Tippek
Ezeket a beállításokat mindenképpen végezd el a karácsonyra kapott okoseszközökön
Minimálisra csökkenthető az adatvesztés veszélye azzal, ha szentelünk egy órát a digitális eszközök szakszerű beállítására.
Az elmúlt években a digitális eszközök az ünnepi szezon legnagyobb slágertermékének bizonyultak. Szinte nincs olyan háztartás, ahol évről-évre ne kerülne a fa alá legalább egy új okostelefon vagy tablet, de az okosórák és smart TV-k is egyre népszerűbb ajándéknak számítanak a magyar családok körében. Nem meglepő, hogy az ajándékozás után a legtöbben már azonnal használatba vennék a csúcskategóriás okoskészüléküket. Ennek ellenére az üzembe helyezéssel érdemes kivárni inkább egy nyugodtabb időpontot, amikor kellő figyelmet és időt tud szánni a felhasználó arra, hogy alaposan és átgondoltan végezzen el minden szükséges készülékbeállítást. Ellenkező esetben ugyanis súlyos kibervédelmi kockázatokkal és végzetes adatvesztéssel is számolhatnak a készüléktulajdonosok.
Egy új készülék beállítása ma már nem csak annyiból áll, hogy áthelyezzük a SIM kártyát
Bizonyára sokak emlékezetében élnek még azok az idők, amikor egy új mobiltelefon beüzemelése annyiból állt, hogy áthelyeztük bele a SIM kártyát, a legnagyobb bosszúságot pedig maximum az okozta, hogy a nem SIM-re mentett névjegyek a régi készüléken maradtak. Azonban a digitális technológia jelenlegi állásánál az eszközök cseréje már jóval bonyolultabb, ezzel együtt pedig az adatvesztési kockázatok is jelentős mértékben nőttek.
„A hanyagul elvégzett eszközbeállítás azért veszélyes, mert sokszor csak a készülék elvesztésénél, meghibásodásánál, vagy egy újabb készülékcsere során buknak ki a végzetes problémák. Például, hogy nem készült biztonsági mentés az adatokról, vagy készült, de nem tudjuk hol érjük el őket. Az sem egyedi eset, hogy a felhasználók olyan fiókokat használnak, amikhez már nem él a regisztrált email cím, így az új készüléken már nem tudnak belépni ezekre a profilokra. Ezek banálisnak tűnhetnek, de mind olyan dolgok, amikre már a legelső beállítások elvégzése során oda kell figyelni.”
– árulta el Juhász Viktor a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.
Legyen automatikus mentés a felhőbe
Az okostelefonok ma már rengeteg fontos és szenzitív adatot tárolnak a felhasználókról, amik nagy eséllyel elveszhetnek egy elkapkodott készülékcsere során. Ilyenkor pedig nemcsak a névjegyzék, de a feljegyzések, fényképek, belépési adatok, fizetős applikációk, sőt, banki adatok is elveszhetnek, amiknek a helyreállítása időigényes, bonyolult, nem ritkán pedig egyenesen lehetetlen. Ennek elkerülésére az egyik legfontosabb lépés, hogy az új készüléket már a legelső használat alkalmával úgy állítsuk be, hogy a rá kerülő adatokat automatikusan valamilyen felhőtárhelyre szinkronizálja.
Fizetős tárhely helyett Google Drive
A felhőbe való adatmentésre ugyan a nagy gyártóknak már vannak saját fejlesztésű alapértelmezett megoldásaik, ám ezek sok esetben korlátozottak, bizonyos méret felett pedig fizetősek. Azonban kevesen tudják, hogy az Androidra és iOS-re is ingyenesen telepíthető Google Drive alkalmazáson keresztül könnyen le lehet menteni a telefonon lévő képeket és más dokumentumokat a saját Google tárhelyre. Ezzel rengeteg memória szabadítható fel az okoskészülékeken, ráadásul a költséges tárhely előfizetést is megspórolhatjuk.
A belépési adatokat vezessük védett dokumentumokban!
A legtöbb felhasználónak ma már követhetetlen, hogy hány felületre és alkalmazásba van regisztrálva az okos készülékeken keresztül. Ez általában egészen addig nem okoz problémát, amíg az eszköz megjegyzi helyettünk a jelszavakat, ám egy készülékcsere esetén nagy bajban lehetünk, ha nem vezettük valahol a belépési adatainkat. Erre a Google Keep egy praktikus és biztonságos megoldást kínál, de az Apple készülékeken lévő jegyzetekben is védve és átlátható módon vezethetjük ezeket az információkat. Mivel ezek az alkalmazások csak hitelesített fiókokkal használhatóak, így tökéletes biztonságot nyújtanak a felhasználók szenzitív adatainak.
„Én mindenkinek azt javaslom, hogy azonnal jegyezze fel valahova a belépési adatokat, ha új helyre regisztrál, mert később rengeteg bosszúságot spórolhat meg ezzel. Ha a jelszavak mellé feljegyezzük a dátumot, az még jobb, ugyanis évente egyszer nem árt cserélni a különböző jelszavakat. Egy digitális jegyzetben listaszerűen vezetve átláthatóvá válnak ezek az adatok, és ha szükség van valamire, rá is lehet keresni.”
– érvelt Juhász Viktor az iSolutions ügyvezetője.
Emellett a gyenge jelszavak használata is súlyos adatbiztonsági kockázatot jelent, ami a szakértő szerint azért olyan gyakori a felhasználók körében, mert fejben akarják megjegyezni azokat. Az is kockázatos lehet, ha több belépéshez is ugyanazt a kódot adjuk meg hiszen, így egy jelszó feltörésével több fiókunk is veszélybe kerül. A smart TV-ken létrehozott fiókok ilyen szempontból még kitettebbek a rosszindulatú támadásoknak, mert a legtöbb felhasználó a nehézkes gépelés miatt nagyon rövid és egyszerű jelszavakat ad meg rajtuk.
A gyerekek biztonsága érdekében hozzunk létre családi fiókot!
A szakértő azt is hangsúlyozza, hogy abban az esetben, amikor a gyerekek kapnak okoskészüléket, aranyszabály, hogy ők is saját profilt kapjanak. Sajnos sűrűn látni azt a hibás gyakorlatot, hogy a gyerekek a tabletet vagy okostelefont a szülők felhasználói profiljával használják. Ilyenkor nemcsak az jelent veszélyt, hogy a gyerekek hozzáférnek minden olyan képhez és tartalomhoz, ami a szülők eszközein van, de ilyenkor az alkalmazásokra, webáruházakra beállított bankkártya adatok is védtelenek. Az internetes csalók kedvelt célpontjai gyerekek, akiktől a játék és videó platformokon való böngészés során csalják ki a bankkártya adatokat. Ennek elkerülésére a megoldás egy családi fiók létrehozása, ahol részletesen beállítható, hogy a gyerekek profiljai milyen jogosultságokkal rendelkezzenek, mihez férjenek hozzá és az is megszabható, hogy mennyi ideig használhatják az alkalmazásokat.
A Google Family Linkre a legtöbben egy online szülői felügyeleti eszközként tekintenek, pedig a legújabb fejlesztései már jóval túlmutatnak ezen. Amellett, hogy a beállítás számos ellenőrzési lehetőséget biztosít a hozzá kapcsolt készülékekhez, a jogosultságok beállításával egyszerűen kezelhető, hogy a gyerekek milyen alkalmazásokhoz és mennyi ideig férhetnek hozzá. Ezek mellett a Family Link biztonsági eszközként is működik, amivel láthatjuk a hozzá kapcsolt készülékek helyzetét. A funkciók használatához azonban elengedhetetlen az új eszközök körültekintő beállítása, amit érdemes a családnak közösen elvégeznie.
„Nagyon fontos, hogy a szülők odafigyeljenek rá és tudatosan kezeljék azt a helyzetet, amikor a gyerekek okoseszközt kapnak karácsonyra. Ilyenkor akármekkora is az izgalom, hogy a gyerkőc használatba vegye az új készüléket, a beállításokat mindenképpen együtt kell elvégezni. Ugyanis ilyenkor van lehetősége a szülőnek testreszabni a gyerekek különböző hozzáféréseit és jogosultságait, amit a legpraktikusabb egy családi fiókban kezelni.”
– magyarázta Juhász Viktor informatikai szakértő.
A régi készülékek tovább ajándékozása is veszélyes lehet a saját adatokra nézve
Az ünnepek alatt gyakran a régi eszközök is gazdát cserélnek. Vannak, akik családon belül, vagy ismerősöknek ajándékozzák tovább, de sokan eladásra kínálják megunt készülékeiket. A továbbadás előtt azonban mindenképpen meg kell bizonyosodni arról, hogy véletlenül sem maradt a készüléken saját adat és minden felületről és alkalmazásból kijelentkeztünk. A legmegbízhatóbb eljárás ilyenkor a gyári reset, amikor a telefont visszaállítjuk a gyári állapotba. Azonban a szakértő azt tanácsolja, hogy ezzel a lépéssel mindenképpen várjunk 2-3 hetet, ami alatt megbizonyosodunk arról, hogy valóban minden adat átkerült az új eszközünkre.
“Mielőtt teljesen letöröljük a régi telefonunk memóriáját, fontos, hogy használjuk az új eszközt legalább két hétig. Ha ez idő alatt minden működik rajta, a bankkártya, a címek, a naptár, alkalmazások, fotók, tehát megvannak az adatok, akkor törölhetjük a régi telefont. Az eddigi tapasztalataim szerint azonban ez az egy-két hét biztosan kell ahhoz, hogy észre vegye az ember, ha valami hiányzik.”
– tanácsolta Juhász Viktor az üzleti felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions Kft. ügyvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
A nyári szabadság után nem könnyű visszazökkenni a hétköznapokba: a gondtalan napokat hirtelen felváltja a feladatok sora, a határidők és a megbeszélések.
A gördülékeny visszatéréshez azonban sokat tehetünk – és nemcsak a saját, hanem a kollégáink jólléte érdekében is. Ahogy dr. Kibédi Katalin etikettszakértő is hangsúlyozza, ilyenkor különösen hasznosak a munkahelyi etikett szabályai, amelyek kapaszkodót adnak, és segítenek visszatalálni a megszokott ritmushoz.
Felkészülés már a szabadság előtt
A nyaralás előtti tudatos tervezés kulcsfontosságú. Állítsunk be távolléti üzenetet, delegáljuk a sürgős feladatokat, és hagyjuk rendezetten az íróasztalunkat. Ez nemcsak profizmust sugall, de tiszteletet is mutat a munkatársaink felé.
Az első nap visszatéréskor
Miután visszatértünk a szabadságunkról, érdemes rövid megbeszélést tartani a vezetőnkkel vagy kollégáinkkal, hogy gyorsan képbe kerüljünk a friss hírekkel és változásokkal. A közös beszélgetések – akár a szünetekben – segítenek oldani a feszültséget, és erősítik a csapatszellemet. A kollégák barátságos üdvözlése szintén apró gesztus, ami sokat számít: egy egyszerű „Jó újra látni!” mindig mosolyt csal az arcokra.
Megjelenés és professzionalizmus
A nyári szabadság után sokan hajlamosak vagyunk lazábban öltözködni és viselkedni, hiszen a könnyedebb napok hangulata még velünk marad. Fontos azonban tudatosítani, hogy a munkahely nem a nyaralás meghosszabbítása: a megjelenésünk mindig üzenetet hordoz. Az ápolt, elegáns, visszafogott öltözködés – női kosztüm, az öltöny, diszkrét kiegészítők – a professzionalizmust erősíti, és segít újra a munkára hangolódni.
Mindennapi etikett az irodában
A szabadság utáni visszatéréskor különösen fontos, hogy odafigyeljünk a mindennapi viselkedésünkre. Az étkezéseknél például érdemes kerülni az erős illatú ételeket, ügyelni a közös terek tisztaságára, és lehetőleg nem az íróasztalunknál falatozni.
A kollégákkal való együttműködés során sok helyzetben segít az udvarias kommunikáció is: ha egy kérésnek nem tudunk azonnal eleget tenni, mert a visszatérés után rengeteg feladat szakad a nyakunkba, akkor kedvesen mondjunk nemet, és jelezzük, mikor térünk vissza a témára. Ha pedig nézeteltérés adódik, törekedjünk a közös célok szem előtt tartására, és kerüljük a felesleges konfrontációt.
Nem kevésbé fontos a mások személyes terének tiszteletben tartása – mielőtt más íróasztalánál vagy tárgyai között tennénk rendet, mindig kérjünk engedélyt. Ezek a kedves gesztusok jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenki kényelmesebben érezze magát a munkahelyén.
Szünetek és dohányzás
A szünetek beiktatása a hatékony munkavégzés része, ugyanakkor a dohányzás és a hevített termékek használata gyakran panasz tárgyát képezi a munkahelyeken. A nemdohányzó kollégák sokszor úgy érzik, hogy ezek a szokások extra pihenőidőt jelentenek a dohányzóknak, hevített termék használóknak, ami növelheti az ő munkaterhelésüket. A méltányosság érdekében fontos, hogy a vállalatok egyértelmű szabályokat vezessenek be: például kijelölt dohányzóhelyekkel, hivatalos pihenőidők bevezetésével, vagy olyan megoldásokkal, amelyek mindenkinek azonos szüneti lehetőséget biztosítanak.
Egyes cégek innovatív kompenzációs gyakorlatokat is alkalmaznak – például extra szabadságot adnak a nemdohányzó munkavállalóknak. A dohányzók és hevített készüléket használók tiszteletet mutathatnak nemdohányzó kollégáik iránt azzal, hogy betartják a vállalati szabályzatot, nem a közös helyiségekben használják eszközeiket, odafigyelnek a ruháikon visszamaradó szagokra, megfelelően kezelik a cigarettacsikkeket vagy dohánytölteteket, valamint ügyelnek arra, hogy szüneteik időtartama ne menjen a közös munkaterhelés rovására.
A munkahelyi harmónia sokszor ezeken a kis dolgokon múlik: egy barátságos üdvözlés, egy tiszta közös tér, egy őszinte, de udvarias „nem”. Ha odafigyelünk egymásra, könnyebben vészeljük át a visszatérés első napjait, és együtt teremthetünk pozitív, támogató munkahelyi légkört.
További részletek: https://hevitettetikett.hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Ipar2 hét ago
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
-
Okoseszközök2 hét ago
Az LG felhőalapú innovációkkal és játékújdonságokkal erősíti gaming-ökoszisztémáját
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon