Connect with us

Mozgásban

Szenegáli óceáni futamához érkezik az új Extreme E versenysorozat

extreme e

Fokozzuk a tempót! A rendkívül izgalmasra sikeredett Szaúd-arábiai, al-ulai nyitány után Szenegál fővárosa, Dakar közelében folytatódik május 29-én és 30-án a lenyűgöző, új terepverseny-sorozat, az Extreme E.

Az Extreme E futamokon a teljesen elektromos ODYSSEY 21 versenyautók mérik össze erejüket a Retba-tóként is ismert Lac Rose partján. Ez a tó annyira sós, mint a Holt-tenger és vizének varázslatos, rózsaszín árnyalatát egy különleges baktériumnak köszönheti, amely vörös vas-oxidot választ ki.

A versenyeket különböző tv-csatornák és streamelő partnerek közvetítik Európa-szerte. A kvalifikáció szombaton 13:30-kor kezdődik, az elődöntőre pedig vasárnap 12:00-kor kerül sor (közép-európai idő szerint). Az Ocean XPrix névre hallgató futam döntője vasárnap 16:00-kor rajtol el. Rendkívül izgalmas lesz, hogy a kilenc induló csapat közül melyik használja ki legjobban idejét a szezonkezdet után, és ér célba elsőként az óceáni szakasz extrém körülményei között.

„A nyitóverseny fantasztikus jelenetei után biztos vagyok abban, hogy ezúttal még több autósport-rajongó fog leülni a képernyő elé”

– mondja Sandra Roslan, a projekt felelőse az alapító partnernél, a Continental gumiabroncsgyártónál.

„Most már mindenki láthatja, hogy az Extreme E lebilincselő autóversenyzést jelent szemet gyönyörködtető tájakon.”

A Lac Rose-t és az Atlanti-óceánt összekötő keskeny homokos utak igazán komoly kihívással szembesítik a pilótákat, a csapatokat, és a modern ODYSSEY 21 E-SUV-kat.

A versenyzők rangsorát a Rosberg X Racing csapat pilótái, Johann Kristoffersson rallycross világbajnok és a korábbi ausztrál rali bajnok, Molly Taylor vezetik. A Team X44, Lewis Hamilton csapatának pilótái, Sébastien Loeb ralivilágbajnok és az idei Dakaron szakaszgyőztes Cristina Gutiérrez mindössze öt pont különbséggel állnak a második helyen. Őket két, valamint négy pont lemaradással szorosan követi Timmy Hansen rallycross világbajnok és a brit raliversenyző Catie Munnings (Team Andretti), illetve Carlos Sainz ralivilágbajnok és a Dakar női kategóriájában tízszer diadalmaskodó Laia Sanz (ACCIONA | Sainz XE Team).

Valamennyi csapat egy ODYSSEY 21 elektromos SUV-vel versenyez. A 440 cm hosszú, 230 cm széles és 186 cm magas kivételes jármű nagyjából ugyanazokkal a méretekkel rendelkezik, mint egy kereskedelemben is kapható SUV, és a 300 cm-es tengelytávja is teljesen átlagosnak hangzik. Az ODYSSEY 21 azonban jóval nagyobb teljesítményre képes. A Spark Racing Technology versenyautó-gyártó által épített jármű 550 lóerő elektromos megfelelőjét nyújtja, súlya pedig mindössze 1780 kg. Összehasonlításképpen, egy Dakar-ralin versenyző átlagos jármű 300 lóerővel rendelkezik és két tonnát nyom. A gyorsulási mutatók ugyancsak figyelemre méltóak. Ennek a két elektromos motor hajtotta masszív homokfutónak csak 4,5 másodperc kell, hogy elérje a 100 km/h sebességet. Az elektromos SUV emellett még akár 55 fokos lejtőn is könnyedén felkapaszkodik. A bajnokság összes csapata a 37 colos CrossContact Extreme E verseny-gumiabroncsba vetette bizalmát. Ezt az abroncsot a Continental kimondottan azzal a céllal hozta létre, hogy ez a nagymértékű energia biztonságos módon kerülhessen alkalmazásra a versenypályán, amellett, hogy megfeleljen a föld legkülönbözőbb éghajlati zónái által felállított kihívásoknak.

„Az Extreme E versenysorozat célja nem csak az izgalmas autóversenyzés, hanem az is, hogy a veszélyeztetett biotópok kiválasztásával felhívja a figyelmet a globális felmelegedés negatív következményeire”

– mondja Sandra Roslan.

„Lac Rose egy lélegzetelállítóan gyönyörű helyszín, amelyet a parthoz való közelsége miatt egyre inkább veszélyeztet az éghajlatváltozás. Az UNESCO világörökségi helyszín kevesebb, mint egy kilométerre található az Atlanti-óceántól, melytől mindössze pár dűne választja el. És ez a földsáv egyre szűkül. „Évente három-négy méternyi szárazföld veszik el a tengerszint emelkedésének következtében.”

– mondja a Continental projektmenedzsere, majd hozzáteszi:

„Ennek egyik fő oka a grönlandi jégmező olvadása.”

Az Extreme E szenegáli futamát megelőzően a versenysorozat szervezői a helyi hatóságokkal együttműködve elindítottak egy környezetvédelmi projektet a partszakasz megtisztítása érdekében. A cél az összegyűjtött műanyag hulladék öko kövekként való újrahasznosítása, melyből több mint 300 iskolás gyerek számára építenek mosdókat.

Mozgásban

Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell

négyévszakos gumiabroncsok

A négyévszakos gumiabroncsok egyre népszerűbbek azok körében, akik elsősorban városi környezetben autóznak, hiszen így nem kell évente kétszer a gumicserével bajlódni. Ezek az abroncsok kellemes kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli abroncsok között, azonban a teljesítményük nagyban függ az időjárási viszonyoktól és az vezetés egyéb körülményeitől.

Azzal viszont érdemes biztosra menni, hogy az adott gumi tényleg négyévszakos-e. Ehhez nem kell tech gurunak lenni, az alábbi cikkben bemutatjuk, hogyan ismerheted fel a megfelelő jelöléseket. Emellett azt is eláruljuk, milyen tényezőket érdemes figyelembe venned, ha Royal Black gumiabroncsot vennél az Olcsobbgumi.hu webáruházból négyévszakos kivitelben.

A négyévszakos gumiabroncsok azonosítása

A négyévszakos abroncsokat jellemzően különféle jelölésekkel látják el, hogy megkülönböztethetők legyenek a kifejezetten nyári vagy téli gumikhoz képest. Az egyik leggyakrabban előforduló jelzés az M+S, azaz Mud & Snow, amely arra utal, hogy az abroncs mintázata és felépítése bizonyos mértékig alkalmassá teszi sáros vagy havas útfelületen való használatra. Fontos azonban tudni, hogy az M+S jelölés nem kizárólag a négyévszakos gumikra jellemző – akár egyes nyári abroncsokon is megtalálható lehet –, és önmagában nem jelent valódi téli teljesítményt. A gyártók ezt a jelzést saját hatáskörben tüntethetik fel, így nem nyújt garanciát a tényleges téli alkalmasságra.

Ha biztosra akarsz menni, akkor az M+S mellett még keress olyat is, hogy 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), ehhez tartozik egy három hegycsúcsból és egy hópehelyből álló ábra is, ami már tényleges téli megfelelőséget kódol. Egyes gyártók használják még az All season, illetve a 4S (Four Seasons) jelöléseket is, ezek is egyértelmű négyévszakos alkalmasságot biztosítanak.

Neked való a négyévszakos abroncs?

A négyévszakos abroncsok leginkább azok számára ideálisak, akik kevésbé tapasztalnak jelentős havazást, illetve extrém hidegeket, és az utakat is rendszeresen takarítják az általuk járt útvonalakon. Ez elsősorban mifelénk városi körülményeket jelent, tehát az ilyen közegben használt autóra nyugodtan lehet négyévszakos gumit tenni.

Minden más esetben érdemes vállalni a külön téli és nyári gumi cserélgetésével járó kellemetlenségeket, mivel egy négyévszakos abroncs teljesítménye komoly próbatétel esetén bőven elmarad egy tisztességes téli gumiétól. Emellett akkor is érdemes a szezonális gumi mellett döntened, ha sportosabban vezetsz, mivel a négyévszakos tapadása hirtelen kialakult extrém helyzetekben nem mindig elégséges.

Hogyan válassz négyévszakost?

Ha ezek után is úgy ítéled meg, hogy a négyévszakos a neked való választás, akkor mindenképpen figyelj a jelölésekre, az M+S és a 3PMSF együttes megléte például kellő biztosítékot jelenthet a minőségre.

Emellett a márka sem mindegy, ha árérzékeny vagy, akkor is érdemes például nagyobb gyártók gazdaságos márkáit választanod, hiszen ezek hosszú távon kifizetődő megoldást kínálnak.

A négyévszakos gumik kényelmes és költséghatékony megoldást jelenthetnek elsősorban a városi közlekedéshez, azonban érdemes körültekintően eljárni, hogy a biztonságot és a vezetési élményt ne tedd kockára a fenti szempontokért.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák

Átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a városi autópályák a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás.

A forgalmas utak és a társadalmi kapcsolatok csökkenése közötti kapcsolatot a városfejlesztési kutatások már az 1960-as évek óta széles körben ismerik, de eddig soha nem mérték empirikusan. Az ITU Copenhagen, a bécsi Complexity Science Hub, a Budapesti Corvinus Egyetem és a University of Amsterdam kutatói most számszerűsítették ezt a hatást, az eredményeket március elején publikálták a Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) folyóiratban.  

A kutatócsoport 1 millió Twitter-felhasználó 2013-as, becsült lakóhely-adatait és online kapcsolatait elemezte az Egyesült Államok 50 legnagyobb városának városi autópálya-hálózatával összevetve. Ez alapján, egy az autópályák elhelyezkedésére nem érzékeny random kapcsolathálózatot készítettek, mellyel összehasonlítva mérhetővé vált az autópályák befolyása a társas kapcsolatokra, egy elválasztási pontszámon (barrier score) keresztül.  

Az eredmények szerint a városi autópályák minden egyes amerikai városban csökkentették a társadalmi kapcsolatok számát, átlagosan 1-16 százalékkal. Ez a hatás különösen erős 5 kilométeren belül, és összhangban áll olyan múltbeli amerikai állami törekvésekkel, amikor az autópályákat kifejezetten arra építették, hogy közösségeket szigeteljenek el, különösen a feketéket. A társas kapcsolatok legnagyobb csökkenését Clevelandben és Orlandóban tapasztalták, míg legkevésbé Portlandben és New Yorkban zavarják az autópályák a társas életet. 

„A várakozásaink szerint a városi autópályák elválasztó hatása nemcsak az Egyesült Államokban, de más országokban, így Magyarországon is kimutatható lesz, ehhez azonban további kutatások szükségesek”

– mondta Juhász Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem CIAS Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. 

A kutatócsoportnak köszönhetően most először kvantitatív bizonyítékok állnak a rendelkezésre arról, hogy a közlekedési infrastruktúra kialakítása szétzilálhatja a szociális hálózatokat és szegregálhatja a városrészeket. Ennek fényében a döntéshozóknak érdemes olyan infrastrukturális döntéseket hozni, amelyek figyelembe veszik a társadalmi szövetre tett hatást és újra összekapcsolhatják a városi közösségeket. 

A kutatást a Carlsberg Alapítvány COCOONS projektje, az EU Horizont Projekt JUST STREETS és az EU Marie Skłodowska-Curie Posztdoktori Programja finanszírozta. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon

A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.

A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.

A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:

  • F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
  • YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
  • Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
  • BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
  • Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.

„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”

– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.

„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”

A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.

Extrém körülmények, maximális teljesítmény

A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.

Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.

2025-ös FIM EWC versenynaptár:

  • 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
  • 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
  • 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
  • 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss