Gazdaság

Kérdések és válaszok: Szünetmentes tápegységek, az energiagazdálkodás jövője

Mike Byrnes, az Eaton felhő- és adatközponti szegmensének EMEA régiós értékesítésési igazgatója.

Melyek az Eaton fő céljai és célkitűzései?

Energiatakarékos megoldásainkkal ügyfeleink eredményesebben, biztonságosabban és fenntarthatóbb módon oldhatják meg az elektromos, hidraulikus és mechanikus energiával kapcsolatos feladataikat. Célunk, hogy az energiagazdálkodási technológiáink és szolgáltatásaink segítségével javítsuk az emberek életminőséget és óvjuk a környezetet.

Melyek az Eaton fenntarthatósági céljai, és milyen közel áll ezek eléréséhez?

2016 óta éves fenntarthatósági jelentéseket teszünk közzé, amelyek a fenntarthatósági kezdeményezések területén elért összes eredményünket rögzítik. Kiváló eredményeket érünk el, és főként olyan innovációkra koncentrálunk, amelyek elősegítik ügyfeleink saját fenntarthatósági céljainak elérését.

Mi különbözteti meg az Eaton megoldásait a többi vállalat megoldásaitól?

Ügyfeleink bíznak abban, hogy az Eaton termékei akár 15 éven keresztül, a legmagasabb szintű megbízhatóságot, minőséget és energiahatékonyságot nyújtanak számukra. Ehhez párosul a szolgáltatások globális elérhetősége is. Ennek a két tényező kombinációjának köszönhetően alacsonyabb bekerülési és üzemeltetési költségek érhetők el a piacon jelenlévő többi vállalat megoldásihoz képest. Ilyen hosszú idő alatt a termékek és szolgáltatások kezdeti költségei a teljes bekerülési és üzemeltetési költség mindössze kis részét teszik ki, az energia kínálati oldalán bekövetkezett változások miatt pedig ügyfeleinknek garantáltan imponálni fog az az agilitás, amelyet a következő 15–20 évre kínálunk.

Az Eaton technológiája csak adatközpontok számára megfelelő, vagy más területen is alkalmazható?

A technikai innovációk iránti elkötelezettségünk továbbra is teljesíti az ügyfelek egyre növekvő igényeit, melyekre válaszul olyan fejlett, szabadalmaztatott technológiák fejlesztésén dolgozunk, amelyek nem csupán az adatközpontokra korlátozódnak. A szünetmentes tápegységeinknél alkalmazott technológiánk bármilyen méretű kritikus alkalmazásnál növelik az energiahatékonyságot, például a hi-tech gyártás során, az egészségügyben, valamint vasúti és a tengerészeti alkalmazásoknál. A feladatnak azonban nem kell feltétlenül nagyszabásúnak lennie.  Olyan virtuális IT-rendszerek számára nyújtunk energiaellátási megoldásokat, mint pl. mobilszolgáltatók számítógéptermei és Edge rendszerei.

Az Eaton azért gyárt moduláris, szünetmentes tápegységet, hogy azok segítségével a kapacitás növelhető legyen?

A modularitás nem újdonság az Eaton számára, mivel mi voltunk a moduláris felépítésű szünetmentes tápegységek egyik úttörői.  A szoftvereink, vezérlőink és kommunikációs csatlakozási megoldásaink terén elért innovációink lehetővé teszik, hogy a moduláris szünetmentes tápegységeink egységes rendszerként működjenek.  Amellett, hogy ennek segítségével sokkal lineárisabb módon tervezhető meg a kapacitásbővítés, legfontosabb előnyét mégis a hatékonyság növelése jelenti.

Mely ágazatokban tevékenykedik az Eaton?

Számos különböző szegmensben és szektorokban dolgozunk, ideértve például az adatközpontokat, a felhős- és az IT-iparágat, a kereskedelmi és lakóépületeket, valamint a tengerészeti, az olaj- és a gázipari tevékenységeket. Ezenkívül olyan gyártási szegmensekben is jelen vagyunk, mint például a CPG (hétköznapi fogyasztásra szánt árucikkek), az autóipar, a repülőgépipar és a hi-tech ipar.

Ön szerint mi lesz a következő nagy trend az energiagazdálkodás területén?

Alapvető fontosságú a hálózatok és a vállalkozások közötti intelligens kapcsolat kialakítása – mi erre összpontosítunk.

Ön szerint mi lesz az akkumulátortechnológia következő irányvonala?

Jelenleg úgy tűnik, hogy ez egy vegyészeti csata, és nehéz megmondani, ki áll nyerésre.  De abban biztos vagyok, hogy az új nanotechnológiák komoly szerepet fognak játszani abban, hogy a napjainkban alkalmazott lítium-ion akkumulátorok mellett új technológiák is megjelenjenek.  A piac különösen széttördelt, de rendkívül innovatív; egyelőre ennek a korszaknak csak a hajnalán vagyunk.  A járműipar egyértelműen az akkumulátortechnológia elsőszámú mozgatórugója, ezért a járműakkumulátorok második vagy harmadik alkalommal való felhasználását célzó fejlesztések is kiemelkedően fontosak. A Nissannal jelenleg is ezen dolgozunk a „Leaf” akkumulátorok fejlesztése érdekében.

Hogyan tudjuk biztosítani, hogy a technológia lépést tartson a fogyasztói igényekkel?

Életmódunk egyre inkább függ a digitális technológiától.  Az elektromos járművekre és a megújuló energiaforrásokra való átállás során a háztartási villamos energiával való kapcsolatunk tovább fejlődik. Otthonaink olyan helyek lesznek, ahol a teljesítmény alapvető fontosságú, és úgy érzem, hogy az Eaton xStorage-hez hasonló rendszerek 20 éven belül ugyanolyan szokványos részei lesznek az otthonoknak, mint ma a gázkazánok.

Hogyan látja az szünetmentes tápegységek jövőjét?

A digitális átállásra és a fenntartható energiaellátásra mutató trendek értelmében az energiagazdálkodási technológiák felhasználási területe egyre bővülni fog, ahogyan az xStorage esetében is láthatjuk. A szünetmentes tápegység egy olyan típusú energiagazdálkodási platform, amely megtalálta a helyét a piacon – elsősorban stabil hálózat mellett, dízelgenerátorok és ólomsav-akkumulátorok alkotta statikus környezetben, ahol a kritikus fogyasztók folyamatos védelmét biztosítja. A szünetmentes tápegységek mögötti technológia megfelelően van pozicionálva a jövőbeli alkalmazásokhoz, napjainkban azonban az aktuális alkalmazások iránti kereslet továbbra is nagyon magas, és egyre nagyobb ütemben nő.

Ha többet szeretne megtudni az Eaton minőségi energiaelosztási és áramellátási megoldásairól, kérjük látogasson el a www.eaton.hu weboldalra. A legfrissebb hírekért látogasson meg minket a Twitter-en a @ETN_EMEA címen, vagy keresse fel az Eaton LinkedIn cégoldalát.

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss