Gazdaság
Az egészségpénztáraknak is nagyon jól jöhet az Otthon Start hitel
Az Otthon Start hitel berobbanásával tovább nőhet az az összeg, amelyet a számlájukon lévő egyenlegből jelzáloghitel-törlesztésre fordítanak az egészségpénztári tagok.
A növekedést az is ösztönzi, hogy a törlesztésre fordított összegnél júliusban megszűnt a korábbi, 180 napos várakozási idő – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A jelzáloghitel-törlesztésre fordított egészségpénztári megtakarítások összege az év első felében már így is meghaladta a kétmilliárd forintot, így biztosra vehető, hogy a 2025-as év új rekordot hoz ezen a téren.
Az egészségpénztári megtakarítások alakulásának is jót tehet a szeptember elseje óta elérhető Otthon Start hitel, miután az új támogatott konstrukció megjelenése még az idén több tízezer új lakáshitel-szerződést hozhat a piacra, amelyek törlesztéséhez – bizonyos feltételek mellett – az egészségpénztári megtakarítások is felhasználhatók – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A szakértő emlékeztetett arra: a most érvényben lévő szabályozás szerint az egészségpénztári megtakarításokból havonta a bruttó minimálbér 15 százaléka fordítható jelzáloghitel-törlesztésre, ami – figyelembe véve a minimálbér 290 800 forintos, havi bruttó összegét – havonta legfeljebb 43 620, évente pedig 523 440 forint lehet.
„A törlesztésre fordítható, éves összeg alapján 104 688 forint adóvisszatérítés jár a pénztártagoknak. Az adóvisszatérítés lehetősége mellett további előnyt jelent, hogy a pénztártag munkáltatója is hozzájárulhat a befizetésekhez – így a törlesztéshez is -, illetve azok a házaspárok, akik adóstársként törlesztenek jelzáloghitelt, külön pénztári számla nyitásával akár meg is duplázhatják a kedvezmény összegét” – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Gergely Péter szerint a törlesztési lehetőség vonzerejét jelentősen növelte az a jogszabályi változás is, amely alapján 2025. július elsejétől megszűnt a 180 napos várakozási idő. Ennek nyomán – tette hozzá – az egyéni számlára érkező befizetések akár azonnal is felhasználhatók az önsegélyező szolgáltatások (így például a jelzáloghitel-törlesztés, vagy az iskolakezdés) finanszírozására.
Hat hónap alatt bő kétmilliárd forint ment törlesztésre
„Mindezek nyomán szinte biztosra vehető, hogy az előttünk álló időszakban is tovább növekszik majd a jelzáloghitelek törlesztésére fordított egészségpénztári megtakarítások összege” – mondta a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Az egészségpénztári egyenlegekből jelzáloghitel-törlesztésre fordított összeg folyamatosan emelkedett az elmúlt években, de 2022. óta felgyorsult a növekedés. Ennek nyomán tavaly rekordot döntött a törlesztésre költött összeg, és meghaladta a 3 milliárd forintot – közel 40 százalékkal túlszárnyalva a 2023-as volument. Az eddig ismert adatok alapján pedig az idei év sem alakult rosszul: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint már június végéig több mint 2 milliárd forintot törlesztettek a számláikról a pénztártagok, így idén is borítékolható az újabb rekord.
A jegybank adatai szerint az év első fele egyéb szempontból is jól alakult a magyarországi egészségpénztáraknál. A taglétszám nagyjából 1,226 millió volt júniusban, ami 70 ezres bővülés egy év alatt, miközben a tagdíjbevételek 17,4 százalékkal, 39,4 milliárd forint fölé nőttek. A növekedéshez változatlanul a tagok által fizetett tagdíj járult hozzá nagyobb mértékben – ennek összege 18,6 százalékkal, 34,1 milliárd forintra ugrott –, de dinamikusan, bő 10 százalékkal emelkedett a munkáltatói tagdíj-hozzájárulások összege is, meghaladva az 5,3 milliárd forintot. A szolgáltatási kiadásokon belül a magánorvosi ellátásé és a gyógyszereké a legnagyobb szelet: előbbiek 38,2, utóbbiak 39 százalékkal részesedtek a felhasznált egyenlegekből.
A tagtoborzásra is figyelnek a kasszák
Bár az elmúlt években folyamatosan emelkedett a taglétszám az egészségpénztáraknál, a toborzásra változatlanul nagy hangsúlyt helyeznek a piaci szereplők. Az OTP Egészségpénztár például most nyereményjátékot szervez: azok az új tagok, akik október 10-ig lépnek be a pénztárba, legalább 20 ezer forintot befizetnek a számlájukra, és az egészségpénztári kártyájukat összekötik a bankkártyájukkal, regisztrációt követően sorsoláson vehetnek részt. A fődíj 500 ezer forint jóváírás a pénztári egyenlegen, de két új pénztártag 250 ezer, öt résztvevő 100 ezer, tíz új tag pedig 50 ezer forintos jóváírást kap majd.
A pénztár emellett 2025. szeptember 18-tól közös kampányt indított az Országos Vérellátó Szolgálattal a véradás ösztönzése érdekében. A kezdeményezés lényege, hogy az OTP Egészségpénztár egészségpénztári jóváírással kedvez ezer pénztártagnak, akik a kampány idején – mostantól az év végéig – vért adnak és regisztrálnak. Az első véradás után 3 ezer, a második után 7 ezer forintot írnak jóvá az OTP Egészségpénztári számlán.
A Prémium Egészségpénztár a 2025. szeptember 10. és október 20. között egészségszámlát nyitók részére indított számlanyitó kampányt: ennek során az első alkalommal egészségszámlát nyitók nyereményjátékban vesznek részt, amelynek fődíja egy 500 ezer forint értékű IKEA vásárlási utalvány. A pénztár tagtoborzó kampányt is futtat, amelynél a sikeres toborzás utáni jóváíráson felül személyautót is lehet nyerni.
A Patika Egészségpénztár a közelmúltban az online szolgáltatásánál hajtott végre fontos fejlesztést: a pénztár tagjai 2025. szeptember 15-től közvetlenül a NetPénztárban tudják feltölteni a számláikat a Számlafeltöltés menüpontra kattintva.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Jön a teljes bértranszparencia az Unióban: itt vannak a legfontosabb tudnivalók
Az ország vezető HR szolgáltatója, a Prohuman információs oldalt indított, hogy segítse a hazai vállalatokat a felkészülésben.
Az Európai Unió új bértranszparencia-irányelve (2023/970/EU) célja, hogy csökkentse a nemek közötti bérkülönbséget és átláthatóbbá tegye a bérezési gyakorlatokat az európai munkaerőpiacon. Az ennek érdekében az uniós jogalkotó szervek által előkészített törvényt 2026. június 7-ig kell ratifikálniuk a tagállamoknak nemzeti jogrendjükbe. A pontos hazai jogkeret még nem ismert, de a HR szolgáltatások területén évek óta piacvezető Prohuman szakemberei összegyűjtötték a legfontosabb információkat, amelyeket az uniós irányelvről tudni lehet jelenleg.
„Az Európai Unió új bérátláthatósági irányelve hamarosan minden cég életében változást hoz – nem csak jogszabályi oldalról. Az várható, hogy a legfontosabb irányelveket ilyen vagy olyan módon, de kötelezővé tehetik a hazai vállalatok számára is. Éppen ezért érdemes már időben felkészülni és végig gondolni, hogy milyen változásokat hozhat mindez a napi vagy éppen stratégiai működésben, HR politikában”
– mondta el Tóth Ágnes, a Prohuman Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, a Prohuman már most segítséget nyújt a felkészülésben partnereinek és segít az új elvárásoknak megfelelő, zavartalan átállásban.
Milyen változásokra érdemes készülni?
- Kötelező lesz várhatóan a fizetési sávok vagy a pozícióhoz tartozó minimum megadása az álláshirdetésekben és arról is szól a rendelkezés többek között, hogy a munkáltató nem kérdezheti meg a jelölt korábbi fizetését sem például egy állásinterjún.
- A belső bértranszparencia erősítését is célozza a törvény. A munkavállalók jogosultak lehetnek tájékoztatást kérni arról, hogy hasonló munkakört betöltő kollégáik milyen bérezésben részesülnek, illetve a munkaszerződésben nem tiltható meg a fizetés nyilvánosságra hozatala a dolgozó által.
- 100 fő feletti vállalatoknak rendszeresen jelentést kell készíteniük például az átlagbér és mediánbér különbségéről nemek közötti bontásban, a bónuszok megoszlásáról, az előléptetések és toborzási adatok nemi bontásáról.
- Kötelező korrekció a nemi alapon felfedezett nagyobb arányú bérkülönbség esetén. Ha a jelentés 5% feletti nemi alapú bérkülönbséget mutat ki objektív indoklás nélkül, a cég kötelezhető lesz belső vizsgálat indítására, intézkedési terv kidolgozására és mindezt szakszervezeti vagy munkavállalói képviselőkkel is egyeztetnie kell.
- Pénzügyi és jogi következmények törvénybe iktatása: törvény rögzítheti, hogy a munkavállalók milyen kártérítésre lehetnek jogosultak és a vállalatot milyen szankciókkal sújthatják – akár visszamenőlegesen is –, ha bizonyíthatóan hátrányos megkülönböztetés történt például nemi alapon a bérezésben.
Már most érdemes felkészülni
„Bár a részleteket még nem látjuk, úgy gondoljuk, hogy a főbb pontok kapcsán nem lesz eltérés a hazai törvények és az uniós irányelvek között. A bérek nyilvánossá válása, akár belső feszültségek forrása is lehet, ha aránytalanságok derülnek ki. Mindemellett jelentős adminisztratív terheket is jelent majd az új szabályoknak való megfelelés, a bérszintek újratervezése és összehangolása. Ezekre a feladatokra már érdemes most felkészülni, elindítani a belső felülvizsgálatokat és kialakítani a stratégiát, amely képes lesz kezelni a szükséges lépéseket a feladatok és pozíciók, bérszintek esetleges újradefiniálását is”
– tette hozzá Tóth Ágnes, aki azt is elmondta, hogy a Prohuman információs oldalt indított, ahol a legfontosabb tudnivalók megosztásával igyekszik segíteni a hazai vállalatoknak, hogy fel tudjanak készülni az új szabályozásra.
„Mindez nem csupán a törvényi megfelelésről szól. Ez a fajta felelős munkáltatói működés és a kiszámítható HR-struktúrák versenyképességi tényezővé is válhatnak, hiszen elvárássá váltak az üzleti partnerek, munkavállalók és befektetők részéről is. Ebben a felkészülésben igyekszünk segíteni a hazai cégeknek sok éves HR piaci tapasztalatunkkal”
– emelte ki a vezérigazgató.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó idén újra az Aranylabda hivatalos szponzora.
Az arany trófea az elmúlt szezon legjobb labdarúgói teljesítményeit díjazza, és a világ legrangosabb egyéni labdarúgó-díja. Az idei díjátadó gálát 2025. szeptember 22-én a francia fővárosban, Párizsban a lenyűgöző Théâtre du Châtelet színházban rendezik.
Az Aranylabdát 1956-ban a „France Football” sportmagazin alapította, és azóta eltelt időben európai elismerésből a labdarúgás világszintű egyéni kiválóságának védjegyévé vált. A Hankook 2024 után idén is szponzorálja a díjat. A partnerség értelmében mindkét fél használhatja a másik márka logóját, és a Hankook emblémáját a vörös szőnyeg mentén és a sajtóterületen is jól láthatóan elhelyezik. Emellett az UEFA és a Hankook csatornáin folytatott digitális tevékenységek célja, hogy tovább erősítsék a szurkolók márkahűségét.
A Hankook és az Aranylabda: nemzetközi jelentőségű partnerség
Az Aranylabda iránti elköteleződés részeként a Hankook megerősíti globális szponzori stratégiáját, amely a nemzetközi hatású partneri kapcsolatokra összpontosít. A hangsúly az olyan nagy presztízsű és figyelemfelkeltő sporteseményekre koncentrál, mint az ABB FIA Formula E világbajnokság, a FIA World Rally világbajnokság, valamint a UEFA Europa League és a UEFA Conference League, valamint a Borussia Dortmund egyesülete.
Jongho Park, a Hankook Tire Europe elnöke és ügyvezető igazgatója kiemelte:
“Büszkék vagyunk, hogy folytathatjuk partnerségünket az Aranylabda szponzoraként. Ez az egyik legtekintélyesebb díj a világon. Az Aranylabda alakította a futball történelmét, és nemzetközi vonzereje messze túlmutat a sport világán. Partnerségünk alátámasztja közös elkötelezettségünket az innováció és a kiválóság iránt, melyek a nemzetközi labdarúgással összekötő értékeink.”
Az Aranylabda 2025-ös jelöltjeinek teljes listája itt található itt.
Az Aranylabda hivatalos weboldala: www.uefa.com/ballondor/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Képtelenség utolérni a BMW SUV-okat
Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján – derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból.
A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.
Prémium dominancia: a BMW X-sorozat továbbra is az élen
A BMW X-sorozat változatlanul a legkeresettebb SUV-kategóriás modell Magyarországon: több mint 51 ezer érdeklődést generált 2025 első nyolc hónapjában, ami minimális növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az átlagár is kis mértékben nőtt, 12,3 millió forintra, és a kínálat is bőséges maradt 7700+ aktív hirdetéssel. A magas átlag-futásteljesítmény (163 ezer km) és az átlagosan 8,7 éves életkor alapján jól látszik, hogy a vásárlók gyakran a prémium szegmens használt képviselői között keresik az értékállóságot.
A Vitara stabilan második, RAV4 is őrzi dobogós helyét
A Suzuki Vitara továbbra is a második legnépszerűbb SUV, 28 500 érdeklődővel, ami 9,3%-os növekedés 2024-hez képest. Átlagára 5,23 millió forintra emelkedett 4,93 millió forintról, miközben átlagos életkora és futásteljesítménye is csak enyhén nőtt, így Vitara a mai napig megfizethető és megbízható választás a vásárlók számára.
A Toyota RAV4 iránt közel 24 ezer érdeklődés érkezett, szemben a tavalyi közel 19 ezerrel, ami több mint 26%-os növekedés. Az átlagár viszont jelentősen megugrott, 6,85-ről 7,47 millió forintra. A megbízhatósága miatt azonban a RAV4 a magasabb ár és a szintén magas (157 ezer km) átlagos futásteljesítmény mellett is tartja a népszerűségét a vásárlók körében.
Felfutóban a fiatal hibrid modellek
A Toyota C-HR – alig több mint 4 éves átlagéletkorával – a toplista legfiatalabb szereplője. A hibrid modell iránt 16 400 érdeklődés érkezett 2025 első nyolc hónapjában, ami 17%-os emelkedés a tavalyi adatokhoz képest. A 8,7 millió forintos átlag ár és a kevesebb mint 70 ezer kilométeres futásteljesítmény is jól mutatja, hogy jellemzően fiatal, keveset futott példányok kerülnek a piacra.
A modell népszerűsége nem véletlen: a Toyota C-HR a városi SUV-ok kategóriájában hódít, elsősorban a korszerű hibrid hajtáslánca és a kompakt mérete miatt. A fiatalabb vevők körében is vonzó alternatíva, akik egy modern, környezetkímélő városi SUV-t keresnek.
„A SUV-ok továbbra is a hazai piac meghatározó szereplői, amit jól mutat, hogy a BMW X-sorozat toronymagasan vezeti a listát, több mint 51 ezer darab aktív hirdetéssel. A magyar vásárlók körében azonban nem csak a prémium szegmens népszerű: a Suzuki Vitara és a Toyota RAV4 stabilan tartják helyüket az élmezőnyben, köszönhetően megbízhatóságuknak és kedvező fenntartási költségeiknek. Érdekesség, hogy a Toyota C-HR a lista egyik legfiatalabb szereplőjeként, alig 4 éves átlagéletkorral is már a hatodik helyen áll, ami a hibrid SUV-ok térnyerését jelzi. A Dacia Duster ugyan olcsóbb átlagárral szerepel, de a magas érdeklődésszám mutatja, hogy az ár-érték arány továbbra is kiemelt szempont. Összességében a toplista egyszerre tükrözi a prémium és a megfizethetőbb, praktikus SUV-ok iránti folyamatos keresletet, miközben a hibrid modellek térnyerése is egyértelműen látszik.” – mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság5 nap ago
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
-
Okoseszközök2 hét ago
Közel kétmillióan szavazták meg, hogy Móron épülhessen a következő okoszebra
-
Gazdaság2 hét ago
Fontos változások a FOXPOST működésében: megkezdődik a Z-BOX-ok integrációja
-
Gazdaság2 hét ago
Lakásvásárlás önerő nélkül – nem könnyű, de lehetséges
-
Gazdaság2 hét ago
Megnyílt a Huawei webáruháza Magyarországon
-
Zöld2 hét ago
Harmadfokon is felmentette a bíróság Udvaros Dorottyát és a Greenpeace aktivistáit
-
Egészség2 hét ago
A cukorbetegek 90 százaléka közös terhet cipel: az elhízás a 2-es típusú diabétesz legjelentősebb rizikófaktora
-
Ipar2 hét ago
Az amerikai vámok és az európai zöldpolitika szorításában is stabilak a hazai gumiabroncspiac kilátásai