Connect with us

Tippek

Ezeket a beállításokat mindenképpen végezd el a karácsonyra kapott okoseszközökön

beállításokat

Minimálisra csökkenthető az adatvesztés veszélye azzal, ha szentelünk egy órát a digitális eszközök szakszerű beállítására.

Az elmúlt években a digitális eszközök az ünnepi szezon legnagyobb slágertermékének bizonyultak. Szinte nincs olyan háztartás, ahol évről-évre ne kerülne a fa alá legalább egy új okostelefon vagy tablet, de az okosórák és smart TV-k is egyre népszerűbb ajándéknak számítanak a magyar családok körében. Nem meglepő, hogy az ajándékozás után a legtöbben már azonnal használatba vennék a csúcskategóriás okoskészüléküket. Ennek ellenére az üzembe helyezéssel érdemes kivárni inkább egy nyugodtabb időpontot, amikor kellő figyelmet és időt tud szánni a felhasználó arra, hogy alaposan és átgondoltan végezzen el minden szükséges készülékbeállítást. Ellenkező esetben ugyanis súlyos kibervédelmi kockázatokkal és végzetes adatvesztéssel is számolhatnak a készüléktulajdonosok.

Egy új készülék beállítása ma már nem csak annyiból áll, hogy áthelyezzük a SIM kártyát

Bizonyára sokak emlékezetében élnek még azok az idők, amikor egy új mobiltelefon beüzemelése annyiból állt, hogy áthelyeztük bele a SIM kártyát, a legnagyobb bosszúságot pedig maximum az okozta, hogy a nem SIM-re mentett névjegyek a régi készüléken maradtak. Azonban a digitális technológia jelenlegi állásánál az eszközök cseréje már jóval bonyolultabb, ezzel együtt pedig az adatvesztési kockázatok is jelentős mértékben nőttek.

„A hanyagul elvégzett eszközbeállítás azért veszélyes, mert sokszor csak a készülék elvesztésénél, meghibásodásánál, vagy egy újabb készülékcsere során buknak ki a végzetes problémák. Például, hogy nem készült biztonsági mentés az adatokról, vagy készült, de nem tudjuk hol érjük el őket. Az sem egyedi eset, hogy a felhasználók olyan fiókokat használnak, amikhez már nem él a regisztrált email cím, így az új készüléken már nem tudnak belépni ezekre a profilokra. Ezek banálisnak tűnhetnek, de mind olyan dolgok, amikre már a legelső beállítások elvégzése során oda kell figyelni.”

– árulta el Juhász Viktor a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

Legyen automatikus mentés a felhőbe

Az okostelefonok ma már rengeteg fontos és szenzitív adatot tárolnak a felhasználókról, amik nagy eséllyel elveszhetnek egy elkapkodott készülékcsere során. Ilyenkor pedig nemcsak a névjegyzék, de a feljegyzések, fényképek, belépési adatok, fizetős applikációk, sőt, banki adatok is elveszhetnek, amiknek a helyreállítása időigényes, bonyolult, nem ritkán pedig egyenesen lehetetlen. Ennek elkerülésére az egyik legfontosabb lépés, hogy az új készüléket már a legelső használat alkalmával úgy állítsuk be, hogy a rá kerülő adatokat automatikusan valamilyen felhőtárhelyre szinkronizálja.

Fizetős tárhely helyett Google Drive

A felhőbe való adatmentésre ugyan a nagy gyártóknak már vannak saját fejlesztésű alapértelmezett megoldásaik, ám ezek sok esetben korlátozottak, bizonyos méret felett pedig fizetősek. Azonban kevesen tudják, hogy az Androidra és iOS-re is ingyenesen telepíthető Google Drive alkalmazáson keresztül könnyen le lehet menteni a telefonon lévő  képeket és más dokumentumokat a saját Google tárhelyre. Ezzel rengeteg memória szabadítható fel az okoskészülékeken, ráadásul a költséges tárhely előfizetést is megspórolhatjuk.

A belépési adatokat vezessük védett dokumentumokban!

A legtöbb felhasználónak ma már követhetetlen, hogy hány felületre és alkalmazásba van regisztrálva az okos készülékeken keresztül. Ez általában egészen addig nem okoz problémát, amíg az eszköz megjegyzi helyettünk a jelszavakat, ám egy készülékcsere esetén nagy bajban lehetünk, ha nem vezettük valahol a belépési adatainkat. Erre a Google Keep egy praktikus és biztonságos megoldást kínál, de az Apple készülékeken lévő jegyzetekben is védve és átlátható módon vezethetjük ezeket az információkat. Mivel ezek az alkalmazások csak hitelesített fiókokkal használhatóak, így tökéletes biztonságot nyújtanak a felhasználók szenzitív adatainak.

„Én mindenkinek azt javaslom, hogy azonnal jegyezze fel valahova a belépési adatokat, ha új helyre regisztrál, mert később rengeteg bosszúságot spórolhat meg ezzel. Ha a jelszavak mellé feljegyezzük a dátumot, az még jobb, ugyanis évente egyszer nem árt cserélni a különböző jelszavakat. Egy digitális jegyzetben listaszerűen vezetve átláthatóvá válnak ezek az adatok, és ha szükség van valamire, rá is lehet keresni.”

– érvelt Juhász Viktor az iSolutions ügyvezetője.

Emellett a gyenge jelszavak használata is súlyos adatbiztonsági kockázatot jelent, ami a szakértő szerint azért olyan gyakori a felhasználók körében, mert fejben akarják megjegyezni azokat. Az is kockázatos lehet, ha több belépéshez is ugyanazt a kódot adjuk meg hiszen, így egy jelszó feltörésével több fiókunk is veszélybe kerül. A smart TV-ken létrehozott fiókok ilyen szempontból még kitettebbek a rosszindulatú támadásoknak, mert a legtöbb felhasználó a nehézkes gépelés miatt nagyon rövid és egyszerű jelszavakat ad meg rajtuk.

A gyerekek biztonsága érdekében hozzunk létre családi fiókot!

A szakértő azt is hangsúlyozza, hogy abban az esetben, amikor a gyerekek kapnak okoskészüléket, aranyszabály, hogy ők is saját profilt kapjanak. Sajnos sűrűn látni azt a hibás gyakorlatot, hogy a gyerekek a tabletet vagy okostelefont a szülők felhasználói profiljával használják. Ilyenkor nemcsak az jelent veszélyt, hogy a gyerekek hozzáférnek minden olyan képhez és tartalomhoz, ami a szülők eszközein van, de ilyenkor az alkalmazásokra, webáruházakra beállított bankkártya adatok is védtelenek. Az internetes csalók kedvelt célpontjai gyerekek, akiktől a játék és videó platformokon való böngészés során csalják ki a bankkártya adatokat. Ennek elkerülésére a megoldás egy családi fiók létrehozása, ahol részletesen beállítható, hogy a gyerekek profiljai milyen jogosultságokkal rendelkezzenek, mihez férjenek hozzá és az is megszabható, hogy mennyi ideig használhatják az alkalmazásokat.

A Google Family Linkre a legtöbben egy online szülői felügyeleti eszközként tekintenek, pedig a legújabb fejlesztései már jóval túlmutatnak ezen. Amellett, hogy a beállítás számos ellenőrzési lehetőséget biztosít a hozzá kapcsolt készülékekhez, a jogosultságok beállításával egyszerűen kezelhető, hogy a gyerekek milyen alkalmazásokhoz és mennyi ideig férhetnek hozzá. Ezek mellett a Family Link biztonsági eszközként is működik, amivel láthatjuk a hozzá kapcsolt készülékek helyzetét. A funkciók használatához azonban elengedhetetlen az új eszközök körültekintő beállítása, amit érdemes a családnak közösen elvégeznie.

„Nagyon fontos, hogy a szülők odafigyeljenek rá és tudatosan kezeljék azt a helyzetet, amikor a gyerekek okoseszközt kapnak karácsonyra. Ilyenkor akármekkora is az izgalom, hogy a gyerkőc használatba vegye az új készüléket, a beállításokat mindenképpen együtt kell elvégezni. Ugyanis ilyenkor van lehetősége a szülőnek testreszabni a gyerekek különböző hozzáféréseit és jogosultságait, amit a legpraktikusabb egy családi fiókban kezelni.

– magyarázta Juhász Viktor informatikai szakértő.

A régi készülékek tovább ajándékozása is veszélyes lehet a saját adatokra nézve

Az ünnepek alatt gyakran a régi eszközök is gazdát cserélnek. Vannak, akik családon belül, vagy ismerősöknek ajándékozzák tovább, de sokan eladásra kínálják megunt készülékeiket. A továbbadás előtt azonban mindenképpen meg kell bizonyosodni arról, hogy véletlenül sem maradt a készüléken saját adat és minden felületről és alkalmazásból kijelentkeztünk. A legmegbízhatóbb eljárás ilyenkor a gyári reset, amikor a telefont visszaállítjuk a gyári állapotba. Azonban a szakértő azt tanácsolja, hogy ezzel a lépéssel mindenképpen várjunk 2-3 hetet, ami alatt megbizonyosodunk arról, hogy valóban minden adat átkerült az új eszközünkre.

“Mielőtt teljesen letöröljük a régi telefonunk memóriáját, fontos, hogy használjuk az új eszközt legalább két hétig. Ha ez idő alatt minden működik rajta, a bankkártya, a címek, a naptár, alkalmazások, fotók, tehát megvannak az adatok, akkor törölhetjük a régi telefont. Az eddigi tapasztalataim szerint azonban ez az egy-két hét biztosan kell ahhoz, hogy észre vegye az ember, ha valami hiányzik.”

– tanácsolta Juhász Viktor az üzleti felhőmegoldásokkal foglalkozó  iSolutions Kft. ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz

A mindennapi munkavégzés során nagy segítséget jelenthet a monitorok használata, azonban kevesen tudják igazán kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.

Az LG szakértői most összegyűjtötték, hogy milyen beállításokkal, elrendezésekkel és szokásokkal lehetünk ténylegesen hatékonyabbak a monitorok használatával.

A monitorokkal kényelmesebb és ergonomikusabb lehet az egész napos munkavégzés, sokan azonban a megvásárolt kijelzőt egyszerűen elhelyezik az asztalon, és a laptop képernyőjének kiterjesztésére használják. Holott ennél sokkal több területen segíthetnek minket a monitorjaink.

  1. Alakítsuk igényeinkre az elrendezést

Számos munkakörben többféle feladatot végzünk – például szövegszerkesztés mellett táblázatokat is kezelünk –, mindezt gyakran hosszú ideig, megszakítás nélkül, így javasolt olyan monitort választunk, amit kényelmesen, az adott feladattól függően elforgathatunk és beállíthatunk.

Programozáshoz vagy szövegszerkesztési feladatokhoz a monitort érdemes pivot (álló) módba forgatni, így lényegesen többet láthatunk a függőlegesen elrendezett adatsorokból, azaz kevesebbet kell görgetnünk. Grafikai és videós munkákhoz általában két vízszintesen elrendezett monitor ajánlott: az egyiket így az aktív munkafelület, a másikat pedig az előnézet vagy eszköztárak megjelenítésére használhatunk. Táblázatok kezeléséhez azok típusától függően hasznos lehet az álló és a vízszintes elrendezés is.

Az LG  Ergo Dual talphoz például eleve két kijelzőt lehet csatlakoztatni, amiket bármilyen elrendezésben – akár egymás fölött is – kényelmesen elhelyezhetünk, a két monitor pozícióját pedig egyszerűen változtathatjuk. Emellett rugalmasan, egyenként állíthatjuk be a magasságukat és dőlésszögüket, ami különösen hasznos a hosszas, fókuszált munkavégzés során.

  1. Több monitor = több lehetőség

Ha több monitorunk van, a Windows billentyű + Shift + balra/jobbra nyíl lesz a kedvenc billentyűkombinációnk: ezzel ugyanis az aktív ablakot azonnal átküldhetjük a másik monitorra. Ha pedig egy kijelzőn több ablakot is szeretnénk látni, a Windows billentyű és a nyilak lehetnek a legjobb barátaink: ezzel a funkcióval a képernyő két felére, és a sarokba is tehetjük az ablakokat, így egy képernyőn láthatunk több folyamatot, emellett gyorsan válthatunk a teljes képernyős vagy a kisablakos nézetek között.

  1. Virtuális asztalok

A virtuális asztalok létrehozása egy valódi varázslat, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk rájuk úgy, mint külön „szigetekre”, amelyek segítenek rendszerezni a különböző típusú feladatainkat: az egyiken futhatnak a kommunikációs csatornák, például az e-mailezés és a munkahelyi chat, a másikon a táblázatok, a harmadikon pedig a kreatív munka.

A Windows billentyű + Ctrl + D kombinációval egy új, tiszta asztalt hozhatunk létre – mintha éppen most kapcsoltuk volna be a számítógépet –, ahová egy adott feladattípushoz vagy projekthez kapcsolódó folyamatokat rendszerezhetjük. Az ezek közötti váltást a Windows billentyű + Ctrl + balra/jobbra nyíl könnyíti meg, ezzel villámgyorsan váltogathatunk az asztalok között, így a kontextusváltás nem töri meg a munkamenetet.

  1. Használjuk a fókusz módot

Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor a felugró értesítések miatt nem tudunk koncentrálni az adott feladatra, emiatt pedig végső soron sokkal lassabban végzünk a munkánkkal. A Win + N billentyűkombinációval egy mozdulattal előhívjuk az Értesítési központot, ahol a „Ne zavarjanak” módot bekapcsolva nem jelennek meg a felugró értesítések. Különösen hasznos megoldás lehet ez akkor, ha prezentációs helyzetben vagyunk.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.

A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.

Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.

Tudásbázis

Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.

Önkiszolgáló felület

Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra.  „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”

Chatbot

A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”

Munkavállalói jóllét

Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot

Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.

Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.

„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”

– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.

A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.

A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.

„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”

– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab  palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.

„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”

– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.

A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss