti Faültetés Napján, (melyre itt lehet regisztrálni) a becsatlakozó civileken túl valamennyi magyarországi szervezet és szerveződés, intézmény és vállalat részt vehet. Magukat erre az egy alkalomra megszervező iskolák, osztályok, óvodák, laktanyák, egyetemek, tancsoportok, cégek, színházak, kórházak, sport és egyházi közösségek, énekkarok, kiránduló társaságok, multicégek alkalmazottai, jógások és madarászok, a legkülönfélébb társadalmi vagy civil szervezetek tagjai, de akár a nemzeti tőkésosztály vállalatai is – szögezi le a 10 millió Fa alapítványa.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!