Gazdaság
Eldöntheti egy cég sorsát a vállalkozó hangja
Egy szélhámosság tanulságai: így válhat fegyverré a beszédhang a vállalkozó kezében.
Magas szintű üzleti hangkutatás is folyik a bécsi egyetem nemzetközi vezetőképzőjében.
Idén májusban kezdte meg 11 éves börtönbüntetését Elizabeth Holmes, a Theranos nevű biotechnológiai startup alapítója, aki dollármilliárdokat csalt ki befektetőtől egy nem létező genetikai elemző eljárásra. Sikerében kulcsszerepet játszott mesterségesen elmélyített, „férfiasított” hangja. Noha ez extrém eset, a vállalkozók hangjának igenis sok köze lehet a sikerhez. Ezt is kutatják a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem (WU) vezetőképző akadémiája, a WU Executive Academy professzorai. A szakértők szerint a hangkódok a jövőben a vállalkozók és a befektetők eszköztárának is a részévé válnak.
Elizabeth Holmes azt állította, hogy vállalkozása innovatív technológiával forradalmasítja a vérvizsgálatot. 2015-ig dollármilliárdokat gyűjtött, és mindezt a Steve Jobsot utánzó öltözködése mellett nem kis részben mély, férfias bariton beszédhangjával érte el. Okosnak, magabiztosnak, és szellemesnek tűnt, befektetők tömegeit hipnotizálta. Túl szépnek tűnik? Az is volt: Holmes szándékosan mélyítette el a hangját, a Theranosról pedig kiderült, hogy csalás.
Holmes esete a bukás ellenére tanulságos, mutat rá Nikolaus Franke, a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem (Wirtschaftsuniversität Wien, WU) hangkutatással foglalkozó professzora. A 125 éves intézmény üzleti döntéshozók számos generációját képezte patinás történelme során, és ma is Közép-Európa egyik legmagasabban jegyzett vezetőképző intézetét működteti, ahol évente mintegy 2200 diák kap naprakész menedzsment tudást. A WU Executive Academy az üzleti élet legkülönfélébb területein végez kutatásokat – ezek egyike a hangkutatás, vagyis annak vizsgálata, hogy a vállalkozók hangja milyen szerepet játszik a sikerben.
A beszédhang a meggyőzés legfontosabb eszköze
„Bár ma a hivatalos kommunikáció nagy része szöveges formában zajlik, az emberi hang továbbra is az egyik legfontosabb információs csatorna – mutat rá a WU Executive Academy Vállalkozási és Innovációs Intézetének igazgatója. – A hangszín finomságai, tudatosan nem érzékelt árnyalatai mindig nagy szerepet játszottak a meggyőzésben. Az emberi beszédhangból ösztönösen, rövid idő alatt rengeteg olyan információt vonunk le a beszélő szándékairól, tulajdonságairól, erősségeiről, amelyet csupán az elmondottak tartalma nem adna vissza.”
Franke professzor hangsúlyozza: mindez különösen érvényes a startupok világában.
„Egy startup nem más, mint fogadás a jövőre, vagyis a befektetők meggyőzése valami újról és ismeretlenről. Ezért is olyan fontosak a szóbeli meggyőzés terepei: a befektetői pitchek, a finanszírozási tárgyalások, crowdfunding-videók, a networking-rendezvények. Ezeken a terepeken kulcsszerepet játszhat a beszédhang.”
Ez persze így volt mindig is – most viszont az, ami eddig ösztönös volt, kutatható, mérhető és manipulálható. Az emberi hanggal kapcsolatos tudományos kutatás hihetetlen ütemben fejlődik. A mesterséges intelligencia, az egyre összetettebb elemző szoftverek új távlatokat nyitnak a kutatók számára, akik ma rövid idő alatt, hatékonyan, nagy mennyiségű adat felhasználásával hasonlíthatják össze a beszédhangot a beszélő tulajdonságaival.
Felfedezhetem a következő unikornist a hangja alapján?
A hangkutatás mindeddig a pszichológia, az orvostudomány, a nyelvészet és az evolúcióbiológia szakembereit foglalkoztatta elsősorban. A közgazdaságtudomány mindeddig még nem vette kellőképp figyelembe a hangkutatás eredményeit, de Nikolaus Franke szerint ez csak idő kérdése, és ennek példája a Bécsben zajló munka is.
A professzor és kollégái, Jan Fell és Klaus Marhold azt vizsgálják, hogy az eddigi hangkutatási eredmények hogyan hasznosíthatók a vállalkozói szférában.
„A hang alapvető tulajdonságainak kombinációja egy egyedi kódot alkot, amely kód a beszélő személyiségének hiteles lenyomata. A négy alapvető tulajdonság, amire oda kell figyelni: a hangmagasság, a hangerő, a tempó és a hangminőség”
– mondja Franke professzor.
Ezek kombinációja kifejezi a vállalkozó magabiztosságát, kreativitását, motiváltságát, nyitottságát és megbízhatóságát. Vagyis az innovatív hangelemzési technológiák értékes eszközök lehetnek a kockázati tőkebefektetők, üzleti angyalok kezében.”
Ha a befektető használni fogja, akkor a vállalkozó is
A modern eszközöket ugyanakkor az ifjú vállalkozók is használhatják, hogy fejlesszék fellépésüket. „A fiatalabb generációk beszédstílusa sokszor nyegle, felemás, a mondat végén megemelt hangmagassággal beszélnek, így kijelentéseik kérdésnek hatnak, nem meggyőzőek. A hasonló hibák az új hangelemző technológiák és a hangtudomány segítségével kielemezhetők, szisztematikusan újratanulhatók, vagy akár technológiai úton is rásegíthetnek a beszédhangra – hasonlóan ahhoz, ahogy egy popsztár felturbózza a hangját” – mondja a kutató.
„Elizabeth Holmes esetének egyik legfőbb tanulsága, hogy egy önbizalommal teli, okos, fiatal ember tisztában volt a hangjának vonzerejével, és célzottan használta azt dollármilliárdok megszerzésére”
– teszi hozzá Nikolaus Franke. Mindez a jövőben a hangtudomány fejlődésével széles körben elérhető eszközzé válhat. A professzor ugyanakkor figyelmeztet: a beszédhang hazudhat. Azoknak a vállalkozók, akik ismerik a hangkódokat, és tudják, hogyan használhatják ezeket, könnyebben fognak meggyőzni befektetőket – akkor is, ha nincs mögöttük tartalom.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
7 kritikus pont ingatlanjogász szemmel az Otthon Start hitellel kapcsolatban
Megjelent az Otthon Start hitel feltételeiről szóló rendelet, ami azon túl, hogy számos helyen pontosította a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, újdonságokat is tartalmaz.
A hatályos jogszabály szerint azonban sokan nem örülhetnek majd. Tóth Renáta ingatlanjogász szerint például osztatlan közös tulajdonú ingatlan nem lesz megvásárolható a konstrukcióval, mint ahogy arra sem lesz lehetőség, hogy a családtagok kivásárolják egymást tulajdonrészét egy örökölt ingatlanból.
1. Nagyon sok ház jogviszonya rendezetlen
Nem kifejezetten az Otthon Start hitelhez kapcsolódó, ám nagyon gyakori probléma, hogy sok családi háznak – egylakásos lakóház ezek hivatalos megnevezése – rendezetlen a jogi státusza. Ez leginkább a 70-es, 80-as és 90-es években épült házaknál fordul elő, amelyek sok esetben családi összefogással épültek.
Előfordul például, hogy nem volt rájuk építési engedély, vagy ha volt is, végül nem az épült meg, mint ami az engedélyben szerepelt. Szintén gyakori, hogy volt építési engedély, maga az épület is rendben van, ám nem tüntették fel a tulajdoni laphoz tartozó térképszelvényen.
Azért jelenthetnek ezek problémát hiteligényléskor, mert az értékbecslőnek meg kell győződnie arról, hogy a tulajdoni lapon feltüntetett adatok megegyeznek a valós állapottal. Amennyiben ez nem teljesül, akkor a bank vagy elutasítja az igénylést, vagy a forgalmi értékhez képest csak kisebb hitelösszeget ad. Vagyis 10 százalék önerő ebben az esetben biztosan nem lesz elegendő.
Ugyancsak gyakori, hogy a közművek a szomszédon keresztül jönnek be, ám nem kapcsolódik ehhez szolgalmi jog. Tóth Renáta ügyvéd, ingatlanjogász szerint ráadásul sok ingatlannak nincs főmérője, csak almérője, ami ugyancsak nehézséget okozhat.
2. Nem feltétlenül hitelezik a bankok a korszerűtlen ingatlanokat
Bár az Otthon Start rendelet mindössze annyit köt ki, hogy a megvásárolt vagy megépített ingatlannak lakhatónak kell lennie, a gyakorlatban a bankok ennél szigorúbbak.
Az ingatlanjogász szerint a CSOK Plusz esetében a bankok például nem hitelezik a “H” vagy ennél alacsonyabb energetikai besorolású ingatlanokat, amelyekből vidéken még mindig sok van. A Lechner Tudásközpont adatai szerint például 2020-ban a kiállított energetikai tanúsítványok több mint negyede HH, II vagy JJ minősítésű volt.
3. Nem hitelezhető egy osztatlan közös tulajdon
Az, hogy a jogszabály nem teszi lehetővé a tulajdonrész vásárlást, az Tóth Renáta szerint egyben azt is jelenti, hogy osztatlan közös tulajdonban lévő ingatant sem lehet majd vásárolni az Otthon Start hitellel. Akkor sem, ha használati megosztási szerződése van a tulajdonosoknak, ami egyébként piaci hitel igényléséhez elegendő lehet. A szakember szerint ez sok ingatlant kizár a lehetőségből.
4. Nem lehet az örökölt ingatlanból kivásárolni egy családtagot
Gyakori élethelyzet, hogy például testvérek örökölnek meg egy ingatlant, így abban többüknek is tulajdonrésze van. Innen úgy tudnak továbblépni, ha eladják az ingatlant, majd osztoznak a vételáron, vagy egyikük kivásárolja a másikat. Az előbbit követően jogosultak lehetnek majd az Otthon Start hitelre, ám arra nem igényelhető a konstrukció, hogy egyikük kivásárolja a másikat. Ugyanis az eladó nem lehet a vevőnek közeli hozzátartozója.
5. Garázsra és tárolóra nem igényelhető az olcsó hitel
Amennyiben a lakáshoz olyan garázs, tároló vagy más olyan helyiség tartozik, ami külön helyrajzi számon van, akkor az nem finanszírozható az Otthon Start hitellel. Ezt vagy saját megtakarításból kell kifizetni, vagy piaci hitelt kell igényelnie a vevőnek.
6. A tanya megvétele megfinanszírozható, de a hozzá tartozó földterület már nem
Az Otthon Start hitel szabályait rögzítő rendelet szerint tanya is vásárolható a 3 százalékos hitellel, ám itt is van egy kis csavar. A tanyákhoz ugyanis sok esetben tartozik földterület is, mégpedig rendszerint külön helyrajzi számon, szántóként vagy erdőként. Ebben az esetben a tanya megvásárlására fordítható a Start hitel, ám a földterületet már piaci hitelből lehet csak megfinanszírozni.
7. Ellentmondás a 10 százalékos önerővel kapcsolatban
Az Otthon Start hitel akár 10 százalékos önerővel is igényelhető, ám a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló 32/2014. (IX. 10.) MNB rendelet egyelőre ellentmond ennek. Itt ugyanis az szerepel, hogy kizárólag abban az esetben elegendő a 10 százalék önerő, ha az igénylő nem töltötte még be a 41. életévét, valamint nincs és korábban sem volt lakóingatlanban 50 százalékot elérő tulajdoni hányada. Ezért Tóth Renáta ügyvéd, ingatlanjogász szerint a két rendelet összehangolására mindenképpen szükség lesz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
Látványos megtakarítást hoz a kiberbiztonság a cégeknek világszerte, mégsem vonják be a terület vezetőit a kulcsfontosságú üzleti döntésekbe – mutat rá az EY legfrissebb nemzetközi felmérése, amely 550 topmenedzser és kibervédelmi vezető (CISO) bevonásával készült.
A tanulmány szerint az adatvédelem a megfelelő hozzáállással könnyen a vállalati növekedés motorjává válhat.
A megfelelő IT-biztonság egy-egy vállalati projektben jellemzően 11–20 százalékos értéktöbbletet eredményez a globális adatok szerint, ami akár több millió dollár nyereséget is jelenthet. Miközben egyre világosabban kimutatható a digitális védelmi tevékenységek kedvező üzleti hatása, az EY elemzése szerint a terület költségvetését látványosan megnyirbálták a megkérdezett cégeknél: két év alatt 1,1%-ról 0,6%-ra esett vissza az éves árbevételhez képest.
„Ha az online adatbiztonságra csak kötelező kiadásként tekintünk, aminek egyetlen célja a kockázatok csökkentése, akkor könnyen alulfinanszírozhatjuk, és ezzel elszalasztjuk a benne rejlő lehetőségeket. Pedig a kibervédelem lehet a bővülés, az innováció és a hosszú távú siker egyik hajtóereje is”
– fogalmazott Zala Mihály
A kutatás szerint mindössze a CISO-k tizede mondta azt, hogy már a stratégiai döntések korai szakaszában bevonják őket. Akiket viszont igen, azok szignifikánsan nagyobb üzleti értéket tudtak teremteni a szervezetüknek. A versenytársaknál fejlettebb digitális adatvédelmi funkcióikkal rendelkező cégek nemcsak kevesebb biztonsági incidenst szenvednek el, de pozitívabban hatnak a márka megítélésére is. Ezek a társaságok nagyobb arányban vesznek részt az ügyfélélmény fejlesztésében és aktívabb szerepet játszanak a mesterséges intelligencia bevezetésében is.
„A kibervédelemnek ki kell lépnie a technológiai háttérszerepből, és a vállalati stratégia középpontjába kell kerülnie. Ehhez érdemes olyan külső tanácsadókkal együttműködni, akik nemcsak technológiai szakértőként, hanem üzleti vezetőként is képesek gondolkodni, ezáltal a kockázatcsökkentés mellett a társaság hosszú távú pénzügyi érdekeit is figyelembe veszik. Ezáltal a terület képes lehet betölteni a valós funkcióját, és jelentős értéket teremteni a szervezet egésze számára”
– hangsúlyozta Zala Mihály az EY kibervédelmi üzletágának vezetője.
Jelenleg a cégek átlagosan 35 különböző kibervédelmi eszközt használnak, meghatározó részük pedig több mint 50 alkalmazást. Nem meglepő, hogy sok vezető törekszik az eszközpark egyszerűsítésére, így az elmúlt két évben a válaszadók ötöde végzett technológiai racionalizálást, és tízből négy válaszadó jelenleg is dolgozik ezen. A nemzetközi tanulmány eredményei szerint az MI-automatizálás negyedével csökkentette az észlelési és reagálási időt, miközben a folyamatok egyszerűsítésével éves szinten átlagosan 1,7 millió dollárt takarítottak meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén
2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.
Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.
Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.
„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban6 nap ago
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
-
Gazdaság2 hét ago
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
-
Gazdaság2 hét ago
Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete
-
Ipar2 hét ago
Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése
-
Ipar3 nap ago
Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai partnerséget kötött a 4iG és az IAI a Spacecom adósságrendezésére
-
Ipar2 hét ago
Vadonatúj, modern irodába költözött a Lufthansa Systems Hungária Szegeden
-
Zöld2 hét ago
Az LG közzétette 2024-2025-ös fenntarthatósági jelentését