Alapvető igényünk, hogy a mobilunkat bárhol és bármikor tudjuk használni, így sok bosszúságot okozhat, ha nem az elvárásaink szerint működik egy szolgáltatás.
Nem csöng ki a telefon, vagy éppen üzenetet küldenénk, de nem tölt be az alkalmazás? A közhiedelemmel ellentétben ennek sokszor nem hálózati probléma az oka, hanem a környezeti körülményekből vagy akár a készülékünk hibájából adódhat a gond. A Yettel most segít, hogy mit tehetünk ilyen esetekben – jó tudni, hogy néha csak egyszerűen a készülék újraindítására van szükség.
Számít a helyszín
Mára megszokhattuk, hogy folyamatosan elérhetőek vagyunk a mobilunkon, ezért lehet meglepő, ha például egy pincehelységben nincs térerő. A mobilunk szempontjából nem mindegy, hogy egy mezőn vagy egy vastag falú épületben állunk, és az sem, hogy mennyire vagyunk közel a térerőt biztosító bázisállomáshoz. Ugyanis minél rövidebb utat kell megtennie a rádióhullámnak a bázisállomás és a készülékünk között, valamint minél kevesebb tereptárgy – például épület, erdő, hegy – áll az útjában, annál inkább megfelelő lesz a hívás minősége, és az internethasználat során sem érzékelhető kiesés, lassulás. A fém falak és gerendák, a vályog- és a vastag tégla- vagy üvegfal is nagymértékben gyengíthetik a rádiójelek terjedését, ezért fordulhat elő, hogy ablak közelében erősebb a jelszint, mint az épület közepén.
Környezeti hatások
A növényzet és az évszakok változása is befolyásolhatja a mobilozási élményt: hiába szebb az idő nyáron, a dús lombkoronák befolyásolják a rádióhullámok terjedését, ezért lehet egy-egy helyen télen jobb a hívások minősége vagy gyorsabb a letöltési sebesség. Szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy az évek alatt dúsabbá vált növényzet, vagy nagyra nőtt fák miatt kell a szolgáltatónak új helyet találnia a hálózati berendezéseknek, hogy biztosítani tudja a megfelelő minőségű szolgáltatást.
Ugyanez igaz az időjárásra is: a rádiójelek terjedésének a nyugodt időjárás kedvez, míg a viharos időjárás vagy extrém sűrű havazás akadályt jelent a tökéletes terjedésnek. A környezetünkben tartózkodó felhasználók száma is meghatározó: ha több felhasználó csatlakozik egy adott bázisállomáshoz, az szétosztja az elérhető kapacitást közöttük, ami például tömegrendezvényeken már érzékelhető sebességlassulást jelenthet a mobilinternetben, vagy lassan felépülő telefonhívásokat okozhat.
Tippek & trükkök: ezekkel segíthetünk
Sok múlik az általunk használt készüléken és alkalmazásokon is, hiszen mindegyik mobil különböző képességekkel rendelkezik, és más appokat használunk rajta, de pár trükkel mi magunk is sokat tehetünk a jobb mobilos élményért. Fontos, hogy a készülékre mindig a legfrissebb szoftver és operációs rendszer legyen telepítve, mert a gyártó ezzel garantálja a hibátlan működést. Ha problémát tapasztalunk, elsőként próbáljuk meg újraindítani a készülékünket – a gondmentes működés érdekében egyébként is célszerű hetente egyszer újraindítani azt. Ha egy-egy alkalmazás használatakor tapasztaltunk problémát, javasolt megnézni, hogy van-e belőle frissebb verzió, és azt letölteni, vagy más alkalmazásokat is kipróbálni; de egy sebességméréssel is megbizonyosodhatunk arról, hogy a hálózattal, vagy az appal lehet-e gond. A SIM-kártya hibáját pedig kiszűrhetjük készülék-kártya „keresztcserével”: a SIM-kártyánkat helyezzük át egy másik készülékbe, és azon keresztül teszteljük a szolgáltatást. Ha így is gond van, akkor a hiba nagy valószínűséggel a kártyával van.
A hazai mobilszolgáltatók folyamatosan vezetik ki a 3G technológiát, amelyet a korszerűbb 4G, illetve 5G vált fel – ezek révén gyorsabbá és megbízhatóbbá válik a szolgáltatás. Ez azt is jelenti ugyanakkor, hogy mobilunkat érdemes lecserélni legalább 4G-képes készülékre. A jó mobilos élmény érdekében ugyancsak fontos, hogy a készüléken egyszerre tudjunk beszélni és internetezni, amit a (4G-n elérhető) VoLTE technológia tesz lehetővé. Válasszunk VoLTE-képes mobilt, és kapcsoljuk is be a VoLTE funkciót, így megszűnik például az a probléma, hogy hívás közben nem töltődnek be a képek Messengeren vagy leáll a navigáció; és a hangminőség is jobb lesz a korábbinál.
Nyaraláskor híváskészen
Külföldi utazáskor gyakori aggodalom, hogy hogyan fogunk tudni mobilozni, lesz-e térerő. Világviszonylatban a magyarországi hálózatok minősége és a lefedettség kiemelkedő. A határokon túl azonban nem az itthoni, hanem a külföldi szolgáltatók hálózatát használjuk, így előfordulhat, hogy sok helyen nincs a Magyarországon megszokottnak megfelelő térerő. Utazás előtt érdemes ellenőrizni az adott országban elérhető szolgáltatók listáját. Lehet, hogy a telefon által automatikusan kiválasztott hálózat nem a hazai szolgáltató partnere, így csatlakozási hiba esetén érdemes beállítani a manuális hálózatválasztást.
A Yettel folyamatosan fejleszti hálózatát. Annak érdekében, hogy a lehető legjobb hálózati élményt biztosítsa, jelenleg is zajlik egy több tízmilliárd forintos modernizációs program, amely az 5G technológia fokozatos elterjedése mellett a 4G-mobilhálózat kapacitását a korábbi 2-3-szorosára növeli.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!