Ipar

Akár 2000 milliárd dollárt is megtakaríthat a világgazdaság tudatosabb energiamenedzsmenttel

schneider

A Világgazdasági Fórum friss jelentése szerint az energiatakarékos megoldások alkalmazása, az energiahatékonyság növelése és az értékalapú együttműködések révén akár 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást is elérhet a globális gazdaság.

A Schneider Electric a szervezet január 1519. közötti davosi konferenciája kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a már rendelkezésre álló technológiák sokkal szélesebb körű alkalmazására van szükség ahhoz, hogy ne váljon kezelhetetlenné az éghajlatváltozás.

Az éghajlatváltozás gyorsulása, a geopolitikai feszültségek, az energiaárak ingadozása, valamint az ezekből adódó kockázatok eredményes kezelésére vonatkozó igény hatására a fenntarthatóság és az energiapiaci változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás mind a vállalatoknál, mind a kormányoknál a legfontosabb feladatok közé kerültek az elmúlt években. Ebben a helyzetben rendezik meg idén január 15–19. között a svájci Davosban a Világgazdasági Fórum éves találkozóját, amelyen a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat több magas rangú vezetője is részt vesz.

„Mivel a szén-dioxid-kibocsátás 80 százaléka az energia előállításához és elosztásához kötődik, a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú az energetikai átállás. Jelenleg a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek keltik fel leginkább mindenki érdeklődését. De nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a jelenleg rendelkezésre álló technológiák – a megújulóenergia-termeléstől a digitalizációt és az elektrifikációt támogató eszközökig, amelyekkel jelentősen növelhető az energiahatékonyság – már most számottevő mértékben csökkenthetik a kibocsátást. Nincs időnk a holnap megoldásaira várni, amikor a mostaninál sokkal többet tudunk elérni azzal is, ami ma rendelkezésünkre áll”

– hangsúlyozta Peter Herweck, a Schneider Electric vezérigazgatója.

A már most rendelkezésre álló megoldásokban rejlő lehetőségeket jól érzékelteti a vállalat tavaly ősszel bemutatott kutatásának eredménye, mely szerint a digitális épület- és energiamenedzsment rendszerek alkalmazásával akár 70 százalékkal is csökkenteni lehet az irodaépületek CO2-kibocsátását.

A magánszektor intézkedései kulcsfontosságúak a kibocsátás csökkentésében. Bíztató, hogy az üzleti világ egyre inkább elkötelezi magát a fenntarthatóság és a szén-dioxid-mentesítés mellett. Ezt mutatja az is például, hogy 2024 januárjára világszerte már több mint 4200 vállalat tűzött ki a Science Based Targets (SBTi) kezdeményezés által validált kibocsátás-csökkentési célokat.

Az elmúlt időszakban különösen nagy figyelem irányult az energiahatékonyság növelésében rejlő lehetőségekre. A Schneider Electric a Nemzetközi Energiaügynökséggel együttműködve tavaly nyáron nagyszabású konferenciát szervezett a témában, amelyen 46 kormány képviselői vettek részt. Az energiahatékonyság növelésének jelentőségét mutatja a Világgazdasági Fórum január 8-án közzétett új jelentése is, amely szerint az ezt szolgáló lépések az energiatakarékos megoldásokkal, illetve az értékalapú partnerségekkel kiegészülve a globális gazdaság számára 2030-ig akár 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást is eredményezhetnek, valamint 3000 erőmű megépítését tehetik feleslegessé.

Kibocsátás-csökkentés a teljes ellátási láncban

A klímavédelmi célok megvalósításához szintén fontos lenne a vállalatok „Scope3” kibocsátásának hatékony kezelése. Az ENSZ Global Compact nevű szervezetének elemzése szerint a cégek CO2-kibocsátásának több mint 70 százalékát a szervezetek értékláncai adják.

A globális ellátási lánc elmúlt néhány évben tapasztalt zavarai is hozzájárultak ahhoz, hogy ez a téma is előtérbe kerüljön a vállalatoknál. A Schneider Electric és a Women Action Sustainability (WAS) tavalyi jelentéséhez megkérdezett vállalatvezetők több mint kétharmada azt mondta, hogy a jogszabályi változások arra késztetik őket, hogy az ellátási láncuk részét képező partnerekkel közösen dolgozzanak ki dekarbonizációs terveket. A válaszadók jelezték azt is, hogy a befektetők, illetve pénzügyi szervezetek részéről is egyre nagyobb igény mutatkozik az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítésével kapcsolatos információkra.

„Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek komolyan gondolják a szén-dioxid-mentesítést, a saját működésükön túlra kell tekinteniük, és a teljes értékláncukkal kell foglalkozniuk. Fel kell ismerniük, hogy a beszállítók, ügyfelek és egyéb üzleti partnerek ösztönzése és támogatása az energiahatékonyság növelésében, valamint a tiszta energia beszerzése a megoldás fontos részét képezik”

– mutatott rá Olivier Blum, a Schneider Electric „Energy Management” üzletágért felelős ügyvezető alelnöke.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Bővíti a napenergia-kapacitást üllői gyártóüzemében a Lenovo: az új panelek 3 MW-os kapacitást biztosítanak, ami elég ahhoz, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg.

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

A Lenovo fenntarthatósági szempontok szerint épült üllői gyártóüzemében az új napelemek révén a teljes napenergia-kapacitás 3 megawattra (MW) nőtt, ami akár ahhoz is elegendő lenne, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg. A két épületben összesen már 5072 napelemet működtető létesítmény része a Lenovo ambiciózus, a második hatókörű kibocsátásának csökkentésére irányuló globális tervének. Ennek részeként a vállalat jelenleg 17 megawattnyi napelemes kollektort működtet és további létesítmények létrehozását vizsgálja Brazíliában, Mexikóban és Kínában.

„A vállalat fenntarthatósági törekvései kiemelt fontosságúak. Mindemellett azt látjuk, hogy az ügyfelek vásárlói magatartása is jelentősen változik a fenntarthatóság érdekében. A Lenovonál a beszállítói láncunktól kezdve a szolgáltatásainkig támogatjuk ügyfeleink fenntarthatósági törekvéseit. Európai ügyfeleink például HPC koncepciókat is tesztelhetnek a 100%-ban megújuló energiával működtethető innovációs központunkban. Ezt követően rendszereiket egy fenntarthatóbb létesítményben gyárthatják le, és a régión belül fenntarthatóbb szállítási módok és csomagolási szolgáltatások segítségével szállíthatják el, ami a szállítási kilométerek és a kibocsátások minimalizálását is támogatja”

– mondta Stefan Brechling Larsen, a Lenovo globális fenntarthatósági szolgáltatásokért felelős vezetője.

„Ügyfeleinknek emellett lehetőségük van szén-dioxid-kompenzációs kreditek vásárlására is, amellyel ellensúlyozhatják a technológiai vásárlásaik átlagos életciklusához kapcsolódó becsült CO2-kibocsátást. A vásárolt kreditekkel az ellenőrzött Climate Action Projectet támogatják, a Lenovo Premier Support Plus-szal, illetve az eszköz- és értékvisszaszerzési szolgáltatásainkkal pedig meghosszabbíthatják az eszközök élettartamát, valamint felelősségteljesebben kezelhetik az elavult technológiákat.”

 

Fenntarthatóság az innovációban és a szolgáltatásokban

A Lenovo technológiákat úgy tervezték, hogy az ügyfelek fenntarthatósági céljait a telepítést követően is támogassák. A Lenovo Neptune™ közvetlen folyadékhűtési technológiája például 95%-os hőelvezetési hatékonyságot és akár 40%-kal alacsonyabb energiafogyasztást biztosít. A HPC-re és mesterséges intelligenciára (AI) szakosodott üllői innovációs központban található a fenntartható folyadékhűtési technológiának az első európai teszt- és bemutatóközpontja, így az ügyfelek még a vásárlás előtt megtapasztalhatják a hatékonyságát.

Szintén Magyarországon található a Lenovo Value Recovery Service európai létesítménye, ahol a visszaküldött Lenovo berendezéseket felújítják és a fenntarthatósági szolgáltatás keretein belül új tanúsítványt kapnak, ezzel támogatva a körforgásos gazdaságot, amely segít csökkenteni az elektromos hulladékot, és lehetővé teszi a vállalati hardverek megfizethető árú beszerzését is.

Fenntartható gyártás Európában

Az üllői létesítményben számos fenntarthatósági intézkedést hajtottak végre, többek között fejlesztették a fűtésszigetelést, új világításérzékelőket építettek be és újrahasznosítják a légkompresszorok hőjét. A gyártóházból származó hőt a gyártóterek melegen tartására, míg télen a hideg külső levegőt hűtésre használják, ami csökkenti az energiaköltségeket.

A Lenovo megoldásainak fizikai gyártása során a helyszínen a Lenovo által 2017-ben kifejlesztett, szabadalmaztatott alacsony hőmérsékletű forrasztási (LTS) eljárását használják. Az LTS eljárással a forrasztási hő legfeljebb 180 Celsius-fokos, ami 70 fokkal alacsonyabb a korábbi módszerhez képest, így csökken a gyártás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás. A Lenovo a dolgozói környezeti terhelését is csökkenti a gyár dolgozóinak biztosított ingyenes buszjárattal.

„Az üllői telepehely létrehozása óta fáradhatatlanul dolgozunk fenntarthatósági törekvéseinken, így a napenergia-termelő kapacitás növelésén is, amely eredményeképp most már 100%-ban napenergiával tudjuk üzemeltetni innovációs központunkat”

– mondta Zólyomi Szabolcs, a Lenovo GSC (Global Supply Chain) gyári telephelyének vezetője.

„Az új napelemek hozzájárulnak ahhoz, hogy elérjük a 4 MW napenergia-kapacitást a telephelyen, ami 12 tartálykocsiban lévő földgáz által termelt energiának felel meg. Mivel a telephelyünk Európában található, a szállítási kilométerek csökkentésének lehetőségével és a további napenergia-kapacitással kézzelfogható módon támogatjuk a Lenovo fenntarthatósági céljait. Az európai gyár jelentősége a Lenovo világméretű ellátási láncának részeként csak növekedni fog.”

Az üllői gyár a létesítmény átadása óta 1,5 millió munkaállomást és szervert szállított több mint 2500 ügyfélnek 70 piacon az EMEA-régióban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közvetlenül is bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Tunéziát és Törökországot a DACHSER

DACHSER

Két új elosztási pontot (gateway-t) nyitott év elején a DACHSER Tunézia és Törökország felé, mindkettőn elérhető a gyűjtőszállítmányozás, az FTL (full truckload – komplett rakomány) és LTL (less than truckload – részrakomány) szállítás. A DACHSER ennek révén bővíti szolgáltatási portfólióját, valamint gyorsabb és hatékonyabb közúti szállítást kínál ügyfeleinek a két országba oda-vissza. Heti öt járat indul Marokkóba és Tunéziába, heti négy Törökországba – ezekbe a gyűjtőszállítmányokba a magyar ügyfelek küldeményei is becsatlakozhatnak.

A DACHSER a két elosztási pont – a Strasbourgból és a dél-németországi Ungerhausenből Tunéziába, illetve a szintén Ungerhausenből Törökországba tartó – révén  Európa egész területéről érkező gyűjtőszállítmányokat hetente többször is közvetlenül továbbítja a tunéziai Rades és Bennane városokba, valamint a török Isztambulba és Izmirbe.

A DACHSER Tunéziában 35 éves tapasztalattal rendelkezik és mintegy 15 éve van jelen helyi leányvállalattal, Törökországban pedig kilenc éve hozta létre saját vállalatát. Törökország 2015 óta közvetlenül kapcsolódik a DACHSER európai szárazföldi szállítási hálózatához az észak-közép-európai (North Central Europe) régión keresztül. A strasbourgi és az ungerhauseni elosztási pontoknak köszönhetően Tunézia most még közelebb kerül az európai piacokhoz. A DACHSER távoli piacok elérésére szakosodott Cargoplus részlegével megbízható import- és exportkapcsolatokat teremt Európa, Észak-Afrika és a Közel-Kelet között. A következő lépés várhatóan a Kaukázus felé történő terjeszkedés lesz.

A DACHSER már 2023 elején bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Marokkót a strasbourgi útvonalon keresztül, és azóta napi rendszerességgel indulnak menetrend szerinti kamionok az észak-afrikai országba. A fix és szinkronizált tranzitidők megbízható és hatékony szállítási tervezést biztosítanak. A Magreb-országokban (Marokkó, Algéria, Tunézia) és Törökországban sokéves logisztikai tapasztalattal rendelkező DACHSER-csapatok gondoskodnak a hatékony folyamatokról és a gyakorlott vámkezelésről is.

A dél-németországi Ungerhausenből és a francia Strasbourgból összesen heti ötször indul kamion a marokkói és tunéziai, illetve szintén Ungerhausenből heti négyszer a törökországi elosztási pontra. A gyűjtőszállítmányozás révén ezekbe a magyar ügyfelek küldeményei is be tudnak csatlakozni – a strasbourgi telephelyre például közvetlen, napi kapcsolattal is rendelkezik a hazai DACHSER.

„Az új elosztási pontok révén 5-6 munkanap (amihez még hozzá kell számolnunk a vámkezelést) alatt eljutnak a küldemények Magyarországról Marokkóba vagy Tunéziába”

– mondta el Szontágné Hajnal Zsuzsanna a DACHSER magyarországi sales managere.

„A vámkezelésben is tudunk természetesen segíteni, szakértő csapat áll rendelkezésünkre, akikkel 25 éve dolgozunk együtt. További fejlesztések is várhatók: a Törökországból érkező küldemények most a DACHSER Pozsony melletti, lozornoi eurohubjába, elosztóközpontjába érkeznek először, és a vállalat azt tervezi, hogy innen is indítanak exportot a jövőben. Ez a magyarországi ügyfelek számára is rövidebb futamidőt, kedvezőbb díjszabást jelent majd.”

Egységes minőségi szabványok Európában és Európán kívül

A DACHSER szabványosított folyamatok és rendszerek révén biztosítja a küldemények követését ügyfelei számára. A vállalat Törökországban már saját szállításirányítási rendszerével, a Dominoval dolgozik, amelyet Tunéziában is hamarosan bevezetnek. Az egységesített folyamatok és szabványok biztosítják a szolgáltatás magas minőségét.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy bővíthetjük a Cargoplus szolgáltatásunk kínálatát, és hogy Marokkó mellett mostantól heti több alkalommal menetrend szerinti kamionjáratok is indulnak Európából Tunéziába, Törökországba és vissza – természetesen magas és egységes szolgáltatási és minőségi szabványaink szerint”

– mondta Renata Gayer, a DACHSER Cargoplus részlegvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Kiszervezett logisztika: a versenyelőny titka a vegyiparban

dachser

A logisztika pusztán költség a cégek életében, amely nem járul hozzá a nyereséghez? A DACHSER Chem Logistics üzletága igazolni tudja, hogy ez a feltevés nem igaz.

A vegyiparban különösen versenyelőnyt jelenthet, ha kiszervezik a logisztikát és az ehhez kapcsolódó feladatokat. Magyarországon a DACHSER öt telephelye foglalkozik veszélyes áruk szállításával, ezen belül kettő pedig ezek tárolásával. A vegyi gyárak üzemeltetésére szigorú szabályok és biztonsági előírások vonatkoznak, amelyek ugyanígy, sőt olykor fokozottabban érvényesek a termékek szállítására. Ha egy vegyipari cég kiszervezi a logisztikai tevékenységeket, akkor az ehhez szükséges speciális szakértelmet és feltételeket a szolgáltató biztosítja. A DACHSER kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett iparági megoldása a teljes ellátási láncot kezelni tudja, jelentős terheket – és költségeket – levéve így az ügyfelek válláról.

A vegyipari termékek kategóriájába számtalan árut sorol a szakirodalom: a teljesség igénye nélkül például festékipari termékeket, különböző szintetikus anyagokat, ragasztókat, szigetelőanyagokat, vegyi nyersanyagokat és olajféléket, szinte minden építőipari alapanyagot, a kaucsuk és a gumifélék számos változatát, tisztítószereket, kozmetikumokat, epoxigyantát, növényvédőszereket és műtrágyákat. Közös jellemzőjük, hogy különböző mértékben, de speciális kezelést igényelnek a szállítás, raktározás során.

Egy a speciálisan vegyipari logisztikai szolgáltatók igénybevételéről nemrégiben készült jelentés rámutatott, hogy a vállalatok kevéssé ismerik a kiszervezett erőforrással járó versenyelőnyöket. A megkérdezettek közel 50%-a attól tart, hogy a logisztikai funkció kiszervezésével „elveszíti az irányítást”, és hasonló arányban – főként a kis- és középvállalkozások – a logisztikát pusztán egy újabb költséghelynek tekintik. Holott a tapasztalt szakértők által biztosított hatékony, átgondolt és rugalmas ellátásilánc-menedzsment előnyt jelenthet az árképzésben a vegyipari termékek piacán.

A DACHSER Európa egyik legnagyobb gyűjtőszállítmányozó és logisztikai szolgáltatója, amely kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett ki egy egyedi ipari megoldást, a DACHSER Chem Logistics-et. Magyarországon a vállalat öt telephelyén – Pilisvörösváron, Tiszaújvárosban, Zalaegerszegen, Pécsen és Kecskeméten – foglalkoznak veszélyes anyagok szállításával, árukezelésével és átrakásával. Pilisvörösváron és Tiszaújvárosban, azaz a magyar vegyipar két „szívében” található DACHSER telephelyeken veszélyes anyagok tárolását, komissiózását és címkézését is ellátják. Ahogy világszerte, itthon is a vegyipari termékek teljes ellátási láncát menedzseli a szolgáltató, beszerzéstől az átmeneti tároláson és kezelésen át a végső elosztásig.

A veszélyes anyagok kezelésének kulcsa az emberi tényező: kizárólag képzett, tapasztalt szakemberek képesek gyorsan és rugalmasan szállítani az érzékeny árukat. Az ő feladatuk az is, hogy a folyamat megfeleljen a változó iparági szabályozásoknak, és hogy mindig érvényesüljenek a környezeti fenntarthatóság szempontjai. A DACHSER Magyarországon mintegy 200, a veszélyes áruk szállításához szükséges tudással (ADR 1.3 vizsgával) rendelkező munkatársat foglalkoztat, és két veszélyesáru-szállítási biztonsági tanácsadó segíti a mindennapi munkát. Világszerte a vállalat több évtizedes tapasztalatát összesen közel 15 000 képzett szakember erősíti ezen a területen.

Az emberi tudást a DACHSER esetében az informatikai háttér egészíti ki annak érdekében, hogy gyorsan, hatékonyan és biztonságosan érjenek célba a vegyi áruszállítmányok. Globálisan szabványosított informatikai rendszerek teremtenek átlátható és rugalmas keretet az árukezelésnek. A gyors tudás- és adatcsere érdekében a logisztikai szolgáltató éjjel-nappal hozzáféréssel rendelkezik egy világméretű veszélyesáru-adatbázishoz; ez magába foglalja az európai közúti szállítást, valamint a világszintű légi és tengeri fuvarozást.

Az ellátásilánc-menedzsment kulcsfontosságú elemei – az átláthatóság, a megbízhatóság, a rugalmasság és a biztonság – jelen vannak tehát a kiszervezett logisztikai szolgáltatások esetén is. Nem kell ezzel szemben figyelmet fordítania a gyártónak az informatikai háttér vagy akár a szállításhoz szükséges szakértelem megteremtésére, mivel ezek a szolgáltatónál rendelkezésre állnak. Így megváltozhat a logisztika hagyományos funkciója a vegyiparban: a nyereséghez nem hozzájáruló költséghelyből olyan elemmé válik, amelyből jelentős piaci versenyelőnyt lehet kovácsolni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss