Június 10-én átadták a Digitális Jólét Program szakmai támogatásával és koordinációjával létrejött Digitális Tudásközpontot Oroszlányban, amelyet az átadást követően a város üzemeltet majd. Robotika, virtuális valóság, automatizáció, mesterséges intelligencia – a XXI. század legmodernebb vívmányai, amelyeket hamarosan testközelből ismerhetnek meg a fiatalok és a technológia iránt érdeklődők. Az elsősorban iskolás korú gyermekeket és a fiatal felnőtt korosztályt célzó oktatási és szórakoztató központ a digitalizáció világába vonja be a fiatalokat.
A már működő Digitális Jólét Program Pontok (DJP Pontok) tapasztalatait felhasználva 6 vidéki városban (Békés, Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza, Oroszlány és Veszprém) Digitális Tudásközpontok létesültek, amelyek felszerelését, kialakítását, szakmai támogatását és koordinációját a Digitális Jólét Program látja el. A beruházás értéke összesen 2,4 milliárd forint.
„A jövőt már te programozod”
– mondta Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, aki ezzel arra utalt, hogy a tudásközpontok fókuszában a fiatalok digitális felkészültségének javítása áll, azaz annak elérése, hogy a fiatalok felkészültebben és eredményesebben legyenek képesek a munkaerőpiaci kulcskompetenciáik, munkaszocializációjuk fejlesztésével foglalkozni. Ennek érdekében kialakításra kerültek a megfelelő alkotóműhelyek, kidolgozásra került egy – kifejezetten az érintett korosztály szükségleteit figyelembe vevő – pályaorientációs és készségfejlesztő programkínálat, felkészítésre kerültek és folyamatos módszertani támogatásban részesülnek a központok munkatársai.
Oroszlányon egy korábbi egyházi épület kapott új funkciót a tudásközpont kialakításával. Az épület kifejezetten alkalmas oktatási tevékenységre, az önkormányzat hosszabb távon is oktatási központként kívánja hasznosítani a helyiségeket. A városból és a régióból érkező diákokat és tanáraikat június közepétől várják a központ oktatói, szeptembertől pedig akár az új tanév órarendjébe is érdemes betervezni egy-egy rendhagyó informatikaórát vagy szakkört.
„Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a jövő generációját időben integráljuk a város életébe, számukra igényes tanulási, fejlődési és szabadidő-eltöltési lehetőségeket biztosítsunk, valamint segítsük őket közösséggé formálódni. Csak így állíthatjuk meg a jelenleg kedvezőtlen irányba mutató társadalmi folyamatokat és ezáltal tudjuk a diákokat a városban tartani, vagy tanulmányaik végeztével Oroszlányba visszahívni. Reményeink szerint az épület oktatási központként mind a Digitális Jólét Program által kínált, mind az általunk tervezett programkínálattal, támogatja majd erőfeszítéseinket.”
– fogalmazott beszédében Lazók Zoltán Oroszlány polgármestere.
Az iskolák számára díjmentes órákon a tanulók megismerhetik Bodrit, a robotkutyát; kipróbálhatják, hogy milyen minirobotokat programozni vagy akár 3D-ben is tervezhetnek, nyomtathatnak kisebb ajándéktárgyakat, és a virtuális valóság világába is betekintést nyerhetnek.
A Digitális Tudásközponthoz forduló fiatalok a jövőben a legújabb karriertervezési diagnosztikai eszközök és szakértők által alkalmazott professzionális módszertanok segítségével felmérhetik készségeiket és kompetenciáikat. Az elemzés eredményei olyan pályaorientációs javaslatot alapoznak meg, amelynek köszönhetően a tervezésben résztvevő pályakezdő a számára ideális karriert tervezheti meg.
A fentieken kívül a Digitális Tudásközpont nem csak a gyerekek, hanem a fiatal felnőttek és az aktív idősebb korosztály számára is számos programmal készül, hiszen a digitális kultúrával való ismerkedés és az abba való integráció nem lehet korfüggő.
Az országban található Digitális Tudásközpontok látogatására, programjaira a https://digitalis-tudaskozpont.hu/ címen lehet jelentkezni.