Tippek
Ideje családi szinten is meglépni a tudatos digitalizációt
Ezek lesznek a családi fiókok leghasznosabb funkciói 2023-ban.
Az elmúlt években a digitalizáció talán az egyik leggyakrabban emlegetett kifejezés, amit a legtöbben a mai napig az üzleti élethez és a vállalatfejlesztéshez kötnek. Pedig a digitális átállás nemcsak a munkahelyeken, hanem az emberek magánéletében is egyre jobban jelen van. Mivel a digitális élet ilyen értelemben mindenki számára megkerülhetetlen, nagyon fontos, hogy a felhasználók ne csak egyénileg, hanem családi szinten is szervezzék az eszközeiken lévő identitásokat. Ezt felismerve a vezető szoftvergyártók újabbnál újabb erre kifejlesztett funkciókkal jönnek ki, és a szakértők szerint a tempó csak gyorsulni fog. Ennek tükrében nem árt, ha a felhasználók már most tudatosan kezdenek el foglalkozni az új beállítások nyújtotta lehetőségekkel, mert ezek nélkül már a közeljövőben szinte követhetetlenné kezd válni a digitális élet.
Kényelmesebben élhetnek azok, akik tudatosan kezelik a családi okoseszközök fiókbeállításait
Az elmúlt években népszerűvé vált streaming-, online- és felhőszolgáltatások elterjedésével a különböző platformok és hozzájuk tartozó fiókok kezelése egyre nagyobb kihívássá válik, ahol sokszor átláthatatlanok a jogosultságok és hozzáférések. Erre az alapvető problémára kínál megoldást a legtöbb rendszerben már elérhető családi csoport létrehozása, ami a háztartáson belüli élet közös digitális szervezésén kívül számos egyéb praktikus beállítással könnyítheti meg a felhasználók mindennapjait.
„A Google Family-re a mai napig egy online szülői felügyeleti eszközként tekintenek, pedig már jóval túlmutat ezen. Az előttünk álló években ez már nem csupán egy „nice to have” eszköz lesz, hanem egy olyan funkció, ami nélkül veszélybe kerülhet az adatbiztonság és nagyon nehéz lesz kiigazodni a digitális létben. Arról nem is beszélve, hogy a mai streaming és előfizetéses rendszerekben csak az tudja maximalizálni a szolgáltatások megtérülését, aki megérti és tudatosan kezeli ezeket a beállításokat.”
– magyarázta Juhász Viktor a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions Kft. ügyvezetője.
A legtöbb esetben nagy hibákat vétenek a felhasználók a digitális identitások kezelésében
Az egyik leggyakoribb hiba, amit a családok elkövetnek, hogy a különböző eszközöket egy identitással kezelik. Ilyenkor általában a szülők a saját fiókjukkal jelentkeznek be a háztartásban lévő okostelefonokra, számítógépekre, tabletekre, aminek következtében a gyerekek nemcsak a fényképeikhez és levelezésükhöz férhetnek hozzá, hanem olyan érzékeny információkhoz is, mint az online boltokba való belépések vagy bankkártyaadatok. És bár sok szülő már rájött arra, hogy a képernyőidő korlátozásával befolyásolható az eszközön töltött idő, arra azonban nincs rálátásuk, ezalatt milyen tartalmakkal találkoznak gyermekeik.
„A szoftvergyártók az utóbbi években rájöttek arra, hogy a digitális életben nemcsak egyének vannak, hanem családok is, akiket fiókokba össze lehet rendezni. Természetesen ebből következik, hogy a kiskorúakat a rendszer másként kezeli, és az életkorhoz hozzá lehet kötni a különböző védelmi szinteket. Ilyen szempontból a Google és az Apple esetében is nagyon hasonlóan működik ez a rendszer”
– fejtette ki Juhász Viktor.
Új év, új eszközök – Ne kapkodjuk el a beállításokat!
Ha új év, akkor új eszközök! Az ünnepek alatt és után a legtöbb háztartás legalább egy új okoseszközzel gyarapodik, hiszen ezek felnőttek és gyerekek körében egyaránt népszerű ajándéknak számítanak. Az új tableteket és okostelefonokat a legtöbben már egyből a fa alatt használatba veszik anélkül, hogy különösebb gondot fordítanának a beállítási lehetőségek átgondolására. A szakértő szerint azonban nem árt ilyenkor körültekintőnek lenni, hiszen rengeteg bosszúságot okozhat egy rosszul konfigurált fiók, vagy téves mentési beállítás. Fontos, hogy az új eszközök beállításakor akár 25-30 kattintást is el kell végezni, ami sokak számára nem kényelmes, hisz időigényes feladat: jelszavakat kell előkeresni, vagy új fiókokat létrehozni. Aki azonban veszi erre a fáradságot, az biztos lehet abban, hogy új készüléke funkcióit maximális hatékonysággal használja ki.
A családi fiókok már nemcsak a szülői felügyeletre nyújtanak megoldást
Bár a digitális identitások közös szervezése akár csak öt éve még igen kezdetleges volt, a szolgáltatók rájöttek arra, hogy a technológia fejlődése a családi élet szervezése szempontjából is új igényeket teremtett. Válaszul erre a legtöbb szoftvergyártónál a családi fiókok beállításai manapság jócskán túlmutatnak a szülői felügyeleten.
„Az elmúlt években a gyártók rájöttek arra, hogy mivel a digitális eszközök átfogják a mindennapjainkat, a felhasználókra nem csupán egyéni szinten kell gondolni. A legtöbben családban élnek és a felhasználóknak családi szinten olyan igényeik vannak, amik nem egyedileg, hanem közösen jelentkeznek a háztartáson belül.”
– magyarázta az informatikai szakember Juhász Viktor.
Ezek a beállítások lesznek a családi fiókok leghasznosabb funkciói 2023-ban
Közös előfizetések kezelése – A havidíjas streaming- és felhőszolgáltatások elterjedésével az előfizetések kezelése nagyon fontossá válik. Ráadásul ma már a legtöbb alkalmazást is meg kell vásárolni, így költségoptimalizáció szempontjából abban az esetben maximalizálható a megtérülés, ha ezeket az előfizetéseket többen is használják. Egy családi fiókon belül a fizetős szolgáltatások biztonságos megosztása egyszerűen megoldható.
Közös felhőtárhely vásárlása – Az utóbbi években a magánszemélyek körében is rendkívül népszerűvé váltak a felhőtárhely előfizetések, hisz a fotók, üzenetek, feljegyzések ezáltal eszköztől függetlenül elérhetők, bárhol és bármikor. Az egyéni tárhelyelőfizetések azonban egy 4-5 fős család esetében már komoly költséget jelenthetnek. Családi fiókkal lehetőség van bármely felhasználó által megvásárolt tárhely megosztására a csoportban lévő tagokkal.
Családi kommunikáció – A családi fiók a közös online kommunikációt is megkönnyíti és új élményt nyújt a családi élet szervezésében. A családi fiókon belül üzenetek küldésére, egymás felhívására, csoportos chatre, valamint videochatre egyaránt lehetőség van.
Vásárlási korlátozások beállítása – Az elmúlt években nemcsak az online szolgáltatások, de sajnos a kiberbűnözők is rengeteget fejlődtek. A csalások célkeresztjében sokszor a fiatalkorúak állnak, mivel ezek a felhasználók még nincsenek tisztában az online vásárlások veszélyeivel. A családi fiókban a szülők egyszerűen kezelhetik a felhasználók fizetési beállításait, a gyerekek fiókjainak esetében pedig lehetőség van a fizetések teljes korlátozására is.
Lokáció megosztása – A Google és az Apple egyaránt rendelkezik geolokátor funkcióval, aminek köszönhetően a család tagjai a nap bármely szakában figyelemmel követhetik, ki merre jár. Ez a beállítás rendkívül hasznos, hisz így a szülők anélkül tudhatnak gyermekeik hollétéről, hogy felhívnák őket, ezzel pedig nem csupán aggodalmat, de jelentős időt is megspórolhatnak.
Tévhit, hogy a gyerek sokkal jobban ért a digitális eszközök használatához
Juhász Viktor felhőmegoldás szakértő szerint mai világban a szülői feladatok közé tartozik az is, hogy a gyerekeket meg kell tanítani arra, miként éljenek biztonságosan online. Hozzátette:
„Sokan úgy gondolják, a mai gyerekek már beleszülettek a digitalizációba, így sokkal jobban értik ezt a világot, mint az idősebb generációk, de ez az elgondolás téves. A fiatalok a legtöbb esetben nem látják át az online világ működését vagy az adatbiztonságot. Így fontos, hogy legyen mellettük valaki, aki bevezeti őket ebbe, erre pedig a családi fiókban való közös lét egy nagyon jó gyakorlat.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.
Látható problémák, láthatatlan lábnyom
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.
Közösen mindannyiunk jövőjéért
A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.
A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.
„Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.„
– emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett
A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.
„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”
– mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására