Gazdaság
Működik a kötelező home office? A cégvezetők nem örülnek túlzottan
Nem mindenki nézi jó szemmel az otthoni munkavégzést egy friss kutatás szerint
Azoknál a szolgáltató cégeknél, ahol többnyire irodai munka folyik, a munkáltatók 90 százaléka távmunkára fogja küldeni munkatársait, amennyiben ezt a vírus megköveteli.
Csaknem kétharmaduknál minden munkavállaló rendelkezik már most is otthoni szerver hozzáféréssel, tízből nyolcuknak van videókonferenciára is alkalmas biztonságos programja, minden harmadik pedig projektmenedzsment szoftvert is használ a mindennapi munkavégzéshez. A home office-hoz szükséges infrastruktúra tehát legtöbbjüknél már adott, a bizalom azonban részben hiányzik: a megkérdezettek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik afelől, hogy otthonról is biztosan elvégzik a rájuk bízott munkát, derül ki a Dreamjo.bs és Az Év Irodája friss közös kutatásából.
Egyre több vállalat dönt amellett a járványügyi helyzetben, hogy kiüríti irodaházát, kérdés azonban, hogy ehhez mindenki megfelelő infrastruktúrával rendelkezik-e. A több, mint 1300 céggel együttműködő Dreamjo.bs újgenerációs állásportál és a 10 éve működő Az Év Irodája verseny csapata pénteken készített felméréséből kiderül, hogy azon szolgáltató szektorba tartozó cégek nagy része, ahol többnyire irodai munka folyik, felkészült arra, hogy home office-ba küldi a kollégákat és zavartalanul képes működtetni rendszerét, de néhányuknál azért problémát fog okozni, ha nem lesz más választás és hosszú távon irodán kívüli munkára kényszerülnek.
Reális alternatíva a home office
Az elsősorban irodai munkát végző munkatársakat foglalkoztató vállalatok nagy részénél nem kérdés, hogy a home office megoldás-e: tízből kilenc cég nyilatkozott úgy, hogy az otthoni munkavégzést választja, amennyiben a vírus miatt kollégáit haza kell küldeni. Csupán a cégek 10 százaléka küldené el táppénzre vagy szabadsága a munkavállalókat. Erre pedig legtöbbjük fel van készülve: a válaszadók több mint 80 százalékánál a teljes cég, vagy legalábbis a munkavállalók nagy része egyébként is szokott otthonról dolgozni, így nem lenne számukra újdonság a távmunka. Közülük a mikrovállalatok járnak az élen, náluk ez az arány több, mint 90 százalék.
Megvan az infrastruktúra az otthoni munkavégzéshez
A felmérés válaszadói közül kevesen, csak 6 százalékuk válaszolt úgy, hogy egyáltalán nincs a munkavállalóknak otthoni szerver hozzáférése, videókonferenciára alkalmas szoftverrel tízből nyolc cég rendelkezik, projektmenedzsment szoftverrel pedig minden harmadik vállalat dolgozik. A kimondottan állásinterjúra fejlesztett program (azaz videóinterjú platform) azonban hiányzik a cégek palettájáról: 84 százalékuk még egyáltalán nem találkozott ilyen eszközzel, így előfordulhat, hogy a HR-eseknek kihívás lesz a következő időszak a toborzás szempontjából.
Nem mindenki bízik meg a munkavállalójában
Persze a bizalom már más kérdés, hiszen ahhoz, hogy a cégek huzamosabb ideig engedjék beosztottjaikat otthonról dolgozni, arra is szükség van, hogy ne legyen kétségük afelől, hogy mindenki lelkiismeretesen végzi a feladatát. A megkérdezett cégvezetőknek, HR-vezetőknek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik, hogy a kiadott feladatokat maradéktalanul el fogják-e otthonról végezni. Érdekes, hogy ez a vélekedés leginkább a pénzügyi és a kommunikációs szektorra jellemző a felmérés alapján.
Óvatosan készülnek a vállalatok a gazdasági változásokra
A vállalatok egyelőre bizakodóak, ami abból is látszik, hogy saját bevallásuk szerint tízből nyolc egyáltalán nem vett vissza kommunikációs keretéből sem. Az új munkatársak felvételével kapcsolatban azonban már óvatosabban járnak el: a megkérdezettek harmada részben vagy teljesen leállította álláshirdetéseit az elmúlt napokban. Ez utóbbi saját bevallásuk szerint elsősorban a szoftverfejlesztés és e-commerce területeken mozgó cégeket érinti. A válaszadók 94 százalékánál még egyáltalán nem merült fel az elbocsátások kérdése a cégen belül.
Változásmenedzsment és a pánik eloszlatása a legfontosabb kérdés
Arra a kérdésre, hogy HR-szempontból mi a legnagyobb kihívás a járványügyi helyzetben, legtöbben a folyamatos változások kezelését, a változásmenedzsmentet emelték ki (46%), a második legfontosabb kérdés a cégek szerint a dolgozói elégedettség fenntartása és a pánik eloszlatása (32%), harmadik legfontosabb feladatként pedig az otthoni munkavégzés körülményeinek biztosítását, kialakítását nevezték meg (17%).
Gazdaság
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
2025 augusztusában tovább emelkedtak az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió‑val.
Az autók közel 90%-át 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5–10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is. A Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentése a havi statisztikai sorozat harmadik része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
A használt autók piacán hazánkban 2025 augusztusában a megjelent hirdetések 39,3%-a 2,5 millió forint alatti, 26,6%-a 2,5–5 millió forint közötti, 21,0%-a 5–10 millió forint közötti és 13,1%-a 10 millió forint fölötti értékű volt. 2024 augusztusához viszonyítva a 2,5 millió forint alatti értékben autót kínáló hirdetések aránya 2,8%-kal csökkent, míg a 2,5–5 millió forint közöttieké 0,6%-kal növekedett. Az előző év azonos időszakához képest az 5–10 millió forint közöttieké 1,8%-kal, és a 10 millió forint feletti hirdetések aránya pedig 0,4%-kal emelkedett. Az összes hirdetést figyelembe véve idén augusztusban a kínálati átlagár 5,5 millió, az előző év azonos időszakában pedig 5,3 millió forint volt.
Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 40,8%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5,3%, hibridből pedig 3,9% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 35,0%-kal nőtt a kínálatuk. A benzinmeghajtásúaké 2,3%-kal, a dízelmeghajtású autók száma 4,0%-kal, míg a hibridmeghajtású autók száma 1,7% -kal csökkent.
A dízelautók átlagosan több mint 40%-kal futottak többet, mint a benzinesek
A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,4 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 156 ezer kilométer – vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen és a BMW állnak, a Ford pedig megelőzte az Opelt a harmadik helyért. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 augusztusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Kianak (9,3 év), míg a legmagasabb a Opelnek (13,8 év) volt augusztusban. A 2024. augusztusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.
Mekkora átlagos értékvesztéssel számolhatunk egy év alatt?
Az elemzésből az is kiderül, hogy évente a következő mértékű értékvesztéssel számolhatnak a tulajdonosok: benzinesek 6,9%, dízelek 7,9%, elektromosok 8,0%, hibridek 6,1%. Minden további ezer kilométer megtétele 0,2%-os árcsökkenést eredményez a piacon. A járművek állapota is jelentős árkülönbséget generál: az újszerű autók átlagosan 27,7%-kal kínálhatók drágábban, míg a sérült példányok akár 58,9%-kal olcsóbbak lehetnek.
A 10 legnépszerűbb modell kínálati átlagárának tekintetében a Suzuki Swift emelkedett a legnagyobb mértékben, 9,6%-kal, a Ford Mondeo ezzel ellentétben 10,7%-os csökkenést mutatott egy év alatt. Az életkort elemezve egyedül a Ford Mondeonál figyelhetünk meg stagnálást, míg a többi modell esetén mérséklődés következett be. A legnagyobb visszaesést a Kia Ceed produkálta, 12,9%-kal.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A 2025. augusztusi adatok szerint az árak enyhén emelkednek, miközben az elektromos autók kínálata dinamikusan bővül, és a hibrid járművek is tartják pozícióikat. A márkák és hajtásláncok közötti különbségek jól mutatják, hogy a hazai piac fokozatosan igazodik a nemzetközi technológiai és környezettudatos trendekhez.
A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. augusztusi statisztikájában olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem együttműködése új szintre lépett.
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem stratégiai megállapodást kötött, és ezzel megerősítették több évtizedes együttműködésüket. A partnerség célja, hogy a világ egyik vezető könyvvizsgáló és tanácsadó cége aktívan hozzájáruljon a gazdaságtudományi felsőoktatás további fejlesztéséhez, valamint támogassa a hallgatók szakmai fejlődését és munkaerőpiaci felkészültségét.
A PwC közreműködésének köszönhetően a hallgatók átfogó gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek, és már egyetemi éveik alatt szakmai kapcsolatokat építhetnek ki a sikeres pályakezdés érdekében. A PwC szakértői aktívan részt vesznek az elméleti és a gyakorlati oktatásban – vendégelőadásokat és workshopokat tartanak. Ezen felül a vállalat számos karrierlehetőséget kínál a BGE hallgatói számára: az egyetemi évek alatt gyakornoki, záróvizsgát követően pedig pályakezdő pozíciókat.
A szerződés aláírásával egyidőben adták át a BGE auláját, melyet a PwC új arculatába öltöztettek.
„A BGE számunkra egy kiemelten fontos partner, ahonnan évről évre számos tehetséges fiatal érkezik a PwC Magyarország csapatába. Becslésünk szerint az elmúlt több mint három évtizedben közel háromezer BGE-s hallgató vagy végzős csatlakozott hozzánk”
– kezdte nyitóbeszédét Radványi László, a PwC Magyarország vezérigazgatója.
„Az oktatás és tehetségfejlesztés vállalati stratégiánk egyik fókuszterülete. Ahhoz, hogy a jövő munkavállalói megfelelő készségekkel és tudással lépjenek a munkaerőpiacra, a gyakorlati képzés kulcsfontosságú. Ezzel a megállapodással a fiatalok fejlesztése mellett kiszámítható karrierútjukat is kívánjuk támogatni a PwC szakmai tudásának átadásával, valamint gyakorlati tapasztalat nyújtásával”
– mutatott rá Radványi László.
Az együttműködés több területre kiterjed: szakmai kurzusok, vállalati gyakorlatok, állásbörzék, pályaorientációs tanácsadás – mind azért, hogy a diákok már az egyetemi évek alatt fejleszthessék azokat a kompetenciákat, amelyekre pénzügyi, számviteli vagy adózási területen szükségük lesz.
„Szektorokon átívelő szakértelmünkkel és a legfejlettebb technológia alkalmazásával segítjük mind a vállalatokat, mind az oktatási szereplőket a sikeres, fenntartható működés megteremtésében”
– emelte ki az átadó ünnepségen Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.
„A BGE számára kiemelten fontos, hogy hallgatóink a legmagasabb színvonalú elméleti képzés mellett olyan gyakorlati tudást is megszerezhessenek, amely közvetlen belépőt jelent számukra a munkaerőpiacra. Nagy öröm számunkra, hogy a PwC-vel – amelyhez sok tehetséges volt hallgatónk csatlakozott az elmúlt évtizedekben – most új szintre emelhetjük az együttműködésünket. Meggyőződésem, hogy e stratégiai partnerség mind az egyetem, mind hallgatóink, mind pedig a vállalat számára értéket teremt”
– hangsúlyozta Dr. Andor György, a BGE rektora.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
Az első hetek banki tapasztalatai alapján új időszámítás kezdődött a magyarországi lakáshitelezésben az Otthon Start indulásával.
A pénzintézetek megduplázódó átlagos hitelösszegről, 20 évet meghaladó átlagos futamidőről számoltak be a BiztosDöntés.hu szakértőinek. Minden ötödik igénylő ráadásul piaci, fogyasztóbarát vagy CSOK Plusz lakáshitelt is igényel az Otthon Start mellé, mert nem elegendő a kitűzött lakáscélhoz a maximálisan elérhető 50 millió forint.
Az Otthon Start hitel repülőrajtot vett szeptember 1-jén, ugyanis több bank már augusztusban elindította a maga regisztrációs felületét, amelyeken keresztül meg lehetett kezdeni a hiteligénylési folyamatot. A Gránit Bank Otthon Start oldalán például több ezren regisztráltak előre a hitel benyújtására, a beérkező kérdések gyors megválaszolásában pedig a bank AI alapú virtuális ügyintézőjének, a Gránit Gurunak van azóta is fontos szerepe. Az oldal forgalma a szeptember eleji tízszeres kiugrást követően magas szinten stabilizálódott, amit jól mutat, hogy minden harmadik beérkező kérdés jelenleg is az új támogatott hitelprogrammal kapcsolatos.
Nem csak az érdeklődők, hanem a beérkező hiteligénylések száma is rendkívül magas a bankoknál. A K&H Bank például közel 3 000 hiteligénylésről számolt be, ezek mintegy harmadánál az értékbecslés folyamata is elindult, 120 ügylet pedig már befogadásra került. A banknál az első folyósítás is megtörtént, amit hamarosan több is követhet.
A Gránit Bank is hasonló tapasztalatokról számolt be: a gyors átfutási időnek köszönhetőn már az első hetekben számos ügylet befogadás és értékbecslés státuszban volt, és már itt is történt folyósítás. A volumen nagyságát jól mutatja, hogy a Gránit Bank milliárdos összegű befogadott hiteligénylésről számolt be.
Az UniCredit Bank eddig több száz igénylést fogadott be, mintegy ötödüket már jóvá is hagyták, a többi pedig bírálat alatt van. Ők úgy látják, hogy rajtuk kívül sok az olyan érdeklő, akik a begyűjtött információk birtokában most kezdenek majd csak megfelelő ingatlant keresni.
Duplázódó hitelösszeg, rekord hosszú futamidő
A bankok a korábbi átlagnál hosszabb futamidőről és megduplázódó, 40 millió forint körüli átlagos hitelösszegről számoltak be. A kettő tulajdonképpen összefügg, hiszen a nagyobb hitelösszeg magasabb törlesztőjét a futamidő meghosszabbításával tudják az adósok csökkenteni.
A K&H és az UniCredit Bank az eddigi igénylések alapján egyaránt 22 éves átlagos futamidőről számolt be, de a Gránit Bank szerint is közelít az átlag a maximálisan elérhető 25 évhez.
Ez alapján várhatóan a következő hónapokban újabb rekordra számíthatunk az átlagos eladósodás hosszát illetően a BiztosDöntés.hu szerint. (Új lakás vásárlásánál a 2025 májusi 22,1 év, míg használt lakás vásárlásánál a júniusi 20,7 év volt az eddigi rekord.)
A piaci lakáshiteleket is magával húzhatja az Otthon Start
A bankoktól érkező válaszok alapján más hiteltermékeket is erősíthet az Otthon Start népszerűsége. A Gránit és az UniCredit banknál úgy látják, hogy körülbelül minden ötödik igénylő kombinálja más konstrukcióval – piaci lakáshitel, minősített fogyasztóbarát lakáshitel, CSOK Plusz – az Otthon Startot.
Ennek leggyakoribb oka az, hogy a támogatott hitel 50 millió forintos maximális összege – különösen Budapesten – nem minden esetben elegendő a kiszemelt ingatlan megvásárlásához. A CSOK Plusz és az Otthon Start együttes igénylésével például akár 100 millió forint lakáscélú hitelhez is hozzá lehet jutni legfeljebb 3 százalékos kamattal, amennyiben elegendő igazolt jövedelemmel rendelkezik ehhez egy házaspár.
A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a Babaváró hitel esetében is hasonló trendre lehet számítani, hiszen az akár 11 millió forint összegű, ingatlanfedezet nélkül felvehető, kamatmentes kölcsön akár önerőként is felhasználható egy Otthon Start hitelhez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
-
Mozgásban2 hét ago
Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával
-
Ipar2 hét ago
Generációk energiája: Szegedre figyel idén a teljes villamosipari szektor
-
Gazdaság2 hét ago
ViVeTech Nyrt.: 20-25 százalékos árbevétel-növekedést tervez 2025-ben
-
Tippek2 hét ago
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
-
Tippek2 hét ago
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
-
Gazdaság2 hét ago
A 4iG Csoport és az Elisa Polystar kibővítette együttműködését
-
Ipar2 hét ago
Megszakítás nélküli kapcsolódás: itt a Zyxel 5G WiFi 7 beltéri routere vállalkozásoknak