Hazai tekintetben a legtöbb márka elsősorban a többszázezres követőszámmal rendelkező influencerek felé nyit.
Természetesen az ilyen együttműködéseknek is megvan a maga előnye, de bizonyos termékek, szolgáltatások, kampányok esetén a márkák nagyobb elérést érhetnek el a kisebb, ám jóval lojálisabb és aktívabb követőbázissal rendelkező makro-, illetve mikroinfluencerekkel.
„A marketing szakma hatalmas változáson megy keresztül: a hagyományos hirdetések iránti fogyasztói bizalom csökken, míg az influencer marketing befolyása egyre nő. Bár sokan úgy vélik, egy sikeres kampány záloga a megainfluencerek kezében van, ez ilyen formán nem biztos, hogy igaz. Nem szabad alábecsülni ugyanis a pár tízezer követővel rendelkező influencereket, hiszen többek között náluk a legerősebb a követői lojalitás”
– mondta Sápi Márton, a Star Network Influencer Ügynökség értékesítési vezetője.
Elsőként tisztázzuk, hogy mit is jelentenek a véleményvezérek meghatározásai a hazai piacon.
Az influencereket, követőszáma alapján jelenleg négy csoportba oszthatjuk:
Megainfluenszerek: 100 000 feletti követőszám
Makroinfluenszerek: 10 000 és 100 000 közti követőszám
Mikroinfluenszerek: 1000 és 10 000 közti követőszám
Nanoinfluenszerek: 1000 alatti követőszám
A kevesebb, néha több!
Egy pár tízezres követőbázissal rendelkező online véleményvezér lehet utazásmániás blogger, animerajongó instagrammer, ökoháztartást vezető youtuber vagy épp sminktippeket adó tiktokker. Egy közös bennük, a cégek gyakran nem szentelnek nekik kellő figyelmet, ellentétben a követőikkel.
A mikro-, makroinfluencerek ereje a feléjük irányuló elköteleződésben rejlik. Bár relatív kevesebb embert érnek el, mint a 400-700 ezres megainfluencerek, a követőikkel gyakrabban tudnak interakcióba lépni, képesek közvetlenül hozzájuk szólni, sőt, akár elérhetetlennek vélt speciális társadalmi célcsoportokat is meg lehet szólítani a segítségükkel; ugyanis gyakran valamilyen szubkultúra képviselői.
A külföldi kutatások is azt mutatják, hogy a kisebb követőszámmal rendelkező influencerek a saját területükön szakértelmükkel vagy épp szenvedélyeségükkel az emberek szemében hitelesebb forrást jelentenek, mint például egy híresség.
Az Instagramon a 100 ezer követő alatti influencerek teszik ki az összes felhasználó közel egyharmadát.
Egy felmérésében a válaszadók 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel ad hitelt a kisebb influencerek ajánlásainak.
A fogyasztók 61 százaléka úgy érzi, a makroinfluencerek tartalmaival jobban tudnak azonosulni, közelebb érzik őket magukhoz.
A makro- és mikroinfluencerek magasabb szintű bizalmat élveznek. A megkérdezettek mindössze 3 százalékát befolyásolja valamilyen ismert vagy híres ember social média oldala, míg 30 százalékuk fontolóra venné, hogy kevésbé ismert bloggerek ajánlására vásároljanak.
Egy tanulmánya szerint a makroinfluencerek 84 százaléka hetente legalább egyszer ajánl terméket vagy szolgáltatást.
A 100 ezer követőszám alatti influencerek 99 százaléka valóban hisz is abban, amit hirdet, ezáltal pedig személyre szabottabban, és így hitelesebben képesek közvetíteni a cégek és a leendő vásárlók, ügyfelek között.
A nagy karácsonyi rohanás után jöhet a kikapcsolódás, a nagy evések és pihenések, majd az évvégi bulik.
Ezalatt azonban fontos szem előtt tartanunk szervezetünket, és ugyanúgy vigyáznunk rá most, ahogy egész évben. A HONOR pár alkalmazással igyekszik a technológia részéről segíteni abban, hogy legjobb önmagunk lehessünk.
💧 Ne felejtsünk el hidratálni – A víz az élet alapja, és nekünk is szükségünk van rá – bőven! Próbáljunk napi többször inni, hogy egészségünk, közérzetünk és bőrünk is jobb állapotba kerüljön. Ebben segít a Plant Nanny, egy bájos app, amiben minden megivott pohár vízzel egy növényt (vagy gombát) locsolgathatunk. Ha rendesen iszunk, akkor ő is szépen fejlődik, és fokozatosan bővülhet arborétumunk!
🏃🏃♀️ Maradjunk mozgásban – A futás vagy biciklizés kiváló sportlehetőség az egész évben. A Strava egy olyan alkalmazás, ami nyomon követi mozgásadatainkat, amiket meg is oszthatunk másokkal. Emellett személyre szabottan vizualizálja teljesítményünket, hogy lássuk, mennyit fejlődtünk. Ez kifejezetten jól jön a karácsonyi nagy punnyadásokhoz is!
🔆 Felügyeljük egészségügyi állapotunkat – A HONOR saját gyártású alkalmazása, a HONOR Health egy multifunkcionális eszköz arra, hogy felügyeljünk egészségügyi állapotunkat és lássuk a változásokat. Ezek mind fontosak ahhoz, hogy képben legyünk saját testünkkel, és annak megfelelően tudjunk változtatni, hogy mire van szükségünk. Az appal használható HONOR Watch okosórák természetesen nemcsak HONOR telefonokkal, de más márkák készülékeivel is kompatibilisek, továbbá a HONOR eszközökre is le lehet tölteni más egészségügyi alkalmazásokat, ahogy a HONOR Health is letölthető más készülékekre.
🍎 Étkezzünk tudatosan – Karácsonykor gyakorlatilag elkerülhetetlenek a masszív falatozások, de érdemes gyorsan visszalendülnünk egy egészségesebb életmódra. A FatSecret egy kalóriaszámláló, ami segít átlátni, hogy pontosan mit vittünk be a szervezetünkbe, és mit kell tennünk ahhoz, hogy elérjük céljainkat. Ha jobban képben vagyunk, nyugodtabban pusztíthatjuk el a bejgliket is!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire.
Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
💭 Készítsünk biztonsági mentést a felhőbe – A karácsonyi vagy évzáró bulik sajnos remek lehetőséget szolgáltatnak arra, hogy megsérüljön telefonunk. Nagyon fontos, hogy készítsünk biztonsági mentést adatainkról, így, ha valami történik is eszközünkkel, nem veszik minden kárba.
💧 Használjunk vízálló tokot – A karácsonyfa-vadászat, az ajándékok begyűjtése és az egyéb szaladgálások balesetveszélyesek, pláne, ha esik vagy havazik. A HONOR legtöbb készüléke ugyan rendelkezik vízállósággal, azonban nem árt, ha szerzünk készülékeinkhez vízálló tokot, hogy legalább belülről ne sérüljenek.
📍 Használjunk helymeghatározást – A nagy sürgés-forgás közepette könnyedén ottfelejthetjük valahol telefonunkat, akár táskánkkal együtt. Az elérhető helymeghatározó alkalmazások segítenek abban, hogy egy másik eszköz segítségével megtaláljuk készülékünket, mielőtt még más csap le rá.
🔒 Ügyeljünk az online biztonságra is – Csábító lehet gyorsan még az utolsó pillanatban beszerezni pár dolgot online, de figyeljünk arra, hogy ne essünk adathalászat áldozatául. Ellenőrizzük a weboldalakat, ahonnan rendelünk, és ne adjuk meg személyes információinkat, jelszavainkat illetékteleneknek. Ügyeljünk arra is, hogy ne nyilvános Wi-Fi-n bonyolítsunk le tranzakciókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A karácsonyi ajándékozási szezon nem csak minket, vásárlókat, hanem a játékpiacot is kihívások elé állítja. A hazai piacvezető REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese, Gyaraki Dávid elmondta, hogyan készülnek fel az év végi csúcsidőszakra, amikor éves forgalmuk felét realizálják.
A karácsony egy egészen más bolygó, és a diafilm is új értelmet nyer
A REGIO JÁTÉK működése teljesen átalakul a november-decemberi időszakban, amely „turbófokozatot” igényel a logisztikai háttértől is. A vásárlási szokásokban a Black Friday jelentette a legnagyobb változást az elmúlt években: ez a kampány előrébb hozta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét, bár a korábbi „letaposós” rohamok konszolidálódtak. A slágertermékek között továbbra is a LEGO és a társasjátékok vezetnek, azonban meglepő módon a diafilmvetítő is mindig toplistás.
A diavetítőt egyébként éppen Gyaraki Dávid édesapja, a vállalat vezetője támasztotta fel, miután húsz évvel ezelőtt hiány volt a régi, lemezgyári kiadásából a piacon. Az új verzió LED-es, nem forrósodik, és kompatibilis a régi filmekkel. Így a klasszikus meséken túl, mint az „Öreg néne őzikéje”, új tartalmak is készülnek, például a „Bogyó és Babóca” vagy a „Kufli” sorozatok.
Társasjáték, nem csak hardcore gamereknek
A boltokat járva szinte egyértelmű, hogy a társasjáték-piac aranykorát éli. A klasszikus, versengő játékok mellett egyre népszerűbbek a kooperatív és asszociációs játékok, így már tényleg mindenki megtalálhatja a számára izgalmas formát. A kooperatív típusúak a közös célokra, például egy szigetről való megmenekülésre vagy az univerzum közös megmentésére fókuszálnak, az asszociációs és absztrakt játékok pedig a kreativitásra építenek.
A modern játékok demokratizálták is a piacot: ma már nemcsak „hardcore gamerek”, hanem átlagos családok is tartalmas, közös élményt találhatnak a társasozásban. Ugyanakkor vannak olyan különlegességek is, mint például a Sikoly társasjáték, amelyben a technológia is szerepet kap: applikáció használatával ugyanis a játék egy pontján a résztvevők egy hívást kaphatnak, és az itt elhangzottak döntik el a további lépéseket.
Érdekesség, hogy míg a játékokat általában többnyire az anyukák veszik, az apukák inkább a társasjáték-felelősök és a távirányítós autók beszerzésében is szívesen is kiveszik a részüket, hiszen tudjuk, hogy „minden játék a bennünk lévő kisgyerek öröme” – fogalmaz a REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese.
A játékok nem az Északi-sarkról, hanem Kínából érkeznek a fa alá
A játékok döntő többsége Távol-Keletről, elsősorban Kínából érkezik, ahol a jól kiépített ipar lehetővé teszi a tömeggyártást. A hazai gyártás ezzel nem tudja felvenni a versenyt, a magasabb alapanyagköltségek és a korlátozott exportcsatornák miatt, így szinte olcsóbb az ottani késztermék, mint az európai nyersanyag.
A játékpiac továbbá jelentősen előfinanszírozott, így elvileg akár már szeptemberben beszerezhetnénk az összes karácsonyi ajándékot. A REGIO JÁTÉK-nál a rendeléseket minimum fél évvel előre leadják, hogy a játékok időben, augusztus végére megérkezzenek. A nagykereskedőik pedig jellemzően szeptember elején töltik fel készleteiket a viszonteladók és vásárlók számára.
Automatizált raktárból, gyorsan, pontosan
Mindennek hátterében óriási logisztikai rendszer áll. A REGIO JÁTÉK 10 ezer négyzetméteres, 2017 óta működő törökbálinti raktára a szezonális időszakban hatalmas terhelést kap. A Kínából, hajóval érkező árukat, az uniós vámellenőrzés után, kamionnal szállítják az országba, majd a központba. Itt szortírozás és betárolás következik, vagy továbbítják az árut a 44 üzlet és a webáruház számára. Mivel karácsony előtt az átlagoshoz képest akár négy-ötszörösére is felpörög a forgalom, ilyenkor akár naponta kétszer is kiszállítanak az üzletekbe.
A raktárt 2020-ban automatizálták, hogy még inkább felgyorsítsák a munkafolyamatokat, minimalizálják a hibákat, és csökkentsék az emberi erőforrásokra való túlzott támaszkodást, mivel a jó munkaerő megtalálása a raktári környezetben is komoly kihívás. A Siemens-technológiával vezérelt és automatizált rendszer most 10 másodpercenként helyez fel egy dobozt a 800 méter hosszú szalagra, kezelve a legkisebb diafilmtől a kétméteres plüssmackókig minden terméket. A fejlesztés a hatékonyság mellett a készletpontosságot is javította: a gép a vonalkódok alapján válogatja a beérkező árut, így például látja, adott darabból mennyit kell betárolni, és mennyi kerüljön a boltokba.
Zöldül a játékpiac is
Ma már a piac és a vásárlók is elvárják, hogy egyre fenntarthatóbb módon állítsák elő a játékokat, miközben azok esztétikusak maradnak. Ez kezdetben ellentmondott a kínai beszállítói logikának, hiszen ez plusz erőforrásokat igényel a gyártás során.
A szülők elsősorban a gyerekek egészsége miatt keresik ezeket a megoldásokat, de persze a pénztárca érzékenysége még mindig meghatározza a döntéseket Gyaraki Dávid szerint. A szakember az Ipar Hangjai podcast friss epizódjában emellett elmondta, hogy nem csak a késztermékek esetében szentelnek figyelmet a környezettudatos megoldásoknak, hanem a törökbálinti raktár működtetését is napkollektorok, illetve energiatároló rendszer segíti, sőt, évtizedek óta bejáratott módszereik vannak a játékok és a kartoncsomagolások újrahasznosítására is.