Gazdaság

Az adatsérülések 40%-a az ügyfelekről tárolt adatokat érinti

Hogyan csökkenthetik a vállalkozások a potenciális kárt?

Ingyenes távmunkával foglalkozó modullal, valamint a GDPR és az érzékeny adatok kérdéseit tárgyaló új témakörökkel bővültek a Kaspersky biztonság-tudatossági megoldásai.

Amint az a Kaspersky informatikai biztonsági kockázatokat vizsgáló felméréséből kiderült, az ügyfelek személyes adatai minden más vállalati adatnál gyakrabban érintettek az adatsérülésekben. Az ilyen adatok kiszivárgása rombolhatja a hírnevet és pénzügyi veszteségeket okozhat, ráadásul, ha nem kezelik megfelelően a problémát, a szabályozó hatóságok bírságokat is kivethetnek. Ha azonban az adatfeldolgozást hatékonyan kezelik, a potenciális adatsérülésekből származó kár jelentős mértékben csökkenthető. A Kaspersky segíteni szeretne ügyfeleinek a jobb adatfeldolgozási gyakorlatok elsajátításában, ezért GDPR-ral és bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyamokkal bővítette a vállalatok számára fejlesztett kiberbiztonság-tudatossági oktatóplatformját. Emellett egy, az otthoni munkavégzés biztonsági alapszabályaival foglalkozó ingyenes modult is elérhetővé tett, ezzel is segítve a vállalatoknak biztosítani, hogy a távmunka ne jelentsen biztonsági kockázatot számukra.

Egy vállalat jó hírnevének kialakításában és megőrzésében fontos szerepet játszik az, hogy miként tárolja és használja az ügyféladatokat. A Kaspersky kutatása azonban kimutatta, hogy a kiberbűnözők körében a személyazonosításra alkalmas adatok a leggyakrabban célba vett adattípusok (40%). Így adatsérüléses eseteket követően a felmérésben részt vevő vállalatok 29%-a tapasztalt nehézségeket az új ügyfelek megszerzésénél.

Erre válaszul a Kaspersky a közelmúltban két új képzési témakörrel, egy GDPR-ral és egy, a bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyammal bővítette Automated Security Awareness Platformját, hogy segítséget nyújtson a vállalatoknak a munkatársak továbbképzésében.

Bizalmas kezelés

A bizalmas adatok kezelésével foglalkozó kurzus a külső felek számára nyilvánosságra nem hozható érzékeny adatok (többek között személyes adatok, kereskedelmi titkok vagy belső dokumentumok) kezelésével kapcsolatos általános szabályokat ismerteti. Ez az új témakör megadja a munkatársaknak az ilyen típusú adatok kezeléséhez szükséges szaktudást, továbbá azt is megtanulhatják belőle, hogyan minimalizálhatják a kárt, ha az adatok sajnálatos módon kiszivárogtak.

A témakör több különböző nehézségi szintű modulra van felosztva, a kezdőtől a haladóig. A vállalat így minden szerepkör-profilhoz megtalálhatja az adott kockázati szinthez társított megfelelő képzési programot. Ennek köszönhetően a munkatársakat nem kell túlterhelni az olyan részletekkel, amelyek nem relevánsak a munkakörük szempontjából. Minden dolgozónak tudnia kell, hogy miként kell a korlátozott hozzáférésű adatokat azonosítani, azokat biztonságosan tárolni papíron, számítógépen vagy a felhőszolgáltatóknál, és azt is tudniuk kell, hogy kivel oszthatják meg ezeket az adatokat a vállalaton belül és kívül egyaránt. Az erősen korlátozott hozzáférésű belső erőforrásokat használóknak tudniuk kell tokenek és más biztonsági eszközök használatával titkosítani az adatokat.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformján elérhető oktatóanyag a munkanap során jellemzően előforduló helyzeteket szimulálja. Például, aki a bizalmas adatokkal foglalkozó tanfolyamot végzi, olyan helyzetekkel találkozhat, amikor ki kell választania egy fájl kollégának való elküldésének a legjobb módját, vagy azt, hogy mi a legjobb módszer egy jövőbeli projekt zsúfolt helyen való megbeszélésére.

GDPR mindenkinek

A GDPR-tanfolyam az Általános Adatvédelmi Rendeletben foglalt követelményeket és feladatokat mutatja be. Minden olyan vállalatnak szól, amelyik EU-állampolgárok (dolgozók vagy ügyfelek) személyes adatait gyűjti vagy feldolgozza, akkor is, ha helyileg nem az EU területén található.

A tananyagok különféle tanulási mélységeket kínálnak. Az alapmodulok azt ismertetik, hogy milyen adatokra vonatkozik a rendelet, milyen típusú személyes adatok vannak, valamint iránymutatást nyújt az egyes személyes adatok feldolgozásához. Az alapszintű leckékből a munkatársak azt is megtanulhatják, hogyan dönthetik el, hogy kell-e a GDPR követelményeit alkalmazni egy adott esetben, például akkor, ha EU-állampolgárok részvételével forgatnak videót közterületen, vagy ha olyan nem EU-lakost alkalmaznak, aki korábban az Európai Unióban élt. A haladó szintű leckék az adatkezelők és adatfeldolgozók által betartandó adatfeldolgozási követelményeket ismertetik. Az ismeretek elsajátításával a dolgozók felelősebben fogják tudni kezelni az érzékeny adatokat, ami csökkenti az adatkiszivárgások és a GDPR előírásai megszegésének lehetőségét.

„Mióta hatályba lépett a GDPR, alapos vizsgálatot folytatunk annak megállapítására, hogy mely helyzetekben találják az emberek a legnehezebbnek a rendelet előírásainak betartását. A tanfolyamaink ezekre a valós élethelyzetekre épülnek, mivel így tehetjük azokat a lehető leghasznosabbá. A kurzusaink bemutatják, hogyan válhat egy vállalat a dolgozók egyszerű cselekedetei – például az e-mail címek kétszeres ellenőrzése – révén ügyfelei felelős partnerévé. Ennek eredményeképpen egy olyan vállalati kultúra alakulhat ki, amelyben minden dolgozó a felelős adatkezelést teszi az első helyre”

– mondta Jelena Molcsanova, a Kaspersky biztonságtudatosság-marketing részlegének vezetője.

A vállalat az új fenyegetésekhez igazodva folyamatosan új tanfolyamokat készít és frissíti a meglévők tartalmát, kielégítve az ügyfelek igényeit. Ezért, mivel a COVID-19 világjárvány miatt egyre több vállalat áll át a távmunkára (a vállalatok 75%-a már kibővítette az otthoni munkavégzésre vonatkozó szabályzatát), a Kaspersky az Area9 Lyceummal együttműködve egy új ingyenes modult adott ki. A modul segít az ügyfeleknek minimálisra csökkenteni a vírussal való megfertőződés kockázatát, és megmutatja, hogyan tud a dolgozó biztonságos környezetet kialakítani az otthoni munkavégzéshez akkor is, ha csak minimális mértékben ért az informatikához és az informatikai biztonsághoz. A modul a legszükségesebb területeken fejleszti a készségeket, többek között megtanítja, hogyan hozható létre erős jelszó, hogyan frissíthető egy szoftver, és hogyan védhető az otthoni Wi-Fi hálózat. Az ingyenes modul itt érhető el.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformja oktatási és pszichológiai kutatásokra épül. A különféle tanulási tevékenységek ezért meghatározott időközönként követik egymást, biztosítva, hogy a megtanultak ne felejtődjenek el, az egyes leckék szerkezete pedig az emberek természetes gondolkodásmódját követi. A leckék rövidek, maximum 15 percesek; így megelőzhető az unalom és a kifáradás.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformjáról a hivatalos webhelyen található bővebb információ.

Gazdaság

A munkavállalók véleménye alapján idén a Lufthansa Systems Hungária lett a hazai IT szektor legvonzóbb munkaadója

A magyar munkavállalók körében készített átfogó felmérés alapján az idei évben a Lufthansa Systems Hungária Kft-t választották hazánk legvonzóbb munkaadójának az IT kategóriában.

A nagy presztízsű elismeréssel idén tizenegyedik alkalommal díjazták Magyarország legnépszerűbb munkáltatóit. A kapcsolódó felmérésből az is kiderült, hogy az IT szektor a dolgozók megítélése alapján továbbra is a legattraktívabb iparág Magyarországon.

A Randstad Hungary idén is díjazta az ország legvonzóbb munkahelyeit. A Randstad Employer Brand kutatás keretében a legnépszerűbb munkáltatók mellett számos izgalmas, a munkavállalók attitűdjeit, motivációit felmérő kérdésre is választ keresett a vállalat.

A Randstad a legfontosabb iparágakra lebontva külön is vizsgálta, hogy melyek hazánk legvonzóbb munkahelyei. A budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 770 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató Lufthansa Systems Hungária a munkavállalók véleménye alapján 2024-ben elnyerte a Magyarország legvonzóbb munkaadója díjat az IT kategóriában. A Randstad kutatásából továbbá az is kiderült, hogy a munkavállalók szerint 2024-ben is az IT a legvonzóbb szektor Magyarországon.

A Lufthansa Csoporthoz tartozó Lufthansa Systems légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozik, innovatív szoftvertermékeinek köszönhetően a légiközlekedési informatika egyik meghatározó szereplője.

„Rendkívül megtisztelő számunkra, hogy elnyertük a legvonzóbb munkahelyeknek odaítélt Randstad-különdíjat az IT kategóriában. Az elismerés kiváló visszaigazolás a munkavállalók részéről, mely azt jelzi, hogy az izgalmas és sokszínű szakmai munka mellett támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkahelyi légkört biztosítunk kollégáink számára. Az IT szektor világszinten az egyik leggyorsabban fejlődő és egyre nagyobb súllyal bíró iparág, nagy verseny folyik a tehetségek bevonzásáért és megtartásért is. Éppen ezért folyamatosan törekszünk arra, hogy attraktív és támogató munkahelyet alakítsunk ki, segítve a kollégák szakmai fejlődését és a munka-magánélet egyensúly fenntartását”

– mondta el Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.

A Randstad friss Employer Brand kutatása rávilágított, hogy 2024-ben a magyar munkavállalók továbbra is a vonzó munkabért és juttatási csomagot tartják a legfontosabb tényezőnek munkahelyválasztáskor. Emellett kiemelkedő jelentőséggel bír a munkahelyi légkör minősége, beleértve a kollégákkal és a vezetőkkel való kapcsolatot. Szintén fontos szempont a munkáltató pénzügyi stabilitása, és az, hogy lehetőséget biztosít-e a munka és magánélet megfelelő egyensúlyának megteremtésére.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Nagy a magyar cégek lemaradása a kisgyermekes anyák foglalkoztatásában

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országban körülbelül 300 ezer főnyi potenciális munkaerő áll rendelkezésre, bár ez a szám régiónként változó.

A jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelt szükség van a kisgyermeket nevelő anyák munkaerőpiaci reintegrálásának fokozott támogatására.

 „Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy bár a szülési szabadságra menetel általában zökkenőmentes a hazai cégeknél, a visszatérés már egyáltalán nem az. Sőt, az ideális anyabarát munkahely címet is egyelőre kevés munkáltató kaphatná meg. Szerencsére azonban a probléma ismert a vállalatok előtt is, így célunk velük együtt változtatni a jelenlegi helyzeten” 

– mondta el Chapman-Varga Anna, a Jobtain “Anya dolgozik!” projektcsoportjának vezetője.

Munkáltatói és munkavállalói oldalról is rendkívül fontos a kisgyermekes anyák munkaerőpiaci pozíciójának stabilizálása, támogatása. A nők körében a 25-49 éves korosztályban a három vagy többgyermekesek foglalkoztatási rátája 2012-höz képest 10 év alatt ugyan 20 százalékkal nőtt, még mindig mindössze 66 százalékuk dolgozik jelenleg. Ez viszonylag alacsony arány, főleg európai összevetésben. De az egy vagy két gyermekes anyák munkaerőpiaci reintegrációja is nehezített. Számos korábbi kutatásból kiderült, hogy sokan az anyákat nem tekintik „teljes értékű munkavállalónak”, és ők maguk is hasonlóan gondolkodnak, mivel napjuk nagy részét a gyermekgondozási feladatok teszik ki.

A Jobtain Anyák Napjára készített, országos kvalitatív kutatásában kisgyermekes anyákat és HR vezetőket kérdezett arról, milyen tapasztalataik vannak a szülési szabadságról, a gyermekvállalás után történő munkába állásról. Milyen támogatásokat kapnak az anyák a család és a munkáltató részéről a karrierépítésben, vagy egyáltalán a munkaerőpiacra történő visszatérésben. Sőt, az ideális anyabarát munkahely képét is felvázolták a kutatásban résztvevők segítségével.

A gyermekvállalásban és szülési szabadságban a hazai vállalatok támogatóak

Az édesanyák alapvetően nem tapasztalnak negatív reakciókat, amikor bejelentik munkahelyükön, hogy gyermeket várnak. Támogatást kapnak a munkáltatójuk részéről az adminisztratív ügyintézésben és legtöbbször egy tervet is felállítanak a HR osztállyal közösen a munkából való távozás ütemezésére. Sőt, az apróbb ajándékok, de akár komolyabb értékű babacsomagok is jellemzőek munkáltatói oldalról a várandós anyák részére.

„A cégek HR vezetői is úgy látják, hogy támogatóak a szülés előtt álló anyákkal. Fizikai munkakörökben – de szükség esetén szellemi pozícióban is – egészségügyi felmérés alapján javasolják a munkában való könnyítést, felmentést.  Gyártósori munkák esetében, szinte azonnal, ahogy a leendő édesanya tudomást szerez a várandósságról, az üzemorvosi vizsgálatot követően automatikusan kiveszik a munkából az édesanyát. Azokat a leendő anyákat is támogatják, akiknek esetleg egészségügyi vizsgálatokra, beavatkozásokra van szükségük a teherbeeséshez”

– hangsúlyozza Chapman-Varga Anna.

A vállalatok részéről általában a szülési szabadságra menetelhez nem kapcsolódik az akadálymentesített adminisztráción kívül egyéb támogatás. Nem tartják prioritásnak a cégek ilyen jellegű juttatások bevezetését, de egy szülés utáni baba-csomagot megvalósíthatónak látnak. A megkérdezett édesanyák többsége ugyanis úgy véli, az állami támogatások összegszerűsége elszakadt a valóságtól, azok nem követik a gyermekkel járó valós költségek színvonalát. Az akadálymentes szülési szabadságra menetel tehát biztosított, a visszatérés sajnos annál kevésbé.

A visszatérés nehézségei: hat munkahely tíz év alatt

A Jobtain kutatásából kiderül, az édesanyák szülést követően általában a gyermek második életévét követően és többnyire anyagi megfontolásból térnek vissza a munkaerőpiacra. Az anyagi okok mellett azért a karrier és a felnőtt társaság hiánya is befolyásolja a döntést, de sokan kényszerként élik meg és félnek, hogy nem tudnak egyszerre megfelelni a munkahelyi és családi elvárásoknak. A korábban a témában végzett kutatások alapján is kiderült, a kisgyermekes anyák munkaerőpiaci visszatérésekor a vállalatok azonos elvárásokat támasztanak feléjük, mint a gyermekvállalás előtt. Ennek az elvárásnak pedig szinte lehetetlen megfelelni, különösen támogató családi háttér hiányában vagy egyedülálló anyaként. A Jobtain kutatása is rámutatott, hogy sokan kénytelenek munkahelyet váltani, mert a korábbi pozíciójuk vagy megszűnt, vagy nem tudják összeegyeztetni a gyerekneveléssel a munkaidőt, esetleg a többműszakos munkarenden kívül nem kínál más lehetőséget a munkáltató. Szintén probléma egy többműszakos munkarend esetén, hogy a bölcsődék és óvodák nyitva tartásával összeegyeztethetetlen.

„Volt olyan édesanya, akinek 10 év alatt 6 munkahelye volt az említett okok miatt. A kutatásunk rámutatott: sajnos továbbra is probléma, hogy egy-egy állásinterjún a munkáltatók kockázati tényezőként kezelik, ha egy nő kisgyermekeket nevel. Rákérdeznek, hogy milyen segítséget kapnak otthon és kire számíthatnak a gyerekek betegsége esetén. A kiválasztást pedig a válaszok nagymértékben befolyásolják”

 – emeli ki a szakértő.

A cégeknek el kell mozdulniuk a korábbi gyakorlataiktól

A vállalatok egyre inkább felismerik, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben az anyák reintegrációja kiemelten fontos a munkaerőtoborzás és megtartás során. Ennek érdekében egyre elterjedtebbek az atipikus foglalkoztatási formák és azokban a pozíciókban, ahol lehetőség van rá, a cégek biztosítják a rugalmas munkaidőt és a home office-t a gyermeket nevelő édesanyáknak.

„A kékgalléros, fizikai munkakörökben azonban erre sajnos korlátozottabbak a lehetőségek, de vannak pozitív kezdeményezések például kismama műszakok bevezetésével”

– hangsúlyozza Chapman-Varga Anna. Hozzáteszi: emellett tisztában vannak azzal a cégek, hogy az édesanyák visszatérése egy rendkívül nehéz terület. Éppen ezért igyekeznek biztosítani a munkába való reintegrációt és tudják azt is, hogy a visszatérő munkatárs nyereséget is jelent a cég számára, hiszen nem kell betanítani új munkaerőt. Az édesanyák ennek ellenére mégis gyakran érzik, hogy tudásuk elavult a szülési szabadság alatt. Azok az anyák, akik korábban jól érezték magukat a munkahelyükön általában pozitív fogadtasáról számoltak be, azonban volt, aki érezte, hogy nem kezelik egyenrangú kollégaként többet.

„Pozitív a cégek részéről, hogy egyre több munkáltató figyelembe veszi szabadságolásnál az anyák szükségleteit. Emellett képzést, mentorálást biztosítanak a visszatérőknek. Továbbá érzékenyítik a felsővezetőket az anyák problémáira. A munka-magánélet egyensúlyának biztosítása is fókuszban van”

– emeli ki a szakértő.

Az ideális anyabarát munkahely

A kutatásban résztvevő megkérdezett édesanyák az ideális anyabarát munkahely jellemzőit is felvázolták. Az egyik legfontosabb kritérium a rugalmas és csúsztatható munkaidő biztosítása. Pénteken esetleg rövidebb munkavégzés, de a négynapos munkahetet is támogatnák a megkérdezett édesanyák. A munkahelyi gyermekfelügyelet – különösen nyáron és iskolai szünetekben – szintén megoldott lenne az ideális anyabarát munkahelyen. Egyes cégek részéről vannak ilyen jellegű kezdeményezések egyébként, de sokszor nehéz megoldani, hogy a gyerekek biztonsága és a szakértő felügyelet biztosított legyen. A munkahelyi pszichológus és egy pihenő sarok szintén nem hiányozna a tökéletes munkahelyről.

Szemléletváltásra és azonnali változásra lenne szükség

Az eredmények is igazolták, hogy a terület fejlesztése elengedhetetlen. A munkaadóknak a jelenlegi munkavállalóik megtartása és az új munkaerő toborzása érdekében alkalmazkodniuk kell a munkaerőpiaci változásokhoz. A foglalkoztatottak között a kisgyermekes nők különösen sérülékeny csoportot képeznek.

Annak érdekében, hogy munkaadóként mindkét fél számára előnyös ajánlatot tudjon tenni egy cég, először is meg kell érteni az édesanyák speciális élethelyzetét és reális igényeiket. Célunk egy anyukákra specializálódott munkaerő-kölcsönzési és közvetítési szolgáltatás felépítése, hosszú távon képzéssel, fejlesztéssel és coachinggal kiegészülve. Ennek megvalósításához azonban elengedhetetlen – ahogy a kutatásból is kiderül -, hogy a cégek is optimalizálják a munkafeltételeiket, és rugalmas munkaidővel, személyre szabott munkarenddel, változatos műszakbeosztással stb. segítsék a munkavállalást” 

– összegez a Jobtain szakértője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Rekord a Balatonon: akár már 3,2 millió egy újlakás négyzetmétere

balaton

Változatlanul Siófok az új építésű lakást vásárlók kedvence a Balaton-parton, amit az áremelkedés sem tört meg.

Az Otthon Centrum mérése szerint a tóparton háromszoros az árkülönbség a legolcsóbb és legdrágább települések újépítésű projektjei között. A rekorder egy fővároshoz közeli község, 3,2 millió forintos négyzetméterárral.

„Jellemzően az ingatlan vízparttól, illetve fővárostól való távolsága a két legmeghatározóbb tényező egy nyaraló árának alakulása során,”

– összegezte a Balaton-parti ingatlanpiac érték befolyásoló tényezőit Kosztolánczy György, az Otthon Centrum vezérigazgatója.

A legnépszerűbb hazai nyaralóövezetben 65 projektben összesen 2500 lakás épül, ezeknek nagyjából a fele érhető el jelenleg. A projektek kínálati fajlagos átlagára 1,81 millió forint négyzetméterenként – jegyezte meg a cég vezérigazgatója, aki arról is beszámolt, hogy a projektszámok ugyan megegyeznek az előző negyedéves értékkel, ám jelenleg 7 százalékkal kevesebb lakás épül. A kínálati négyzetméterárról szólva Kosztolánczy György elmondta, hogy már 1,8 százalékkal magasabb a téli átlagnál. Az év első negyedévében öt projekt 85 lakása jelent meg az online térben, ami ugyancsak több az előző negyedév 3 projektjének 35 lakásánál.

A legtöbb projekt és lakás Siófokon épül: a balatoni új építésű lakások nagyjából harmada köthető a tópart legnagyobb városához, ahol 19 projektben 740 lakás kivitelezése kezdődött el. Siófokon átlagosan 2,1 millió forintért kínálják az új lakások négyzetméterét, ami 2,8 százalékkal múlja felül az előző negyedéves értéket, a többi balatoni projekt átlag értékénél pedig már 15,9 százalékkal magasabb ez az ár. Siófok után kilenc projekttel Balatonlelle a legnépszerűbb, míg Balatonfüreden, Balatonszemesen, Keszthelyen és Zamárdiban négy-négy projekt van folyamatban. A tóparti települések felén, összesen 19 helyen van aktív beruházás.

Az épülő lakások számában szintén Siófok az első (740), majd Balatonszemes következik (~350), ahol egyetlen projektben a tóparti települések legnagyobb beruházása indult el (153 lakással). Keszthely is aktív (263), de a projektekben bővelkedő Balatonlelle sem sokkal maradt el az épülő lakások számában (218).

A szakember kiemelte, hogy a legolcsóbb és a legdrágább település átlagos kínálati négyzetméterára között háromszoros a különbség:

„Talán még soha nem nyílt ennyire szét az árolló”

– kommentálta a vezérigazgató a négyzetméterenkénti átlagot. A legolcsóbb város Balatonfüred 1,18 millió forinttal, amelyet Badacsonytomaj 1,2, Fonyód 1,44 millió forinttal követ.

A tópart legdrágább települése Balatonakarattya, ahol az új építésű lakások négyzetméterét átlagosan 3,2 millió forintért kínálják a fejlesztők. Ezzel Akarattya jócskán lekörözte a második Zamárdit (2,24) és a harmadik Alsóörsöt (2,14 millió forint). A legtöbb településen 1,5–2,0 millió forint közötti sávban mozog egy négyzetméter fajlagos átlagára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss