Egészség

A fiatalok mindössze 9%-a merne segíteni, ha valaki elájulna mellettük az utcán

mentés

A Médiaunió Alapítvány megbízásából az IPSOS Zrt. szakértői kutatást végeztek a magyar lakosság körében, hogy felmérjék az elsősegély-nyújtási ismereteket és véradási szokásokat. A kutatás eredményei megerősítették a Médiaunió 2022-es „Mentés másként – merj segíteni!” társadalmi célú kampányának relevanciáját és pozitív üzenetének fontosságát, miszerint minden ember képes hozzájárulni az életmentéshez elsősegély-nyújtással és véradással.

November 1. és 30. között a 2-es metró három megállójában – a Batthyány téren, a Deák Ferenc téren és a Puskás Ferenc Stadionnál – padlómatricák segítenek memorizálni azokat az egyszerű elsősegélynyújtási módokat, amiknek ismeretében bárki megmenthet egy emberéletet, mindössze néhány perc alatt. „A Médiaunió kampányának célja felhívni a figyelmet arra, hogy milyen fontos elsajátítani ezeket az alapismereteket. Felismerni a szívinfarktus, a stroke vagy a cukorbetegség tüneteit nem szakképzett, egyszerű honpolgárként. Életek múlhatnak ezen. Emellett azt is fontos kiemelni, hogy a véradás az egyik legkézenfekvőbb és leghathatósabb módja, hogy másokon segítsünk” – nyilatkozta Rudolf Péter, a Médiaunió Alapítvány kuratóriumi tagja.

A véradáshoz is csak annyi kell, hogy meggyőzzük magunkat, képesek vagyunk elviselni egy tűszúrást, hogy másoknak segíthessünk. Csak úgy tölthetjük fel a hiányzó vérkészleteket, ha újra és minél többen – fiatalok és idősebbek – válnak rendszeres véradókká.

Ki merne segíteni, ha valaki elájul a közelében?

Az IPSOS-kutatás válaszadóinak 72%-a életében legalább egyszer volt már elsősegély-tanfolyamon, ennek ellenére kevésbé magabiztosak a tudásukban: az ezer válaszadó átlagosan 2,8-ra értékelte magabiztosságát egy 5-ös skálán. A kutatásában résztvevők közel egyötöde került már olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kellett nyújtania. Az idősebbek jellemzően kevésbé magabiztosak tudásukban, ugyanakkor kevesebbszer is kerülnek olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kell nyújtaniuk. A fiataloknak – bár magabiztosabbnak tartják magukat – mindössze 9 %-a merne segíteni, ha valaki elájulna mellettük az utcán.

Mire elegendő 1, 5 vagy 10 perc, amíg a metróra várunk?

Az első és egyik legfontosabb teendő, ha valaki rosszul lesz mellettünk, hogy megvizsgáljuk és segítséget hívunk. Mindössze egy perc elegendő, a jelek felismerésére, a határozott fellépésre és a segítséghívásra. Sajnos a kutatásban résztvevők mindössze fele tudja csak helyesen a mentők hívószámát (104) – igaz, a 112-es segélyhívón keresztül is kérhetünk segítséget.

Az időfaktor ugyanis kulcsfontosságú, különösen hirtelen szívleállás esetén. Öt percen belül meg kell kezdeni az újraélesztést, hogy elkerülhető legyen az idegsejtek maradandó károsodása. Ilyen esetben a laikus segítségnyújtás döntő szerepet játszik. A 2-es és 3-as metró vonalán 2013 óta minden megállóban van defibrillátor, ami szükség esetén – a forgalmi ügyeletes értesítésével vagy a vészjelző készüléken keresztül jelezve – azonnal igénybe vehető.

A véradás az egyik legkézenfekvőbb módja annak, ha valaki életet akar menteni, ugyanis – megfelelő folyadékbevitel mellett – mindössze tíz perc elegendő egy egység vér levételére. „Az ország véradásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a rendszeres véradó, holott minden 18 és 65 év közötti, egészséges nő és férfi, akinek a testsúlya eléri az 50 kg-ot, szerepet vállalhatna a stabil vérkészlet biztosításában” – mondta Nagy Sándor, az Országos Vérellátó Szolgálat szakmai főigazgató-helyettese. Az IPSOS-kutatás kimutatta, hogy a válaszadók több mint fele még soha nem adott vért, és mindössze 5%-uk járul hozzá negyedéves rendszerességgel a hazai egészségügyi intézmények számára szükséges nap 1600–1800 egység vér biztosításához.

Egészség

Az egészségünkön próbálunk spórolni

A válság és infláció az étrendkiegészítők és vitaminok piacát is elérte, az emberek sokkal jobban meggondolják, hogy mire költenek, a megelőzésen próbálnak spórolni. A visszaesés okait és következményeit összegezte Jánvári András e-kereskedelmi szakértő, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.

Nem foglalkozunk az egészségmegőrzéssel, ezen próbálunk spórolni

A vitaminokkal kapcsolatos internetes keresési eredmények alapján folyamatosan vizsgáljuk a tendenciákat, hogy mire számíthat a piac. Októberben még bíztunk benne, hogy mégsem lesz akkora visszaesés, mint amire ezekből az adatokból lehetett következtetni, azonban a novemberi adatok alapján már látni lehet, hogy az emberek a jelenlegi gazdasági helyzetben a megelőzést költségként értékelik, nem pedig befektetésnek az egészségbe

– mutatott rá Jánvári András.

Tavalyi négy hetes időszakot összehasonlítva az ideivel világosan látható, hogy egy évvel ezelőtt nagyságrendekkel többet kerestünk olyan kulcsszavakra, mint C-vitamin, D-vitamin, cink, szelén és immunerősítő. A C-vitamin 40%-os, a D-vitamin 50%-os, a cink szintén 50%-os, a szelén 30%-os, az immunerősítő pedig 30%-os visszaesést produkált

– tette hozzá a szakértő.

Elmaradnak a vásárlási trendek eredményei a korábbiaktól

Az adatok annál inkább aggasztónak tűnnek, mert idén szeptemberben annyiszor kerestek a felhasználók ebben a témában, mint idén novemberben. Ez azért meglepő, mert a Covidot megelőző években az volt a jellemző, hogy szeptemberben elindult az emelkedés, október-novemberben csúcsosodott, majd a január-februári időszakban ismételten elérte ezt a pontot.

Egyedül november végétől december végéig volt enyhülés, amikor az emberek a karácsonyi időszakkal foglalkoztak. Idén azonban azonosak a szeptemberi, októberi és novemberi adatok, összesítve csupán 1-2%-os eltérés van közöttük, ami korábban nem volt jellemző

– mondta el a Multi-vitamin.hu ügyvezetője.

A cégek vitaminokkal segíthetik dolgozóikat

A Covid megjelenésével és elterjedésével párhuzamosan a cégek elkezdtek vitamint vásárolni, amit a dolgozóik részére szereztek be, ezzel is támogatva az egészségmegőrzésüket. Ez a betegségmegelőzésen túl egy fontos üzenet is a kollégák felé arról, hogy gondoskodnak róluk.

Úgy tűnik, hogy idén ősszel ez a trend is elkezdett visszaesni, mindenütt elkezdték visszafogni az elhagyható költségeket, és sok cégvezető ítélete szerint ez a juttatás ebbe a kategóriába esik

– hívta fel a figyelmet a szakértő.

Ez azért nem egy jó tendencia, mivel minden munkahelyen maga a betegség a legdrágább

– tette hozzá Jánvári András.

A téli járványszezonban lesz meg a spórolás böjtje

A szakemberek is rég hangsúlyozzák, hogy idén még nagyobb influenzajárvánnyal kell majd szembe nézni, mivel az elmúlt két évben ezek elmaradtak a Covid miatti korlátozások és lezárások miatt. „Idén már visszatértek az emberek a korábbi szokásaikhoz, kevésbé figyelünk oda a távolságtartásra, nem hordunk maszkot, így sokkal kevésbé tudunk védekezni a vírusokkal szemben. Az influenzajárványok január-februárban szoktak igazán tombolni, mikorra a szervezet D-vitamin szintje teljesen kiürül, így különösen fontos pótolni a D-vitamint, de a C-vitamin pótlására is buzdítanánk mindenkit. A vitaminok ajándékozása azért is megfontolandó, mert a jelenlegi időszakban ez a költség az alkalmazottak pénztárcájában hátrébb szorul, így viszont a cégvezetők garantáltan egészséget ajándékozhatnak kollégáiknak” – hangsúlyozta a szakértő.


További friss híreket talál a IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Egészség

Klímaberendezésekkel szerelték fel a Bethesda Gyermekkórház neurológiai osztályát

bethesda

A levegőminőség javítása és a megfelelő körülmények elengedhetetlenek a gyógyuláshoz.

A Panasonic Heating and Cooling Solutions üzletágának hazai képviselete a KLÍMA Centrummal összefogva közel 800 ezer Ft értékben adományozott és telepített klímaberendezéseket a Bethesda Gyermekkórház neurológiai osztályára.

A magyar Panasonic dolgozóit nagy büszkeséggel tölti el, hogy Magyarországon a KLÍMA Centrummal összefogva megvalósíthattuk ezt az adományozást a Bethesda Gyermekkórház részére. Ez gyakorlatilag már hagyománynak számít, hiszen egy évvel ezelőtt a Semmelweis Egyetem I. sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának pulmonológiai-allergológiai szakrendelésén valósíthattunk meg beruházást

– mondta el Bánhalmi Zoltán, a Panasonic Heating and Cooling Solutions magyarországi értékesítési vezetője.

A legkorszerűbb berendezéseket szereltük fel a neurológiai osztályra, amelyek a Panasonic legújabb fejlesztéseit is tartalmazzák, így a levegőminőség javítására szolgáló nanoe™ X technológiát is. Emellett a kórháznak adományozott Etherea készülékek kiválasztásánál az energiahatékonyság is kiemelt jelentőségű volt”

hívta fel a figyelmet Bánhalmi Zoltán.

A cég képviselője szerint a társadalmi felelősségvállalás részeként feladatuk egyrészt adomány formájában segíteni az intézményeket, illetve felhívni a figyelmet arra, hogy az egészségmegőrzés szempontjából mennyire fontos odafigyelni annak a levegőnek a minőségére, amelyet nap mint nap belélegzünk. Ez az egészséges emberek számára is nagyon lényeges, illetve kiemelt jelentőségű lehet az kórházban tartózkodó betegek esetében. Emellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy az ezekben a terekben munkát végző szakápolóknak, orvosoknak és az ott személyzetnek is biztosítani kell az egészségük megőrzéséhez szükséges komfortos környezetet és a tiszta levegőt, megfelelő hőmérsékletet, hogy munkájukat zavartalanul végezhessék.

A CosHelp segítségével már korábban is részt vettünk klímaberendezések telepítésében jótékony céllal, azonban mivel idén 40 éves a cégünk, úgy gondoltuk, hogy ebből az alkalomból szeretnénk mi kezdeményezni az adományozást. Ehhez kértük fel a Panasonic-ot, hogy legyenek a partnereink ebben a nemes ügyben, a CosHelp pedig segített az intézmény kiválasztásában

– mondta el Papp Anett, a KLÍMA Centrum operatív vezetője.

Mivel a telepített készülékek hűtésre és fűtésre is alkalmasak, így a levegőminőség javításán felül jelentőségük lehet az energiaválság okozta megnövekedett rezsiköltségek csökkentésében is.

Azt gondolom, ha egy cég egy bizonyos forgalmat elér ezen a piacon, akkor kötelessége támogatni a rászoruló intézményeket. Mi ezeknek a készülékeknek a telepítésével tudunk segíteni, hiszen a jelenlegi energiaárak mellett kiemelt fontosságú, hogy korszerű és magas energiahatékonyságú berendezéseket tudjanak használni fűtésre, vagy a nyári szezonban majd hűtésre

– hívta fel a figyelmet Papp László, a KLÍMA Centrum Kft. ügyvezető igazgatója.

Tovább

Egészség

Már az alvásmintákat is figyeli a Google

google
FORRÁS: GOOGLE

A Google közleménye szerint a Pixel Watch okosórája már a Fitbit alvásprofilokat is támogatja – de csak akkor, ha valaki előfizet a Fitbit Premiumra. A Pixel Watch óra mellé 6 hónapos előfizetés jár, utána havi 10 dollár ennek az ára.

A felemás örömhír ellenére elmondható, hogy az új funkciók hasznosak lehetnek azoknak, akik az alvásmintáikat követnék. 14 követett alvás után tíz ponton értékeli az alvást az okosóra, rendszeresség, alvásmegszakadás és egyéb tényezők alapján – így személyre szabott alvásritmust mutat. Ehhez egy állatot is rendel a profil, ami követi a változásokat.

Az alvási adatokat a Fitbit összeveti az életkor és nem átlagaival is. Elsősorban azoknak ajánlják mindezt, akik javítani szeretnének az alvásukon.

Forrás: ORIGO

Tovább
Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés

Friss