Tippek
10+1 tipp, hogyan takarékoskodjunk vezetés közben az üzemanyaggal
Július 30. óta a céges autók már nem tankolhatnak kedvezményesen, ami források szerint mintegy 800 ezer autót érinthet.
Ezek közé tartoznak a lízingelt vagy flottakezelt személygépjárművek is, melyekből mintegy 70 ezer–100 ezer van forgalomban. Emellett a készletek korlátozott elérhetősége miatt a legtöbb töltőállomáson maximalizálják az egyszerre vagy egy napon belül tankolható üzemanyag mennyiségét. A benzinkútüzemeltetőkkel összhangban ezért a LeasePlan szakemberei is azt javasolják, hogy az autósok lehetőségeikhez mérten igyekezzenek spórolni az üzemanyaggal. Az ehhez kapcsolódó hasznos tanácsaik az alábbiakban olvashatóak.
A fogyasztás a legtöbb esetben nem csupán az autón múlik, a sofőr vezetési stílusa is sokat nyom a latban. Minél inkább odafigyelünk tehát arra, hogy hogyan vezetünk, annál kevesebb üzemanyagra van szükség egy adott útszakaszon. A jó hír, hogy a takarékos vezetés tanulható, melynek fortélyait az alábbiakban mutatják be a LeasePlan szakemberei.
1. Válasszunk optimális útvonalat
Az időben rövidebb út kevesebb üzemanyag-felhasználást jelent. Ennek megtervezésében rengeteget segíthetnek az útvonaltervezők, a járműbe beépített navigáció vagy az olyan okostelefonos alkalmazások, mint például a Waze, amely többek között a dugók elkerülésére is ad javaslatokat.
2. Figyeljünk oda a sebességre
Lakott településen belül nem járunk jobban, ha a megengedettnél lassabban megyünk. Országúton és autópályán azonban a légellenállás elveszi a teljesítmény egy jó részét, így 100 km/óra felett nagy átlagban minden plusz 10 km/órás sebesség esetében 10 százalékkal nő az átlagfogyasztás.
3. Ésszel gyorsítsunk, és használjuk ki a lendületet
A fölösleges padlógáz, gyorsítások és fékezések helyett próbáljunk minél egyenletesebb tempóban haladni, és a mozgásban lévő autóval minél messzebbre gurulni. A fogyasztást ugyanis a rendszeres gyorsítás jelentősen növeli, mivel sok energiát igényel, míg fékezés során – a hibrid, illetve elektromos autók kivételével – a mozgási energia elvész.
A kis gázzal, hosszan történő gyorsítást is kerüljük. Sokkal takarékosabb, ha legalább fél, de inkább kétharmad gázzal, dinamikusan érjük el a kívánt tempót, majd azt tartjuk. Mindig hagyjunk elegendő távolságot az előttünk haladó járműtől, illetve figyeljük az előttünk lévő forgalmi helyzetet. Így könnyen észrevehetjük, ha picit távolabb egy autó lassít, a busz kihajt a megállóból, pirosra vált a lámpa vagy dugó kezd kialakulni. Erre reagálva pedig azonnal levehetjük a lábunkat a gázpedálról, hogy megspóroljuk a későbbi fékezést.
4. Csípjük el a zöld lámpákat
A zöld lámpák elérése ugyanakkor megérhet egy-egy erőteljesebb gázlöketet, hiszen ezzel egy időre elkerülhetjük, a fékezést. Ha gyakran járunk egy útvonalon, figyeljük meg a lámpaváltásokat, hogy tudjuk, hol érdemes sietni a zöldhullám érdekében, és hol nem.
5. Állítsuk le a motort, amikor kell
A lámpaváltások kiismerése azért is hasznos, mert 20 másodpercnél hosszabb várakozás esetén érdemes leállítani a motort. Vasúti átjáró tiltó jelzésénél biztosra vehetjük, hogy ez a helyzet.
6. Tartsuk alacsonyan a fordulatszámot
Minden autónál könnyen kitapasztalható az a legalacsonyabb fordulatszám, amelynél még a motor erőlködése nélkül válthatunk feljebb. Egyre több benzinmotor képes már akár kétezres fordulaton a magasabb sebességet bevenni. Ha a fordulatszámmérőnk váltásjelzőt is tartalmaz, bátran használjuk a műszer által javasolt fokozatot.
7. Hegyvidéken is bánjuk csínján a gázzal
Hegynek fel nem szükséges mindenáron tartanunk a tempót. Ha nem tartunk fel senkit, azonos gázpedálállás mellett nyugodtan veszíthetünk a sebességünkből, hiszen a lejtőn úgyis visszanyerjük. Ha pedig az emelkedő tetején már látjuk, hogy lent lassítani vagy megállni kell, guruljunk le motorfékkel.
8. Hanyagoljuk a motormelegítést
Álló helyzetben nem érdemes járatni a motort, és még a legkeményebb hidegben se melegítsük túráztatással, alapjáraton ugyanis lassabban melegszik, mint magasabb fordulaton, és a fogyasztása is nagyobb. Ha az autó hóval, jéggel borított, inkább kényelmi szempontból érdemes beindítani a motort, hogy az ablak fűtőszála segítsen a jégmentesítésben. Minimális melegítésre persze szükség van, de ez nem több, mint fél perc, amennyi idő alatt bekötjük biztonsági övünket és kényelmesen elhelyezkedünk az autóban.
9. Limitáljuk a légkondit
A légkondicionáló használata akár 20 százalékkal is megnövelheti a fogyasztást. Ezért rövid utak során vagy amikor nincs hőség, inkább a szellőzőket kapcsoljuk be, vagy városon belül – ahol a levegő minősége ezt megengedi – húzzuk le az ablakot. A parkolás során felmelegedett autót először lehúzott ablakokkal szellőztessük át, csak ezután kapcsoljuk be a légkondicionálót, így annak már kevésbé meleg levegőt kell lehűtenie. Ugyanígy az ülés-, illetve az ablakfűtés használatát is gondoljuk át.
10. Óvatosan bánjunk a súlyokkal
Minden, ami növeli az autó légellenállását, illetve tömegét, az a fogyasztást is megdobja. Nagyobb sebesség esetén tehát mellőzzük a letekert ablakokat vagy kinyitott napfénytetőt, és pakoljunk ki minden éppen fölösleges dolgot a járműből (beleértve a gyereküléseket vagy a csomagtartóban kallódó tárgyakat is), illetve szereljük le a tetőcsomagtartót és a kerékpártartót, ha nincs rá szükség. Hasonlóképp ne töltsük túl a tankot – még akkor sem, ha lehetőségünk van rá –, csak a töltőpisztoly első vagy második kattanásáig. Az extra mennyiség egyébként sem termel energiát a motorban.
+1 Gondoskodjunk a megfelelő műszaki állapotról
Tartsuk jó állapotban az autót, és ne hanyagoljuk el a szervizelését. A gumiabroncsokat mindig az ideális nyomásértéken használjuk, mivel alacsony nyomásúakkal több energiát pazarolhatunk el, mint amennyit a legjobb minősítésűekkel megtakaríthatunk. A gumiabroncs mérete legalább ugyanilyen fontos. A széles gumik sportos és stabil érzést keltenek, de a nagy gördülési és légellenállás miatt megnövelik a fogyasztást. Sose felejtsük el továbbá idejében lecserélni az előző évszaknak megfelelő gumit, nyáron ugyanis a téli gumi túlfogyasztást okoz.
Tippek
Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!
A közlekedési balesetek elkerüléséhez elengedhetetlen, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelő állapotban legyenek a gépjárműveink.
A jó idő beköszöntével ellenőrizni kell a fékeket, az akkumulátort, illetve a téli gumit is nyárira kell cserélni. Az Allianz most felhívja a figyelmet arra, milyen szükséges teendőink vannak a gépjárművek nyári felkészítése során. A gumiabroncsok használatával kapcsolatban kiemelik: bár sokak számára tűnhet elfogadhatónak a téli gumi használata jó időben, vagy akár nyári hőségben is, ez hatalmas hibának is bizonyulhat.
Aki odafigyel az utakon, újra és újra észreveheti, hogy vannak, akik téli gumikkal felszerelt autókkal közlekednek nyáron is. Ez a jelenség még a gyakran autózók körében is megfigyelhető. Akár költség, akár kényelmi okokból: nyáron téli gumiabroncsokban bízni nem jó ötlet.
Akár 16 méterrel is nőhet a fékút
A német ADAC autóklub, amely a legnagyobb Európában, egy átfogó tesztprogram keretében megállapította, hogy a téli gumiabroncsok különösen magas kinti hőmérsékletben és száraz útfelületen való fékezéskor mutatnak jelentős gyengeségeket.
„A tesztből azt látjuk, hogy a hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja 100 km/órás sebességről fékezve jóval hosszabb volt: a legrosszabb esetben a különbség elérte a 16 métert. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg a nyári gumikkal felszerelt jármű már álló helyzetben van, addig a téli gumikat használó autós még körülbelül 37 km/óra sebességgel halad. A 16 méterrel hosszabb fékút pedig megfelelhet akár egy közepes létszámú kerékpáros csapat méretének is”
– hívja fel a figyelmet Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. lakossági nem-élet biztosításokért felelős igazgatója, aki szerint vészhelyzetben ez a táv akár végzetes is lehet, ezért sem szabad félvállról venni az abroncsok tavaszi cseréjét.
Kanyarodás közben már nem ilyen nagy a különbség, bár a külső hőmérséklet emelkedésével itt is csökken a téli abroncsok teljesítménye. Minél melegebb az idő, a kanyarokban is annál kisebb a tapadás.
Közeleg a húsvét: ezért is figyeljünk a megfelelő gumiabroncsokra
Az Allianz szakembere különösen a téli gumikkal való utazásra figyelmeztet:
„Amikor az autót sok csomaggal pakoljuk meg, mint akár a közelgő húsvéti utazások alkalmával, tovább romolhat a téli abroncsok stabilitása, és a tapadásuk is tovább csökken. A negatív hatások még a hosszú kanyarokban és az autópálya-kijáratokon történő kis kormánymozdulatoknál is érezhetőek lehetnek. Más szóval: a téli gumik nagy előnye épp a visszájára fordul, amikor melegebb felületeken használjuk őket. Az autót a szezonnak megfelelő gumikon fogjuk tudni biztonságosan vezetni, nem beszélve arról, hogy az Allianznál kedvezményt is adunk a KGFB-díjából az erre odafigyelő ügyfeleknek.”
Az sem elhanyagolható szempont, hogy a hosszabb fékút mellett a téli gumik mintázata gyorsabban kopik a meleg aszfalton, így rövidebb lesz az élettartamuk, ez pedig növeli a jármű üzemeltetési költségeit. A gördülési ellenállás érzékelhetően nagyobbá válik, ami megnöveli az üzemanyag-fogyasztást is. A defektek kockázata is sokkal magasabb akkor, ha téli gumival autózunk nyáron, hiszen a gumi a mechanikus sérülésekre is érzékenyebb lesz.
A megfelelő nyári gumiabroncsok használatával a vezethetőség is javul, különösen kanyarodáskor és vészfékezéskor. A cserét a szakemberek 7 °C feletti tartós hőmérséklet esetén ajánlják, de mindenképpen érdemes figyelembe venni az úti célokat is. A környező országok közlekedési szabályai eltérőek: például aki április 15-e előtt Ausztriába vagy Horvátországba tervez utazni, az várjon még a cserével, hiszen ott addig kötelező a téli gumi használata, de általánosan is igaz, hogy mindig győződjünk meg a helyi szabályozásokról.
Akkumulátor, fékek, klíma, korrózióvédelem
A hideg hónapok után az akkumulátor és a fékrendszer alapos ellenőrzése is elengedhetetlen. Az akkumulátor télen nagy terhelésnek van kitéve, ami csökkentheti hatékonyságát, ezért tavasszal érdemes ellenőrizni a töltöttséget és a csatlakozók tisztaságát. Ha télen többször is nehézkesen indult az autó, akkor tavasszal ajánlott lehet az akkumulátor cseréje, hogy elkerüljük a váratlan meghibásodásokat. A fékbetétek, féktárcsák és a fékfolyadék állapotának vizsgálata szintén alapvető fontosságú, hiszen a csökkent fékhatás jelentősen növelheti a baleseti kockázatot.
A hosszabb állás után a légkondicionáló rendszerben baktériumok és gombák telepedhetnek meg, ami kellemetlen szagokat és egészségügyi problémákat okozhat. Tavasszal érdemes tisztítani és fertőtleníteni a rendszert, valamint kicserélni a pollenszűrőt, hogy az a melegebb időben zavartalanul működjön. A téli hónapok során az utakra szórt só és egyéb szennyeződések komoly károkat okozhatnak a jármű karosszériáján és alvázán. A tavasz beköszöntével érdemes egy alapos mosást elvégezni, hogy megelőzzük a korróziót, amely hosszú távon akár a jármű szerkezeti épségét is veszélyeztetheti.
Az Allianz gépjármű-biztosításairól itt találhatók részletes információk: Allianz – Gépjármű-biztosítások
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
A hó végéig még elérhetők az ajándék LEGO utalványok a HONOR Magic7 széria mellé
A HONOR LEGO ajánlatai még mindig élnek, és ezt demonstrálják az újabb videók.
A LEGO kreatív termékeinek fotózására tökéletesek a HONOR Magic7 készülékek, a HONOR Magic7 Lite pedig kifejezetten strapabíró is – sőt, a cég extra kedvezményt is kínál a vásárlások mellé.
A HONOR két új videója a HONOR Magic7 széria erősségeit emeli ki. Az első a HONOR Magic7 Lite strapabíróságára összpontosít, amely 2m-es magasságról is leeshet anélkül, hogy sérülne. Legyen szó intenzív LEGO-zásról, vagy a játék közbeni figyelmetlenségről, a telefon bírja a gyűrődést.
A második a HONOR Magic7 Pro 100x-os zoom készségeit helyezi előtérbe, amellett, hogy szemlélteti a Magic Portal 2.0-ban rejlő lehetőségeket. Ha kiszúrunk egy izgalmas LEGO terméket – legyen az valaki kezében, vagy elhelyezve a távolban –, a telefonnal remek képet készíthetünk róla, majd rákereshetünk a termékre, hogy mi is megszerezhessük magunknak.
A promó keretein belül a HONOR Magic7 Lite mellé 20 ezer Ft értékű, míg a HONOR Magic7 Pro mellé 80 ezer Ft értékű LEGO vásárlási utalvány jár március 31-éig – a készlet erejéig. Emellett a HONOR Magic7 széria tagjai féléves extra garanciával szerezhetők be.
További információk a HONOR holnapján: https://www.honor.com/hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védekeznek az elektromos tüzek ellen a hazai vállalkozások
Gyakoribb ellenőrzések, a régi berendezések cseréje és újak telepítése, megfelelő védelem kialakítása szakértő bevonásával – ezekkel az intézkedésekkel védekezik a Schneider Electric felmérése során megkérdezett vállalkozások többsége az elektromos berendezések és a hálózat meghibásodásából adódó elektromos tüzek ellen.
A kutatásból az is kiderült, hogy az elmúlt években túl sokat nem fordítottak erre a választ adó cégek, pedig több esetben is milliós károkat okoztak ilyen jellegű incidensek. A Schneider Electric az érzékelőktől kezdve a védelmet biztosító eszközökön át az adatokat feldolgozó és a kockázatokat jelző szoftverekig átfogó, integrált megoldást kínál a vállalkozások számára az elektromos tüzek ellen.
Magyarországon évente mintegy 500 ipari tűzeset történt, amelyekben közel ezren haltak, vagy sérültek meg. A statisztikákban az ugyan nem szerepel, hogy ezek között milyen arányban voltak az elektromos tüzek, de a Schneider Electric friss, saját vállalatai ügyfelei körében végzett felmérése alapján az elektromos berendezések vagy hálózatok okozta meghibásodások egyáltalán nem számítanak ritkának a hazai cégeknél, igaz szerencsére csak az esetek kis részében történt eddig komolyabb kár.
A kérdőívet kitöltő társaságok 58,8 százalékánál még soha nem történt elektromos berendezés vagy hálózat okozta meghibásodás, 41,2 százaléknál viszont néhány alkalommal már előfordult ilyen. Ahol voltak ilyen incidensek, azoknál túlnyomó többségében (88 százalék) egyáltalán nem volt, vagy csak minimális mértékű volt a kár. A válaszadók 9 százaléka jelezte, hogy több millió forintos kár keletkezett ilyen probléma miatt, 3 százalék pedig arról számolt be, hogy elektromos tűz keletkezett, és teljesen leégett az érintett egység.
Ahol már volt elektromos berendezés vagy hálózat meghibásodása miatt elektromos tűz, ott az esetek 18 százalékában zárlatos, hibás eszköz okozta azt. Az érintett vállalatok 3 százaléka jelezte, hogy áramszünet/karbantartás utáni visszakapcsolás miatt keletkezett tűz. A válaszadók közel négyötödének nem volt információja arról, hogy mi okozta ilyen helyzetben az elektromos tüzet.
A jövőbeni elektromos tüzek elkerülése érdekében 44 százalék döntött úgy, hogy gyakrabban ellenőrzik a berendezéseket és a hálózatot. A válaszadók közel negyede jelezte, hogy lecserélték a régi berendezéseket és új eszközöket telepítettek, 18 százalék számolt be arról, hogy szakember bevonásával a legmegfelelőbb védelmet építették ki. A kérdőívet kitöltők 15 százalékánál pedig képzést tartottak a munkatársaknak az elektromos tüzek lehetséges okairól, valamint a kockázatok csökkentéséről.
A kutatásból viszont az is kiderült, hogy az elmúlt időszakban túl sokat nem költöttek az elektromos tüzek elleni védekezésre a vállalatok. A helyzet felmérését nehezíti ugyanakkor, hogy a válaszadók jóval több mint felének nem volt információja arról, hogy az elmúlt öt évben mennyit szánt erre a célra vállalata. Közel 18 százalék jelezte azt, hogy semennyit nem fordítottak az elektromos tüzek elleni védekezésre. A válaszadók 15 százalékánál 50 és 500 ezer forint közötti összeget szántak erre a célra az utóbbi öt évben. Egyaránt 3-3-3 százalék jelezte, hogy 500 ezer és 1 millió, 1 és 3 millió, illetve 3 millió forintnál többet fordítottak erre a célra.
Az elektromos tüzek elleni védelmet biztosító eszköz, berendezések kiválasztása kapcsán a legtöbben a funkciókat és a műszaki paramétereket veszik figyelembe, a megkérdezettek közel háromnegyede jelezte ezt. Hat százalék a gyártó és a márka ismertsége alapján választana, míg 21 százalék szakemberre bízná a döntést.
A tűzvédelmi előírások, szabályozások betartása rendkívül fontos, nem csupán a jogszabályi megfelelés, de az emberi élet védelme, a berendezések, épületek megóvása és a termelés folyamatossága miatt is. A Schneider Electric kérdőívét kitöltő cégek több mint fele az interneten tájékozódik az aktuális szabályozásról, de szintén magas azok aránya (35 százalék), akik szakmai fórumokon szerzik be a friss információkat. Konferenciákon, illetve előadásokon egyaránt 6-6 százalék tájékozódik a legújabb előírásokról.
„A mostani felmérésünkből is látszik, hogy szerencsére viszonylag ritkán okoznak igazán komoly problémákat az elektromos meghibásodások és az ezek miatt keletkező tüzek, viszont, ha megtörténik a baj, az sokmilliós kárral járhat. A Schneider Electric átfogó, integrált megoldást kínál a hazai vállalkozások számára az elektromos tüzek elleni védekezéshez. Ez magában foglalja az érzékelőket, ilyenek például a HeatTag okos kábel túlmelegedés érzékelők. Ide tartoznak még a tűzvédelmi berendezések, mint az ívzárlat-védelmi készülékek, amelyek mind moduláris formában az Acti9 termékcsaládunkban, mind kis- és nagyfeszültségű megoldásként a PowerLogic berendezéscsaládban érhetők el. Szintén az integrált megoldás részét képezik az adatokat feldolgozó és a kockázatokat előre jelző EcoStruxure szoftverek. Emellett fontos megemlíteni a komplett, ÉMI hő- és füstelvezetési minősítéssel rendelkező EcoStruxure Building Operation épületautomatika rendszerünket, melynek része a DDC kínálatunk, és a szintén ÉMI minősítésű M340 és M241-es PLC-k, kiegészítve az Altivar 212 frekvenciaváltó családunkkal és HMI készülékekkel, melyekkel komplex hő- és füstelvezetési feladatokat lehet megoldani”
– mutatott rá Hargita Péter, a Schneider Electric marketing igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
Egyre népszerűbb az ADA P1 Meter – de nem csak a HMKE felhasználók körében
-
Okoseszközök2 hét ago
Április 7-től további Samsung készülékekre érkezik a One UI 7
-
Zöld2 hét ago
Elindult a munka a házikertekben
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az AI-vezérelt, összekapcsolt élet jövőjét
-
Okoseszközök6 nap ago
A Sony bemutatja az új WF-C710N fülhallgatót
-
Ipar1 hét ago
A cargo-partner az AutoStore rendszerrel növeli logisztikai hatékonyságát
-
Gazdaság1 hét ago
Az űrtechnológia betör a várostervezésbe
-
Mozgásban2 hét ago
Szoboszlai Futammal bővül az idei Vivicittá