Tippek
Mikor érdemes beruházni egy új konyhai nagygépre?
Sokat spórolhatunk a konyhában apróbb trükkökkel, a praktikus tanácsok megfogadásával is, azonban eljön az idő, amikor már érdemesebb régi, sokat fogyasztó gépeinket egy modern, energiahatékony eszközre cserélni.
Első pillantásra ugyan nagyobb beruházásnak tűnhet, de hosszú távon pénzt és időt takaríthatunk meg, ha energiahatékony eszközökkel sütünk, főzünk, mosogatunk, illetve megfelelően tároljuk élelmiszereinket. Az Euronics szakértői összegyűjtötték azokat a tudnivalókat, amelyek segítenek a fenntartható konyha kialakításában és a gépek optimális használatában.
Sütés-főzés: egyszeri beruházással hosszú távon spórolhatunk
A tűzhelyek esetében tanácsos a régi típusú vasmagos „rezsót” modern készülékre cseréni, amely jelentősen kevesebbet fogyaszt. Az új készülék kiválasztásakor pedig első körben gondoljuk végig a különböző technológiák előnyeit, hátrányait és otthonunk adottságait, gáz- és áramellátottsági jellemzőit – számos ingatlan esetében például teljesítménybővítést igényel egy indukciós főzőlap beszerelése és használata, ami mindenképpen többletkiadással jár. Ezzel párhuzamosan azonban az indukciós készülékek energiafogyasztása alacsonyabb, mint a gáztűzhelyeké vagy a kerámialapos társaiké. Bármelyik megoldást használjuk, mindig érdemes fedőt tenni az edényre – így gyorsítva a kívánt hőfok elérését és megtartását a minél kevesebb energia felhasználásával, a forráspont elérése után pedig alacsonyabb fokozatra állítani a tűzhelyet.
„Az indukciós főzőlapok akár a 80 százalékos hatásfokot is elérhetik, ami sokkal jobb a kerámia társaiknál, a gáz főzőlapok kb. 30 százalékos értékével pedig össze sem hasonlítható. Azaz, az indukciós készülékkel jóval gyorsabban készíthetjük el ételeinket, így összességében kevesebb energiát használunk fel főzés során. Fontos azonban, hogy a cél érdekében megfelelő vastagságú és anyagú edényekkel főzzünk: legalább 3-5 milliméter vastag falú edényekkel érhetjük el az optimális energiafogyasztást”
– magyarázza Flugyik Zsolt, az Euronics háztartási nagygépekért felelős stratégiai beszerzője.
„Ezeknél a felületeknél csak akkor keletkezik hő, amikor ráhelyezzük az edényt, a főzőzónák pedig igazodnak annak méretéhez, ezáltal egyenletesen melegednek ételeink”
– teszi hozzá a szakértő.
A sütő bekapcsolása előtt mindig ellenőrizzük, hogy teljesen kipakoltuk-e: ne maradjon benne olyan rács vagy tepsi, amit nem használunk és mindig tartsuk tisztán a belsejét, hogy minél jobban visszaverje a hőt, így segítve ételünk mielőbbi elkészültét.
„Apró trükk, de sokat jelenthet hosszabb távon, ha az étel elkészülte előtt 5-10 perccel hamarabb kikapcsoljuk a sütőt és hagyjuk, hogy az utóhőben készre süljön – így már nem használva gázt vagy áramot a folyamat végén”
– javasolja az Euronics szakértője.
Mosogatás víz- és energiatakarékosan
Tévhit, hogy a mosogatógép több vizet fogyaszt, mint a kézi mosogatás – ennek a szöges ellentéte a valóság: egy modern gép akár 10 liter víz felhasználásával megtisztítja az edényeket. Egy korábbi kutatás eredménye rámutat, hogy egy átlagos 12 terítékes, telepakolt mosogatógép 13 liter víz felhasználásával mosogatott el, míg ugyanennek a mennyiségnek kézzel való elmosogatásához több mint 100 literre volt szükség. Egyetlen tárgy megtisztítására folyóvizes mosogatás esetén átlagosan 1,185 liter vizet használunk fel.
Figyeljünk oda a programválasztásra: ha nem kifejezetten makacs szennyezettségű edényeket mosogatunk, elegendő a rövidebb program indítása, amellyel vizet és energiát spórolunk meg. A hőfokot elegendő 30–40 C°-ra állítani: a kézi mosogatáshoz hasonlóan ilyen esetben sincs szükség az ennél forróbb vízre, ami pazarlóbban bánik az elektromos árammal. Részesítsük előnyben az ECO funkciót – ez már a legtöbb gépen elérhető. Lehetőleg várjuk meg, amíg a gép megtelik, hiszen így tud a leghatékonyabban és legtakarékosabban üzemelni.
Ha vásárlás előtt állunk, gondoljuk végig háztartásunk létszámát, igényeit, mert sok esetben érdemes egy nagyobb gépet választani: a kisebb mosogatógép arányaiban nem fogyaszt kevesebb vizet és energiát, viszont több programot kell lefuttatnunk a kimaradó edények miatt.
A szárító funkció elhagyásával – eszköztől függően – akár 15-50 százalékkal is csökkenthető a felhasznált energia: a program lejárta előtt 5 perccel az ajtót kinyitva a forró edények a levegőn maguktól is megszáradnak.
Egy modern hűtővel energiát és élelmiszert takaríthatunk meg
A hűtőszekrény az egyik legjelentősebb beruházás a konyhát tekintve, azonban energiafogyasztása és az élelmiszerek frissen tartása miatt kiemelten fontos, hogy ez a készülék jó minőségű legyen.
Nem csak ebben az esetben, de itt különösen fontos, hogy a választás során szánjunk időt az energiacímkék áttanulmányozására és összehasonlítására.
„Energiafelhasználás szempontjából az »A« jelzésű hűtőgép a legtakarékosabb, míg a »G« fogyasztja a legtöbb energiát. Érdemes olyan eszközt vásárolnunk, amely frissentartó rekesszel vagy ahhoz hasonló funkcióval is rendelkezik – ezek hosszabb ideig tartják frissen az élelmiszereket, így hosszú távon anyagi megtérülést jelent és hozzájárul az élelmiszerpazarlás csökkentéséhez is”
– javasolja Flugyik Zsolt.
Feltöltése előtt találjunk ki egy rendszert az élelmiszerek elhelyezésére, figyelembe véve, hogy a hűtőben nem egyenletes a hőmérséklet és a különböző ételeknek más az optimális tárolási hőmérséklete. Érdemes szem előtt tartani, hogy a hűtő belsejében felülről lefelé haladva csökken a hőmérséklet, ezért az enyhébb hűtést igénylő élelmiszereket tegyük az alsóbb polcokra. Emellett a hús, a hal és egyéb, esetlegesen levet eresztő élelmiszerek kapjanak legalul helyet, hogy ne csöpögjenek rá a többi ételre. A tejtermékek kerülhetnek középtájra, míg a zöldségek és gyümölcsök ideális helye a magasabb páratartalmat biztosító rekeszekben van, ami megóvja ezeket az esetleges kiszáradástól. E két élelmiszertípust tartsuk lehetőség szerint külön-külön tárolóban, mivel a gyümölcsöknek alacsonyabb páratartalomra van szükségük, mint a zöldségeknek.
Sose pakoljuk színültig a rendelkezésre álló helyet, mert ha nincs szabad tér az egyes termékek között, akkor akadályozzuk a levegő áramlását, ami negatívan befolyásolhatja a hűtőben lévő hőmérsékletet, hiszen nem mindenhova jut el a hideg, ez pedig ételeink gyorsabb romolásához vezethet.
Ha megvan az új gépünk, figyeljünk oda rá a mindennapos használat során, hogy minél tovább jó szolgálatot tehessen. Ha bejegesedik a hűtő, több energiát fogyaszt, ezért azonnal olvasszuk le, ha ilyet tapasztalunk. A jegesedés elkerülése érdekében válasszunk olyan gépet, amely NoFrost vagy FrostFree technológiával is rendelkeznek. Emellett mindig ügyeljünk a hűtő tisztaságára: a baktériumok kialakulásának megakadályozása mellett ezzel a lefolyó eldugulását is megúszhatjuk.
Tippek
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.
Látható problémák, láthatatlan lábnyom
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.
Közösen mindannyiunk jövőjéért
A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.
A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.
„Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.„
– emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett
A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.
„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”
– mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására