Alapvető igényünk, hogy a mobilunkat bárhol és bármikor tudjuk használni, így sok bosszúságot okozhat, ha nem az elvárásaink szerint működik egy szolgáltatás.
Nem csöng ki a telefon, vagy éppen üzenetet küldenénk, de nem tölt be az alkalmazás? A közhiedelemmel ellentétben ennek sokszor nem hálózati probléma az oka, hanem a környezeti körülményekből vagy akár a készülékünk hibájából adódhat a gond. A Yettel most segít, hogy mit tehetünk ilyen esetekben – jó tudni, hogy néha csak egyszerűen a készülék újraindítására van szükség.
Számít a helyszín
Mára megszokhattuk, hogy folyamatosan elérhetőek vagyunk a mobilunkon, ezért lehet meglepő, ha például egy pincehelységben nincs térerő. A mobilunk szempontjából nem mindegy, hogy egy mezőn vagy egy vastag falú épületben állunk, és az sem, hogy mennyire vagyunk közel a térerőt biztosító bázisállomáshoz. Ugyanis minél rövidebb utat kell megtennie a rádióhullámnak a bázisállomás és a készülékünk között, valamint minél kevesebb tereptárgy – például épület, erdő, hegy – áll az útjában, annál inkább megfelelő lesz a hívás minősége, és az internethasználat során sem érzékelhető kiesés, lassulás. A fém falak és gerendák, a vályog- és a vastag tégla- vagy üvegfal is nagymértékben gyengíthetik a rádiójelek terjedését, ezért fordulhat elő, hogy ablak közelében erősebb a jelszint, mint az épület közepén.
Környezeti hatások
A növényzet és az évszakok változása is befolyásolhatja a mobilozási élményt: hiába szebb az idő nyáron, a dús lombkoronák befolyásolják a rádióhullámok terjedését, ezért lehet egy-egy helyen télen jobb a hívások minősége vagy gyorsabb a letöltési sebesség. Szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy az évek alatt dúsabbá vált növényzet, vagy nagyra nőtt fák miatt kell a szolgáltatónak új helyet találnia a hálózati berendezéseknek, hogy biztosítani tudja a megfelelő minőségű szolgáltatást.
Ugyanez igaz az időjárásra is: a rádiójelek terjedésének a nyugodt időjárás kedvez, míg a viharos időjárás vagy extrém sűrű havazás akadályt jelent a tökéletes terjedésnek. A környezetünkben tartózkodó felhasználók száma is meghatározó: ha több felhasználó csatlakozik egy adott bázisállomáshoz, az szétosztja az elérhető kapacitást közöttük, ami például tömegrendezvényeken már érzékelhető sebességlassulást jelenthet a mobilinternetben, vagy lassan felépülő telefonhívásokat okozhat.
Tippek & trükkök: ezekkel segíthetünk
Sok múlik az általunk használt készüléken és alkalmazásokon is, hiszen mindegyik mobil különböző képességekkel rendelkezik, és más appokat használunk rajta, de pár trükkel mi magunk is sokat tehetünk a jobb mobilos élményért. Fontos, hogy a készülékre mindig a legfrissebb szoftver és operációs rendszer legyen telepítve, mert a gyártó ezzel garantálja a hibátlan működést. Ha problémát tapasztalunk, elsőként próbáljuk meg újraindítani a készülékünket – a gondmentes működés érdekében egyébként is célszerű hetente egyszer újraindítani azt. Ha egy-egy alkalmazás használatakor tapasztaltunk problémát, javasolt megnézni, hogy van-e belőle frissebb verzió, és azt letölteni, vagy más alkalmazásokat is kipróbálni; de egy sebességméréssel is megbizonyosodhatunk arról, hogy a hálózattal, vagy az appal lehet-e gond. A SIM-kártya hibáját pedig kiszűrhetjük készülék-kártya „keresztcserével”: a SIM-kártyánkat helyezzük át egy másik készülékbe, és azon keresztül teszteljük a szolgáltatást. Ha így is gond van, akkor a hiba nagy valószínűséggel a kártyával van.
A hazai mobilszolgáltatók folyamatosan vezetik ki a 3G technológiát, amelyet a korszerűbb 4G, illetve 5G vált fel – ezek révén gyorsabbá és megbízhatóbbá válik a szolgáltatás. Ez azt is jelenti ugyanakkor, hogy mobilunkat érdemes lecserélni legalább 4G-képes készülékre. A jó mobilos élmény érdekében ugyancsak fontos, hogy a készüléken egyszerre tudjunk beszélni és internetezni, amit a (4G-n elérhető) VoLTE technológia tesz lehetővé. Válasszunk VoLTE-képes mobilt, és kapcsoljuk is be a VoLTE funkciót, így megszűnik például az a probléma, hogy hívás közben nem töltődnek be a képek Messengeren vagy leáll a navigáció; és a hangminőség is jobb lesz a korábbinál.
Nyaraláskor híváskészen
Külföldi utazáskor gyakori aggodalom, hogy hogyan fogunk tudni mobilozni, lesz-e térerő. Világviszonylatban a magyarországi hálózatok minősége és a lefedettség kiemelkedő. A határokon túl azonban nem az itthoni, hanem a külföldi szolgáltatók hálózatát használjuk, így előfordulhat, hogy sok helyen nincs a Magyarországon megszokottnak megfelelő térerő. Utazás előtt érdemes ellenőrizni az adott országban elérhető szolgáltatók listáját. Lehet, hogy a telefon által automatikusan kiválasztott hálózat nem a hazai szolgáltató partnere, így csatlakozási hiba esetén érdemes beállítani a manuális hálózatválasztást.
A Yettel folyamatosan fejleszti hálózatát. Annak érdekében, hogy a lehető legjobb hálózati élményt biztosítsa, jelenleg is zajlik egy több tízmilliárd forintos modernizációs program, amely az 5G technológia fokozatos elterjedése mellett a 4G-mobilhálózat kapacitását a korábbi 2-3-szorosára növeli.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire.
Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
💭 Készítsünk biztonsági mentést a felhőbe – A karácsonyi vagy évzáró bulik sajnos remek lehetőséget szolgáltatnak arra, hogy megsérüljön telefonunk. Nagyon fontos, hogy készítsünk biztonsági mentést adatainkról, így, ha valami történik is eszközünkkel, nem veszik minden kárba.
💧 Használjunk vízálló tokot – A karácsonyfa-vadászat, az ajándékok begyűjtése és az egyéb szaladgálások balesetveszélyesek, pláne, ha esik vagy havazik. A HONOR legtöbb készüléke ugyan rendelkezik vízállósággal, azonban nem árt, ha szerzünk készülékeinkhez vízálló tokot, hogy legalább belülről ne sérüljenek.
📍 Használjunk helymeghatározást – A nagy sürgés-forgás közepette könnyedén ottfelejthetjük valahol telefonunkat, akár táskánkkal együtt. Az elérhető helymeghatározó alkalmazások segítenek abban, hogy egy másik eszköz segítségével megtaláljuk készülékünket, mielőtt még más csap le rá.
🔒 Ügyeljünk az online biztonságra is – Csábító lehet gyorsan még az utolsó pillanatban beszerezni pár dolgot online, de figyeljünk arra, hogy ne essünk adathalászat áldozatául. Ellenőrizzük a weboldalakat, ahonnan rendelünk, és ne adjuk meg személyes információinkat, jelszavainkat illetékteleneknek. Ügyeljünk arra is, hogy ne nyilvános Wi-Fi-n bonyolítsunk le tranzakciókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A karácsonyi ajándékozási szezon nem csak minket, vásárlókat, hanem a játékpiacot is kihívások elé állítja. A hazai piacvezető REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese, Gyaraki Dávid elmondta, hogyan készülnek fel az év végi csúcsidőszakra, amikor éves forgalmuk felét realizálják.
A karácsony egy egészen más bolygó, és a diafilm is új értelmet nyer
A REGIO JÁTÉK működése teljesen átalakul a november-decemberi időszakban, amely „turbófokozatot” igényel a logisztikai háttértől is. A vásárlási szokásokban a Black Friday jelentette a legnagyobb változást az elmúlt években: ez a kampány előrébb hozta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét, bár a korábbi „letaposós” rohamok konszolidálódtak. A slágertermékek között továbbra is a LEGO és a társasjátékok vezetnek, azonban meglepő módon a diafilmvetítő is mindig toplistás.
A diavetítőt egyébként éppen Gyaraki Dávid édesapja, a vállalat vezetője támasztotta fel, miután húsz évvel ezelőtt hiány volt a régi, lemezgyári kiadásából a piacon. Az új verzió LED-es, nem forrósodik, és kompatibilis a régi filmekkel. Így a klasszikus meséken túl, mint az „Öreg néne őzikéje”, új tartalmak is készülnek, például a „Bogyó és Babóca” vagy a „Kufli” sorozatok.
Társasjáték, nem csak hardcore gamereknek
A boltokat járva szinte egyértelmű, hogy a társasjáték-piac aranykorát éli. A klasszikus, versengő játékok mellett egyre népszerűbbek a kooperatív és asszociációs játékok, így már tényleg mindenki megtalálhatja a számára izgalmas formát. A kooperatív típusúak a közös célokra, például egy szigetről való megmenekülésre vagy az univerzum közös megmentésére fókuszálnak, az asszociációs és absztrakt játékok pedig a kreativitásra építenek.
A modern játékok demokratizálták is a piacot: ma már nemcsak „hardcore gamerek”, hanem átlagos családok is tartalmas, közös élményt találhatnak a társasozásban. Ugyanakkor vannak olyan különlegességek is, mint például a Sikoly társasjáték, amelyben a technológia is szerepet kap: applikáció használatával ugyanis a játék egy pontján a résztvevők egy hívást kaphatnak, és az itt elhangzottak döntik el a további lépéseket.
Érdekesség, hogy míg a játékokat általában többnyire az anyukák veszik, az apukák inkább a társasjáték-felelősök és a távirányítós autók beszerzésében is szívesen is kiveszik a részüket, hiszen tudjuk, hogy „minden játék a bennünk lévő kisgyerek öröme” – fogalmaz a REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese.
A játékok nem az Északi-sarkról, hanem Kínából érkeznek a fa alá
A játékok döntő többsége Távol-Keletről, elsősorban Kínából érkezik, ahol a jól kiépített ipar lehetővé teszi a tömeggyártást. A hazai gyártás ezzel nem tudja felvenni a versenyt, a magasabb alapanyagköltségek és a korlátozott exportcsatornák miatt, így szinte olcsóbb az ottani késztermék, mint az európai nyersanyag.
A játékpiac továbbá jelentősen előfinanszírozott, így elvileg akár már szeptemberben beszerezhetnénk az összes karácsonyi ajándékot. A REGIO JÁTÉK-nál a rendeléseket minimum fél évvel előre leadják, hogy a játékok időben, augusztus végére megérkezzenek. A nagykereskedőik pedig jellemzően szeptember elején töltik fel készleteiket a viszonteladók és vásárlók számára.
Automatizált raktárból, gyorsan, pontosan
Mindennek hátterében óriási logisztikai rendszer áll. A REGIO JÁTÉK 10 ezer négyzetméteres, 2017 óta működő törökbálinti raktára a szezonális időszakban hatalmas terhelést kap. A Kínából, hajóval érkező árukat, az uniós vámellenőrzés után, kamionnal szállítják az országba, majd a központba. Itt szortírozás és betárolás következik, vagy továbbítják az árut a 44 üzlet és a webáruház számára. Mivel karácsony előtt az átlagoshoz képest akár négy-ötszörösére is felpörög a forgalom, ilyenkor akár naponta kétszer is kiszállítanak az üzletekbe.
A raktárt 2020-ban automatizálták, hogy még inkább felgyorsítsák a munkafolyamatokat, minimalizálják a hibákat, és csökkentsék az emberi erőforrásokra való túlzott támaszkodást, mivel a jó munkaerő megtalálása a raktári környezetben is komoly kihívás. A Siemens-technológiával vezérelt és automatizált rendszer most 10 másodpercenként helyez fel egy dobozt a 800 méter hosszú szalagra, kezelve a legkisebb diafilmtől a kétméteres plüssmackókig minden terméket. A fejlesztés a hatékonyság mellett a készletpontosságot is javította: a gép a vonalkódok alapján válogatja a beérkező árut, így például látja, adott darabból mennyit kell betárolni, és mennyi kerüljön a boltokba.
Zöldül a játékpiac is
Ma már a piac és a vásárlók is elvárják, hogy egyre fenntarthatóbb módon állítsák elő a játékokat, miközben azok esztétikusak maradnak. Ez kezdetben ellentmondott a kínai beszállítói logikának, hiszen ez plusz erőforrásokat igényel a gyártás során.
A szülők elsősorban a gyerekek egészsége miatt keresik ezeket a megoldásokat, de persze a pénztárca érzékenysége még mindig meghatározza a döntéseket Gyaraki Dávid szerint. A szakember az Ipar Hangjai podcast friss epizódjában emellett elmondta, hogy nem csak a késztermékek esetében szentelnek figyelmet a környezettudatos megoldásoknak, hanem a törökbálinti raktár működtetését is napkollektorok, illetve energiatároló rendszer segíti, sőt, évtizedek óta bejáratott módszereik vannak a játékok és a kartoncsomagolások újrahasznosítására is.
Cégek csatlakozását várják a Nemzeti Faültetés Napjához
„Az ország 8 régiójában több helyszínen ültetünk el legkevesebb 100 ezer fát 2025. március 1-jén, de jóval többet szeretnénk, ezért várjuk további környezettudatos cégek jelentkezését” – mondta el a 10 millió Fa főkoordinátora, Hervai Franciska. A partnereink ESG törekvéseik elérése mellett komoly megjelenési felületet kapnak a helyszíneken és kampányaink során, melyeket a Content’ n more (CNM) reklámügynökség koordinál.
Máris több mint 30 közéleti személyiség, köztük Geszti Péter, Döbrösi Laura, Litkai Gergely, és Csányi Vilmos etológus csatlakozott a 10 millió Fa közösség által kezdeményezett Nemzeti Faültetés Napjához. A művészek mellett több cég is beállt a soha nem látott méretű faültetés mellé, mint a Gránit Bank, Anima Travel, Gigawood. „Továbbra is keressük céges partnereinket, akik a „kötelező zöldkonferenciákon túl, 2025 tavaszán cselekednének is, hogy túlszárnyalhassuk eredeti elképzeléseinket, és minél többen örülhessenek az erdősítés, Miyawaki-faültetés, csemeteültetés, városi ültetés eredményeinek – mondta el Hervai Franciska. A 10 millió Fa főkoordinátora hozzátette, hogy a vállalkozások számára a faültetés élménye, és ESG céljaik elérése mellett komoly brandépítési lehetőséget is biztosítanak.
Komoly értéket kapnak a Nemzeti Faültetés Napja partnercégei
A Nemzeti Faültetés Napja során több száz helyszínen, erdőszélen, városi környezetben ültetünk – mely helyszíneken megjelenést biztosítunk partnercégeinknek. Ezenfelül közösségi médiás és sajtómegjelenéseket is szervezünk a Content’ n more (CNM) reklámügynökség támogatásával, melyen partnereink a Nemzeti Faültetés Napja és a 10 millió Fa brand mellet jelenhetnek meg – mondta el Hervai Franciska.
„Nem csak fákat, gondolatokat is ültetünk!”
„Sokak számára túl nagy falatnak tűnik a klímaválsággal felvenni a küzdelmet, mondván, a kormányok, gazdasági szereplők nélkül mindez lehetetlen. Ugyanakkor programtervekkel, konferenciákkal, tanulmányokkal teli a polc, látjuk hová jutottunk, itt a cselekvés ideje! Ahogyan Csányi Vilmos ökológus fogalmazott sajtótájékoztatónkon, ’Magyarországon mintegy 6 milliárd fa található, ezt kellene duplázni, triplázni. A 10 millió fa elültetése az első lépés”. Mi a 10 millió Fánál tapasztaljuk, hogy a faültetésekkel egyben gondolatokat is ültetünk, melyek hosszútávon egy olyan tudatos társadalom kialakulásához vezethetnek, amely képessé válhat szembenézni a globális felmelegedés helyi kihívásaival” – hívta fel a figyelmet Bojár Iván András, a Nemzeti Faültetés Napjának ötletgazdája, a 10 millió Fa alapítója.
Várják csapatok, közösségek, iskolák, dalárdák, focicsapatok és egyházak csatlakozását is a Nemzeti Faültetés Napjához!
„A fa törzse kör alakú, nincs se jobb, se bal oldala. És ugyanígy, nincs bal- és jobboldali klímaválság, hőguta, aszály, árvíz és elsivatagosodás sem” – vallja Bojár Iván András.
A Nemzeti Faültetés Napján, (melyre itt lehet regisztrálni) a becsatlakozó civileken túl valamennyi magyarországi szervezet és szerveződés, intézmény és vállalat részt vehet. Magukat erre az egy alkalomra megszervező iskolák, osztályok, óvodák, laktanyák, egyetemek, tancsoportok, cégek, színházak, kórházak, sport és egyházi közösségek, énekkarok, kiránduló társaságok, multicégek alkalmazottai, jógások és madarászok, a legkülönfélébb társadalmi vagy civil szervezetek tagjai, de akár a nemzeti tőkésosztály vállalatai is – szögezi le a 10 millió Fa alapítványa.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!