Egészség

A járvány legnagyobb nyertese az e-kereskedelem

A 2020. márciusában megjelent hivatalos statisztikai adatok szerint a kiskereskedelmi forgalomban a csomagküldő szolgálatoknak és az internetes e-kereskedelmi webáruházaknak sikerült növelniük a forgalmi eredményeiket, így ezek a szektorok lehetnek a 2020-as koronavírus-járvány nyertes kiskereskedelmi ágazatai.

A csomagküldést és az internetes kereskedelmet érdemes kicsit jobban megvizsgálni, hiszen látható, hogy ennek jelentősége megugrott a karantén idején:

A csomagküldő cégek is a nyertesek között

Látszik, hogy eleve egy dinamikusan növekvő üzletágról van szó a járványhelyzet nélkül is, ugyanakkor a márciusi forgalom még ehhez képest is szokatlanul magas volt. A 82,5 milliárd forintos havi adat csak azért nem rekord, mert tavaly novemberben és decemberben 87-89 milliárdra is volt példa, de jól látszik, hogy a karantén alatt közel karácsonyi forgalmat bonyolítottak a webáruházak.

Áprilisban pedig majdnem biztos, hogy ezt is felülmúlta a forgalom, így könnyen láthatunk történelmi rekordot is. Aztán hosszabb távon az lehet a kérdés, hogy ha kinyitnak a boltok, akkor az emberek teljesen visszatérnek-e, vagy a pozitív tapasztalatok alapján kap egy tartós lökést az e-kereskedelem.

A másik terület, ahol szokatlanul magas volt a forgalom a gyógyszerek, illetve gyógyászati termékek voltak, ott tavaly márciushoz képest majdnem 50%-os volt a növekedés. Itt sokkal látványosabb a kiugrás, mivel nincs olyan karácsonyi szezonalitás, mint az e-kereskedelemben, ennek köszönhetően a márciusi 63,1 milliárdos forgalom hatalmas történelmi csúcs volt. Köszönhető ez a védőfelszerelések és a gyógyszerek iránti megnövekedett forgalomnak.

A márciusi két nagy nyertest látva még egy érdekes relatív grafikont mutatunk: a teljes kiskereskedelmi forgalomból mekkora részt tesz ki az e-kereskedelem és a gyógyszer?

Látszik, hogy azért a gyógyszertárak esetében is volt szezonalitás, az évek első hónapjaiban vélhetően az influenzajárványoknak köszönhetően mindig magasabb volt a részarányuk, most azonban ez történelmi csúcsot döntött. Az e-kereskedelem esetében pedig csak a tavaly karácsonyi szezonban volt magasabb az arány, mint márciusban.

A cikkünk elején található grafikonok és információk forrása: portfolio.hu

Friss