Connect with us

Tippek

Nem mindegy, mit viselünk a napon?

Itt a kánikula, sokat hallunk az UV sugárzásról, és a káros UV sugarak elleni védelemről.

Mára már odáig jutottunk, hogy az sem mindegy, milyen ruhában állunk a napon? Mit jelent az UPF érték és mik a legújabb technológiák a napvédelem káros UV sugarai ellen? Továbbá mit tegyünk, ha sok időt töltünk a napon?

UV-A és UV-B

Sokat hallunk az UV-ről, de mi is a különbség az UV-A és B között, melyik a veszélyesebb és miért? Az UV, vagyis az ibolyántúli sugárzás a Nap egyéb sugaraival tör a Föld légkörébe, egy része mire a földre ér elnyelődik, más része azonban megmarad az emberek által érzékelhető légkörben. A probléma abból adódik, hogy amik a földre érnek, azoknak 95% az úgynevezett, UV-A, míg 5% az UV-B. Míg az előbbi (UV-A) sugarak erősebbek, átjutnak a felhőkön és a bőr felső rétegén is, napallergiát és pigmentációs rendellenességet okozhatnak és bőröregedést idézhetnek elő. Ellentétben az UV-B sugarakkal, melyek a bőr mélyebb rétegeit is képesek elérni és ott hosszú távú bőrkárosodást is okozhatnak. Bár egészségre gyakorolt jótékony hatásáról ismert, amivel a testet D-vitaminhoz juttatja, mégis ez utóbbi a veszélyesebb nagy mennyiségben, mert leégéshez vezethet és rákkeltő hatása van, amelyet a WHO is alátámasztott.

A naptej témakör mellett az utóbbi időben a ruhák kérdése is górcső alá került, hiszen sajnos kialakult az a tévhit, hogy minden ruha kiszűri a káros sugarakat, és így teljesen védve vagyunk a veszélyektől.

Szín, anyag, UPF – nem mindegy, mit viselünk a napon?

Bármilyen ruhadarab tud védeni, azonban nagyon nem mindegy, hogy milyen anyagösszetételűek, ugyanis a különböző anyagok különböző mértékben eresztik át a káros sugarakat. Az UPF értékek úgy működnek, hogy megmutatják, a sugárzás mekkora része tud “áttörni” rajtuk, és érik el a bőrt. Például az 50-s UPF, az az egy-ötvened részt jelenti. De nem mindegy a szín sem és többek között a ruhadarab nedvességtartalma sem! Nézzük:

Az UV-sugárzás elleni védőruházat kiválasztásakor figyelembe kell venni az anyag sűrűségét és színét is, mivel ezek jelentős hatással vannak az UV-szűrő képességre. Például, a sötétebb színek általában jobban szűrik az UV-sugarakat, míg a fehér szín csak minimális védelmet nyújt. A technikai ruházat, mely 50 faktoros UV-szűrővel rendelkezik, hatékonyabb védelmet nyújthat a nap káros sugarai ellen hosszabb távú outdoor tevékenységek során. Egy könnyű, nyári pamutpóló általában körülbelül UPF 5-ös védelmet nyújt, ami azt jelenti, hogy a UV-sugarak körülbelül 20%-a áthatol rajta – derül ki a Skin Cancer Foundation cikkéből. Az alaposabb védelem érdekében javasolt magasabb UPF értékkel rendelkező ruházat viselése. A sűrű szövésű anyagok, mint a farmer, nagyon magas UV-védelmet biztosítanak, míg a poliészter körülbelül UPF 30-as védelmet nyújt. Az optimális napvédelem érdekében ajánlott az UPF 50+ ruházat viselése, mivel ezek a ruhadarabok legalább 98%-ban blokkolják az UV-sugarakat​.

Technológia

A vízen, mivel nincs árnyék, és a sugarakat vissza is tükrözi a víz, a sportolók erősen ki vannak téve az UV sugaraknak. A vizes sportok kedvelői számára biztonságot nyújtó technológia az úgynevezett lycra, amely gondoskodik a megfelelő védelemről nyári sportok alkalmával és vízlepergető technológiája révén gyors száradást biztosít, amellett, hogy rugalmas technikai anyaga hosszú távú komfortérzetet nyújt viselőjének sportolás során – derült ki az amerikai National Library of Medicine cikkéből. A nanotechnológia is jelentős szerepet játszik a modern sportfelszerelések fejlesztésében.

Az angol Royal Society of Chemistry cikke szerint az olyan anyagok, amelyek nanoszintű bevonatokkal vannak ellátva, nemcsak a vízlepergetést és az UV-védelmet biztosítják, hanem fokozott antibakteriális tulajdonságokkal is rendelkeznek, amelyek segítenek megakadályozni a kellemetlen szagok kialakulását. Emellett ezek az anyagok növelik a ruházat tartósságát és kopásállóságát, ami különösen fontos az intenzív használat során.

“Az öltözködésben kifejlesztett különböző technológiák egyre jobban lehetővé teszik, hogy alkalmazkodjunk a környezetünk, gyakran káros hatásaihoz, illetve a különböző helyszínekhez”- mondja Szabó János, a Columbia regionális márkamenedzsere. A Columbia egyedülálló technológiát fejlesztett ki – Omni-Shade anyagaiban amellett, hogy légáteresztő képességüket megtartják, kiszűrik az UV-A és UV-B sugarakat.

Mit tegyünk, ha sok időt töltünk a napon?

Ha sok időt töltünk a napon, fontos, hogy megfelelő intézkedéseket tegyünk a bőrünk és egészségünk védelme érdekében. Amellett, hogy olyan ruházatot választunk, ami UPF-es minősítéssel rendelkezik és extra védelmet nyújt az UV-sugarakkal szemben, alkalmazzunk olyan hűsítő technikákat is, amelyekkel enyhíthetjük a testhőmérsékletünket. Vizezzük be a tartónkat, az arcunkat vagy a hajunkat, hogy elkerüljük a túlmelegedést. Viseljünk valamilyen fejfedőt, amely árnyékot biztosít és csökkenti a közvetlen napsugárzás hatását. A szabadon lévő bőrfelületekre használjunk magas faktorú napvédőt, hogy megelőzzük a leégést és a bőrrák kockázatát. Végül, ne felejtsünk el folyamatosan hidratálni, hogy pótoljuk az izzadással elvesztett folyadékot és fenntartsuk a szervezetünk megfelelő működését.

A kánikula elleni védelem tehát kifejezetten fontos, hiszen a túlzott hőhatás súlyos egészségügyi problémákat okozhat. A hőségriasztás idején különösen ügyeljünk arra, hogy kerüljük a közvetlen napfényt a legforróbb órákban, általában 11 és 15 óra között. Ilyenkor érdemes hűvös, árnyékos helyen tartózkodni, és könnyű, szellős és anyagában megfelelő ruházatot viselni. A modern technológia tehát jól láthatóan jelentős előrelépéseket tesz a sportolók védelme és kényelme érdekében. Az olyan anyagok, mint a lycra és a nanoszintű bevonatok, forradalmasították a sportfelszereléseket, biztosítva a vízlepergetést, az UV-védelmet, és antibakteriális tulajdonságokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete

2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.

A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.

Látható problémák, láthatatlan lábnyom

A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy  felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.

Közösen mindannyiunk jövőjéért

A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a  Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.

A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.

Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.

emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.

Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett

A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.

„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”

 mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól

A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.

A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.

A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.

A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.

A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.

„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”

– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.

„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”

– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része

Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.

Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.

A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.

A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.

Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.

„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”

hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss