Egészség
Spanyolország a a gyerekek védelmében korlátozná az influencereket
Spanyolország még márciusban jelentette be, hogy megtiltaná az influencereknek és közszereplőknek, hogy egészségtelen ételeket és italokat reklámozzanak a gyerekeknek.
A javaslat értelmében tilos lenne minden olyan élelmiszer vagy ital reklámozása, mely magas cukor-, nátrium-, só- vagy zsírtartalmú.
Az európai ország nem csupán betiltaná az egészségtelen ételek, italok reklámozását a közösségi platformokon, de ezzel egyidőben arra is felkéri a gyerekek körében népszerű influencereket, közszereplőket és hírességeket, hogy vegyenek részt olyan oktatási és közegészségügyi kampányokban, melyek a fizikai aktivitást és az egészség, valamint fenntartható és felelős táplálkozási szokásokat hírdetik.
Erre a lépésre öt hónappal azután került sor, hogy a spanyol fogyasztóvédelmi miniszter, Alberto Garzón bejelentette, hogy betiltja az egészségtelen élelmiszerek gyermekeknek szánt reklámozását a tévében, az interneten, a közösségi médiában és az alkalmazásokban, a mozikban, az újságokban és a rádióban. A tilalom olyan termékekre vonatkozna, mint a csokoládé, sütemények, kekszek, energiaszeletek, gyümölcslevek, energiaitalok és fagylaltok. A miniszter szerint erre azért van szükség, hogy összefogva lépjenek fel a gyermekkori elhízás problémájának kezelése érdekében.
Egy 2019-es tanulmány rávilágított, hogy a 6-9 év közötti spanyol gyerekek 40,6 százalékának testsúlya haladta meg az ajánlott mértéket, közülük pedig 17,3 százalék már túlsúlyos.
Mi a helyzet itthon?
A magyar 4-10 év közötti gyermekek 23 százaléka rendelkezik súlyfelesleggel, állapította meg a Nestlé Hungária a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) szakmai támogatásával készült, 2021-es országos reprezentatív felmérése.
Ennek egyik oka a mozgásszegény életmód, a másik pedig a helytelen táplálkozási szokások. A 4-10 éves kor között lévő gyermekek az ajánlottnál kevesebb zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket és teljesértékű gabonát fogyasztanak, ezzel szemben azonban az étrendjük túl sok zsírt és sót tartalmaz.
A kevés zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó étrend az immunrendszer gyengüléséhez vezethet, míg az elfogyasztott tej- és tejtermékek alacsony aránya akár a csontok fejlődésére is negatívan hathat. A túlzott zsírfogyasztás – ami általában a zsírosabb felvágottakból ered – magas koleszterinszintet eredményezhet, ami egyértelműen egészségkárosító hatású. A vizsgált 4-10 éves korosztály átlagosan 3-4-szer több sót fogyaszt az ajánlott mennyiségnél, mely elsősorban az otthoni főzés során kerül az ételekbe.
Valóban a gyermekek által követett influencerek korlátozásában, az oldalaikon megjelenített irányított tartalmakban rejlik a megoldás, vagy a szülői hozzáállás megváltoztatására kellene nagyobb hangsúlyt fektetni?
„A legfontosabb az egész társdalom egy tudatosabb és egészségesebb életmód felé való terelése, beleértve az influencereket és a szülőket is, hiszen természetesen különböző, de jelentős hatással vannak a gyermekek mindennapjaira, befolyással az életükre és fejlődésükre. A tudatos életmód a lelki és testi egészséget egyaránt magába foglalja. A zsírok, sók, cukrok és összességében a kalóriabevitel csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának növelése mellett a rendszeres sport, mozgás a testi, míg a csokoládé vagy chips utáni sóvárgás csillapítása a lelki egészséghez járulhat hozzá. Az influencerek kommunikációjában is szükséges egyfajta tudatosság ezen a téren, például többségben olyan márkákkal együtt dolgozni, akinek a kínálatában a hagyományos áruk mellett, megtalálhatóak a cukor- és zsírcsökkentett termékek is”
– mondta Havas Dávid, a Star Network Influencer Ügynökség projektmenedzsere.
Egészség
Fogatlan igazság: Európa egyik legrosszabb szájhigiéniája a miénk
A fogmosás sokak számára csupán gyors napi rutinként él a mindennapokban – ennek következményei pedig jól tükröződnek a világszerte tapasztalható súlyos szájüregi problémákban.
Az Oral-B most újraírta ezt a rutint: idén tavasszal bemutatta az iO2 elektromos fogkefét, amely a legújabb technológiával nemcsak hatékonyabb tisztítást kínál, de intelligens funkciói révén visszajelzést ad, oktat és támogat. Az iO2 célja, hogy a napi fogmosást új szintre emelve, valódi eszközzé váljon a szájüregi egészség hosszú távú megőrzésében.
A WHO legutóbbi jelentése szerint a szájegészségügyi válság riasztó méreteket öltött világszerte, így Európában is. A legfrissebb adatok szerint a világ népességének közel fele – mintegy 3,5 milliárd ember – szenved valamilyen szájüregi betegségben, míg Európában ez az arány meghaladja az 50%-ot. A 60–65 év közötti korosztályban ez az arány már 70–85%, ami példa nélküli közegészségügyi kihívást jelent. Különösen aggasztó, hogy a szájüregi daganatok mára a nyolcadik leggyakoribb rákos megbetegedéssé váltak világszerte, és az Európai Unióban a férfiaknál a tizenkettedik leggyakoribb rákos megbetegedésként tartják számon.
Magyarországon a fogszuvasodás előfordulása az egyik legmagasabb Európában. A 12 éves gyermekek átlagosan 2,3 szuvas, hiányzó vagy tömött foggal rendelkeznek (DMFT index), ami ugyan jelentős javulás az 1985-ös 5,0-hoz képest, de még mindig elmarad a WHO célkitűzéseitől. A 65 év feletti magyar lakosság 30%-a, míg a 75 év felettiek 40%-a teljes fogatlanságban szenved. Emellett hazánkban a legmagasabb a szájüregi rák előfordulási aránya az Európai Unióban, évi mintegy 3 000 új esettel és több mint 1 600 halálesettel. Mindez kiemeli a megfelelő szájhigiénia és a megelőző eszközök – például az innovatív technológiával rendelkező elektromos fogkefék – kritikus fontosságát a lakosság egészségi állapotának javításában.
Az Oral-B filozófiája egyszerű: a szájhigiénia nem csupán esztétikai kérdés, hanem az egész test egészségének egyik legfontosabb alappillére. Tudományos kutatások sora igazolja, hogy a rossz szájhigiénia hozzájárulhat szív- és érrendszeri betegségekhez, krónikus gyulladásokhoz, sőt egyes fertőzésekhez is. E felismerés vezette többek közt a világ egyik leginnovatívabb szájápolási márkáját egy új korszak hajnalához – az Oral-B iO™ technológia megalkotásához.
Technológia, amely tanít – és gondoskodik
Az új Oral-B iO2 elektromos fogkefe egy személyre szabott, intelligens társ a napi szájápolási rutinban. Az új iO2 modell:
- 100%-kal több lepedéket távolít el, mint a hagyományos Oral-B kézi fogkefék, még a nehezen elérhető helyeken is,
- a kerek, fogorvosok által ajánlott fej pontosan és precízen körbeöleli a fogakat,
- az új intelligens sörtefej színe teljesen fehérre változik, így egyértelműen jelzi, mikor jött el a csere ideje,
- a beépített kétperces időzítő támogatja a fogorvosok által javasolt tisztítási időt,
- az intelligens nyomásérzékelő piros fénnyel figyelmeztet, ha túl nagy nyomást alkalmazunk – így védve az íny egészségét.
Az iO2 emellett háromféle csendes tisztítási intenzitással rendelkezik, amelyek közül a legalacsonyabb, „szuperkímélő” mód az alapértelmezett – így azoknak is ideális, akiknek érzékeny az ínyük. Mindez egyetlen gombbal vezérelhető.
Hat év kutatás, 250 szabadalom – és a fogyasztó a középpontban
Az Oral-B iO™ fogkefék fejlesztése több mint hat évnyi kutatómunka eredménye, és 250 szabadalom fémjelzi az innováció jelentőségét. A technológia mögött álló csapat a németországi Kronbergben, a P&G Innovációs Központjában dolgozott, szoros együttműködésben fogorvosokkal és valódi fogyasztókkal.
A Procter & Gamble világszerte több mint 800 millió embert szolgál ki termékeivel, és évente közel 2 milliárd dollárt fektet kutatás-fejlesztésbe, hogy olyan megoldásokat alkosson, amelyek tényleg számítanak a mindennapokban. Az új Oral-B iO2 fogkefe ékes példája ennek az elkötelezettségnek.
Nem találgatnak – figyelnek és megfigyelnek
A P&G innovációs szemlélete nem a véletlenre épül. Minden új fejlesztést alapos viselkedéselemzés, fogyasztói kutatás és tesztelés előz meg. A vállalat szakemberei nemcsak kérdeznek, hanem megfigyelnek, interjúkat készítenek, a vásárlókkal tartanak a boltba és bepillantást nyernek az otthoni használatba is. Ennek köszönhető, hogy az Oral-B iO2 valóban a fogyasztói igényekre ad választ: egyszerű, intuitív, mégis csúcstechnológiás eszköz, amely az árképzésének köszönhetően szélesebb kör számára válik elérhetővé, mint valaha.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
8 hónapos volt a legidősebb kórházban ragadt csecsemő
Felgyorsította a kormány a kórházban hagyott babák örökbeadását, egy részük élete megoldódott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Amit a látásról és a szemről tudnia kell a kontaktlencsét viselőknek
Ha a szemünkről beszélünk, akkor a legtöbb esetben a látásunkra gondolunk. Sokan használják például azt a mondatot, hogy “nekem nem jó a szemem, ezért hordok kontaktlencsét”. Természetesen a gyakorlatban komoly különbség van: a szem egy szerv, a látás pedig egy vizuális ingereket feldolgozó biológiai mechanizmus.
A szem fontos része a látásnak
Ezzel a mondattal valószínűleg nem sok újdonságot mondtunk el, de mégis kevesen tudják, hogy mégis hogyan működik ez a szervünk. Amolyan komplex, fényképezőgépek optikai rendszeréhez hasonlítható, egyfajta közvetítő csatorna, aminek az elemei a szaruhártya, a pupilla, a szemlencse és az üvegtest. Az általuk leképezett információ a szemgolyó hátsó pólusán fut össze. Amire ránézünk, sok-sok kockából áll, ami majd egész képpé áll össze. Ha ez a kép “nem stimmel”, ott kerülhet szóba például a CooperVision myopia kontroll, ami kontaktlencse segítségével történik.
Természetesen a folyamat ott nem áll meg, hogy a különálló mini mozaikkockák egy egész képpé alakulnak. Ahhoz, hogy ez megjelenjen számunkra, tehát lássunk, tovább utazik a kép a látóideg mentén, a tekervényes út végén pedig megjelenik a kép a látókéregben. Röviden és tömören így néz ki a látás folyamata, de egy szakember erről sokkal bővebben is tudna mesélni.
Kontaktlencse-viselőként érdemes tisztában lenni azzal, hogy pontosan hova is kerül a lencse. A szemgolyó három rétegéből a legkülsővel van kapcsolatban. Idetartozik az ínhártya, a szem fehér része és a szaruhártya, ami a legérzékenyebb része a szemnek. Alapvetően a kontaktlencse a könnyfilmben úszkál, de a szaruhártya előtt helyezkedik el, így hatnak egymásra.
Ha nem figyelünk oda a lencse helyes használatára, akkor általában a szaruhátya az elszenvedője a szabályok be nem tartásának. Probléma lehet a nem megfelelő ápolás okozta gyulladás, a nem ideális higiéniai körülmények a kontaktlencse be- és kivétele közben, a gyakori viselési idejű változatok 30 napon túli hordása, illetve az alvásra nem alkalmas kontaktlencsék folyamatos viselése.
Az oxigénáteresztő képesség
Ez egy fontos tényező minden kontaktlencse esetében. A megfelelő típus kiválasztásában szakember tud segítséget nyújtani. Ez azért is elsődleges, mert a kontaktlencse egyfajta gátat képez a levegő és a szaruhártya között.
Érdemes több típust is kipróbálni, mire megtaláljuk az ideálisat, továbbá mindenképpen konzultáljunk szakemberrel mielőtt belevágunk a kontaktlencse viselésébe.
Mindenre van megoldás
Napjainkban a piacon többféle kontaktlencse érhető el. Például vannak kifejezetten gyerekeknek készült változatok is. Előnyük, hogy biztonságos, egyszerű használatot biztosítanak, illetve a rövidlátás súlyosbodását is lehet lassítani a segítségükkel. Kezdőknek érdemes a napi lencsékkel próbálkozni, majd ha elég gyakorlatot szereztek, jöhetnek a havi változatok.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Ipar1 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre nagyobb jövedelemtől adnak csak személyi hitelt a bankok