Tippek
Céges autóval külföldön: erre figyeljünk a díjakkal, bírságokkal kapcsolatban
Az ünnepi, illetve síszezon közeledtével egyre többen kelnek útra a környező vagy akár távolabbi országokba céges autóval.
Ilyenkor még inkább fontos odafigyelni a közlekedési szabályok betartására és a kötelező díjfizetésre, hiszen az elmulasztásukból eredő bírságok akár évek múlva is jelentkezhetnek a tulajdonos flottakezelőnél, aki automatikusan továbbhárítja azokat a lízingelőre. Ráadásul a büntetésre és annak mértékére vonatkozó szabályok eltérhetnek a magyar jogrendtől, így nem alapozhatunk az itthon megszokott gyakorlatokra. A LeasePlan összegyűjtötte, hogy ha már elkerülni nem tudtuk, mi a teendő külföldről érkező bírság esetén.
Karácsony környékén, illetve a téli hónapokban sokan indulnak el külföldre céges autóval rokonlátogatás vagy kikapcsolódás céljából. Fontos ilyen esetben előre tájékozódni az érintett országok közlekedési szabályairól, betartani azokat, valamint mindig figyelni a kötelező díjfizetésre – legyen szó autópályáról vagy éppen parkolásról – hogy elkerüljük a bírságokat, amelyek Magyarországon is utolérnek minket, akár több év elteltével is. A Going abroad (Utazás külföldre) elnevezésű, Android rendszerű okostelefonokra és iPhone-ra is 22 nyelven elérhető alkalmazás például hasznos információkkal szolgál minden egyes uniós ország közúti közlekedési szabályairól, emellett pedig közlekedésbiztonsági kvízjátékot és memóriajátékot is tartalmaz. A továbbiakban a LeasePlan flottakezelő ad hasznos tanácsokat azzal kapcsolatban, hogy lízingelőként mire számítsunk a külföldön kirótt büntetési tételek esetén.
1. Kihez érkezik a fizetési felszólítás?
Operatív lízing esetén a jármű üzemben tartója a bérbe adó, így a büntetésekkel kapcsolatos levelek is hozzá érkeznek. A lízingelő cég azonban ettől függetlenül felelős a bírság megfizetéséért. A flottakezelő minden esetben köteles együttműködni a külföldi hatóságokkal, és ki kell fizetnie a pénzbeli büntetést, amelyet aztán továbbterhel a szabályszegést elkövető céges autó használójára.
2. Lehet fellebbezni?
A bírságot kiszabó ország internetes oldalán az ügyintézési szám beírásával általában be lehet tekinteni az ügy adataiba (különös tekintettel a gépjárműről készült fotókra). Ha céges autó használójaként jogosulatlannak véljük a büntetést, úgy a jogorvoslati kérelem benyújtásához nekünk kell alátámasztanunk hivatalos dokumentumokkal az igazunkat. Ilyen helyzetekre nem árt, ha bizonyítékként pár évig megőrizzük a parkolójegyeket, autópályamatricákat, illetve az ezekről szóló visszaigazolásokat vagy fényképes másolatokat. A hatóság hivatalos határozata nélkül a flottakezelő nem tudja a rendszerben leállítani a kifizetési folyamatot, mivel nem tartozik a hatáskörébe a bírság jogosságának felülvizsgálata.
3. El lehet kerülni a fizetést?
A nemzetközi szabályozások értelmében az országok átadják egymásnak a tulajdonosi, illetve üzembentartói adatokat, így a külföldön elkövetett szabálysértések sem maradnak büntetlenül. Idővel a bírságok befutnak a flottakezelőhöz és így az ügyfelekhez is. Az adatszolgáltatás során a lízingcég a vele szerződésben álló vállalat adatait adja át, amelyet a hatóság megkeres a sofőr kilétével kapcsolatban. Amennyiben a járművet használó cégként a megadott határidőn belül nem szolgáltatunk információt, úgy emelt összegű bírságra számíthatunk.
Alapszabály, hogy ha nincs kifogásunk a büntetés ellen, akkor minél hamarabb fizessük be a megállapított összeget, hogy ezzel is elkerüljük a bírság növekedését, illetve a pótdíjfizetési kötelezettséget, és számoljunk azzal, hogy az utalás legalább egy munkanappal később teljesül. Amikor azonban megkapjuk a lízingcégtől a bírság fizetésére felszólító emailt, minden esetben vegyük fel a hatósági ügyintézéssel foglalkozó osztállyal a kapcsolatot, hogy kiderítsük, ki tudjuk-e még fizetni a büntetési tételt, mielőtt a flottakezelő rendezi azt. Dupla befizetés esetén a lízingcégnek kezdeményeznie kell a külföldi hatóságnál a visszautalási folyamatot, amely akár hónapokig is eltarthat.
4. Mennyi az elévülési idő?
Nem ritka, hogy évekkel korábban elkövetett közlekedési vétségről érkezik felszólítás. Az olasz büntetéseket például gyakran egy év elteltével postázzák, mivel Olaszországban a külföldi állampolgárokat érintő közlekedési bírságok kiszabásának, és megküldésének határideje a jogsértés időpontjától számítva 360 nap, a követeléskezelőnek pedig a szabálysértés típusától függően 5-10 év áll rendelkezésére a bírság behajtására szintén a korábban említett dátumtól kezdődően. De olyan is előfordul, hogy más országokban akár 6-7 évvel ezelőtti bírságokat hajtanak be a hatóságok, amelyek ráadásul a különböző adminisztrációs költségek miatt az idő elteltével hatalmasra is nőhetnek. Ezt is az eltérő jogszabályi környezet okozza, így nem alapozhatunk a hazai 5 éves elévülési időre.
5. Mit büntetnek leginkább?
Mivel az Európai Unióban nincs egységes szabályozás a büntetések területén, így az egyes országok maguk döntenek a bírságok nagyságáról és a büntetési tételekről. A tagállamok között kölcsönös jogsegélynyújtás van érvényben olyan cselekmények esetében, amelyek a megkereső, illetve a megkeresett állam nemzeti joga szerint is büntetendőnek minősülnek. Az információmegosztás nyolc esetben használható: gyorshajtás; biztonsági öv vagy bukósisak használatának mellőzése; piros lámpa figyelmen kívül hagyása; ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés; tiltott sáv használata; mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz szabálytalan használata vezetés közben. Ez azt jelenti, hogy 70 eurót – a Salzburg Fórum országai, Ausztria, Bulgária és Horvátország esetében pedig 50 eurót – meghaladó összeg esetén az Országos Rendőr-főkapitányság vállalja a jogerőssé vált bírság végrehajtását, amennyiben a szabálysértés elkövetője azt önként nem fizeti be. Lízingautók esetén erre nem kerül sor, hiszen a bérbe adó cég minden esetben rendezi az anyagiakat, melyek elszámolását közvetlenül intézi a bérbe vevővel. A lista azonban jól mutatja, hogy mely közlekedési eseményekre fókuszálnak leginkább az uniós hatóságok. Ugyanakkor a lízingcégen keresztül például jogosulatlan autópálya-használat vagy parkolási díj nem fizetése esetén is kaphatunk az autópálya-fenntartótól, illetve a parkolási társaságtól jövő fizetési felszólítást, ahogy az említetteken túl egyéb közlekedési szabályszegéseket (pl. elsőbbségadás elmulasztása, szabálytalan előzés) is büntethetnek a különböző országok eljáró szervei.
A környező országokat figyelembe véve Ausztriában és Horvátországban gyakori a sebességellenőrzés radaros, lézeres és autóba szerelt mobil eszközökkel egyaránt, míg Szlovéniában az autópályadíj-fizetési kötelezettséget veszik nagyon szigorúan. A gyorshajtók Szlovákiában, Szerbiában és Romániában is jelentős büntetésekre számíthatnak. Utóbbi országban ráadásul nemrég bővítették a KRESZ-t az agresszív vezetés fogalmával, amelybe beletartozik a veszélyes megközelítés, az indokolatlan fékezés, a leszorítás, a villogás, a dudálás, a forgalmi sávok közötti cikázás vagy például a motor hangos „túráztatása”. Emellett pedig a vezetés közbeni szabálytalan telefonhasználatot és a biztonsági öv mellőzését is súlyos pénzbüntetéssel sújtják itt.
Tippek
Három trend, amely meghatározza a kávézást 2025-ben
A kávézás nemcsak a családtagokat, hanem a barátokat és a kollégákat is összeköti.
Ahogyan a technológia, úgy a kávézást meghatározó trendek is változnak. A világ egyik vezető barista kávégép gyártója, a Sage bemutatja a három legfontosabbat ezek közül.
- Cold brew dominancia
A hidegen főzött kávé egyre népszerűbbnek számít a piacon, ami a nyári hónapokban hatványozottan igaz. A kánikulában a koffein rajongók szívesebben fogyasztanak hideg kávékölteményeket. De mit is takar a cold brew? Nos, ennek elkészítéséhez a kávét hideg, vagy szobahőmérsékletű vízben kell áztatni órákon keresztül, amely így lágyabb, kevésbé savas, gyomorkímélőbb, természetesebb ízű italt eredményez. „További előnye, hogy előre elkészíthető és hűtőben tárolva bármikor fogyasztható. Manapság már számos ízesített változat létezik belőle (gyümölcsös, kakaós, csokoládés), így mindenki megtalálhatja az ízlésének legjobban megfelelőt” – emelte ki Fazekas Imre, a Sage termékmenedzsere.
- Pisztáciás kávé
A dubai csoki tavalyi sikere több termék esetén is újra előtérbe hozta a pisztácia felhasználását. Nincs ez másképpen a kávéval sem, így az idei év egyik meghatározó trendjévé vált a pisztáciás kávé, amely egyre több kávézó kínálatában fedezhető fel. „A pisztáciás kávé lényegében egy ízesített kávé, amely a pisztácia krémes, diós jegyeit ötvözi a kávé gazdag aromájával” – árulta el Fazekas Imre. Hozzátette: a pisztácia természetes olajai és aromái tökéletesen harmonizálnak a kávéval, cukorral vagy mézzel ízesítve pedig akár desszertkávéként is fogyasztható.
- Otthoni barista kultúra
Az otthoni barista kultúra folyamatosan fejlődik, amelynek hátterében a prémium eszközök egyre nagyobb térhódítása is felfedezhető. „Az emberek egyre többet kísérleteznek otthon, és a kávékészítés már nem csupán egy reggeli rutin, hanem egy kreatív hobbi is” – világított rá a Sage termékmenedzsere. Kiemelte, hogy éppen emiatt válnak egyre keresetebbé a barista tanfolyamok, amelyek személyesen, vagy akár online módon is elvégezhetők.
A Sage portfóliójában jelenleg a SES 881-es kávégép számít az egyik legnépszerűbb készüléknek, amellyel egyszerre akár két eszpresszó is készíthető. A készülék emellett nemcsak a tehén, hanem a növényi tejekből is képes megfelelő állagú tejhabot előállítani.
Ezért érdemes figyelemmel követni a kávézás folyamatosan változó világát, hiszen az új trendek és innovációk mindig izgalmas lehetőségeket kínálnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Akár két teljes napot is spórolhatunk éves szinten egy gyors hálózattal
Az internet terjedése, elérhetősége és gyorsasága javítja az emberek oktatáshoz, egészségügyhöz és közszolgáltatásokhoz való hozzáférését, csökkenti a digitális szakadékot, és lehetővé teszi, hogy egyre több ember aktívan bekapcsolódjon a társadalmi-közösségi életbe, amelynek egyre többféle formája alakul ki a digitális térben is. Kimondható, hogy ez egyre inkább elérhető és sokoldalú internetes szolgáltatásoknak köszönhetően az emberek egyre többféle tevékenységet végeznek és egyre több időt töltenek az interneten.
Így lehetséges, hogy ma már egy gyors mobilnettel hamarabb letöltünk egy 10 GB-os filmet, mint amennyi idő alatt az egy pendrive-on földet érne egy repülőből kidobva.
Az elmúlt években nemcsak gyorsabbá, hanem érzékelhetően élhetőbbé vált a mobilinternetezés. A Yettel most a technikai adatok mögé nézett és különféle élethelyzeteken keresztül mutatja be, hogy mennyi időt nyerhet egy hétköznapi felhasználó azzal, ha megbízható, nagy sebességű mobilhálózatra csatlakozik.
Aki gyakran küld vagy tölt le nagy méretű fájlokat – például videókat, játékokat, frissítéseket vagy dokumentumokat –, tudja, hogy a várakozás hosszú percekre is elnyúlhat. Egy átlagos, 500 MB-os fájl letöltése egy gyors hálózaton alig fél percet vesz igénybe. Egy lassabb kapcsolaton viszont akár három perc feletti várakozás is lehet. Ha csak naponta 1 ilyen letöltés történik, akkor a gyorsabb internetkapcsolat révén havonta máris másfél óra megspórolt időhöz jutunk – amit fordíthatunk egy hosszabb ebédszünetre, vagy épp arra, hogy ne a hálózatra, hanem csak magunkra figyeljünk.
Videóhívás, ami valóban kapcsolódás
Legyen szó családi videóhívásról vagy fontos online meetingről, senki sem szereti, ha a kép akad, kifagy, a hang szakadozik, vagy legrosszabb esetben újra kell csatlakozni a hívás folytatásához. Egy félórás hívás során akár 2-3 perc is elveszhet a kapcsolódási problémák miatt – ezt egy gyors, stabil mobilhálózat esetében kisebb eséllyel fordul elő. Heti néhány hívás esetén ez havi szinten akár egy órányi megspórolt időt és nyugalmat jelenthet.
Streamelés indításkor, nem percek múlva
A 4K minőségű videótartalmak már nemcsak a nappalinkban, de a mobilunkon is egyre népszerűbbek. A nagy felbontás azonban nem működik kompromisszumokkal – ha nincs elég sávszélesség, jön a pufferelés, akadozás, csúszik az élmény. Egy gyors hálózaton ez megszűnik: a videó egyből indul, nincs várakozás, amennyiben a stream szolgáltató szerverein is minden rendben üzemel. Ha hetente 4-5 alkalommal nézünk ilyen tartalmat, havi szinten több percnyi puffereléstől szabadulunk meg – ami önmagában kevésnek tűnik, de annál frusztrálóbb tud lenni és rontja az élvezeti értékét a kikapcsolódásra szánt időnknek.
Online játék – gyors reakcióval, lag nélkül
A manapság egyre népszerűbb, versengésre épülő többszereplős online játékok, azaz a kompetitív gaming világában a válaszidő az egyik alappillére a sikeres köröknek. Egy stabilabb hálózat nemcsak kevesebb akadozást jelent, hanem azt is, hogy nem dob le a játék a szerverről, nem maradunk le egy fontos pillanatról, és tényleg mi irányítjuk a karakterünket – nem a net „csúszása”, azaz a lag. Az alacsonyabb ping és a megbízható kapcsolat akár fél órányi többletidőt is jelenthet havonta és számtalan első helyezést a kedvenc battle royale játékunkban.
De a játék nem mindig a pályán kezdődik – gyakran már a letöltésnél eldől, lesz-e egyáltalán gaming aznap. Egy új season indulásakor, vagy amikor egy vadiúj játék jelenik meg, nem ritka, hogy 50–100 GB-nyi frissítést kell letölteni. Lassú kapcsolaton ez akár fél napig is eltarthat. Egy gyors mobilhálózat azonban itt is időt ad vissza: lehetőséget, hogy az este valóban a játékról szóljon, ne a töltőképernyőről.
Mobil hotspot – amikor minden eszköz számít
A családi utazások klasszikus kihívása: egy szülői mobilnet, amire a család összes tagja csatlakozik. Több eszköz, sok elvárás. Egy gyorsabb hálózat itt is nyerő – nem kell kompromisszumokat kötni, ha a gyerek videót nézne, miközben a szülők online navigálnak. A stabil kapcsolat kevesebb megszakítást, kevesebb újracsatlakozást jelent – így még az utazás is gördülékenyebb lehet.
Összességében: havonta több óra visszanyert idő – ugyanazzal a mobilhasználattal
A számítások alapján egy aktív felhasználó, aki videókat néz, fájlokat tölt le, online hívásokat bonyolít és hotspotot is használ, havonta akár 3–4 órát is megspórolhat pusztán azzal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb mobilhálózaton netezik. Ez az idő nemcsak számokban mérhető, hanem abban a nyugalomban, élményben és rugalmasságban is, amit a jól megválasztott mobilhálózat képes nyújtani.
Egy hálózat, ami mögött valódi építkezés van
A Yettel országszerte már több mint ezer bázisállomáson a nagysebességű, 5G szolgáltatását nyújtja. A Yettel hálózata a leggyorsabb mobilhálózat Magyarországon a szelessav.net országos összesített átlagsebesség mérése és az Ookla alapján.*
Sokakban felmerülhet a kérdés: valóban számít, hogy egy mobilhálózat mennyire gyors?
A fentiekből látható, hogy határozottan igen – különösen akkor, ha az adatsebesség nem csak számadat marad, hanem kézzelfogható előny a mindennapokban. A Yettel abban hisz, hogy a technológia értéke ott mutatkozik meg igazán, ahol élethelyzeteket tesz gördülékenyebbé. Országos reklámkampánya is ezen a gondolatiságon alapul: valós, hétköznapi helyzetekből indul ki, hogy megmutassa, miért fontos a gyors hálózat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Fotópályázatot hirdet az LG és a Magyar Nemzeti Galéria
A tavalyi nagysikerű közös művészeti pályázatát követően idén is együttműködésre lép az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria.
A felek Az élet szép! Keretezd újra! című fotópályázata arra hívja fel a figyelmet, hogy a hétköznapi pillanatok is lehetnek olyan szépek és értékesek, mint egy galériában kiállított műalkotás. A versenyt az LG Life’s Good szlogenje, valamint az otthonokban műalkotásként is helytálló, festményre emlékeztető LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionáló koncepciója hívta életre.
Egy tavaszi piknik, egy tócsában tükröződő arc vagy egy gondosan megterített asztal – a mindennapok apró pillanatai, amelyek egy új nézőpontból nézve festői szépségűvé válhatnak. A szervezők olyan 18 éven felüli jelentkezők fényképeit várják, akik a hétköznapok legszebb pillanatait képesek egyedi látásmódban megörökíteni. A nevezőknek a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből kell egy olyan műalkotást megnevezniük, amely az alkotásuk kiindulópontjául szolgál.
A pályázatra analóg és digitális fényképekkel is lehet nevezni. A művészettörténészekből és múzeumi szakemberekből álló zsűri a mesterséges intelligencia által generált vagy túlzott utómunkával ellátott képeket nem értékeli. A pályaművek leadási határideje 2025. június 10. A legjobb fotókat beküldő pályázókat a szervezők június 18-ig értesítik, a szerencsés nyertesek pedig 2025. június 26-án a Magyar Nemzeti Galériában, egy átadó ünnepség keretében vehetik át a díjakat.
Az első helyezett egy nagy értékű LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionálóval térhet haza. Az LG hűtésre és fűtésre is alkalmas ARTCOOL Gallery légkondicionálójának különlegessége, hogy egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos klímaberendezésre: négyzetes kialakítása és tetszőlegesen cserélhető előlapja miatt pontosan olyan, mintha egy képet akasztottunk volna a falra. A második helyezett egy LG DUALCOOL AI Air Premium Single Split légkondicionálóval, míg a harmadik legjobb pályamű beküldője egy LG DUALCOOL Special Single Split légkondicionálóval szerelheti fel otthonát.
A nyeremények speciális jellegére való tekintettel az LG Electronics a díjak telepítését országos lefedettségű, minősített partnerhálózatán keresztül biztosítja.
További részletek és a pályázati kiírás itt találhatóak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság6 nap ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar1 hét ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Okoseszközök2 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök1 hét ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Zöld2 hét ago
Az év természetfotósa pályázat átigazolt a Varázslatos Magyarországhoz
-
Gazdaság2 hét ago
Rekord összegben tart devizát a magyar lakosság
-
Gazdaság2 hét ago
Újra gondolt informatikai szerepkör és motiváció a digitális korszakban
-
Gazdaság2 hét ago
Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel