A digitális transzformáció azt jelenti, hogy egy vállalkozás minden olyan folyamatát, amit lehet, igyekszik digitális eszközökkel megoldani vagy támogatni. Ebbe beletartozhatnak értékesítési, teljesítési, ügyfélszolgálati vagy adminisztrációs folyamatok egyaránt.
„A digitalizáció páratlan lehetőség minden cég számára, amit egyszerűen vétek nem kihasználni. Mivel a magyarországi vállalkozások elég rosszul állnak ebből a szempontból, aki a maga piacán elsők között digitalizálja üzleti folyamatait, könnyen piacvezetővé válhat”
– mondta Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting üzleti tervezőiroda vezető tanácsadója.
A kereskedelem digitalizációja nem csak egy webshop indítását jelentheti, hanem például az elektronikus számlázást, vagy a fizikai bolt digitalizációját is, ahol a mérlegektől az árcímkéken át a pénztárgépekig mindent egy integrált rendszerbe szerveznek.
A digitalizáció száguldó gyorsvonat
Egy átgondolt stratégia mentén végrehajtott digitális transzformáció egyszerre növelheti az árbevételt és csökkentheti a költségeket. Növelheti az árbevételt, mert hatékonyabbá teszi az értékesítést, az ügyfél elérését és az értékesítés szolgáltatási folyamatait. Csökkentheti a költségeket, mert hatékonyabbá, olcsóbbá teszi az üzleti folyamatokat, például az elektronikus beszerzés, készletkezelés és számlázás bevezetésével.
„Mindaddig nem szenved egy vállalkozás versenyhátrányt a digitalizáció késlekedésével, amíg nincs egy konkurenciája, amelyik digitalizál. Azonban ha ez megtörténik, akkor gyorsan kell lépni, mert rövid idő alatt behozhatatlanná válhat a konkurens előnye. Ilyenkor a digitalizáció olyanná válik, mint a megállíthatatlanul száguldó gyorsvonat. Nem mindegy, hogy egy vállalkozás rajta van-e, vagy az útjában”
– mondta Kis Ervin Egon.
Hol vannak a szakemberek?
A digitális transzformáció, kevés kivételtől eltekintve, a teljes kkv szektort, mind a 680 ezer[1] kis- és közepes vállalkozást érinti. Miközben óriási a kihívás, hatalmas hiány van a digitális üzletfejlesztéshez igazán értő szakemberből.
Sajnos még nem épült ki a digitalizáció szolgáltatói oldala. Azt a kevés szakértőt és stratégiai tervezőt, akik kellő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek, elkapkodják a nagy cégek, a kisebb vállalkozások pedig nem tudnak kihez fordulni. Tulajdonképpen azért késik a digitális forradalom, mert nincs aki megcsinálja.
Kis Ervin Egon szerint az is gondot okoz, hogy a digitalizációra sokan pusztán informatikai feladatként tekintenek, pedig ez alapvetően üzleti kérdés. A digitális transzformáció nem egyszerűen csak annyit jelent, hogy egyes folyamatokat számítógépesítünk. A ma már mindenhol jelenlévő digitális ökoszisztéma lényegében mindenre kihat a felhasználói szokásoktól a piac szerkezetén, a versenytényezőkön át az üzleti modellig, ezért ha valaki ezeket sikeresen akarja fejleszteni, akkor elsősorban üzleti tervezésre, digitális stratégia megalkotására van szüksége.
Digitális stratégia, szakértővel és józan paraszti ésszel
A digitális stratégia a vállalat minden folyamatát érinti, az értékesítéstől az adminisztrációig, és feltérképezi mit, milyen célokkal, hogyan és milyen ütemezésben érdemes digitalizálni.
A legtöbb cégnek érdemes külső szakértőt megbízni a feladattal, mert az olyan speciális szaktudást igényel, ami általában a legnagyobb vállalatoknál sem áll rendelkezésre. A kisebb vállalkozásoknak azonban nehezebb dolga van, mivel többségük nem tudja megfizetni a komoly szakértőket. A cégvezetőnek kell tájékozódni, kiképezni magát és kialakítani cége digitális stratégiáját. Meg kell vizsgálni a vállalkozás értékesítési, marketing, adminisztrációs és ügyfélszolgálati folyamatait, majd kis lépésekben mindent transzformálni, amit gyorsabban, hatékonyabban lehet digitális eszközökkel csinálni.
„Egyszerűen, józan paraszti ésszel kell közelíteni a témához. A legtöbb vállalkozó fogyasztóként a digitális tér szereplője. Vizsgálja meg saját magát, hogyan viselkedik felhasználóként. Nézze meg, hogy talál meg egy üzletet, hogy keres és rendel meg egy szolgáltatást vagy terméket. Figyelje meg a környezetét, különösen a fiatalokat: mit és hogyan használnak, aztán próbáljon ránézni a saját cégére ezzel a szemmel”
– mondta a Smart Commerce Consulting vezető tanácsadója.